2014-03-15, 15:09
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Menar du att det finns någon slags inbyggd GPS-sändare i pass och legitimationskort?

Kapning förefaller alltmer troligt.

Inte GPS. RFID sitter i passen och leggen. Borde väl gå att hitta med en satelit eller är jag helt fel ute? Tror även jag på någon form av kapning.

Mvh
Citera
2014-03-15, 15:11
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Kanske har piloten, hemmavid, på sin egen flygsimulator övat landning i t.ex. Kyrgyzstan på någon obskyr landningsbana, tillräckligt lång?

Motivet kan vara "ersättning" från någon kriminell grupp?

Frågan är vad planet hade i själva lastutrymmet / om någon passagerare var särskilt intressant för någon grupp kapabel till något sådant här?

Ju sällsynt att piloter är delaktiga men denna pilot har tydligen rest en hel del frågetecken.
Men hur har planet lyckats flyga genom luftrummen i dessa länder utan att en militär radar plockat upp dom?
Det är ingen F-117A Nighthawk vi pratar om.
Citera
2014-03-15, 15:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu inför vi nolltolerans mot inlägg som helt eller delvis utförs av personangrepp och som inte är av intresse för övriga användare.

Sådana inlägg kommer att raderas och varningar kommer att utdelas.

EnergizerBunny och Orax ligger nära till varsin ytterligare varning.

/Moderator
Citera
2014-03-15, 15:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Varför står det då "ingen teckning" under en hel flygning över centrala Europa? Ska testa nästa gång jag är ute och flyger men jag är på förhand väldigt säker på att det varken kommer gå att ringa eller skicka ett sms.

I de områden som verkar vara aktuella i det här fallet är det i vilket fall rimligt att de inte haft någon teckning.
Ingen teckning måste betyda att du inte ritat någon teckning Jag hade i alla fall täckning längs c:a 40 mil av Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Är det ens möjligt att inte lyckas spåra planet? Hur många GPS:er fanns det på planet med alla mobiler inräknade? En satelit måste väl kunna se precis hur planet rört sig under färden? Om inte annat lokalisera någon av alla de pass, legitimationskort eller mobiler som finns på planet. Jag personligen tror inte det är möjligt att ingen myndighet vet vart planet tagit vägen.

Mvh
Hur många GPS:er där fanns hjälper inte om de inte kunde sända ut sin position till någon annan, annars vet de bara själva var de är och det är ju en klen tröst för att bli funnen.

Chipen i pass etc. vet du väl att man måste vara inom ett fåtal meter för att kunna läsa av.

Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Så, du ser då inget problem alls med att jämföra med Malaysia, speciellt inte när vi är säkra på rut och altitud under flygningen?

Tolk mig rätt här, det är intressant att du ev. provat något (som vi inte kan verifiera), men steget från det till detta plan är långt. Att sedan presentera en slutsats utifrån detta att de HADE täckning. Vääääldigt långt.
Jo visst, jag säger inte alls att de hade täckning ombord, jag vänder mig bara mot tidigare påståenden om att telefoner i stort sett aldrig funkar på hög höjd.
Citera
2014-03-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Inte GPS. RFID sitter i passen och leggen. Borde väl gå att hitta med en satelit eller är jag helt fel ute? Tror även jag på någon form av kapning.

Mvh
Då måste det handla om en lågflygande satellit eftersom det handlar om avstånd på max några meter.
Citera
2014-03-15, 15:16
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein

Jag tror fortfarande att planet ligger någonstans på botten. Alternativt en kapning med efterföljande utpressning som myndigheterna mot förmodan lyckas hållas hemlig. Det sistnämnda skulle ju kanske förklara all virrig rapportering.

Det sista vi behöver är en moderator som kommer in och häller bensin på foliehattarnas brasa. Varför skulle de göra något sådant och hur menar du att de skulle kunna hålla det hemligt? FBI , NTSB och Pentagon mfl är redan involverade. Skulle Malaysiska myndigheter mörkat något sådant enormt skulle det antagligen redan kommit fram. Om inte annat vore det idiotiskt på en nivå som saknar motstycke i världspolitisk historia då detta oundvikligen kommer komma fram förr eller senare.

