2014-03-15, 11:49
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Det är mycket märkligt; biljetterna i Örebro köps nu genom appen, och de ser radikalt annorlunda ut än sms-biljetterna (de är gröna när de är giltiga och blir sedan röda när de slutar vara giltiga) MEN jag använder fortfarande fejkbiljetten som Fejkbiljett-appen genererar (den som ser ut som ett sms), och jag har hittills aldrig haft några problem med att gå på bussarna. Är det kontroll kliver jag av och tar nästa buss.

Xtrafik stoppade ju sms-biljetterna, så det är därför det inte fungerar.
Men jag ska testa att fixa en biljett hos Xtrafik i deras app. Mina vänner säger att det inte finns några rörliga ikoner, så då borde man ju kunna fixa fejkbiljetter till det. Dock så går det ju inte om dem kollar biljetten med någon databas.
Citera
2014-03-15, 11:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartros

Du verkar ha lite koll på det juridiska runtomkring allt det här. Jag har tänkt flera gånger att eftersom jag inte köpt någon biljett och heller inte då "godkänt" någonting via mitt köp/köpes avtal, så har jag väl heller inte gett dem rätten att få kolla i min telefon? Jag har ju inte ingått i något avtal med dem. Jag kan vara ute och cykla helt och hållet med det här men känns som att annars kan man ju göra vilka regler man vill så länge man äger marken någon står på och då påtvinga det ena eller det andra så länge den vistas där. Kan du eventuellt förklara hur detta då ses rent juridiskt så skulle jag vara tacksam. Fred.

Ditt argument faller på att du anses ha accepterat de allmänna resevillkoren när du köper din biljett.
Du argumenterar för att eftersom du inte har köpt en biljett så har du inte accepterat något avtal.

Du säger lite "Jag vet att det stod tillträde förbjudet på dörren, men jag klättrade ju in via fönstret på andra våningen!!!!111one"

Well, då kommer vi till problemet att du då inte får vistas på stationer/spårområden utan färdbevis, alltså kan du anses ha begått olaga intrång.

Kruxet är dock att olaga intrång av normalgraden inte har fängelse i straffskalan, vilket gör att det saknas underlag för envarsgripande. Så, kontrollanternas möjligheter till ingripande är begränsade.

Om dock någon kontrollant anser att det olaga intrånget skulle kunna räknas som "grovt" så finns fängelse i straffskalan, och de skulle då få göra ett envarsgripande och fullt lagligt kvarhålla personen tills polis anländer. Det finns dock väldigt ont om mål som belyser denna skillnad, så gränsdragningen blir luddig.

Personligen anser jag att det enklaste vore att ge kontrollanterna samma befogenheter som de har i exempelvis berlin och paris. Då är det så att säga ingen luddig gränsdragning längre.

Avslutningsivs: Jag vill understryka att juridik är en _hobby_ för mig, och inte ett _yrke_.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-15 kl. 11:54.
Citera
2014-03-15, 12:39
Medlem

Jag förstår din poäng men undrade ändå hur det juridiska såg ut runtomkring detta. Sedan blir det såklart krångligt för kontrollanter att bedöma om det är grovt eller inte då dessa förmodligen inte har någon juridisk kunskap själva om vart gränserna går. Personligen anser jag snarare att eftersom den stora majoriteten av befolkningen inte har möjlighet att ta sig till och från sina jobb, dagis, mataffärer med mera så är den nuvarande formen av monopol på resandet med tåg och bussar en stor skymf gentemot många människor. Jag själv har haft problemet att inte kunna åka till mitt jobb för att jag inte fått min lön ännu, men för att kunna få lön och sedan kunna köpa biljett så måste jag kunna åka till jobbet, vilket jag inte får utan giltig biljett vilket jag inte kan köpa då jag inte tillåts åka från början utan giltig biljett. Det hör nog inte hemma här men med skattefinansierade biljetter skulle åtminstone vi slippa betala extra på biljetterna för kontrollanter samt nya spärrar och biljettsystem som hela tiden måste förnyas då nya sätt att slippa betala kommer hela tiden dessa med. Skaparen av denna fejkbiljett app till telefonerna gör ett mycket bra jobb tycker jag som hjälper oss andra att klara vår ekonomi även om det inte vore därför som skaparen ens gjorde appen. Jag undrar ibland om den som lägger ner massa energi på denna app kunnat göra massa andra bra saker om det inte funnits behovet av att åka gratis för så många.

