2014-03-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
I och med att Australien har omfattande radartäckning utmed en möjligt sydlig rutt
så antar jag att utredarna tror/misstänker att planet finns norrut.
De menar att det i så fall skulle innebära att planet antagligen inte finns i havet utan på land.
Och om det usatts för G-belastning vid nedkonsten på land så skulle en nödsändare gått igång. Detta verkar inte ha hänt. Så om antagandet är rätt har de landat.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu blir jag förvirrad - piloten/flygläraren som intervjuades på CNN idag sa ju att transpondern var ett av de instrument eller rentav DET instrument i flygplanselektroniken som drog absolut minst ström. Det var ett av hans skäl till att det var ytterst osannolikt att någon slags elektroniskt haveri kan ha slagit ut den, i så fall borde problem ha uppstått med andra saker långt innan och piloterna borde ha hunnit varna flygledningen.
Du vill stänga av alla elektriska burkar om det blir kortis och det finns risk för brand.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Om det nu är en kapning kan de ha fyllt på med massa soppa för att kunna använda en del utav det att "dumpa" på låg höjd ut i havet så att haveriekommissioner skall tro att dem störtat medan själva planet avaktiverade alla sensorer och gps'er mm. Detta om det var något viktigt dem ville komma åt ombord, vilka är personerna ombord på planet?

Överskottssoppa kan ha så enkel förklaring som att den är billigare i Malaysia än i Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kan ha fel men vid en diskussion om GSM i höghastighetståg var visst gränsen 350 km/tim (220mph) för att mobilerna skulle funka mot basarna, kallas för doppler-effekten när en digital lur sänder ut paket med en viss hastighet, och planen går mycket fortare än så. Är man på 10.000m mot en basstation kan man få kontakt men det blir så mycket bitfel att det nästan bryts direkt, sen kan telefonen nå ut till flera stationer samtidigt inom 3o km radie och då ger den istället en felkod, så visst får man kontakt om man håller luren invid fönstret, men ligger den i stolsfickan eller på hathyllan har den inte optiskt sikt mot en mast och då får man ingen signal alls.

Alltså lotteri beroende på fart och avstäng till viss mast/master, att folk lyckats med sms är nog inga problem om planet precis startat eller går in för landning där hastigheten då är låg samt att det inte är för högt, men som sagt-lotteri.

För att dopplereffekten skall påverka frekvensen märkbart måste vi nog upp i en fart av 10000 km/h
det är inte kvaliteten som försämras utan frekvensen ändrar sig.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja, men det är ju det jag skriver, att sändningen från alla 3 planen störs samtidigt som CES539 omger dem.

Jag använder gärna och rätt ofta FR24 på både Smartphone och laptop; det är en bra app men den visar inte verkligheten som ATC ser den. Men visst, första gången jag skulle hämta bekanta på Arlanda och FR24 visade att deras flyg slutat existera ett par hundra meter från landning hickade jag till
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
a) inte 100%, men flera anger den nya "soppatiden". Det står på wiki att den klarar max 213 ton i landningsvikt, och eftersom det uppenbarligen är en riktig pilot bakom spakarna så dumpar väl han överflödigt bränsle isf, se : http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777

b) fixat klantade mig.

Sen en grej i uträkningarna om Inmarsat där dom går efter antenn-lobens dämpning.
Jag skulle inte gå 100% i dessa uträkningar som dom presenterar, för antennens "footprint" på exemplet är den teoretiska och inte uppmätt-det finns inga 100% exakta antenner. Sen är plastbehållaren med gridantennen på planet också en svag punkt, där det kan finnas ojämnheter som orsakar dämpning.

Det man gör men som man inte vill nämna här är att triangulära från rymden, bara 3 företag i världen klarar detta och det är mycket hysh hysh om detta, vad dom gör är att ta in 2 andra satelliter somockså kan plocka in samma signal från antennens sidlober och sen göra beräkning utifrån signalkälla jämfört med 2 sidlobs-beräkningar, men det har dom inte presenterat här ....än. Dom bör nog vid detta lag ha spårat var sändaren var fysiskt men håller tyst. Svenska rymdbolaget råkade för några år sen ut för störsändningar på Sirius-2 satelliten som störde en del hockey-sändningar, det visade sig vara en turkisk station som la ut en kraftig bärvåg i mikrovågsbandet för att störa en kurdisk tv-station som hade en kanal på Sirius, då användes totalt 3 satelliter för att pejla in, och det blev en mindre diplomatisk kris eftersom turkarna störde kommersiell verksamhet.

