2014-03-16, 02:19
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Och för att svara på den eventuella frågan "men varför upptäcker inte radar planet då?", Kan jag bara svara: jag vet inte, men tydligen går det ju att spökflyga plan utan att det upptäckts - det är ju precis det som har hänt. Ingen vet någonting, så tydligen går det rätt väl. Synnerligen när det sker "oanmält". Och detta kom ju rätt oanmält och plötsligt

Det ska tydligen gå att göra med ett militärt awacs-plan:

"What could make a plane disappear from civilian radar while at 36,000 feet yet still be visible on military radar? ONE THING," - "the antenna on a U.S. Air Force AWACS plane."
"Though AWACS was originally released as a radar platform there are many variants of awacs type planes now that serve many types of radio oriented missions including jamming and takeover, and they all have the same antenna dome."

http://jimstonefreelance.com/awacs.html
Citera
2014-03-16, 02:21
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Det tror jag också, min teori om det hela

1. stänga av transponder och kommunikation
2. Sänka kabintrycket och stiga till 45000 ft för att kväva passagerarna
3. Vända planet och flyga västerut för att komma ut över öppet hav utan någon primärradar
4. Vända planet söderut och följa en flygkorridor, är lite mindre suspekt om ett oidentifierat plan följer en sån än att det är helt ute för sig själv.
5. Dra ner det i vattnet i någon djuphåla

Lär vara nästintill omöjligt att hitta de svarta lådorna sen som kanske ligger på 5-6000 meters djup, och enda indikationerna på en flygkrash lär vara bråte som strömmarna har dragit med sig i nån vecka eller två.

Lägg ihop en djupkarta över havet med kartan över flygkorridorerna och en karta över strömmarna, så borde man få ut en idealisk punkt där det är ett helvete att någonsin kunna finna planet igen och få reda på vad som hände.

Ja, ungefär som jag skrev tidigare. Jag är medveten om att det inte är en ytterst bra förklaring, men det är den bästa förklaringen som finns mot bakgrund av den tillgängliga informationen.

Sen, att piloten var FS-nörd tyder ytterligare på att han hade koll på hur man kunde operera olika enheter på flygplanet för att vilseleda och bli av med folk.

Det finns egentligen två olika motiv för piloten:

1) Självmord
2) Politik

Hela förloppet hänger ihop med en erfaren pilot som ville orsaka skada på ett "professionellt" sätt utan att bli upptäckt.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-16 kl. 02:24.
Citera
2014-03-16, 02:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Resten av ditt inlägg är rent trolleri.

Hehe, detta är ju rent av underhållande.

Om vi säger så här. Jag kommer in här på forumet, första dagen, och postar som femte inlägg att jag tror att man har slagit av transpondern medvetet varefter planet har kapats och att det har ändrat kurs och försvunnit åt ett helt annat håll. Och att det flög i många timmar efter att transpondern slagits av. Samt att jag tror att piloterna kommer utredas för eventuell involvering i terrorbrott.

Hade jag skrivit det. Så hade ni trott och tyckt att jag var den dummaste jävla inavlade idioten som denna värld har skådat, helt fullkomligt inklädd i en stor foliehatt, sittande och konspirerande vid en dator som ett efterblivet rövhål.

SÅ hade det låtit om mig då. Skall vi slå vad eller?

Och var fan är vi nu, idag? ...bara o läsa löpsedlarna.

Jag tror snarare det är så att vissa kan lägga ihop 1 + 1 mer effektivt än andra, och har mycket mer utvecklat sinne för att lösa komplexa situationer... måste handla om något sådant alltså. Eller vad handlar det om tror du?
Citera
2014-03-16, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Inte en chans att man har genomfört detta bara för att sänka planet i havet. Dvs, om vi kan utesluta förvirring pga syrebrist eller alkohol eller liknande. Men detta verkar vara planerat, med avsiktliga handlingar.

