2014-03-14, 13:48
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I resevillkoren du godkänt i och med att du reser står det att färdbeviset skall uppvisas vid anmodan.

Faller därmed inte rekommendationen, som många ger - att det är bara att gå därifrån? Att lämna SL:s område?
Citera
2014-03-14, 14:59
Medlem
pterodactyls avatar
Vart blir man delgiven resevilkoren?
Citera
2014-03-14, 15:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Faller därmed inte rekommendationen, som många ger - att det är bara att gå därifrån? Att lämna SL:s område?

Nej, egentligen inte. Det är ett civilrättsligt ärende, så de har inte grund för ett envarsgeipande på grund av det.
Citera
2014-03-14, 16:37
Medlem
När jag installerar 0.16 så dyker det inte upp en ikon bland programmen. Den finns däremot under manage apps i fliken installerade program.

Jag kör senaste CM 11 nighly med Samsung Galaxy S3.
Citera
2014-03-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBeam
[...]Så detta är troligen bara en app som ser om din biljett är fejk.

Vilket betyder att den på något sätt kommunicerar med SLs databas. Något som jag gärna skulle vilja analysera. Så om någon kan få tag på spärr-nissarnas app så är den guld värd.
Citera
2014-03-14, 17:16
Medlem
AerialEscapes avatar
Idag när jag gick på bussen var det en busschaufför som var en riktig paragrafryttare. Han sa att han brukade skriva ner alla SMS biljetter och telefonnummer då minst hälften av alla var falska. Så han bad mig att ge honom mitt nummer. Gav fel nummer och gick på. Några stationer senare ropade han i högtalaren "du som gick på med en sms biljett på station"x" var vänligen kom fram". Jag fick panik och gick av nästa station.

Har detta hänt någon annan?
Citera
2014-03-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drewmor
Är man verkligen skyldig att visa upp biljett för civilklädda kontrollanter?

Är de Civilklädda - och även annars! - ska de visa Giltigt LEG, dvs inte bara ett Leg utfärdat av SL, där det står att de har rätt att visitera din biljett, för ett sånt jävla 'Leg' kan ju vem som helst tillverka i sin dator hemma, och sen plasta in!

Utan de ska visa upp GILTIGT Leg, dvs ett Körkort eller ID-kort/Pass
som gäller som legitimation på t ex en bank!

Kräver man dem på Giltigt Leg, så vägrar de i stort sett alltid att visa upp det, och då säger du att du inte litar på vilka de är, och vägrar visa din 'biljett', och går därifrån.

SKULLE de då tillkalla vakter, så kräver du Polis, och det enda polisen kan göra är att avvisa dig från 'spårområdet', som det står i bestämmelserna.
Och det är ju därifrån du vill, så ...

Bestämmelserna om vad Polisen ska och kan göra i såna här fall, har jag för mig fanns nånstans på Planka.nu's webbsite, men exakt var de bestämmelserna finns vet säkert nån annan här ?!

Det är inte heller fel att ha en lapp med de bestämmelserna på med sig, att visa upp för polisen, för det är inte heller alltid polisen känner till vad de har rätt, och ska, göra!

MEN VISA ALDRIG NÅGONSIN UPP DIN FALSKA BILJETT FÖR NÅGON KONTROLLANT!
Citera
2014-03-15, 08:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Är de Civilklädda - och även annars! - ska de visa Giltigt LEG, dvs inte bara ett Leg utfärdat av SL, där det står att de har rätt att visitera din biljett,

Det behöver förvisso inte alls stå något om att de har rätt att visera din biljett. SLs almänna resevillkor säger att färdbeviset vid anmodan skall uppvisas för trafikpersonal. Det står inte att det behöver vara någon särskild form av trafikpersonal.
Citera
2014-03-15, 10:38
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det behöver förvisso inte alls stå något om att de har rätt att visera din biljett. SLs almänna resevillkor säger att färdbeviset vid anmodan skall uppvisas för trafikpersonal. Det står inte att det behöver vara någon särskild form av trafikpersonal.

[aLLmäNa]

Suck ... HUR ska du VETA att det verkligen ÄR folk från SL, OM de inte dels visar SL Leg OCH OCKSÅ visar Giltigt Leg ?!

DÄRAV att jag sa man kan be dem tillkalla polis om de vill tjafsa vidare, för polisen begriper att man vill se - och HAR RÄTT att se! - ett Giltigt Leg!

.
Citera
2014-03-15, 10:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Suck ... HUR ska du VETA att det verkligen ÄR folk från SL, OM de inte dels visar SL Leg OCH OCKSÅ visar Giltigt Leg ?!

DÄRAV att jag sa man kan be dem tillkalla polis om de vill tjafsa vidare, för polisen begriper att man vill se - och HAR RÄTT att se! - ett Giltigt Leg!

Rent juridiskt (och nu vill jag understryka att jag talar rent juridiskt, och inte på något sätt går i polemik kring vad som skulle vara _lämpligt_) sett håller inte ditt arrangemang. Du har som resenär ingen rättighet att kräva varesig att tjänstemännens ID-handlingar skall vara SIS/PRID-märkta eller att kräva att se deras personliga legitimation.

Om du känner dig otrygg med att SL (eller någon annan) väljer att utfärda icke SIS/PRID-märkta identifikationshandlingar så står det dig helt fritt att inte nyttja deras tjänster.

Du skriver "har rätt att se". Vilket lagrum ger dig denna "rätt"?
Citera
2014-03-15, 11:31
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
Är det samma system som ex X trafik, dvs en egen app för att köpa biljetter så kan vi nog tyvärr inte göra något åt det.

Står dock ingenting på deras hemsida ang ev ändring.

Det är mycket märkligt; biljetterna i Örebro köps nu genom appen, och de ser radikalt annorlunda ut än sms-biljetterna (de är gröna när de är giltiga och blir sedan röda när de slutar vara giltiga) MEN jag använder fortfarande fejkbiljetten som Fejkbiljett-appen genererar (den som ser ut som ett sms), och jag har hittills aldrig haft några problem med att gå på bussarna. Är det kontroll kliver jag av och tar nästa buss.
Citera
2014-03-15, 11:35
Medlem

Du verkar ha lite koll på det juridiska runtomkring allt det här. Jag har tänkt flera gånger att eftersom jag inte köpt någon biljett och heller inte då "godkänt" någonting via mitt köp/köpes avtal, så har jag väl heller inte gett dem rätten att få kolla i min telefon? Jag har ju inte ingått i något avtal med dem. Jag kan vara ute och cykla helt och hållet med det här men känns som att annars kan man ju göra vilka regler man vill så länge man äger marken någon står på och då påtvinga det ena eller det andra så länge den vistas där. Kan du eventuellt förklara hur detta då ses rent juridiskt så skulle jag vara tacksam. Fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in