2014-03-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelkap
Jag fick för mig att det stod i någon tidning att anhöriga hade försökt nå personer på planet då det var känt att det försvunnit från radarn. Signalen hade gått fram men ingen hade svarat. Var detta bara bullshit eller finns det någon ny info om det?

Bara förklaringar om att det är möjligt att signaler går fram även om mobilen inte är uppkopplad mot en mast. Det skulle vara intressant att veta om någon försökt triangulera passagerarnas mobilers senaste positioner.
Citera
2014-03-13, 11:39
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deotetu
USA har ju kopplingen att vissa på planet arbetade med/för de och även de uttalar sig med jämna mellanrum.

USA's största koppling är att de är ett flygplan producerat i USA av ett amerikansk bolag. NTSB är de mest erfarna på utredning och har vida överlägsen teknologi och tänkade än vad Malaysiska tomtar har som knappt kan engelska. Därför är även dem inblandade
Citera
2014-03-13, 11:42
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratpaws
Läste att höjd och fart också skickades från motorerna

Vad är det hetaste tipset nu då ? Oljeriggskillen som hade sett ett brinnande plan har det kollats upp eller var de bara en kille som vill ha uppmärksamhet?

ok, då så.

Jag har för mig att jag läste att de redan har kollat upp det men att de inte
hade hittat något i det området.
Citera
2014-03-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Nej, däremot kan de avaktivera systemet som fäller ner syrgasmasker och sänka trycket i hela planet och använda syrgasmaskerna som finns i cockpit som räcker ett bra tag.

Tack! Skulle det vara möjligt att, när passagerarna är utslagna, "skruva upp" lufttrycket igen?
Funderar nämligen på hypotesen att eventuella kapare inlett med att ha ihjäl passagerarna. Detta skulle förklara fenomenet med "de ringande mobilerna" mm samt varför ingen svarat eller hört av sig
Citera
2014-03-13, 11:51
Medlem
Zinghos avatar
Har precis sett ett extra insatt program om mysteriet på Australiensisk TV.
Mest spekulationer, oljeriggssnubben plus en Australiensisk man som var på en strand i Vietnam och såg ett stort flygplan flyga på låghöjd över stranden runt tiden när planet försvann ifrån radarn.

En annan intressant uppgift var att det var en passagerare ifrån Uiguren (stavning) Muslimsk kines, denne hade pilotutbildning ifrån Sverige.
Man har precis gjort en raid i pilotens hem, enligt Malay myndigheter en rutinsak .

Har inte läst tråden på ett par timmar så ber om ursäkt om jag upprepar vad som redan har kommit fram i tråden
Citera
2014-03-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Mest spekulationer, oljeriggssnubben plus en Australiensisk man som var på en strand i Vietnam och såg ett stort flygplan flyga på låghöjd över stranden runt tiden när planet försvann ifrån radarn.

En annan intressant uppgift var att det var en passagerare ifrån Uiguren (stavning) Muslimsk kines, denne hade pilotutbildning ifrån Sverige.
Man har precis gjort en raid i pilotens hem, enligt Malay myndigheter en rutinsak .

Har inte läst tråden på ett par timmar så ber om ursäkt om jag upprepar vad som redan har kommit fram i tråden

Det var intressant att uiguren på planet har en pilotutbildning. Men vad skulle uigurerna vinna på en kapning som den här? Förutsatt att de är skyldiga såklart.
Citera
2014-03-13, 11:56
Medlem
Xunders avatar
Citat:

Detta är en väldigt intressant information ifall det stämmer. Men jag tror inte det stämmer. Känns som vi borde fått hört det tidigare i så fall. Men kanske mycket info aldrig når pressen ändå.
Citera
2014-03-13, 12:01
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Gällande motordata skulle man helst vilja ha ett uttalande direkt från Rolls Royce. Lika lite som jag tror på uppgifter indirekt via WSJ tror jag på uppgifter från flygbolagets talesmän utan bekräftelse.

Intressant är att Malaysia Airlines avböjt avtal med data som sckickas direkt till Boeing utan säger att man sköter detta själva. Rolls Royce skall dock ändå få data direkt gällande motorerna. ACARS-data mottgages och vidarebefordas av oberoende företag. Det går teoretiskt inte att utesluta att Rolls Royce skulle kunna ha tillgång till data som flygbolaget inte har.

http://www.bloomberg.com/news/2014-03-12/malaysian-air-said-to-opt-out-of-boeing-plan-to-share-jets-data.html
Citera
2014-03-13, 12:02
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:

De stämmer inte enligt presskonferensen där de sa att en sådan raid inte har ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Gällande motordata skulle man helst vilja ha ett uttalande direkt från Rolls Royce. Lika lite som jag tror på uppgifter indirekt via WSJ tror jag på uppgifter från flygbolagets talesmän utan bekräftelse.

Intressant är att Malaysia Airlines avböjt avtal med data som sckickas direkt till Boeing utan säger att man sköter detta själva. Rolls Royce skall dock ändå få data direkt gällande motorerna. ACARS-data mottgages och vidarebefordas av oberoende företag. Det går teoretiskt inte att utesluta att Rolls Royce skulle kunna ha tillgång till data som flygbolaget inte har.

http://www.bloomberg.com/news/2014-03-12/malaysian-air-said-to-opt-out-of-boeing-plan-to-share-jets-data.html

Enligt vad jag har läst på andra forum så tar Boeing rätt bra betalt for hantering av
ACARS och att flygbolaget därför valt att ta hand om det själva,
Citera
2014-03-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Problemet är att eftersom vi har så oerhört lite information så blir varje litet uns av infomation uppförstorat något enormt.
Vid varje PC så kommer vi alltid tillbaka till status quo, ingen vet något mer än vad man visste ett dygn efter olyckan vilket är minst sagt makabert.

Påminner lite grann om Adam Air 574 som försvann i havet utanför Indonesien (mellan Borneo och Sulawesi) 2007. Nästan 4000 personer med en massa fartyg och flygplan letade i 9 dagar innan man till slut hittade vraket på botten.
Kärran var en Boeing 737 (från ett skandalbolag förvisso) men den "försvann" också plötsligt från 35.000 fot utan ett spår.
Kan nämnas att den kärran visade det sig egentligen inte vara något större fel på. Den flög helt enkelt rakt ner i havet efter att piloterna blivit upptagna med felsökning av navigationssystemet.
Senast redigerad av Praetori 2014-03-13 kl. 12:06.
Citera
2014-03-13, 12:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Om vi antar att planet blev kapat, frågan är då varför? Antingen fanns det något mycket värdefullt på planet. Kan det vara en person som behövde "försvinna", en rymning (inte nödvändigtvis en fånge så klart)?

Kanske har planet blivit stulet av en s.k. "superskurk" som brukar finnas med i James Bond-filmer? Kan inte påminna mig om att någon har stulit en hel passagerarplan tidigare, så sannolikheten lär vara lika med eller möjligtvis marginellt större än noll. I första hand för att det inte finns direkt några superskurkar, men däremot skurkorganisationer och skurkstater.
Citera
2014-03-13, 12:04
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Det var intressant att uiguren på planet har en pilotutbildning. Men vad skulle uigurerna vinna på en kapning som den här? Förutsatt att de är skyldiga såklart.

Vad hade uigurer att tjäna på att hugga ihjäl 29 oskyldiga civila på en järnvägsstation? Frågan är fel ställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in