2014-03-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Tror verkligen inte någon kapat planet (eller mutat piloterna) och nu sitter inne på det i valfritt skitland och att man dödat passagerarna alternativt håller dem fångna. Planet hade inte obegränsat med bränsle och någon borde upptäckt det landa på någon av de isf realistiska landningsbanorna. Inte bara att landa detta plan på typ en obebodd ö:s sandstrand...

Men allt för mycket är skumt för att det skulle vara ett vanligt haveri. Att piloterna skulle begått självmord och tagit med sig alla passagerarna i döden tror jag inte heller på då det känns för omständigt. Hur psykiskt dåligt men än skulle må, vafan skulle man göra så för? Omständigt och du dödar flera hundra oskyldiga. Dessutom två piloter inblandade som ska kunna flyga planet själva om kumpanen spårar ur. Skulle en pilot gått bananas och sabbat cockpit borde ändå inte planet gjort en U-sväng och kört rakt ut i ingenstans (Indiska oceanen) som allt nu pekar på. Antar man kollat upp piloterna noga som fan nu i efterhand för att se om de mottagit stora summor pengar eller hade skumma kontakter. Men självmord eller mutning för att krascha/landa planet hos någon terrorist eller liknande? Nej, det köper jag inte.

Tror snarare det skett en kapning och att planet sprängts över havet alternativt kört till bränslet tagit slut. Kaparen/-na såg till att man inte kunde kommunicera med marken eller andra plan. Vad planen med det hela var och om man lyckades med detta eller vem/vilka som ligger bakom känns omöjligt att spekulera i på ett seriöst sätt. Antar man går igenom passagerarlistan noggrant just nu.

Detta är iaf min teori. Skulle tro många delar den.

Det har dock hänt förut att piloter begått självmord med flyg (Flight 990). Jag tror själv att så är fallet här. Han ville helt enkelt begrava planet i Indiska Oceanien som är betydligt djupare än Gulf of Thailand. Kanske han stört sig på Kina pga något samt fått en rejäl knäpp.

Kapning känns inte lika troligt. Dels är det mkt svårt att få ombord vapen med dagens säkerhetsapparat. Sedan verkar det inte vara några med terrorkopplingar ombord som man funnit.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2014-03-15 kl. 19:49.
Citera
2014-03-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Någon som lagt ihop de tre bilderna, max bränslerange, den pingade satellitens 40-graderslinje och kartan med alla långa landningsbanor ?

Vore intressant...

Jag har gjort den här kartan: http://imgur.com/YgzMsWb

De blå sträcken är "korridorerna"

De röda sträckade linjerna är 4 olika föreslagna rutter. Samtliga dessa rutter är 5370 km långa, vilket är det avstånd en 777 skulle hinna mellan kl 02:15 till kl 08:11 om den åkte i normal fart (905km/h)

Utifrån den kan vi se att det (baserat på nuvarande kunskapsläge) finns 3 huvudsakliga hypoteser:

1) Planet har tagit sig genom indien, kanske genom att "skugga" ett annat trafikflygplan och därmed lurat radarbevakningen. Därefter har planet fortsatt upp genom pakistan, afghanistan, tajikistan och slutligen in i Kirgisistan.

2) Planet har tagit sig in Burma. Antingen har planet landat i norra Burma, kanske på en gammal landningsbana från WW2 eller så har det fortsatt in i Tibet där det skulle ha kunnat landa på t.ex. en frusen sjö.

3) Planet har åkt söder ut, ned i indiska oceanen, och kraschat i vattnet.

Det fjärde scenariot, att planet tagit sig till Australien blir otroligt, för att inte säga omöjligt om de fakta dessa beräkningar baseras på stämmer. I så fall hade planet hunnit mycket längre innan sista "pinget" och skulle då redan vara framme i Australien.
Citera
2014-03-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är din poäng? Är den att mobiltelefoner sällan eller aldrig fungerar på 10 000 m höjd så har du fel. Jag har redan sagt mitt och du fick en lång sida med källor till detta förutom min egen mätning. Här har du en till sida med flera exempel på fungerande mobiltelefoner på marschhöjd: http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/2295696/

Läs vad jag skriver , GSM telefoner fungerar inte längre än 35 km från en BST, detta beror på att tidskillnaden mellan BST och mobilen blir för stor och du då halkar in på någon av de andras 8 samtal som ligger på samma band. Du kan helt enkelt inte (förhindras att koppla upp ett samtal om du är längre bort) än 35 km från BST , det spelar ingen roll hur stark din signal är.
Jag har aldrig skrivit att det inte skulle gå att ringa från ett flygplan ,
Vad jag har skrivit är att masterna är utplacerade för att täcka användare på marken , inte heller havet är täckt utom i enstaka fall. Eftersom flygplanet befinner sig en bit upp i luften blir det längre till planet än en användare på marken och planet är därför utom 35 km ibland.
Citera
2014-03-15, 19:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Enligt en svensk expert som intervjuvats av Aftonbladet, så nej, det är inte möjligt. Låter iofs inte särskilt troligt heller att någonting har klarat sig så väl att det faktsikt skulle kunna vara strömsatt och fungera såpass att det fortfarande kan sända ut signaler.
Men vem vet? Säkert ingen TOTAL omöjlighet?