Tillägg: Kan poängtera att anledning till att jag ser det som jag gör, även om du tycker argumentet faller på sig självt, är att jag inte anser mig skyldig att fullfölja ett kontrakt som jag blivit tvingad att skriva på. Som jag skrivit med exempelvis ens kunna arbeta för att betala biljetten. Jag har aldrig skrivit på ett papper där jag säger mig underkasta mig svensk lagstiftning, det är på något sätt självklart för många att eftersom du föddes i ett land och de gav dig massor i form av skola, sjukvård etc, utan att du någonsin bad om detta, ändå är återbetalningsskyldig och du har inte rätten att säga emot eller protestera om du inte använder de verktyg de ger dig som du även ska återbetala senare eftersom du valt att låna verktygen. I detta fall väljer jag att ta del av någonting gratis, det vill säga en app till min telefon och således ignorera gällande avtal med en affärsverksamhet som lever på att jag är tvingad åt att använda deras tjänst för att kunna leva, en verksamhet som höjt sitt pris flera gånger och samtidigt försämrat och förlängt mina resvägar till det jag behöver göra.

Avslutningsvis så vill jag ändå tacka för ditt svar, oavsett om det är hobbyintresse eller inte för dig. Tillägger även att säga att mänskliga rättigheter och värdigheter är både hobby och yrke för mig, även om de inte ligger precis bredvid de juridiska aspekter som är olika i olika länder så tar dessa överhanden för åtminstone mig. Medmänniska över medborgare. Fred.
Senast redigerad av Svartros 2014-03-15 kl. 12:48.
Citera
2014-03-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ditt argument faller på att du anses ha accepterat de allmänna resevillkoren när du köper din biljett.
Du argumenterar för att eftersom du inte har köpt en biljett så har du inte accepterat något avtal.

Du säger lite "Jag vet att det stod tillträde förbjudet på dörren, men jag klättrade ju in via fönstret på andra våningen!!!!111one"

Well, då kommer vi till problemet att du då inte får vistas på stationer/spårområden utan färdbevis, alltså kan du anses ha begått olaga intrång.

Kruxet är dock att olaga intrång av normalgraden inte har fängelse i straffskalan, vilket gör att det saknas underlag för envarsgripande. Så, kontrollanternas möjligheter till ingripande är begränsade.

Om dock någon kontrollant anser att det olaga intrånget skulle kunna räknas som "grovt" så finns fängelse i straffskalan, och de skulle då få göra ett envarsgripande och fullt lagligt kvarhålla personen tills polis anländer. Det finns dock väldigt ont om mål som belyser denna skillnad, så gränsdragningen blir luddig.

Personligen anser jag att det enklaste vore att ge kontrollanterna samma befogenheter som de har i exempelvis berlin och paris. Då är det så att säga ingen luddig gränsdragning längre.

Avslutningsivs: Jag vill understryka att juridik är en _hobby_ för mig, och inte ett _yrke_.

Rent juridiskt så kan de inte veta om du har biljett eller ej. Därför måste de själv ha sett när du har plankat. Det känns som denna fråga varit uppe i plankningsforum tusen gånger.

Mig veterligen så har de endast möjlighet att avvisa dig från området om du vägrar spela med i deras fars.
Citera
2014-03-16, 11:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olangu
Rent juridiskt så kan De inte veta om du har biljett eller ej. Därför måste de själv ha sett när du har plankanoll koll på änns som denna fråga varit updessvärreningsforum tusen gånger.

