2014-03-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vill du vara så vänlig och förklara vad som händer, citat:

vi vet ju vad som kan hända om man droppar för mycket här i tråden............................

När du ändå är igång så kanske du kan besvara ett antal inlägg från igår som riktar sig till dig.

Syftade främst på att någon droppade infon ang fyndplatser som skulle kunna kopplas till KJ innan utplaceringen av kroppsdelarna gjordes där de gjordes...
Citera
2014-03-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nummer 2, för att hämta något han behövde, han räknade inte med att brodern var hemma, föräldrar visste han var borta på semester. Brodern hade han nog räknat med var på "lokal" eller annorstädes.

Han har ingen som helst anledning att göra detta lördagsbesök utan ett specifikt ärende.
Det är ingen slump att han besöker f-hemmet ca 22.30-23.00 denna 4'e maj.

Han har ej "gått över ån efter vatten" utan rört sig och verkat i för honom välkänd omgivning.

Hans ivriga sökinsatser på eget initiativ innan det blev allmän sökinsats ger indikationer på detta så även hans egna s.k. sökinsatser utan tilldelat område.

Det är lördagskväll och tjejkompisen har just gått hem... KJs lillebror har ett par kompisar över.. och KJ åker dit för att hänga lite/kolla läget = det är verkligen inget märkvärdigt med det- i princip vem som helst hade kunnat göra samma sak!
Citera
2014-03-14, 10:05
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja, vi kan ju glömma att KJ har burit kroppen själv 160 meter.
Men varför flytta kroppen från ett värn?

Visst var det möjligt för KJ att flytta 33 kg (ca) den sträckan. Men, instämmer, varför flytta kroppen från ett värn?
Citera
2014-03-14, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Nu när KJ vet vad AN och MB har haft för sig, så skulle det vara spännande om han drog till en historia om deras inblandning.

Han kanske gör det, drar till en historia...här och nu
Citera
2014-03-14, 10:52
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det finns en naturlig förklaring till varför benen är placerade i huset.

När kroppen skulle dumpas åker man upp i närheten av detta hus, går 160 meter med kroppen, dumpar vid fp2.
Går tillbaka till bilen, och blir störd av ngn/ngt? Lämnar då benen på närmaste dolt ställe, inne i huset.

Man har inte orkat eller velat gå de 160 meterna igen med de två benen. Därav placeringen i huset.

Vidare tror jag kroppen kommer från ett ställe där den absolut inte kan vara kvar. Ett kylt ställe som har anknytning till en person. Och som skulle avslöja denna person/mördaren.

Detta är slutet på historien, sen hittas delarna...

Detta är nog den mest sannolika förklaringen till varför benen inte ligger vid kroppen.
Mordplats/styckning - förvaring - transport - fp2 - fp1

Händerna kan ha hamnat på tippen, i en köttkvarn, i sjön, nedgrävda, uppeldade.
De kan ju även ligga kvar på förvaringsplatsen.

Höftkulan missades antagligen vid styckningen. Ligger kanske mellan fp1 och fp2.

Det finns en väg ca 40m från FP2, inte den som går nedanför utan det är en som slutar 40m ovanför FP2.
Denna väg slutar i en vändplatta och du kan parkera din bil där och praktiskt taget vara helt undanskymd.
Därifrån kan man bära kroppen i nedförslutning 40m.
Området kring FP1 är tallskog och väldigt luftig sådan så står man vid gula huset så har du ganska bra sikt runt omkring sig.

Kroppen bör ha flyttats nattetid eftersom det rör sig mycket folk i området.

Man kunde se samma strimmor av vattenblandat blod på torson och benen 11/5-14/5 regnade det i Boden så kroppen har troligtvis flyttats till FP1 & FP2 någon gång mellan 15-20/5. Det bör stämma ganska bra med larvernas utv.

Jag har varit in i värnet som hunden markerat i och det är inte lätt att ta sig dit. Jag tvivlar starkt på att en ensam person skulle orka släpa en kropp genom skogen och sedan ner för en brant med stängsel som ligger efter marken.
På vägen ner är det också som ett rös med stenar. Det är dessutom bäcksvart inne i värnet.

