2014-03-16, 02:47
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
För att försöka fräscha upp tråden lite:

Någon som hittat en artikel som beskriver hur avancerat det är att utföra de steg man antar utfördes i planet? Jag får en känsla av att dra en säkring för acars/kommunikation, vrida transponder till off samt ställa in valfri riktning inte är raketforskning?

Vad som är än mer oroväckande: om det stämmer att stegen ovan utfördes i cockpit, då bör man också anta att de stängt av cvr/fdr för att sopa igen spåren - oavsett om det var en kapning eller självmord/massmord.

För varje dag som går känns det mindre troligt att vi kommer få ett svar.

På Sky News finns en video till höger under "Highlights" där en pilot visar i en simulator hur det har gått till. Klicka på: What Happened In The Cockpit?

http://news.sky.com
Citera
2014-03-16, 02:49
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Oppositionsledaren fälldes för brott mot de malaysiska antigay-lagarna.
Frun och barnen flyttade ut dagen innan flighten.
"Trackers" slogs av omgående efter take-off.

www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysian-airlines-fears-over-3247649#ixzz2w5KgEZ4B
Det där med att frun flyttade ut är obekräftad tror jag. Vet inte hur mycket man kan lita på Mirror.

Sen, att "ACARS" slogs av stämmer, men jag vet inte om det var direkt efter take-off.

Hursomhelst var det inte särskilt mycket tid kvar för någon annan att kapa planet.
Citera
2014-03-16, 02:54
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveRavel
Planet har med största sannolikhet inte landat utan ligger på havets botten i Indiska Oceanen. (Frågan är om de någonsin kommer att hitta planet, men det får ju framtiden utvisa)

Jag menar tror du och ni andra verkligen att kaparna lyckats landa ett 300 ton tungt flygplan och gömma det från världens ögon i över en vecka. Dessutom har de alltså lyckats, diskret, transportera 300 personer till en annan plats som i grund och botten är ett fullt utrustat självförsörjande fängelsebyggnad/komplex (som de också har tagit över). Stället ska då även vara fullt utrustad med catering och andra nödvändigheter som har tillfredsställt gruppens behov i en vecka utan att de har upptäckts.

Väldigt trovärdigt

catering till passagerarna? Jo, där kommer terroristen som kanske rent av vill atombomba en storstad, och han skall nu servera hummer och kaviar till passagerarna.
Sen skall terroristen gå runt och personligen torka varenda en av passagerarna i arslet efter de har skitit.
Men snälla någon ...vad skulle han bry sig om passagerarna? Det är bra om han ödslar ett nackskott på de.
MEN om motivet är att behålla passagerarna som gisslan för att sedan kräva något för dessa, då pratar vi om annat. Men så verkar ju inte vara fallet eller hur? Nu är det ingen som hör av sig om något sådant.

Jag skrev följande inlägg i denna tråd den 10e (det är den 16e nu).
"Kanske skulle ändrat "kraschat" till "försvunnit" i trådrubriken? Ingen vet någonting. Den skulle lika gärna kunna vara kapad och "stulen", därmed flugen någonstans.
Rent teoretiskt skulle planet rent av kunna vara taget av aliens

Än har man varken hittat vrakdelar eller något annat. Oljan de hittade i havet hör inte till planet enl. artiklar. "

Du tror inte folk lär suttit och skrattat åt vilken jävla idiot jag är? En riktig efterbliven foliehatt.

Vem fan skrattar nu tror du?

Tacka fan för att man ändrade rubriken i alla fall, som jag frågade om.
Citera
2014-03-16, 02:54
Medlem
CleanFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Citat:
Oppositionsledaren fälldes för brott mot de malaysiska antigay-lagarna.
Frun och barnen flyttade ut dagen innan flighten.
"Trackers" slogs av omgående efter take-off.
Citat:
Captain Zaharie Ahmad Shah was a fervent supporter of his country's opposition leader who was jailed for homosexuality - illegal in Malaysia - only hours before flight MH370 vanished with 239 passengers and crew on board, the Sunday Mirror can reveal.

And in a new twist, it emerged that the pilot's wife and three children moved out of the family's home the day before the plane's disappearance.

The revelations came after Malaysian Prime Minister Najib Razak yesterday confirmed the Boeing 777 jet was deliberately diverted from its planned route between his country's capital Kuala Lumpur and Beijing.