Mig veterligen så har de endast möjlighet att avvisa dig från området om du vägrar spela med i deras fars.

Jag tror du missuppfattar förhållandet. Huruvida de "rent juridiskt" vet om du har biljett eller inte spelar ingen som helst roll för diskussionen.

Det finns tre saker som dessvärre(*) står i motsatsförhållande till varandra.

Du är skyldig att uppvisa färdbevis på anmodan. (eftersom du frivilligt accepterat detta som en del av resan, och jag tror knappast att en domstol skulle finna att detta villkor är orimligt eller oproportionerligt)

De kan inte tvinga dig om du inte vill visa upp biljetten, eftersom det enda du gör då är att bryta ett civilrättsliga avtal)
De saknar i de flesta fall rekvisit för envarsgripande. (eftersom de inte rimligen I detta skede kan anta att du begått olaga intrång annat än av normalgraden)

De flesta diskussioner jag sett på plankningsforum har ärligt talat haft noll koll på det juridiska.
Framförallt verkar VÄLDIGT få inse att det finns en skillnad mellan "vad säger faktiskt lagen" och "vad kan man komma undan med". Man måste hålla i sär dessa två nsaker.

(*) Jag skriver inte "dessvärre" för att jag anser att det skall införas någon polisstat. Jag skriver det eftersom jag avskyr när det finns tillfälle där sådana motsatsförhållande KAN uppstå, för det indikerar för stora motsägelser i lagen.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-16 kl. 11:32.
Citera
2014-03-16, 11:26
Medlem
BigLuciphers avatar
En av spärrvakterna visade mig en bild med jämförelse på fejkbiljetterna och de riktiga och skillnaden var att på fejk så blir det blå "länkmarkering" i klockslaget och de siffrorna som är efter, typ:
12:37 016

Detta skulle ju ha fixats i den nya appen, men det är kanske var 10:e gång som jag får en fejkbiljett UTAN den markeringen vilket känns väldigt konstigt.

Kan jag ändra nån inställning eller kommer det nån uppdatering eller liknande som tar bort den där skiten som inte ska vara där?
Citera
2014-03-16, 11:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLucipher
En av spärrvakterna visade mig en bild med jämförelse på fejkbiljetterna och de riktiga och skillnaden var att på fejk så blir det blå "länkmarkering" i klockslaget och de siffrorna som är efter, typ:
12:37 016

Detta skulle ju ha fixats i den nya appen, men det är kanske var 10:e gång som jag får en fejkbiljett UTAN den markeringen vilket känns väldigt konstigt.

Kan jag ändra nån inställning eller kommer det nån uppdatering eller liknande som tar bort den där skiten som inte ska vara där?

Om du brytt dig om att läsa i tråden så skulle du ha hittat svaret på den frågan cirka femtio gånger. Det är inte appen som bestämmer vad som skall tolkas som en hyperlink det är din telefon. Appen KAN INTE påverka detta.
Citera
2014-03-16, 11:48
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Om du brytt dig om att läsa i tråden så skulle du ha hittat svaret på den frågan cirka femtio gånger. Det är inte appen som bestämmer vad som skall tolkas som en hyperlink det är din telefon. Appen KAN INTE påverka detta.

Jag har läst i tråden men om det du säger stämmer skulle min telefon skapa två olika varianter av samma kommando, eller hur?

För som jag sa så blir biljetterna ibland, väldigt sällan, utan hyperlink och jag tror inte det är min telefon som helt random väljer att lägga till hyperlinkar.
Senast redigerad av BigLucipher 2014-03-16 kl. 11:51.
Citera
2014-03-16, 12:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag har läst i tråden men om det du säger stämmer skulle min telefon skapa två olika varianter av samma kommando, eller hur?

För som jag sa så blir biljetterna ibland, väldigt sällan, utan hyperlink och jag tror inte det är min telefon som helt random väljer att lägga till hyperlinkar.

