Citat:
Om planet tog den sydliga rutten skulle det faktiskt kunna stämma in på en teori som man skulle kunna kalla "hänsynsfullt, utvidgat självmord", hur bisarrt det än må låta. Piloten vill då bespara passagerarna och sig själv den skräck det innebär att störta och han vill heller inte riskera att planet störtar över något bebyggt område. Så vad gör han?
- Kursändrar för att bli svårare att lokalisera för flygledning men främst för att kunna sätta en kurs som för planet över öppet vatten, dvs ut över Indiska oceanens stora vattenvidder.
- Gör en rejäl stigning över 40000 fot enligt pejling av planets färdväg (låt vara att jag förstått att det finns stora osäkerheter i bedömningen av vilken höjd planet eg. befunnit sig på) så att medvetslöshet (och därefter död) uppstår successivt hos passagerarna
- Därefter har han programmerat planet att gå ner på en lägre marschhöjd (ca 20000 fot) för att inte korsa annat flygs banor
- Planet flyger sen till bränslet är slut och det kraschar i havet
En bisarr teori, visst. Men fakta är så pass bisarra i sig själv att den långt ifrån känns orimlig. Den svåra frågan är dock den andre piloten. Vad hände där? För jag har svårt att tro på en "plot" mellan dessa båda.
- Kursändrar för att bli svårare att lokalisera för flygledning men främst för att kunna sätta en kurs som för planet över öppet vatten, dvs ut över Indiska oceanens stora vattenvidder.
- Gör en rejäl stigning över 40000 fot enligt pejling av planets färdväg (låt vara att jag förstått att det finns stora osäkerheter i bedömningen av vilken höjd planet eg. befunnit sig på) så att medvetslöshet (och därefter död) uppstår successivt hos passagerarna
- Därefter har han programmerat planet att gå ner på en lägre marschhöjd (ca 20000 fot) för att inte korsa annat flygs banor
- Planet flyger sen till bränslet är slut och det kraschar i havet
En bisarr teori, visst. Men fakta är så pass bisarra i sig själv att den långt ifrån känns orimlig. Den svåra frågan är dock den andre piloten. Vad hände där? För jag har svårt att tro på en "plot" mellan dessa båda.
Utvidgat självmord har en stark koppling till vrede. En som begår utvidgat självmord är oftast oerhört arg på allt och alla och ser sig själv som ett offer för alla andras dumhet. Han tycker inte längre det är någon idé att leva men han vill dra med sig så många "idioter" som möjligt i döden.
Det verkar därför inte troligt att en person med avsikt att ta sitt liv med passagerarplan skulle vara så barmhärtig att han ville skona de som var ombord från lidande. Dessutom skulle ju deras anhöriga i vilket fall som helst lida under resten av deras liv.
Men du har kanske en poäng i att piloten / kaparna ville ha död på alla i planet. Det finns ju annars en stor risk att det blir uppror och någon försöker ta sig in i cockpit. Ifall piloten har syrgas under längre tid än övriga så kan man tänka sig att han låste dörren till cockpit och sedan sänkte kabintrycket tills alla var döda. Det skulle kunna vara förklaringen till att planet steg till 13000 meter. I annat fall hade kaparna ha behövt vara flera och beväpnade för att hålla passagerarna i schack.