2014-03-15, 18:54
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Med hjälp av dessa data borde det vara möjligt för malaysierna att fastställa vilken rutt som varit aktuell. Man borde ju även ha "pingdata" för de andra "pingarna" inte bara den sista. I och med att man vet utgångspunkten samt tiden mellan de olika "pingarna" borde det gå att göra en hyffsat bra bedömning av vilket håll som är mest sannolikt!

ManTheStan
Du vil kanskje ha interesse av bedre kart med begge korridorer i postene # 4047 og 4049 her:

http://www.pprune.org/rumours-news/535538-malaysian-airlines-mh370-contact-lost-203.html
Citera
2014-03-15, 19:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Uppdaterad Bränsledata:

MAS370 got airborne at 1643z
LKP according to Radar/Mode S transponder was 1722z
Flight time was ZBAA0521 - 5 hours 21 minutes
When it went missing it had fuel reportedly for a further 7 hours 30 minutes.
39 minutes of TRIP fuel was burned to that point and presumably 10-15 minutes APU/TAXI.

Källa : http://www.pprune.org/8378140-post3975.html
Senaste beräkningar som även här är i underkant:
http://www.washingtonpost.com/world/new-twist-in-the-hunt-for-missing-plane/2014/03/13/dcee10da-aae6-11e3-98f6-8e3c562f9996_graphic.htm

Kärran kunde alltså i princip nå Lettland eller Somalia med den uppdaterade bränslemängden.

På pprune angavs för flera dagar sedan att lasten skulle vara "glitter" på engelska, vilket är samma på svenska, alltså utsmyckningsgrejor av ringa värde - hittar inte den tråden i röran just nu.

Allt mer pekar på att det är piloten själv, eller den mekaniker som följde med som ligger bakom detta, med tanke på att dom i princip tankade nästan fullt, på en rutt som anses kräva mycket mindre.
Professor "monk" ser ut att behöva skrivas av, han var visst inte å planet, det kan då förklara raderingarna på nätet när folk började ringa honom, men fakta kvarstår att FAA gick ut med en varning i nov 13 om att obehöriga kunde ta sig in i data-sub på planet. Någon har också lagt ut c:a 1 år gamla texter från pilotens Facebook-sida som har mycket politiska vinklar, men det är inte 100% att det verkligen är pilotens Facebook-sida, får återkomma när den röran har retts ut.

Så förutom Burma har då Somalia poppat upp som tänkbart alternativ att landa på med anledning av den extra bränslemängden.

Måste be dig förtydliga lite:
a) Hur vet du att källan på pprune har rätt? Jag har sett flera uppgifter som säger att planet hade bränsle för totalt 7:30. Skulle det ens i teorin kunna landa med så mycket bränsle ombord?

b) Din länk till Washington Post fungerar inte
Citera
2014-03-15, 19:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Javisst,men om de har landat planet någonstans så borde dom väl förr eller senare flyga in något lands luftrum?
Inte om dom landar på Diego Garcia eller annan atoll som fungerar som militärbas och som har tillräcklig landningsbana.
Citera
2014-03-15, 19:04
Medlem
Kan det inte vara så enkelt att det är ett självmord? Stäng av transpondern, kväv hela planet, vänd planet och flyg ut över indiska oceanen för att undvika radar från marken så mycket som möjligt och ta sedan sikte på en större bergskedja (himalaya). Glest befolkat och möjligt att störta planet på högre höjd utan vittnen, några dagar senare är haveriplatsen troligtvis översnöad.

Visst är det ett omständigt scenario om man bara ska dö, men å andra sidan så älskar ju asiater att ge folk huvudbry!

Nån som vet hur det ser ut med radarstationer runt indiska? Eller det kanske inte finns några glapp där man kan flyga obemärkt?
Citera
2014-03-15, 19:05
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Detta har redan tagits upp, men till att börja med:

Transpondrarna drar mycket ström, du vill kunna stänga av dom ifall du har problem med strömmen.

På marken kan transpondrarna orsaka falska radarkontakter.

En felaktig transponder kan skapa problem med diverse säkerhetssystem (både på flygplanet och på marken)

Där har du tre anledningar till att börja med, söker du finns det mera skrivet i tråden.

Strömförsörjningen kan jag inte svara på i detalj, men flygplan har normalt en generator per motor (så i fallet 777, två) plus batterier. Man har också möjlighet att starta en APU som är en liten jetmotor som sitter längst bak, den kan också producera ström att använda. Med andra ord är ett totalt strömavbrott väldigt osannolikt.

Finns det inte också en liten propeller som kan fällas ner under planet för att ge ström till viktiga system om allt annat failar?
Citera
2014-03-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Finns det inte också en liten propeller som kan fällas ner under planet för att ge ström till viktiga system om allt annat failar?

RAT, Ram Air Turbine, det finns på vissa flygplan, om 777 har den vet jag inte. RAT ligger över min kunskapsnivå förutom att jag vet att den finns.
Citera
2014-03-15, 19:08
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Så förutom Burma har då Somalia poppat upp som tänkbart alternativ att landa på med anledning av den extra bränslemängden.

Pirater i Somalia har tjänat hundratals miljoner på fartyg, skulle de ta till luften nu? Blir "sky pirates" en äkta grej?
Citera
2014-03-15, 19:09
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Uppdaterad Bränsledata:

MAS370 got airborne at 1643z
LKP according to Radar/Mode S transponder was 1722z
Flight time was ZBAA0521 - 5 hours 21 minutes
When it went missing it had fuel reportedly for a further 7 hours 30 minutes.
39 minutes of TRIP fuel was burned to that point and presumably 10-15 minutes APU/TAXI.