Samma sak kan göras med pingande Satcom:s, och militären har resurser.
Att bara lägga upp en karta med footprint på en satellit och dra ett rött streck blir alltså missvisande.

Den här visar alltså inte korrekt:
https://twitter.com/sunshinesulin/status/444763082254868482/photo/1/large

Mycket intressant! Förstår jag dig rätt att det du säger att något eller alla dessa företag förmodligen har genomfört triangulering av observationsdata redan och därför vet med mycket större precision inte bara i vilken av de bägge "korridorerna" flygplanet flög utan också tämligen exakt var någonstans det befann sig vid klockan 08:11 (malaysisk tid) då sista signalen från planet fångades upp?

En ytterligare fråga: Är det tänkbart att den utrustning som "sände" från planet kan ha överlevt en krasch i havet och fortsatt att pinga ett tag efter den åtminstone?
Citera
2014-03-15, 19:37
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Möjligt scenario, tja visst. Men, var skulle de få tag på atombomben? Kaparna kan ju möjligtvis ha varit iranierna med stulna pass, så kanske finns planet i Iran men de har inga kärnvapen. Nordkorea är ett annat scenario men högst osannolikt att de skulle ha kunnat flyga dit obemärkta av kinesisk och sydkoreansk radar. Pakistan är ytterligare en möjlighet. De har dock ingen officiell anledning att bomba USA så det känns ju väldigt osannolikt.

För övrigt så är det politiskt självmord för både Iran och Nordkorea att kapa ett plan med kinesiska medborgare (såvida det inte var sanktionerat från Kina?).

Om beskriven scenario var sann, skulle kaparna alltså tillhöra en terrogrupp, likt al-Qaida eller liknande. Inget land skulle få för sig göra något sådant. Vill exempelvis Nordkorea atomboma någon gör de det "öppet" och inte genom kapning.
Och just som du skriver så vore det politiskt självmord för ett land att kapa ett plan med bland annat kinesiska medborgare. Som sagt, tredje världskriget skulle bryta ut.
Om detta är en terrorhandling så är det skapat av en terrorgrupp, inget land eller stat.
Citera
2014-03-15, 19:39
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Tack! Mycket intressant med dessa två "korridorer" som jag förstått det är det typ 99% bevisat att kl 08:11 befann sig planet exakt på den röda linjen. Frågan är då bara: var på den röda linjen? Och hade planet landat eller flög det fortfarande?

Här är en liten sida för de som är intresserade av att läsa mer om "korridorerna": http://www.csse.uwa.edu.au/~mark/personal/MH370/mh370.html

ManTheStan:
Se også post # 4062 på PPRUNE (link nedenfor):
Uigurenes angrep på en bussholdeplass i Kina med 29-30 drepte og 100+ sårede for ca 2 uker siden fant visstnok sted i byen Kumming i Kina. Byen Kumming ligger så og si på den røde linjen.

http://www.pprune.org/rumours-news/535538-malaysian-airlines-mh370-contact-lost-204.html
Citera
2014-03-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Så mottagaren får inte in signalen? Kanske skärmar det fjärde planet av dom första tre, vad vet jag. Oavsett så betyder det ingenting i sammanhanget, ADS-B används i ytterst liten utsträckning av flygledare och är ett system som utvecklas för framtiden.

Det du ser på FR24 har väldigt lite koppling till det som syns på en riktig radarskärm.

Citat:
Mycket intressant! Förstår jag dig rätt att det du säger att något eller alla dessa företag förmodligen har genomfört triangulering av observationsdata redan och därför vet med mycket större precision inte bara i vilken av de bägge "korridorerna" flygplanet flög utan också tämligen exakt var någonstans det befann sig vid klockan 08:11 (malaysisk tid) då sista signalen från planet fångades upp?

En ytterligare fråga: Är det tänkbart att den utrustning som "sände" från planet kan ha överlevt en krasch i havet och fortsatt att pinga ett tag efter den åtminstone?

hörde att det befann sig 20 stycken experter på elektronisk krigsföring på planet trots att det egenlign bara fick åka 5 åt gången. och just elektronisk krigsföring verkar vara det nya sättet att kriga. konstigt att det inte skrivits mera om detta
Citera
2014-03-15, 19:40
Medlem
Ursäkta men... ingen som tagit upp den röda tråden mellan piloterna och passageraren som fått flygutbildning i Sverige? Med den i åtanke är väl terrordåd ingen högoddsare.
Citera
2014-03-15, 19:41
Medlem
Tommy-Nilssons avatar
Här är de astronauter som är på ISS just nu.

http://www.nasa.gov/mission_pages/station/expeditions/expedition39/index.html#.UySeH4X0hRU

Vore hemskt spännande att göra en kontroll av bakgrunden på de som är där och se om de kanske har ett motiv för att hjälpa till med kapningen. Är säker på att planet åker mot ISS för dockning.