FUP sida 397
UNO markerar inte i värnet (om en kropp legat där i en vecka så borde väl UNO markerat?)

Kompis markerar på två ställen i värnet ( kompis har tre målsubstanser)

Man hämtar sedan tillbaka UNO som då markerar tydligt utanför vänstra fönstergluggen... missade UNO detta på första söket?

FUP 399
UNO markerar mycket bestämt planka tre som sedan ska skickas till SKL.
Vart är svaret från SKL? Har någon sett svaret, tänker att det kanske bara är jag som missat det.

Vad jag kan minnas så har inte åklagarna pratat om värnet i TR, någon som vet?
Om åklagarna inte pratat om det i TR vad kan vara anledningen till det?
Citera
2014-03-14, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1

I intervju vid rättegång sa AB på fråga om händelseförlopp, mordplats att -vi inte säkert så det blir bara spekulationer i så fall.

Polis och åklagare har säkert en trolig bild av hela scenariot men lämnar den då det inte håller som bevis. Helt klart vet dom åtminstone mer än vad vi vet.
Citera
2014-03-14, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Syftade främst på att någon droppade infon ang fyndplatser som skulle kunna kopplas till KJ innan utplaceringen av kroppsdelarna gjordes där de gjordes...
Utmärkt ifall du kan styrka din uppgift genom att hänvisa till det aktuella inlägget. Annars är ditt påstående intet värt.
Citera
2014-03-14, 11:48
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Det finns en väg ca 40m från FP2, inte den som går nedanför utan det är en som slutar 40m ovanför FP2.
Denna väg slutar i en vändplatta och du kan parkera din bil där och praktiskt taget vara helt undanskymd.
Därifrån kan man bära kroppen i nedförslutning 40m.
Området kring FP1 är tallskog och väldigt luftig sådan så står man vid gula huset så har du ganska bra sikt runt omkring sig.

Kroppen bör ha flyttats nattetid eftersom det rör sig mycket folk i området.

Man kunde se samma strimmor av vattenblandat blod på torson och benen 11/5-14/5 regnade det i Boden så kroppen har troligtvis flyttats till FP1 & FP2 någon gång mellan 15-20/5. Det bör stämma ganska bra med larvernas utv.

Jag har varit in i värnet som hunden markerat i och det är inte lätt att ta sig dit. Jag tvivlar starkt på att en ensam person skulle orka släpa en kropp genom skogen och sedan ner för en brant med stängsel som ligger efter marken.
På vägen ner är det också som ett rös med stenar. Det är dessutom bäcksvart inne i värnet.

FUP sida 397
UNO markerar inte i värnet (om en kropp legat där i en vecka så borde väl UNO markerat?)

Kompis markerar på två ställen i värnet ( kompis har tre målsubstanser)

Man hämtar sedan tillbaka UNO som då markerar tydligt utanför vänstra fönstergluggen... missade UNO detta på första söket?

FUP 399
UNO markerar mycket bestämt planka tre som sedan ska skickas till SKL.
Vart är svaret från SKL? Har någon sett svaret, tänker att det kanske bara är jag som missat det.

Jag har också varit till både värnet och båda FP.

Vändplattan du pratar om är en i raden av flera pjäsplatser(finns fler högre upp mot fortet på mjösjöberget) och kroppen har mest sannolikt fraktats till FP2 med bil via denna pjäsplats. Detta förfaringssätt är det absolut vanligaste - det är relativt enkelt att nå med bil, det är nedförsbacke och GM behöver inte frakta kroppen särskilt långt så exponeringstiden på FP blir kort. Kroppen skulle hittas och benen var helt enkelt lättare att promenera ned till ödehuset med.