Snälla, kan ni inte sluta hänvisa till ABs köpta "expert"?
Skulle planet flyta ett tag och ha strömförsörjning så ett hypotetiskt ja. Om under ytan ett definitivt nej
Citera
2014-03-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
ManTheStan:
Se også post # 4062 på PPRUNE (link nedenfor):
Uigurenes angrep på en bussholdeplass i Kina med 29-30 drepte og 100+ sårede for ca 2 uker siden fant visstnok sted i byen Kumming i Kina. Byen Kumming ligger så og si på den røde linjen.

http://www.pprune.org/rumours-news/535538-malaysian-airlines-mh370-contact-lost-204.html

Ja Uigurerna kör en offensiv just nu, men vi får knappt veta något. Det ligger i Kinas strategi att alltid tysta ner den här typen av händelser. Kina vill inte att andra länder lägger sig i deras inre angelägenheter och därför lägger de sig aldrig i andras heller.
Citera
2014-03-15, 19:47
Medlem
vilka är dom 5 pssagerare som inte åkte med planet efter det checkat in bagaget? 20 experter elektronisk krigsföring befann sig på detta planet trots att det egenligen bara fick åka 5 . varför skriver ingen någonting om dessa? min terori är att planet kapades just pga av dessa 20 kunniga experterna . för att kunna använda sig av deras kunskaper (kommande terror attack mot eventuellt usa)
Citera
2014-03-15, 19:48
Medlem
trongforhuds avatar
Rätta mig om jag har fel! Men finns det inte en jävla massa satelliter runt hela jorden som tar kort på jorden kontinuerligt 24/7? Borde man inte kunna se vart plan helvetet tagit vägen? Det luktar skumt det här! En b777 kan för fan inte bara försvinna från jordens yta utan någon märker nått! Någon mörkar hela den här historien!
Citera
2014-03-15, 19:51
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Inte om dom landar på Diego Garcia eller annan atoll som fungerar som militärbas och som har tillräcklig landningsbana.
UK och USA har militärbas där,sen har vi Keeling Island som är Australienskt,till vilken nytta har dom av en B777 med 239 pers på?
Citera
2014-03-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Liten korreksjon:
Angrepet fant sted 2. mars 2014 på en togstasjon (ikke bussholdeplass) i byen Kumming i Kina.

http://www.theguardian.com/world/2014/mar/02/china-mass-stabbings-yunnan-kunming-rail-station

Detta kan definitivt vara något. Uigurerna är uppenbarligen beredda att ta till extrema våldshandlingar för att uppnå sina mål. Jag skulle inte bli förvånad om den här kapningen ingår i deras kamp för självständighet.
Citera
2014-03-15, 19:55
Medlem
Usa ger nu hård kritik till Malaysia enligt aftonbladet ,dom säger interpol har erbjudit sig hjälpa till med utredning kring vad som hänt men Malaysia har tackat nej flera gånger ,amerikanerna tycker det liknar agerandet av regeringar innan 11 september , allt tystas ner och ingen säger någonting.
Citera
2014-03-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av privatspanarna
vilka är dom 5 pssagerare som inte åkte med planet efter det checkat in bagaget? 20 experter elektronisk krigsföring befann sig på detta planet trots att det egenligen bara fick åka 5 . varför skriver ingen någonting om dessa? min terori är att planet kapades just pga av dessa 20 kunniga experterna . för att kunna använda sig av deras kunskaper (kommande terror attack mot eventuellt usa)

var har du hört att 20 experter på elektronisk krigsföring var ombord? och vem har sagt att dom bara får åka 5 åt gången? vilket land ska dessa experter vara ifrån?
Citera
2014-03-15, 19:56
Medlem
napalmenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
UK och USA har militärbas där,sen har vi Keeling Island som är Australienskt,till vilken nytta har dom av en B777 med 239 pers på?

USA kanske ville åt de tjugo experterna på flygplanet. De får göra något "terrorjobb" åt USA sen dödar USA de, ungefär som World trade center
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in