Källa : http://www.pprune.org/8378140-post3975.html
Senaste beräkningar som även här är i underkant:
http://www.washingtonpost.com/world/new-twist-in-the-hunt-for-missing-plane/2014/03/13/dcee10da-aae6-11e3-98f6-8e3c562f9996_graphic.htm

Kärran kunde alltså i princip nå Lettland eller Somalia med den uppdaterade bränslemängden.

Räckvidden beror på hur fort de flyger och på vilken höjd de flyger.

6 timmar och 50 min säger inte så mycket. Håller de en hastighet på 350 knop
så 6H 50m inte alls lika långt som om de håller en hastighet på 500 knop.

Jag är mer intresserad av höjd, bränslemängd och bränsleförbrukning.
Citera
2014-03-15, 19:11
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Pirater i Somalia har tjänat hundratals miljoner på fartyg, skulle de ta till luften nu? Blir "sky pirates" en äkta grej?

Nej det fanns inga somalier ombord och dessutom så varför skulle en somalier
lägga ut en massa pengar på att flyga hela vägen till Malaysia när det finns
lika dyra flygplan på närmare håll?
Citera
2014-03-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Om det skulle ha rört sig om en kapning, krav på något om något - bör ju rimligen inte kaparna ha meddelat att de kapat planet och kräver saker under flygningens tid? Jag menar det är väl själva poängen med grejen - få uppmärksamhet och göra sig känd?

Jag kan inte begripa hur det jävla plan kan försvinna helt idag med all jävla teknologi.

Ja det normala vid kapningar är att man vill väcka uppmärksamhet och tvinga ned planet på en viss flygplats. Om detta är en kapning så är den av en annan typ. I så fall handlar det förmodligen om utpressning mot något lands regering och man vill inte att det skall komma ut. Varför man skulle göra så är svårt att förstå men dessa kapare kanske är de smartaste någonsin om planet nu är kapat vill säga. Det kan också vara så att man hade tänkt gå ut i media men att kapningen misslyckades och planet störtade.

Att ett plan kan försvinna har diskuterats i hela den här tråden och det är väl så att det kan bli relativt osynligt om man stänger av transpondern, men det sänder ut andra spår som är svårare att stänga av och det är därför som man nu tror att planet har varit uppe i flera timmar.
Citera
2014-03-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jo men det är ju en 777a. Finns väldigt många 777or i reguljär flygtrafik idag. Enda man behöver göra är att måla om den och helst skall den få en transponder som motsvarar en annan 777a eller att man löser det på annat sätt.

Tänk bara tanken att planet är landat, målas om, förses med en atombomb och sedan kapar man en annan 777a från samma flygbolag som den stulna 777an är ommålad i. Samtidigt som den andra 777an flyger mot New York hänger denna stulna 777a på och skuggar, utan transponder. När de börjar närma sig målet New York, övertas 777an som är i vanlig flygtrafik och transpondern slås av. Transpondern på den stulna 777an som är omprogrammerad, eller hur det nu skulle kunna vara möjligt att "klona" den andra flightens transponder, slås på och plötsligt har man en 777a lastad med atombomb på väg till New York under den reguljära 777ans namn.

Är detta möjligt att utföra? Jag vet inte.
Är detta troligt över huvudtaget? Varför inte?
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt? Ja det gör det.
Låter detta onödigt komplicerat och krångligt med tanke på hur svårt det på annat sätt skulle vara att få in en atombomb i New York? Förmodligen inte.

Skall vi avfärda detta som en idiotisk teori av en galen foliehatt? Nja, i så fall har vi alla bara drömt om händelsena den 11 september, som var mer än komplexa. Extremt väl samordnat och lyckat skulle jag vilja påstå, för att inte säga nästan helt osannolikt. Kunde det ske, så varför skulle inte någonting som jag nu har beskrivit, kunna ske? Finns ingen skälig anledning till att tro att teorin är totalt omöjlig eller idiotisk.
Om man avfärdar det som idiotiskt så måste man ändå vara en av de mest kunniga och pålästa terrorexperterna för att inte säga terrorister.

Jag tror definitivt inte att något sådant här är i görningen, men vill mena på att tanken i detta läge med allt vi vet i dag, inte är helt omöjlig och kan inte helt avfärdas. Jag är ganska övertygad om att antiterrororganisationer i New York redan börjat tänka i dessa banor och forska i det, allt annat vore väldigt oansvarigt och naivt.

Möjligt scenario, tja visst. Men, var skulle de få tag på atombomben? Kaparna kan ju möjligtvis ha varit iranierna med stulna pass, så kanske finns planet i Iran men de har inga kärnvapen. Nordkorea är ett annat scenario men högst osannolikt att de skulle ha kunnat flyga dit obemärkta av kinesisk och sydkoreansk radar. Pakistan är ytterligare en möjlighet. De har dock ingen officiell anledning att bomba USA så det känns ju väldigt osannolikt.

För övrigt så är det politiskt självmord för både Iran och Nordkorea att kapa ett plan med kinesiska medborgare (såvida det inte var sanktionerat från Kina?).
Citera
2014-03-15, 19:16
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Detta har redan tagits upp, men till att börja med:

Transpondrarna drar mycket ström, du vill kunna stänga av dom ifall du har problem med strömmen.

Nu blir jag förvirrad - piloten/flygläraren som intervjuades på CNN idag sa ju att transpondern var ett av de instrument eller rentav DET instrument i flygplanselektroniken som drog absolut minst ström. Det var ett av hans skäl till att det var ytterst osannolikt att någon slags elektroniskt haveri kan ha slagit ut den, i så fall borde problem ha uppstått med andra saker långt innan och piloterna borde ha hunnit varna flygledningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in