Investigators said trackers aboard the plane, which transmit its location to air traffic controllers, were disabled moments after take-off last Friday.

www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysian-airlines-fears-over-3247649#ixzz2w5KgEZ4B

Ja, i den storyn saknas inte ingredienser för både en och två alternativa
scenarion.
Malaysiska staten kan ha många skäl att mörka och förhindra transparens.
Kaptenen kanske hade sidor som kom till hans frus kännedom sent om sider.
Folk har begått självmord för mindre.
Kanske riskerade han själv och hela hans familj förföljelse och straff pga politiska sympatier?
Citera
2014-03-16, 02:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Inte för att vara självgod, men efter all skit jag fått höra här, kan vissa gott få höra att jag tydligen är nästan en vecka före somliga här. Vilket ju är lite tragiskt egentligen. Trodde de flesta var på ungefär samma nivå.
Citera
2014-03-16, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
För att försöka fräscha upp tråden lite:

Någon som hittat en artikel som beskriver hur avancerat det är att utföra de steg man antar utfördes i planet? Jag får en känsla av att dra en säkring för acars/kommunikation, vrida transponder till off samt ställa in valfri riktning inte är raketforskning?

Vad som är än mer oroväckande: om det stämmer att stegen ovan utfördes i cockpit, då bör man också anta att de stängt av cvr/fdr för att sopa igen spåren - oavsett om det var en kapning eller självmord/massmord.

För varje dag som går känns det mindre troligt att vi kommer få ett svar.

Inte raketforskning, men att ta sig in på flightdeck är mycket svårt. Dörren är kassaskåpslik och det finns ett sinnrikt system hur den opereras.

Att sätta transponder i standby är lätt, dra en säkring lätt om man vet var den sitter, svår att hitta.

Att få flyga att gå en annan rutt kräver utbildning om hur man programmerar flight management system. Svårare men inte omöjligt.
Citera
2014-03-16, 02:58
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag är tämligen övertygad om att det inte är en olycka. Och pilotsjälvmord känns inte alls logiskt sett till flygrutten. Kvar finns då en lyckad kapning. Planet måste ha landat någonstans helt enkelt.

Motargumenten mot det här är alltså mestadels att man inte kan ta ner en 777:a i hemlighet. Det är totalt nonsens. Det finns massor av alternativa förklaringar.
1. Undgå radar (se bara på Malaysias radarsystem, undermåligt). Varför skulle Burma, Pakistan eller Somalia ha bättre system?
2. Muta en flygplansledare på en lågtrafikerad flygplats.
3. Folk i tredjevärlden har förmodligen inte ens koll på vad som har hänt. De lever inte i ett informationssamhälle. En somalie, burmes, eller pakistanier på landsbygden skulle troligen bry sig föga om ett visserligen stort plan landar på en övergiven/lågtrafikerad flygplats. De kanske inte ens skulle märka något.

Efter landning, som jag utgår ifrån, så är det inte alls en omöjlighet att hålla flygplanet dolt. Presenningar i camo-färger, stora hangare på övergivna/lågtrafikerade flygplatser.

Sedan kan man också med alla indicier som pekar mot en landning förutsätta att myndigheter också har mer koll än vad det ges sken av angående detta.

Sammanfattningsvis så är både olycka, självmord och andra skeenden ledda till krasch i nuläget ganska orimligt. Visst är det ett stort område att söka av, men tänk också på att det rimligtvis borde bli en ganska stor spridning av vrakdelarna. Det är alltså inte några hundra meter man ska missa/inte ha undersökt. Jag tror också ni underskattar betydelsen av hur lång tid det gått. Vi har runt 100 fartyg och flygfordon som söker av det aktuella området, såklart även med vissa fördelaktiga tekniska instrument. På 8 dygn bör man ha hittat något, allt annat ter sig för en lekman oerhört osannolikt.

Det intressanta är var planet faktiskt står någonstans, och vad som ligger bakom det hela. Kalla mig foliehatt, men scenariot ovan är i dagsläget det mest logiska, förvisso i ett på förhand totalt ologisk skeende.
Fast varför skulle du ge dig på att kapa ett plan i luften? Det är rimligtvis enklare att arrangera en stöld av ett plan som är under service eller motsvarande. En snubbe lyckades ju sticka med en 727a från Luanda 2003 och varken han eller planet har man sett röken av sen dess.