Betvivlar starkt att värnet använts som mellanlagring av något slag.
Citera
2014-03-14, 12:05
Medlem
Söket i värnen och vattenfiltret gjordes 25 juli.
Det här värnet var vattenfyllt och vattnet pumpades ut genom ett filter.
Sedan söktes med spårhundarna på filtret.
Först gjordes ett nollsök för att övertygas att ingenting fanns som störde hundarnas sök, det gjordes ingen markering av hundarna vid nollsöket.
Efter det placerades vattenfiltret på pappret. Det första söket gjordes med hunden "Kompis" som sökte intensivt och markerade en yta, Kompis sattes att söka på annat område men kom tillbaka till fläcken den tidigare markerat. Markeringen ansågs som mycket tydlig och insisterande.
Nästa sök gjordes med hunden"Uno" som sökte intensivt hela ytan av filterpappret, som sedan låser sig på tre specifika ytor där den tydligt och insisterande påvisar markerad yta och hunden kvarstannar i markeringen tills den återkallas.
Vid jämförelse konstateras att hundarna låst sig vid samma ytor men gått i markering på två olika av de tre ytorna.
Sedan görs inne i värnet sökning där båda hundarna markerar på plankor, bord m.m.
De här hundarna är tränade att markera på mänsklig förruttnelse lukt.
Därför kan det påstås att det funnits inne i värnet kropp eller kroppsdelar från avliden person.
Vem kunde det annars vara om det inte var VB:s kropp, som funnits där ?
Senast redigerad av Lagro 2014-03-14 kl. 12:24.
Citera
2014-03-14, 12:22
Medlem
Citat:
Det nämns ingenting i domen om värnet, därför har det inte tagits upp i Tingsrätten, sannolikt finns det orsak varför åklagarna inte har tagit upp värnet, man kan alltid gissa orsaken.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-14 kl. 12:24.
Citera
2014-03-14, 12:24
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
I intervju vid rättegång sa AB på fråga om händelseförlopp, mordplats att -vi inte säkert så det blir bara spekulationer i så fall.

Polis och åklagare har säkert en trolig bild av hela scenariot men lämnar den då det inte håller som bevis. Helt klart vet dom åtminstone mer än vad vi vet.

Tack.
Ja jag tror som du att dom vet mer än vad dom säger.
Bara att det kanske inte är bekräftat till 100% än.

Det jag inte fattar är dock att skospåret inte gått att hitta i deras skodatabas. Det är ju samma märke som på NB känga.
Just det är en sak som jag kan tänka mig att dom sitter och håller på. Det okända skoavtrycket är nog inte det som visas på bilden i FUP.

Var det inte någon som skrev att MB hade nya kängor och en kille som var med i MPS hade väl också nya kängor?
Citera
2014-03-14, 12:45
Medlem
Har länge varit inne på och tycker det fortfarande är sannolikt att han placerade hela kroppen vid FP2 först och därefter flyttade delar av kroppen till FP1 men blev avbruten efter att han enbart fått in benen, vilket resulterade i hybris från GM då det fanns andra människor i närheten och han inte ville bli avslöjad. Kom ihåg att KJ efter ett sök med hans vänner och MPS på egen hand åkte upp till stugan och genomsökte den, var på han efteråt rapporterade in att stugan var tom. Detta gjorde han nästan ögonblickligen efter att det blivit kännt att man dagen efter skulle genomföra sök i den terrängen. Jag tycker inte att det är osannolikt att han under den tiden "vid stugan" flyttat in delar i huset men plötsligt blivit avbruten.. Flera saker kan man oavsett ställa sig frågande till. En sak är ifall han var i stugan dagen innan, hur kunde han då missa att det stod två ben lutade mot väggen mindre än två meter bort från fönstret, när enda sättet att ta sig in är genom det fönstret?
Enligt mig så verkar det självklart att han försökte hitta en fristad för kroppen, anmälde in det här för att ingen då skulle leta i huset, för att senare kunna gömma kroppen på ett bättre ställe. Thats my point of view iaf. (Har skrivit detta från en mobil så ursäktar för ev felstavningar pga autospell eller en eventuellt rörig text, hinner inte korrekturläsa just nu) peace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in