Mitt inne i tenta plugget! Skulle vara tacksam om någon kunde verifiera att jag tänker rätt på följande uppgift! Skriver ner mitt lösningsförslag samt det "riktiga" lösningsförslaget...
Jag kommer beskriva hur jag har tänkt i löpande text
Steg1. Eftersom jag ska finna arean av en rektangel behövs det att jag vet hur man räknar ut arean på en rektangel.. dvs Bas * Höjd. Ekvationen som vi började med är beroende av X värden för att få fram Y värden, dvs den ekvationen fungerar bra som "höjd" i rektangelns area. Eftersom ekvationen för arean av en rektangel är Bas * Höjd lägger vi även till (*x) i ekvationen.
Då ser ekvationen ut såhär: A(a)= a*(-lna), 0 < a < 1
Derivera med funktionen för att få reda på nollställe. A'(a)= -lna - 1
-lna-1=0 <=> -lna = 1 <=> a = 1/e
Dvs max arean på rektangeln är 1/e inom det bestämda intervallet i uppgiften.
Notera att jag inte har med kontroll för mitt påstående som det står i lösningsförslaget. Jag förstår inte riktigt vad de gör i den rödmarkerade rutan.
Mitt inne i tenta plugget! Skulle vara tacksam om någon kunde verifiera att jag tänker rätt på följande uppgift! Skriver ner mitt lösningsförslag samt det "riktiga" lösningsförslaget...
Jag kommer beskriva hur jag har tänkt i löpande text
Steg1. Eftersom jag ska finna arean av en rektangel behövs det att jag vet hur man räknar ut arean på en rektangel.. dvs Bas * Höjd. Ekvationen som vi började med är beroende av X värden för att få fram Y värden, dvs den ekvationen fungerar bra som "höjd" i rektangelns area. Eftersom ekvationen för arean av en rektangel är Bas * Höjd lägger vi även till (*x) i ekvationen.
Då ser ekvationen ut såhär: A(a)= a*(-lna), 0 < a < 1
Notera att jag inte har med kontroll för mitt påstående som det står i lösningsförslaget. Jag förstår inte riktigt vad de gör i den rödmarkerade rutan.
Mvh
I den rödmarkerade rutan använder dom andraderivatan för att kontrollera om extrempunkten är en maximi- eller en minimipunkt. Om A''(1/e) > 0 så är det en minimipunkt och om A''(1/e) < 0 så är det en maximipunkt.
Senast redigerad av Knutbollen 2014-03-15 kl. 13:42.
I den rödmarkerade rutan använder dom andraderivatan för att kontrollera om extrempunkten är en maximi- eller en minimipunkt. Om A''(1/e) > 0 så är det en minimipunkt och om A''(1/e) < 0 så är det en maximipunkt.
Förutom kontrollen stämmer min lösning alltså?
Skulle detta räcka som kontroll tror du
Ett teckenschema där man visar om man tar ett tal över 1/e så får man mindre area, samt om man tar ett tal som är mindre än 1/e får man också mindre area.
Senast redigerad av Bomben1 2014-03-15 kl. 14:14.
Jag tycker din lösning är bra. En sak du kan vara tydligare med är att visa hur du kommit fram till att maxarean är 1/e.
Citat:
Här har du fått fram att en extrempunkt finns där x = 1/e. Ett tips vore att visa maxarean genom att använda 1/e som argument i A(x) = x · (- ln x).
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Skulle detta räcka som kontroll tror du
Om lösningsförslaget inte använder något annat än andraderivatan så ska väl det räcka som kontroll?
Senast redigerad av Knutbollen 2014-03-15 kl. 14:41.
Uppgiften lyder:
Antag att man ska skicka ett meddelande över en brusig förbindelse där varje tecken
blir felaktigt med sannolikhet 0.31%.
Antag att meddelandet man skickar består av 1 150 000 tecken. Hur många
tecken överförs korrekt med 99% sannolikhet (approximativ)?
Mitt svar på lösningen (kod i C# ger tydligen fel resultat med kommentaren "Vad har ni fått 0.99% ifrån?" )
Man skall använda CGS och kolla percentilerna vad jag förstått det som, jag vet dock inte hur det ska tillämpas!
Kod:
double n = 1150000;
double p = 0.0031;
double s = n * 0.99;
double ok = n - ((s - n * p) / Math.Sqrt((n * p) * (1 – p)));
Resultat: 1130991,78169697 som tydligen är fel.
Hittar inga exempel på liknande uppgifter i läroboken dessvärre.
Väldigt tacksam för hjälp!
Bumpar denna fråga!
Vore grymt shysst om någon kunde skicka en i rätt riktning i alla fall!
Har en uppgift som lyder att;
vid försäljning av en vara är intäkten I (kr) en funktion av varans pris p (kr) enligt I(p)=p(6000-40p) Bestäm den maximala intäkten.
Jag får det till;
I'(p) = 6000-40p
I'(p) = 0 för p = 150
Andraderivatan I''(p) = -40 Dvs andraderivatan är alltid negativ
Då p = 150 är I' = 0 och I'' < 0 Detta innebär att funktionen har ett maximivärde för p = 150
I(150) = 150(6000-(40*150)) = 0
Dock så är detta fel enligt facit.. Kan någon förklara vad jag gör fel?
vid försäljning av en vara är intäkten I (kr) en funktion av varans pris p (kr) enligt I(p)=p(6000-40p) Bestäm den maximala intäkten.
Jag får det till;
I'(p) = 6000-40p
I'(p) = 0 för p = 150
Då p = 150 är I' = 0 och I'' < 0 Detta innebär att funktionen har ett maximivärde för p = 150
Jag får det till;
I'(p) = 6000-40p
I'(p) = 0 för p = 150