2014-03-12, 10:30
Medlem
Som jag förstått det så lämnar du över 90% av samtliga dina utestående lån, och behåller 10% själv. Dvs de plockar inte nya eller gamla lån i nån viss tur utan alla dina lån påverkas.

Men sen tvivlar jag på att deras programvara gör detta på ett korrekt sätt. Sen jag tog mitt 90% uttag har jag väldigt lustiga transaktioner på mitt konto. Innan uttaget hade jag utestående lån på mellan 8-100kr. Det borde göra att efter uttaget så borde dessa lån vara på mellan 0,80 -10kr.

Men de återbetalningar jag ligger nästan uteslutande i intervallet 0,08-1,00kr, och räntan på dessa återbetalningar kan vara mellan 0-12%. Vilket är konstigt då jag har haft stoppad utlåning i ett halvår.

Tyvärr har de ju tagit bort möjligheten att spåra sina lån, då de bara är markerade med löpnummer. Även innan mitt uttag tyckte jag att jag fick konstiga återbetalningar. Kunde tex få en återbetalning på 86kr, utan ha en matchande lån på det beloppet.

Gillar inte att man inte förstår eller ser hur det fungerar bakom kulisserna på TB.
Citera
2014-03-13, 14:15
Medlem
Pixelknights avatar
Är själv intresserad av att låna ut pengar och tänkte därför pröva ta ett lån för att se hur det fungerar, det är ju trots allt gratis om man betalar tillbaka inom 14 dagar. Jag kan konstatera att jag inte kommer att låta trustbuddy hantera mina pengar. Mycket dålig kundtjänst som tar lång tid på sig att svara på frågor och jag fick mitt lån bekräftat efter 1 dag (det som skulle ta 15 minuter?!) och jag har inte fått pengarna ännu. Dessutom står det att jag ska betala 19€...? Jag fattar ingenting. Jävla skit företag.

Hur länge brukar de ta att få pengarna? Jag vill få mitt lån utbetalt och sedan betala det så fort som möjligt och sen inte ha något med detta dåliga företag att göra.

Edit: Gjorde lite research om konkurrensen och samtliga sms-lånebolag är 1000 gånger smidigare. Direkta utbetalningar och ofta live kundtjänst. Jag känner mig lurad och dum som har ödslat tid på detta värdelösa företag

Det är ofattbart hur lite pengar som betalas ut till alla "sparare" med tanke på hur mycket pengar de drar in.
Senast redigerad av Pixelknight 2014-03-13 kl. 14:26.
Citera
2014-03-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Ja jäklar, man skulle köpt aktier också. Tänkte faktiskt göra det i början, men fegade ur. Skit också!

TB står egentligen Thomas Buddy!

Vid nästa dipp, el nästa, då ska jag köpa aktier. Men marknad Sverige går bra och den tror jag mycket i på i det långa perspektivet. Speciellt om aktiemarknaderna skulle gå tillbaka, för den tiden kommer nog.

Ja aktien tillsammans med sparande på TB konto är ett SUPERKOMBO!

Företaget är på väg att göra fina vinster framöver med tanke på att färskt institutionell kapital som rullat in i utlåningsverksamheten.
Mål om att lånevolymen ska uppgå till 1,5 miljarder i år är inte så avlägeset.
15% marginal på de blir nettoomsättningen á ca 230 MSEK.

Säg att TB kan göra en bruttovinst på ca 130 MSEK och netto har vi 100MSEK vilket är ett P/E på ca 7 för innevarande verksamhetsår.
Det är mao jättebilligt att köpa aktien i dagsläget!

Min princip är ca 60% aktien, 40% sparande på TB konto.

Analysfirman Liberum Capital från London har riktkurs på 8 SEK/aktie. Idag går den att köpa under 2,50.
Läsvärt:
http://nordicinvestor.net/2014/03/07/trustbuddy-2/

http://www.dagensit.no/article2778116.ece

http://trustbuddysavings.files.wordpress.com/2014/01/trustbuddy_initiation_buy_tp_8sek.pdf

Mvh
Citera
2014-03-15, 20:16
Medlem
Danmark

Fråga
Hej,

Jag har i ungefär 1 års tid frågat på olika sätt för att få reda på vad
det är som fel med den Danska marknaden. Hittills har svaret alltid
varit att inget är fel, allt fungerar normalt.

Därför undrar jag nu istället, om allt är normalt.
Varför har jag då en negativ avkastning på mitt konto under perioden 1
oktober till 7 mars? Allt på den danska marknaden fungerar ju som det
skall, eller?

Svar
Takk for din henvendelse.

Da du tok ut pengene i Danmark den 1. oktober, mistet du de forskutterte rentene knyttet til lånene dine.

