Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Jo men det är ju en 777a. Finns väldigt många 777or i reguljär flygtrafik idag. Enda man behöver göra är att måla om den och helst skall den få en transponder som motsvarar en annan 777a eller att man löser det på annat sätt.
Tänk bara tanken att planet är landat, målas om, förses med en atombomb och sedan kapar man en annan 777a från samma flygbolag som den stulna 777an är ommålad i. Samtidigt som den andra 777an flyger mot New York hänger denna stulna 777a på och skuggar, utan transponder. När de börjar närma sig målet New York, övertas 777an som är i vanlig flygtrafik och transpondern slås av. Transpondern på den stulna 777an som är omprogrammerad, eller hur det nu skulle kunna vara möjligt att "klona" den andra flightens transponder, slås på och plötsligt har man en 777a lastad med atombomb på väg till New York under den reguljära 777ans namn.
Är detta möjligt att utföra? Jag vet inte.
Är detta troligt över huvudtaget? Varför inte?
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt? Ja det gör det.
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt med tanke på hur svårt det på annat sätt skulle vara att få in en atombomb i New York? Förmodligen inte.
Skall vi avfärda detta som en idiotisk teori av en galen foliehatt? Nja, i så fall har vi alla bara drömt om händelsena den 11 september, som var mer än komplexa. Extremt väl samordnat och lyckat skulle jag vilja påstå, för att inte säga nästan helt osannolikt. Kunde det ske, så varför skulle inte någonting som jag nu har beskrivit, kunna ske? Finns ingen skälig anledning till att tro att teorin är totalt omöjlig eller idiotisk.
Om man avfärdar det som idiotiskt så måste man ändå vara en av de mest kunniga och pålästa terrorexperterna för att inte säga terrorister.
Jag tror definitivt inte att något sådant här är i görningen, men vill mena på att tanken i detta läge med allt vi vet i dag, inte är helt omöjlig och kan inte helt avfärdas. Jag är ganska övertygad om att antiterrororganisationer i New York redan börjat tänka i dessa banor och forska i det, allt annat vore väldigt oansvarigt och naivt.
Möjligt scenario, tja visst. Men, var skulle de få tag på atombomben? Kaparna kan ju möjligtvis ha varit iranierna med stulna pass, så kanske finns planet i Iran men de har inga kärnvapen. Nordkorea är ett annat scenario men högst osannolikt att de skulle ha kunnat flyga dit obemärkta av kinesisk och sydkoreansk radar. Pakistan är ytterligare en möjlighet. De har dock ingen officiell anledning att bomba USA så det känns ju väldigt osannolikt.
För övrigt så är det politiskt självmord för både Iran och Nordkorea att kapa ett plan med kinesiska medborgare (såvida det inte var sanktionerat från Kina?).