Inga passagerare som kan spela hjältar och krångla till det. Troligtvis mindre myndighetspådrag eftersom det inte handlar om ett linjeflyg. Och framför allt slipper man tvåhundra telefoner som kan pejlas av så fort du sätter ner kärran i ett bakvatten. (I många delar av världen som vi tycker ligger lite efter har de helt enkelt hoppat över fasta installationer och gått direkt på trådlöst, och har ganska duglig mobiltäckning.)
Citera
2014-03-16, 03:01
Medlem
anteri17s avatar
Det är för den konspiratoriskt lagde också intressant om uppgifterna om att kaptenen både besökt rättegången och varit i nyligen skilsmässa. Ganska bra villospår för att försvinna med planet intakt.

En tankelek. Vad är mest rimligt? Att besöka rättegången och (inte bekräftat) brutit upp med sin familj, och sedan undvika alla former av radar i zick-zack-flygning, stänga av transponder, och flyga planet under flera timmar - för att sedan sänka planet i havet i ren vrede. Eller att passande nog vilseleda med rykten om skilsmässa och bekräftat besök i rättegången, för att sedan mycket professionellt och utstuderat försvinna med få spår efter sig.

Om vi kallar första alternativet (pilotsjälvmord) för A, och kapning/planerat försvinnande för B så kan man dra vissa slutsatser. Det som händer under flygning i alternativ A är inte alls logiskt sett till vad som händer innan flygning. Det som händer innan flygning i alternativ B är lika smart och utstuderat som det som sker under flygningen enligt samma teori. Det finns således större förklaringsvärde i alternativ B än alternativ A.
Citera
2014-03-16, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Det där med att frun flyttade ut är obekräftad tror jag. Vet inte hur mycket man kan lita på Mirror.

Sen, att "ACARS" slogs av stämmer, men jag vet inte om det var direkt efter take-off.

Hursomhelst var det inte särskilt mycket tid kvar för någon annan att kapa planet.

Ok, man skriver: "And in a new twist, it emerged that the pilot's wife and three children moved out of the family's home the day before the plane's disappearance", vilket inte är en bekräftelse, utan snarare en ny version.
Citera
2014-03-16, 03:05
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
....

Dock ifrågasätter jag en del grejer med den teorin. Varför kunde inte någon av passagerarna kontakta någon på något sätt?

Hur löste "piraterna" problemet med passagerarna? De kunde ha gjort motstånd, de kunde ha ringt ut när de befann sig i zoner med täckning, osv.
Citera
2014-03-16, 03:08
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
....

PLUS att jag faktiskt extremt starkt ifrågasätter att man inte skulle kunna fått reda på vad som fanns i lasten.

Det där måste man ha kollat upp redan idag. DET däremot borde vara hyfsat lätt att kolla. Där finns övervakningskameror, förmodligen kreditkortsinfo, osv osv.

Så njaaa.. jag köper inte riktigt det. Däremot verkar han ju klart långt före de flesta de andra.
Citera
2014-03-16, 03:09
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Fast varför skulle du ge dig på att kapa ett plan i luften? Det är rimligtvis enklare att arrangera en stöld av ett plan som är under service eller motsvarande. En snubbe lyckades ju sticka med en 727a från Luanda 2003 och varken han eller planet har man sett röken av sen dess.

Inga passagerare som kan spela hjältar och krångla till det. Troligtvis mindre myndighetspådrag eftersom det inte handlar om ett linjeflyg. Och framför allt slipper man tvåhundra telefoner som kan pejlas av så fort du sätter ner kärran i ett bakvatten. (I många delar av världen som vi tycker ligger lite efter har de helt enkelt hoppat över fasta installationer och gått direkt på trådlöst, och har ganska duglig mobiltäckning.)

Eftersom vi får utgå från att en av piloterna, troligtvis kaptenen, är inblandad, så är det snarare tvärtom. Om planet utan passagerare skulle dragit iväg direkt från flygplatsen hade såklart radarspårning och efterföljande jakt varit relativt enkel. Det skulle också vara väldigt enkelt att skjuta ner planet. Det blir lite svårare om det sitter knappt ett hundratal oskyldiga kineser på planet. För en pilot med rätt kunskaper är det således både enklare att försvinna, och en skönare livlina med hållhaken på oskyldiga människors liv.

Luanda bör rimligtvis vara en mindre flygplats, och Luanda anno 2003 ska nog inte likställas med Kuala Lumpurs flygplats anno 2014. Så den jämförelsen haltar en aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in