2014-03-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Varför inte kapa planet för att ha det som övningsplan? Betydligt billigare än att köpa ett eget.

Nej inte med tanke på konsekvenserna. Det är inte direkt så att det finns en brist på äldre flygplanstyper på marknaden som duger gott för inskolning eller vad man nu vill syssla med. Det är i princip riskfritt jämfört med att stjäla ett flygplan fullt med Kineser.
Det finns inga kända motiv eller bekräftade uppgifter som tyder på att flygplanet skulle blivit kapat i dagsläget.
Citera
2014-03-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liolidis
Du minns dock att trycket i kabinen hade ställts om från automatiskt till manuellt och att piloterna missade det när de gjorde genomgången i fallet Helios? När maskerna sedan föll ned var de flesta redan medvetslösa.

Dom hade trycket i manual men innan 10 000 fot får man masterwarning på cabintrycket.
Så i deras fall skulle de slutat stiga och satt den i auto, nu pratade båda dålig engelska och inte samma språk så deras kommunikation var därefter. Utredningen visade utbildningsbrister om jag kommer ihåg rätt.

Men med MAS funderar jag på, om de fått tryckfall och svimmat utanför radarräckvidden så borde de kommit in i områden med radartäckning både i Vietnam och Kina.
Men de kanske gick tillfälligt på manuel heading för undvika CB som det finns gott om där, och då vet man ju inte alls vilken kurs dom hade och sökområdet blir enormt.
Citera
2014-03-13, 10:09
Medlem
Citat:
Jag tyckte jag läste på nåt annat forum för någon dag sedan att den där 180 svängen verkade vara normal för just den där rutten. Tydligen hade planen på samma rutt gjort samma sväng dagarna innan också. Någon annan som vet nåt om det? Kan jag ha missuppfattat de foruminläggen? Eller var det bara rappakalja?

Kollar du senaste flygrutterna för detta planet på flightradar24.com, så ser du att den har svängt på precis samma ställe varje gång, så den svängen var inget onormalt heller... Det är om flyget gjort en extrem manöver som inte syns där...
Citera
2014-03-13, 10:12
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Nej, det är väl 10 min på B73NG för PAX. Hur länge räcker det i cockpit på A320?

I vilket fall så skulle de behövt extra syrgas med sig, alternativt gått ner på lägre höjd efter en stund. Men då med risken att nån där bak kvickna till.

Vi har 3h i våra. Minimum är 2h för en kärra med plats för mer än 100pax men mindre än 200pax.
Citera
2014-03-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Man transporterar inte guld med flyg. Alldeles för tungt och dyrt....
Sluta upp med dessa dumma teorier nu och vänta tills det kommer något konkret.

Citat:
Om du använder din hjärna så fattar du att i det området går det inte att frakta på annat sätt säkert. Båt mellan Kuala Lumpur och Kina är inte osäkert.

Förstår att du har svårt för att ha fel men först tycker du att det var det för tungt och dyrt och sen för osäkert. Hur ska du ha det? Nu tror jag inte att det var en guldkapning men jag förringar ingens åsikter, idéer och spekulationer bara för att de är långsökta. Tycker jag att det är alldeles för långsökta så svarar jag inte om jag inte har ett direkt motargument men då ska jag ha fakta eller så skriver jag vad jag tror. Att komma med en åsikt som du gjorde och få det låta som fakta måste besvaras och avfärdas så inget tror att det är fakta. Tyvärr underminerar du förtroendet för dina egna inlägg.
Citera
2014-03-13, 10:14
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Vi har 3h i våra. Minimum är 2h för en kärra med plats för mer än 100pax men mindre än 200pax.

OK, tack.
Citera
2014-03-13, 10:15
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Någon skrev tidigare att syret till passagerarna endast räcker länge nog för att snabbt ta sig till lägre höjd medans det räcker 60 min till besättningen. Med din teori i åtanke kan de eventuella kaparna inte flugit på 10 000m höjd under 4h och överlevt. Däremot kan kaparna flugit på hög höjd upp till knappt en timme för att slå ut passagerarna och sedan gått ner till låg höjd och fortsatt resan där.

För ett stort flygplan som en 777 behöver du oerhört mycket mer än 60 min.
Citera
2014-03-13, 10:16
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Förstår att du har svårt för att ha fel men först tycker du att det var det för tungt och dyrt och sen för osäkert. Hur ska du ha det? Nu tror jag inte att det var en guldkapning men jag förringar ingens åsikter, idéer och spekulationer bara för att de är långsökta. Tycker jag att det är alldeles för långsökta så svarar jag inte om jag inte har ett direkt motargument men då ska jag ha fakta eller så skriver jag vad jag tror. Att komma med en åsikt som du gjorde och få det låta som fakta måste besvaras och avfärdas så inget tror att det är fakta. Tyvärr underminerar du förtroendet för dina egna inlägg.

