2012-12-02, 15:26
Medlem
Läste mig till att TB rapporterar till skatteverket om
den ränta du fått, men att de inte betalar in skatten på den,
utan det är något som helt är upp till dig själv.
Samtidigt som de inte rapporterar till skatteverket alls om du inte rör dina pengar.

Det kommer givetvis ta någon månad gissar jag innan man ser hur räntan börjar
göra rätt för sig + om folket inte betalar in inom 14 dagar.
Men de ska bli roligt att se om de hänt något lagom till januari.
Citera
2012-12-03, 07:28
Medlem
maptune: det tar minst två månader innan räntan börjar visa sig!
Citera
2012-12-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesen
Vad görs aktivt för att driva in pengar som vart utlånade på Loanand?
Jag menar ligger fordringarna bara och tickar vid nått inkassobolag som suger pengar till sig själva eller skickas dom faktiskt till Fogden för hårdare indrivning?

och hur funkar det med lån som :

Produkt: Standardlån 6 mån
Lånebelopp: 250 kr
Ränta: 33,00%
Återstående fordran: 250,00 kr (utgår ifrån att detta är utan räntor på räntor)
Förfallodag: 2009-05-28

Det har ju inte blivit gjort nånting alls med denna fodring och den är bara en i mängden,
det känns lite som att inkassobolaget skiter i om vi får våra fodringar så länge dom kan lägga på sina avgifter om vartannat.
Känns som det är dags att det tages tag i detta och att det faktiskt kommer någon vart.
Är det TB som har hand om allt detta eller hur funkar det?

Har ställt frågan via mail till TB ett flertal gånger, får aldrig vettigt något svar. Även om jag personligen inte har så mycket pengar kvar i förfallna lån så är de lån som jag är inblandad i värda flera hundra tusen kronor. Jag tror att problemet är att det inte finns någon tillräckligt stor utlånare som ligger på för att driva in skulderna.

Skulle gärna se att TB faktiskt arbetar mer effektivt med att driva in dessa, de lån som jag är inblandad i på Loandland har förfallit för minst 3 år sedan.
Citera
2012-12-03, 10:47
Medlem
Hej Frontlinjen.

Tack för din fråga.

Din avkastning för Danmark ligger helt i linje med det vi marknadsför till våra kunder, som är 12% ränta per år. Vi har en maxgräns för att förlänga lånen på 5 gånger (6 månader). Dock kan låntagare hamna i betalningssvårigheter och då kan det dröja lite längre tid innan man får tillbaka sina utlånade pengar.

Jag har skrivit det förut och påminner igen om att man som långivare inte ska se på sparandet på kortare sikt än 1 år. Anledningen till detta är för att TrustBuddy inte erbjuder ränta med fasta utbetalningar som en bank utan allt beror på låntagarens återbetalningar och förlängningar. Därför kan räntan inkomma lite ojämt till kontot under året.
Detta är ett resultat av den unika P2P modell som TrustBuddy bygger på och som är väldigt gynnsam för långivare.

Du kan efter 6 månader ha 0 återbetalningar och 0 % ränta, men när det gått 12 månader kan alla lån ha återbetalats och då har du erhållit dina 12%. Därför finns det ingen anledning att se på sitt konto efter 6 månader och bli orolig.

Att du erhållit 10% på 4 månader i Sverige är positivt men inget som du ska sätta som en generell riktlinje för avkastning hos Trustbuddy. Du ska som långivare förvänta dig 12% per år. Därför ska du inte på något sätt vara besviken på avkastningen på ditt Danska konto utan se det som normalt och istället se din Svenska avkastning som en bonus.

Jag hoppas du är nöjd med svaret.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2012-12-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Läste mig till att TB rapporterar till skatteverket om
den ränta du fått, men att de inte betalar in skatten på den,
utan det är något som helt är upp till dig själv.
Samtidigt som de inte rapporterar till skatteverket alls om du inte rör dina pengar.