I perioden, har det dessverre vært flere tapsføringer enn det har vært tilbakebetalinger.

Dette er på grunn av at det har vært en periode de siste månedene med litt flere tapsføringer enn normalt.

Ditt beløp står under sikringmodellen, og tapene som blir skrevet kan da ha relativt større innvirkning for din konto.

Over de neste månedene vil du se en økning i tilbakebetalinger, og dermed få en sterkere rente for din konto.

Ha en god dag

Följd fråga
Hej,

Tack för ditt svar.

Jo jag är väl medveten om att jag tog ut pengar den 1 oktober. Detta
gjordes eftersom räntan under den tidigare perioden också var under all
kritik och ingen kunde svara på varför den Danska marknaden utvecklades
så mycket sämre än övriga marknader (i mitt fall Sverige/Finland)

Men åter till min fråga:

Under en period av 5,5 månader har jag alltså haft en negativ
avkastning, de avdrag som av förutbetald ränta gjordes ju innan den
perioden jag mäter och bör således inte påverka perioden 1 oktober- 12
mars. Det verkar som att kreditgivningen i Danmark har gjorts på lösare
grund än den som görs för Sverige och Finland?

I 12 månaders prognosen för den Danska marknaden förutser man en
avkastning på 8,8 dkr, Detta motsvarar ifall jag tänker rätt knappt en
promille av det kapital som fortfarande är utlånat.

Jag antar att samtliga lån jag nu har på den Danska marknaden har
förfallit till betalning, när kommer de att hanteras som förluster så
jag börjar få ut pengar på mitt konto?

Svar
Takk for ditt svar.

Danmark, som et relativt nytt market, har møtt sine utfordringer.

Det har vært kontinuerlige utbedringer av Danmark, og det skal nå være optimalisert.

Vi har nylig innskerpet kredittsjekken, noe som gjør at vi godkjenner kun 50% av tildigere godkjente kunder.

Eldre aktivitet og utlån lå under den gamle reformen, og aktiviteten har vært noe dårligere av den grunn.

Dette tilsier at gamle lån kan ta noe lengre tid å få tilbakebetalt, men vi har merket økt aktivetet for disse den siste tiden.

Tapsføringer skjer 250 dager etter oversendelse til inkasso om det ikke forekommer noen innbetalinger.

Jeg ser at det kan være noe frustrerende med aktiviteten du har hatt, men denne bør ikke reflektere aktiviteten over de neste månedene.

Tilbakebetaling bør begynne å komme inn over de neste månedene og du vil da få frigjort kapital for kontoen din.

Ha en god helg
Senast redigerad av Repus 2014-03-15 kl. 20:25. Anledning: Gjort det lite mer läsvänligt
Citera
2014-03-15, 20:23
Medlem
Känns ungefär som att de säger.

Tack för att vi fick använda dina pengar för att testa den Danska marknaden. Nu har vi insett att vi gjort bort oss och stramat upp kreditgivningen så 50% av de tidigare kunderna blir nobbade.

Trist att det drabbar dig, men nån måste ju ta smällen för trustbuddy kan ju inte behöva göra det.

Lärdommen är när Trustbuddy öppnar nya marknader investera inte, för de det egentligen vill ha är testkaniner så de kan ställa in hur de skall hantera kreditgivningen. Istället för att köpa den infon.
Citera
2014-03-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Känns ungefär som att de säger.

Tack för att vi fick använda dina pengar för att testa den Danska marknaden. Nu har vi insett att vi gjort bort oss och stramat upp kreditgivningen så 50% av de tidigare kunderna blir nobbade.

Trist att det drabbar dig, men nån måste ju ta smällen för trustbuddy kan ju inte behöva göra det.

Lärdommen är när Trustbuddy öppnar nya marknader investera inte, för de det egentligen vill ha är testkaniner så de kan ställa in hur de skall hantera kreditgivningen. Istället för att köpa den infon.

Tja, jo i princip så kan det nog stämma som du säger. Bland "normal"-konservativa människor som bara handlar indexfonder, så är Trustbuddy en ganska riskabel och konstig sak att investera i. Har man de glasögonen på sig så är en ny marknad dessutom ännu mer riskabelt.

Jag vet inte om man kan ta ifrån Trustbuddy ansvaret de har att göra bra research innan och erbjuda kunderna den produkt de utlovat. Men som en marknadsekonomi fungerar så får ett företag kunder beroende på hur väl de förtjänar dem. De har väl gamblat lite och ansett att risken för missnöjda kunder och att sänka sitt varumärke vägs upp av att de kan etablera sig snabbt. De har försvisso spelat med sina kunders pengar, men också med sitt eget förtroendekapital. Det står på sätt och vis företag fritt att använda sitt förtroendekapital som de vill. De är ju de själva som betalar för det i slutändan. Att några kunder på vägen också betalar för det... ja, det är en olycklig omständighet helt klart.