Om det finns ett billigare alternativ som via båt t.ex. så använder man det. Finns inte det så klart man använder flyg.
Citera
2014-03-13, 10:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jag har kommenterat det tidigare. Malaysiska flygvapnet har varit i blåsväder de senaste åren eftersom det kommit fram att man har extremt dålig koll på luftrummet. Militära anläggningar är det ont om och i stora delar av landet har man ingen täckning alls. Man använder civila radarstationer som komplement men det förslår förståeligt nog inte.
När den aktuella kärran försvann så blev pressen självklart enorm eftersom den myndighet i Malaysia som faktiskt BORDE kunna lämna de vettigaste svaren är flygvapnet.
Eftersom de inte verkar ha haft tillgång till några mer kvalificerade radaranläggningar i området så har man gått på det man har och uttalandena om att man spårat flygplanet har helt klart verkat forcerade och förhastade. Om det är på grund av politik eller för att enstaka högre uppsatta inom flygvapnet försöker rädda ansiktet får man nog lämna därhän men snurrigt är det hur som helst och som betraktare gör man nog bäst i att ta uttalanden från just det hållet med en nypa salt.

Det finns få civila radar. De flesta är militära eller delat militära/civilt dvs man delar radarinformationen.

Problemet är ändå att en radar har begränsad räckvidd. I dessa fall max 40 mil vilket begränsas av jordens krökning. Ett flygplan som får problem med trycket och som går ner till lägre höjd kommer därför inte att synas på radar även relativt nära land.

Det betyder att typ 80% av det vattenrum som planet flög över saknar radartäckning.

Över land är inte täckningen särskilt mycket bättre. Man brukar ha bättre täckning över hav eftersom det inte är några berg i vägen. För att få bra täckning över land krävs det radaranläggningar i ganska väderutsatta lägen och det är dyrt att drifta. Så räkna inte med att det finns särskilt många civila radar igång utanför flygplatsernas områden.
Citera
2014-03-13, 10:30
Medlem
Summerbirds avatar
Om vi antar att planet blev kapat, frågan är då varför? Antingen fanns det något mycket värdefullt på planet. Kan det vara en person som behövde "försvinna", en rymning (inte nödvändigtvis en fånge så klart)?

Någon av piloterna måste vara med på kuppen. Vem av dem? Andrepiloten var ny och verkar inte vara så noga med att följa regler. Förstepiloten var en "flygnörd": en sån skulle säkert veta var det fanns övergivna flygfält här och var och hur man iscensätter ett försvinnande. Å andra sidan verkar han vara klanderfri.

Vad hände efter landningen? Kuppen är planerad, så kaparna och vad de än var ute efter har blivit hämtade. De har inte landat på någon liten ö, det är fastlandet som gäller, pga transport, flyktvägar mm. Bara en enstöring fantiserar om att kapa ett plan och rymma till en öde ö. Och en galen enstöring kan inte genomföra en sån här grej. Det krävs organisation och planering.

Vad har hänt med passagerarna? De är antingen dödade eller tillfångatagna. Kan de ha tvingats till att stanna i planet en viss tid, säg en vecka? Kaparna säger t ex att en bomb är riggad så att planet exploderar om de går ut tidigare. Om besättningen lever måste kaparna lyckas kontrollera över 200 personer. Då måste de vara inhysta någonstans där utvägarna är under kaparnas kontroll.

Var har planet landat? Ingen aning. Skulle vara intressant att få reda på alla övergivna flygfält inom radien för den tank bränsle planet hade. Det bör ligga någonstans med så lite övervakning av luftrummet som möjligt. I någon oländig bergstrakt norr om Bangladesh?

Vilken bok eller film detta skulle bli! Jag vet att det är osannolikt, men jag hoppas på detta, för det är enda chansen för att passagerarna skulle vara i liv. Betydligt roligare scenario än att planet har störtat i havet och alla är döda. ("Just this once! Everybody lives!" )
Citera
2014-03-13, 10:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Just när man inte trodde det hela kunde bli mer skruvat... vem tusan skriver manus till detta egentligen.

Vad som storligen förvånar mig är att det nya scenariot förutsätter att Kina gjort bort sig rejält när de gick ut med bilderna igår. Gick stick i stäv med min förmodan att de var väldigt säkra på sin sak
Citera
2014-03-13, 10:35
Medlem
inget nytt på presskonferensen som pågår nu.

Man ska inte spara på något när det gäller att hitta planet.

Kommentar ang uppgifterna om att det flugit flera timmar efter sista radar kontakt:

FELAKTIGA

Alltså, planet har EJ flugit i 4 timmar efter sista radarkontakt. Helt felaktiga uppgifter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in