För mig är det helt absurt att föreställa sig att planet svängde söderut och flög tills det fick slut på bränsle. Det finns ju noll mening med det och stämmer inte ihop med de föregående genomtänkta handlandet.

Om kaptens mål var att få hela världens ögon på den politiska situationen i Malaysia så har han ju onekligen lyckats.
Genom att få planet att försvinna spårlöst växer nyheten var dag som planet inte hittas. Folks intresse världen över för denna typen av olyckor verkar vara omättligt.

Hade det varit frågan om ett vanligt kapardrama där planet stod på en flygplats några dagar och en kapten med extremist-tendenser hade försökt klämma åt sitt lands regering hade situationen nog inte fått samma uppmärksamhet i långa loppet.
Någon elitstyrka hade troligen stormat planet och kapten hade dödats eller stoppats i nåt Malaysiskt fängelse för mentalsjuka.

Nu när planet är spårlöst försvunnet så finkammas istället allt inklusive pilotens liv efter information och nya spännande detaljer kablas ut dag för dag över hela världen.
Om det är ett utökat självmord utfört av kapten med politiska motiv skulle jag säga att han lyckats väldigt bra.
Medierna lär fortsätta att gräva och rapportera om händelsen tills dess att planet hittas, vilket kan ta tid.

Sitsen Malaysias regering sitter i lär vara ganska obekväm. Konstateras det att kapten är skyldig så skulle det inte förvåna mig om regeringen tvingas till åtgärder för att förhindra upprepningar. Och de enda tänkbara åtgärderna i långa loppet för att förhindra liknande situationer lär vara rimlig frihet för oppositionen.

Man kan jämföra med Breivik som med sitt ohyggliga dåd lyckades få sin politiska åsikt spridd globalt på ett sätt som vore omöjligt för en privatperson med lagliga metoder.
Citera
2014-03-16, 02:35
Medlem
CleanFoxs avatar
http://www.reuters.com/article/2014/03/15/us-malaysia-airlines-defence-idUSBREA2E0JT20140315

Ponera att det undgått undermålig eller obefintlig radar i luftrummet över Thailand/Burma/ Bangladesh och kraschat någonstans djupt inne i Himalayamassivet.
Förutom havsdjupen så finns det väl få jämförbara ställen som så fullständigt skulle kunna begrava
spillrorna av planet under laviner snöoväder m.m (jmfr Herkules-Kebnekaise) och kunna bevara
hemligheten om planets öde för all framtid.

Hur svår skulle inte en sökoperation i det området vara?
Senast redigerad av CleanFox 2014-03-16 kl. 03:27.
Citera
2014-03-16, 02:36
Medlem
Oppositionsledaren fälldes för brott mot de malaysiska antigay-lagarna.
Frun och barnen flyttade ut dagen innan flighten.
"Trackers" slogs av omgående efter take-off.

Citat:
Captain Zaharie Ahmad Shah was a fervent supporter of his country's opposition leader who was jailed for homosexuality - illegal in Malaysia - only hours before flight MH370 vanished with 239 passengers and crew on board, the Sunday Mirror can reveal.

And in a new twist, it emerged that the pilot's wife and three children moved out of the family's home the day before the plane's disappearance.

The revelations came after Malaysian Prime Minister Najib Razak yesterday confirmed the Boeing 777 jet was deliberately diverted from its planned route between his country's capital Kuala Lumpur and Beijing.

Investigators said trackers aboard the plane, which transmit its location to air traffic controllers, were disabled moments after take-off last Friday.

www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysian-airlines-fears-over-3247649#ixzz2w5KgEZ4B
Citera
2014-03-16, 02:36
Medlem
För att försöka fräscha upp tråden lite:

Någon som hittat en artikel som beskriver hur avancerat det är att utföra de steg man antar utfördes i planet? Jag får en känsla av att dra en säkring för acars/kommunikation, vrida transponder till off samt ställa in valfri riktning inte är raketforskning?