Trustbuddy, stämmer detta?
Citera
2012-12-03, 12:12
Medlem
Hej Dolesen och Tecken

När det gäller de lån som ligger hos Loanland så arbetar TrustBuddy med att kräva igen dessa med hjälp av inkassoföretaget Intrum Justitia. Vår uppgift gällande fordringarna i Loanland är att sköta administrationen kring återbetalningarna av fordringarna som sker från inkassobolaget från den dagen vi tog över dessa till de blir återbetalda, när slutdatumet blir är svårt att säga. Värt att notera är att dessa lån och indrivningsupplägget är upplagt enligt de avtal och riktlinjer som Loanland hade och har inget med de processer och rutiner som TrustBuddy använder för sin verksamhet.

Inkassobolaget sätter lån som de inte lyckas återkräva på så kallad långtidsbevakning. Detta innebär att de med jämna mellanrum (vanligtvis 3 månaders intervall) gör nya undersökningar på dessa kunder för att se om det är värt att skicka ärendet till Kronofogden, ”värt att skicka” innebär att de ser om en lön eller liknande finns att utmäta.

Det är väldigt beklagligt att skulderna tar lång tid att få återbetalda från Loanland och det är något som TrustBuddy, precis som ni långivare i ärendena, vill ska återbetalas så fort som möjligt.

Dock är det viktigt att tänka på att de ärenden som lagts upp i Loanland inte har något med verksamheten i TrustBuddy att göra. TrustBuddy's ansvar är att sköta administrationen utifrån de villkor som fanns i Loanland.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2012-12-03, 12:27
Medlem
Hej Mistahh och maptune.

TrustBuddy rapporterar in den intjänade räntan till skatteveket och betalar även in den skatt som ska betalas.

Det har varit felaktig information på hemsidan som nu är uppdaterad. Vi ber om ursäkt för detta.

Det stämmer dock att inget rapporteras till skatteverket så länge du som långivare inte har realiserat någon ränta. Detta betyder att inget kommer att rapporteras så länge du inte genomför ett uttag som omfattar den intjänade räntan.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2012-12-09, 14:31
Medlem
Jag har en fråga angående förluster.
På webbsidan står det som förklaring till "Total förlust":
Citat:
"Ackumulerad förlust. Förlust uppstår när en låntagare inte kan betala sina skulder och kronofogen registrerat skulden som icke återbetalningsbar. "
Vad betyder egentligen "icke återbetalningsbar" ? Görs det enbart ett enda försök att få kronofogden att driva in pengarna eller hur fungerar det?
Citera
2012-12-13, 15:06
Medlem
"Du kan enkelt föra över pengarna till den finska marknaden genom att markera din inbetalning med ditt kundnummer följt av Finland och genomföra betalningen till det svenska Bankgiro-numret 647-2500."

Fungerar det lika med alla länder?
Citera
2012-12-18, 08:22
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Snart är det Jul och därför bjuder TrustBuddy på en tidig Julklapp!
Gör du en insättning till Norge eller Finland får du en bonus på 2% av insatt belopp drekt på ditt konto! Denna tidiga julklapp gäller fram till den 24:e December.

Minsta belopp för att ta del av erbjudandet är 5000 kr.

För att ta del av erbjudandet genomför du en insättning till bankgiro 647-2500 och märker betalningen med "kundnummer + FI/NO + BONUS"
Låter bra för mig, vad tycker ni?

Däremot funderar jag vilket som är kundnumret?
Det står inte direkt på kontosidan eller är det numret efter namnet på toppen av sidan
Citera
2012-12-18, 11:07
Medlem
Hej Westridge.

Tack för ditt mail och att du uppmärksammat vårt erbjudande.

Det stämmer att det nummer som står bredvid ditt namn när du är inloggad är ditt kundnummer.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2012-12-18, 11:09
Medlem
Hej tecken!

Ledsen för sent svar.

Det stämmer att du kan göra så med alla marknader. Du märker alltså Kundnummer + Norge/Finland/Danmark. Märker du bara inbetalningen med ditt kundnummer sätts pengarna in på ditt Svenska konto.

Mvh
TrustBuddy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in