Har du fel som tycker att de har ansvar att leva upp till vad de utlovar när de säljer en produkt? Nej.
Har du eget ansvar när det kommer till vad du ger dig in på med nya produkter och marknader? Ja.

Om företaget var klantiga, hänsynslösa eller bara hade otur när det kommer till Danmark är svårt att säga. Men vad det än var så är den typen av situationer en potentiell risk för företag, så om det ger dig någon tröst så kan de mycket väl själva förlora/ha förlorat mycket på det.
Citera
2014-03-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Tja, jo i princip så kan det nog stämma som du säger. Bland "normal"-konservativa människor som bara handlar indexfonder, så är Trustbuddy en ganska riskabel och konstig sak att investera i. Har man de glasögonen på sig så är en ny marknad dessutom ännu mer riskabelt.

Jag vet inte om man kan ta ifrån Trustbuddy ansvaret de har att göra bra research innan och erbjuda kunderna den produkt de utlovat. Men som en marknadsekonomi fungerar så får ett företag kunder beroende på hur väl de förtjänar dem. De har väl gamblat lite och ansett att risken för missnöjda kunder och att sänka sitt varumärke vägs upp av att de kan etablera sig snabbt. De har försvisso spelat med sina kunders pengar, men också med sitt eget förtroendekapital. Det står på sätt och vis företag fritt att använda sitt förtroendekapital som de vill. De är ju de själva som betalar för det i slutändan. Att några kunder på vägen också betalar för det... ja, det är en olycklig omständighet helt klart.

Har du fel som tycker att de har ansvar att leva upp till vad de utlovar när de säljer en produkt? Nej.
Har du eget ansvar när det kommer till vad du ger dig in på med nya produkter och marknader? Ja.

Om företaget var klantiga, hänsynslösa eller bara hade otur när det kommer till Danmark är svårt att säga. Men vad det än var så är den typen av situationer en potentiell risk för företag, så om det ger dig någon tröst så kan de mycket väl själva förlora/ha förlorat mycket på det.

Självklart är jag ansvarig för mina investeringsbeslut både bra och dåliga. Huvudanledningen till att jag skriver så mycket om Danmark är att jag vill varna andra och dessutom berätta om vilka svårigheter man kan ha om man gjort en investering och vill dra sig ur den vid ett senare tillfälle.

Jag hoppas att skrivandet kan få medlemmar på Flashback att tänka till innan man satsar pengar på Trustbuddys nya marknader.

Jag har också bestämt mig för att överge Finland då avkastningen där helt har klappat ihop. Läskigt likt Danmark men 6 månader senare. 0,77% på 3 månaders räntan.
Citera
2014-03-16, 13:07
Medlem
Finland och Polen är de enda marknaderna där jag ligger i närheten av 12%.

Spanien är sämst, 0,10% på 9 månader.
Bara för att TB lånade ut mina pengar för få lån.

Snart dags att överge skeppet helt, alldeles för dålig avkastning nu jämfört med 2011 när jag började.

Det finns andra bättre aktörer idag.
Citera
2014-03-16, 13:08
Medlem
Jag har fått bra avkastning hittills.
Citera
2014-03-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarmaDiablo
Jag har fått bra avkastning hittills.

Hur länge har du varit med.
Citera
2014-03-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Analysfirman Liberum Capital från London har riktkurs på 8 SEK/aktie. Idag går den att köpa under 2,50.
Läsvärt:
http://nordicinvestor.net/2014/03/07/trustbuddy-2/

http://www.dagensit.no/article2778116.ece

http://trustbuddysavings.files.wordpress.com/2014/01/trustbuddy_initiation_buy_tp_8sek.pdf

Mvh

Börsveckan rekomenderar köp!
Låneförmedlaren Trustbuddy är en intressant chansaktie, enligt Börsveckan, även om tidningen noterar att man kan ha etiska synpunkter på att verksamheten handlar om att sälja smålån med externt hög ränta. Branschen är dock expansiv och även om det finns inslag i Trustbuddys affärsmodell som är oprövade så lockar potentialen.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/03/17/koptips-fran-borsveckan.html
Citera
2014-03-17, 14:58
Medlem
Jahapp, gjorde ett uttag från Norge där lånen skulle stoppas tills dess att pengarna har kommit in. Idag så genomfördes uttaget ändå och jag förlorade en massa icke-realiserad ränta. Får se hur snabbt man får hjälp av kundtjänst för det här/om det blir någon kompensation för förlusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in