Vad som är än mer oroväckande: om det stämmer att stegen ovan utfördes i cockpit, då bör man också anta att de stängt av cvr/fdr för att sopa igen spåren - oavsett om det var en kapning eller självmord/massmord.

För varje dag som går känns det mindre troligt att vi kommer få ett svar.
Citera
2014-03-16, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Varför? Man måste ju rimligen gå efter vad som är sannolikt.

1. Om planet har crashat bordet det rimligen hittats någonting vid detta laget, med tanke på den enorma sökinsats man haft.
2. Om planet har landat, så har de garanterat ett syfte med det och sett till så den inte kan upptäckas.

Är planet hittat än? Är planet upptäckt än? Nej. Vad är då mest sannolikt i dagsläget? Jo, att planet medvetet har kapats och "gömts" någonstans.

Många här på Flashback var ju så EXTREMT tuffa för ca. 3-4 dagar sedan och menade på att planet kommer att hittas när som helst, imorrn hittas planet. Och vraket finns här, och där, och att kapning bara är bullshit - foliehattars våta dröm (ungefär).
Idag är det annat ljud i skällan.
Idag blir man tvungen att utreda varför planet har kapats och inte OM planet har kapats.
Patetiskt är ju detta.

Planet har med största sannolikhet inte landat utan ligger på havets botten i Indiska Oceanen. (Frågan är om de någonsin kommer att hitta planet, men det får ju framtiden utvisa)

Jag menar tror du och ni andra verkligen att kaparna lyckats landa ett 300 ton tungt flygplan och gömma det från världens ögon i över en vecka. Dessutom har de alltså lyckats, diskret, transportera 300 personer till en annan plats som i grund och botten är ett fullt utrustat självförsörjande fängelsebyggnad/komplex (som de också har tagit över). Stället ska då även vara fullt utrustad med catering och andra nödvändigheter som har tillfredsställt gruppens behov i en vecka utan att de har upptäckts.

Väldigt trovärdigt
Citera
2014-03-16, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
53-åringen var inte imam, det måste vara en missuppfattning. Han visade intresse för ateism via sitt Youtube-konto, alltså tveksamt om han ens var troende muslim.
27-åringen är sannolikt född muslim, och inte konvertit. Han verkar inte vara någon hårt troende muslimsk fundamentalist med tanke på försöken till brudraggning och rökning i cockpit. Ingen av de två verkar passa in speciellt bra som muslimsk terrorist.

Malaysia är ett apartheidland. Man skiljer på malayer och malaysier. Malay är en ras och då föds man in i islam, går ej att byta. Men man har massa fördelar karriärmässigt, skattemässigt osv.

MAS består till övervägande delen av malayer. Malayer har förtur överallt.

Malaysier är är oftast etniska kineser eller indier vars förfäder kan ha bott i Malaysia i hundratals år.
Dom har rätt att välja tro eller icke tro, men de är diskriminerade och sura på staten.
Men trots att malaysierna har lagen emot sig är de dominerande i ekonomiskt avseende.
Om kapten är ateist tyder det på att han är malaysier.På alla medborgares ID kort står vilken lag som gäller för den personen.
Citera
2014-03-16, 02:42
Medlem
jimmychrists avatar
Om det är så att det handlar om en personlig situation, det har ju snackats om skilsmässa och dylikt, så ska man också veta att det inte nödvändigtvis måste yttra sig i ett beteende som är för omvärlden rationellt. För en människa i en mer stabil situation framstår det som meningslöst att åka runt fram och tillbaka och slå av elektronik och härja om man ändå ska krascha i havet till slut, eller att för den delen ta med sig tvåhundrafyrtio medmänniskor i döden. Men om det har brunnit i proppskåpet på karln kan han resonera lite hur som helst.
Citera
2014-03-16, 02:45
Medlem
anteri17s avatar
Jag är tämligen övertygad om att det inte är en olycka. Och pilotsjälvmord känns inte alls logiskt sett till flygrutten. Kvar finns då en lyckad kapning. Planet måste ha landat någonstans helt enkelt.