"Vi vet ju egentligen vad som hände men vi mörkar det, hoppas att det inte läcker ut, att planet inte hittas, att andra länder skiter i olyckan och att vårt eget folk glömmer bort det"

Nej, jag skulle inte tro det.
Citera
2014-03-15, 15:21
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ingen teckning måste betyda att du inte ritat någon teckning Jag hade i alla fall täckning längs c:a 40 mil av Sverige.

Oh snap . Vad jag försökte säga var som sagt att man inte kan dra några slutsatser kring att ingen smsade/ringde från planet eftersom det är fullt möjligt att de inte hade mottagning.

I Sverige eller i det land vart mitt abonnemang är registrerat i har jag faktiskt aldrig kollat vad jag kan minnas. Alla som skriver att de haft teckning verkar ju ha prövat detta inrikes. Att koppla upp mot ett utländskt nätverk första gången kanske kräver lite längre och stabilare täckning?
Citera
2014-03-15, 15:22
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det sista vi behöver är en moderator som kommer in och häller bensin på foliehattarnas brasa. Varför skulle de göra något sådant och hur menar du att de skulle kunna hålla det hemligt? FBI , NTSB och Pentagon mfl är redan involverade. Skulle Malaysiska myndigheter mörkat något sådant enormt skulle det antagligen redan kommit fram. Om inte annat vore det idiotiskt på en nivå som saknar motstycke i världspolitisk historia då detta oundvikligen kommer komma fram förr eller senare.

"Vi vet ju egentligen vad som hände men vi mörkar det, hoppas att det inte läcker ut, att planet inte hittas, att andra länder skiter i olyckan och att vårt eget folk glömmer bort det"

Nej, jag skulle inte tro det.

Underligare saker har hänt. Jag spekulerar, är inte det var diskussionsforum är till för? Sedan så är jag inte moderator här inne.
Citera
2014-03-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Men hur har planet lyckats flyga genom luftrummen i dessa länder utan att en militär radar plockat upp dom?

Hmm...tänk om det är en F-117A Nighthawk vi pratar om.
Kineser i passagerarplanet på väg med något nyspionerat material som till varje pris inte får komma i fiendens händer.

F-117A skjuter ner planet via någon typ av stealthmissil, planet slår hårt ner i vattnet, vilket registreras seismologiskt.
Därefter vänder F-117A tillbaka till sin bas någonstans åt *stan-hållet, och det är detta plan som spårats via primärradar.
Citera
2014-03-15, 15:24
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you

Det enda rimliga svaret borde vara att de har inte kränkt något lands luftrum utan helt flugit över internationellt vatten.

Sedan vet vi inte om de verkligt flugit med pilot, eller via programmerad autopilot, de två malaysiska piloterna kan ju tvingats programmera flighten.
Citera
2014-03-15, 15:25
Medlem
Det räcker ju att några av passagerarna haft mobilerna påslagna (förutsatt att de inte kraschade rätt omgående) för att det potentiellt skulle kunna bidra till spårningen av planet. Det räcker ju att någon av de påslagna mobilerna kopplat upp sig mot någon mobilmast (spelar ingen roll hur kortvarit det än må ha varit) för att den mobilen ska kunna spåras någorlunda. Det enda som behövs är att de berörda myndigheterna lämnar över passagerarnas mobilnummer till alla mobiloperatörer i områdena som planet misstänks ha passerat.
Citera
2014-03-15, 15:30
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det enda rimliga svaret borde vara att de har inte kränkt något lands luftrum utan helt flugit över internationellt vatten.

Sedan vet vi inte om de verkligt flugit med pilot, eller via programmerad autopilot, de två malaysiska piloterna kan ju tvingats programmera flighten.

Javisst,men om de har landat planet någonstans så borde dom väl förr eller senare flyga in något lands luftrum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in