National geographic sände precis live där ifrån och planen för förmodligen att visa upp vad de gjort samt planet förstås men något kan ha gått fel då det inte hände. Eller har de ändrat planerna på att visa upp bytet?

Här är en japan som är med: http://iss.jaxa.jp/en/astro/biographies/wakata/index.html
Den enda asiaten där uppe nu som kan kommunicera med de andra asiaterna på planet. Kan han ha varit den som är hjärnan bakom allt?
Citera
2014-03-15, 19:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
a) inte 100%, men flera anger den nya "soppatiden". Det står på wiki att den klarar max 213 ton i landningsvikt, och eftersom det uppenbarligen är en riktig pilot bakom spakarna så dumpar väl han överflödigt bränsle isf, se : http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_777

b) fixat klantade mig.

Sen en grej i uträkningarna om Inmarsat där dom går efter antenn-lobens dämpning.
Jag skulle inte gå 100% i dessa uträkningar som dom presenterar, för antennens "footprint" på exemplet är den teoretiska och inte uppmätt-det finns inga 100% exakta antenner. Sen är plastbehållaren med gridantennen på planet också en svag punkt, där det kan finnas ojämnheter som orsakar dämpning.

Det man gör men som man inte vill nämna här är att triangulära från rymden, bara 3 företag i världen klarar detta och det är mycket hysh hysh om detta, vad dom gör är att ta in 2 andra satelliter somockså kan plocka in samma signal från antennens sidlober och sen göra beräkning utifrån signalkälla jämfört med 2 sidlobs-beräkningar, men det har dom inte presenterat här ....än. Dom bör nog vid detta lag ha spårat var sändaren var fysiskt men håller tyst. Svenska rymdbolaget råkade för några år sen ut för störsändningar på Sirius-2 satelliten som störde en del hockey-sändningar, det visade sig vara en turkisk station som la ut en kraftig bärvåg i mikrovågsbandet för att störa en kurdisk tv-station som hade en kanal på Sirius, då användes totalt 3 satelliter för att pejla in, och det blev en mindre diplomatisk kris eftersom turkarna störde kommersiell verksamhet.

Samma sak kan göras med pingande Satcom:s, och militären har resurser.
Att bara lägga upp en karta med footprint på en satellit och dra ett rött streck blir alltså missvisande.

Den här visar alltså inte korrekt:
https://twitter.com/sunshinesulin/status/444763082254868482/photo/1/large

Jag ställer mig fortfarande tvekande till bränslelasten ombord men den kanske kommer att bekräftas av officiella källor.
Vad beträffar data om flygplanet föreslår jag isf Wiki t. ex. http://www.boeing.com/boeing/commercial/airports/777.page
Jag tror jag litar på expertis från SITA/Inmarsat snarare än löst tyckande på diverse forum
Beträffande dokumentet från FAA berör detta tydligen inte just denna modell av 777 men jag kan ha sett fel
Citera
2014-03-15, 19:43
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Enligt en svensk expert som intervjuvats av Aftonbladet, så nej, det är inte möjligt. Låter iofs inte särskilt troligt heller att någonting har klarat sig så väl att det faktsikt skulle kunna vara strömsatt och fungera såpass att det fortfarande kan sända ut signaler.
Men vem vet? Säkert ingen TOTAL omöjlighet?
Citera
2014-03-15, 19:43
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
ManTheStan:
Se også post # 4062 på PPRUNE (link nedenfor):
Uigurenes angrep på en bussholdeplass i Kina med 29-30 drepte og 100+ sårede for ca 2 uker siden fant visstnok sted i byen Kumming i Kina. Byen Kumming ligger så og si på den røde linjen.

http://www.pprune.org/rumours-news/535538-malaysian-airlines-mh370-contact-lost-204.html

Liten korreksjon:
Angrepet fant sted 2. mars 2014 på en togstasjon (ikke bussholdeplass) i byen Kumming i Kina.

http://www.theguardian.com/world/2014/mar/02/china-mass-stabbings-yunnan-kunming-rail-station
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in