Motargumenten mot det här är alltså mestadels att man inte kan ta ner en 777:a i hemlighet. Det är totalt nonsens. Det finns massor av alternativa förklaringar.
1. Undgå radar (se bara på Malaysias radarsystem, undermåligt). Varför skulle Burma, Pakistan eller Somalia ha bättre system?
2. Muta en flygplansledare på en lågtrafikerad flygplats.
3. Folk i tredjevärlden har förmodligen inte ens koll på vad som har hänt. De lever inte i ett informationssamhälle. En somalie, burmes, eller pakistanier på landsbygden skulle troligen bry sig föga om ett visserligen stort plan landar på en övergiven/lågtrafikerad flygplats. De kanske inte ens skulle märka något.

Efter landning, som jag utgår ifrån, så är det inte alls en omöjlighet att hålla flygplanet dolt. Presenningar i camo-färger, stora hangare på övergivna/lågtrafikerade flygplatser.

Sedan kan man också med alla indicier som pekar mot en landning förutsätta att myndigheter också har mer koll än vad det ges sken av angående detta.

Sammanfattningsvis så är både olycka, självmord och andra skeenden ledda till krasch i nuläget ganska orimligt. Visst är det ett stort område att söka av, men tänk också på att det rimligtvis borde bli en ganska stor spridning av vrakdelarna. Det är alltså inte några hundra meter man ska missa/inte ha undersökt. Jag tror också ni underskattar betydelsen av hur lång tid det gått. Vi har runt 100 fartyg och flygfordon som söker av det aktuella området, såklart även med vissa fördelaktiga tekniska instrument. På 8 dygn bör man ha hittat något, allt annat ter sig för en lekman oerhört osannolikt.

Det intressanta är var planet faktiskt står någonstans, och vad som ligger bakom det hela. Kalla mig foliehatt, men scenariot ovan är i dagsläget det mest logiska, förvisso i ett på förhand totalt ologisk skeende.
Citera
2014-03-16, 02:45
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Satan va slut Aftonbladet är.. Deras expert menar att planet antingen flugit norrut, österut eller söderut när de flesta är överens om västerut.. För övrigt är 99% på detta forum lika slut, drick lite cognac å sluta grubbla tills reuter ger svaret

Nja det två teorierna, som är baserade på de satellituppkopplingar som skett,
om vart planet tagit vägen är antingen nordväst mot Indien eller syd-sydväst.
Av dessa verkar nordväst vara den mest troliga i nuläget eftersom de bör ha
passerat genom områden som täcks in av Australiensisk radar om de flugit söderut.

Att de flugit rakt västerut, rakt österut eller åt sydost verkar inte vara
troligt just nu eftersom det inte stämmer överens med ungefärliga positioner
som planet kan ha haft när det har kommunicerat med satelliten räckvidd inte är
obegränsad.

Kolla på denna bild: http://www.airliners.net/uf/194466/phpZXd5iu.jpeg
Satellitens räckvidd är den orangea cirkeln, de röda cirklarna är teoretiska
räckvidder för planet från den korsning (IGREX) som man tror är deras
senaste kända position.

Det är endast två områden som satellitens räckvidd, planets avstånd ifrån
satelliten,samt planet räckvidd sammanfaller med varandra.

Ett område åt nord/nordväst och ett annat åt syd/sydväst.

http://sandbox.maps.arcgis.com/apps/OnePane/basicviewer/index.html?appid=95cbede59b3e471eb14b52c362966934

Anteri, det var ett jäkla tjat om Somalia i bäst SD-stil, kan du motivera vem
av dem som var ombord som skulle vilja ta planet till Somalia och varför?
Förutsatt att de hade så mycket bränsle ombord, vilket fortfarande verkar
rätt oklart, samt att de helst måste undvika OTH-radarnDiego Garcia.
Senast redigerad av BleAivano 2014-03-16 kl. 03:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in