Det är inte "random", det är du som inte förstår vilka villkor som får just din telefon att stryka under saker, och därför uppfattar du det som "random".
Citera
2014-03-16, 14:19
Medlem
Essylias avatar
Citat:

Byt SMS-hanterare. Det är utvecklaren av applikationen som hanterar sms:en som bestämmer vad som ska tolkas som "länkar" (dvs, det som blir blått). Om din nu slumpmässigt gör vissa saker blåa och andra gånger inte så är det INTE Fejkbiljett som påverkar detta.

Kod:
public String getMessage() {
		return
				sPriceType + "-" + mZones + " " + mTime + " " + sCodeTail + "\n\n"

+ sScanCode + "\n\n"

+ "SL biljett giltig till " + mTime + ", " + mDate + "\n"
				+ sPriceText + " " + iPrice + " kr ink 6% moms\n"				
				+ sCode.substring(0, 6) + " " + sCode.substring(6) + "\n"
				+ "m.sl.se";
	}

Där har du kodsnutten som bestämmer vad som ska skapas i SMS:et. Sedan är det din SMS-applikation som bestämmer vad som ska tolkas som hyperlänkar (blått). Oftast är det saker som LIKNAR telefonnummer och webbadresser som blir blåa/hyperlänkar.

I ditt exempel
12:37 016 så blir det sista blått eftersom det tolkas som ett telefonnummer.

Men som sagt, blir det inte blått, byt sms-hanterare, finns säkerligen hundratals att välja mellan...

Also

Citat:
F: Men mitt sms ser annorlunda ut än min polare/det som spärrvakten visade på sin skärm/i olika appar!
S: Det är din sms-app som avgör hur biljetten ser ut med ex, hypermarkeringar (blått) och radbrytningar. Duger det inte så byt till en annan app för SMS, det har INGENTING med Fejkbiljett att göra. SL kan INTE välja vad som ska bli "blått" eller andra rövarhistorier.
Citera
2014-03-16, 14:53
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Byt SMS-hanterare. Det är utvecklaren av applikationen som hanterar sms:en som bestämmer vad som ska tolkas som "länkar" (dvs, det som blir blått). Om din nu slumpmässigt gör vissa saker blåa och andra gånger inte så är det INTE Fejkbiljett som påverkar detta.

Kod:
public String getMessage() {
		return
				sPriceType + "-" + mZones + " " + mTime + " " + sCodeTail + "\n\n"

+ sScanCode + "\n\n"

+ "SL biljett giltig till " + mTime + ", " + mDate + "\n"
				+ sPriceText + " " + iPrice + " kr ink 6% moms\n"				
				+ sCode.substring(0, 6) + " " + sCode.substring(6) + "\n"
				+ "m.sl.se";
	}

Där har du kodsnutten som bestämmer vad som ska skapas i SMS:et. Sedan är det din SMS-applikation som bestämmer vad som ska tolkas som hyperlänkar (blått). Oftast är det saker som LIKNAR telefonnummer och webbadresser som blir blåa/hyperlänkar.

I ditt exempel
12:37 016 så blir det sista blått eftersom det tolkas som ett telefonnummer.

Men som sagt, blir det inte blått, byt sms-hanterare, finns säkerligen hundratals att välja mellan...

Also

Okej, har du något tips på sms-applikation som funkar bra?

Jag använder den som är standard i Android och jag tycker att det är konstigt att det allt som oftast blir en hyperlänk (vilket spärrvakterna tolkar som fejk) men ibland inte.

I och med att kommandot/scriptet/vadmannukallardet är detsamma varje gång så borde det i min amatörmässiga logik innebära att resultatet också blir det samma....
Citera
2014-03-16, 14:58
Medlem
BigLuciphers avatar
Citat:
Det är inte "random", det är du som inte förstår vilka villkor som får just din telefon att stryka under saker, och därför uppfattar du det som "random".

Men idiot, villkoren är ju inte föränderliga.

Jag kan alltså skapa två sms-biljetter ungefär samtidigt och den ena får hyperlink men inte den andra.

Har du samma problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in