Citat:
Men ta och tänk efter en sekund på det som du skriver här. Hur lång tid tar det för rebellerna att erövra hela Syrien samt få regimen att kapitulera? Och hur jävla realistiskt är det? Till och med dom mest moderataste FSA siktar inte på att radera ut regimen. Så ska vi va ödmjuka på grund av din långsökta scenario?
Det finns två huvudsakliga parter strider mot varandra och ja ifall ena parten vinner över den andra så kommer dom befästa sin nyvunna makt. Det är enkel matematik och alla känner till detta. Men det har redan från början varit väldigt jämt mellan dom två parterna och det har aldrig skett större förändringar territoriellt sett på dom här tre åren. Jag förväntar mig därför att det inte gör det i den närmaste tiden.
Med detta i åtanke så är inte dina synpunkter större problem för YPG ifall dom beslutar sig för att köra ut regimen från Hasaka. Rebellerna eller regimen kommer ändå inte bli segrare på många år. Jag tror YPG är jävligt sugna på att göra det för att dom dels hatar regimen och dels för att det inte går att ha så olika system parallellt med varandra. Tro mig dom är sugna, men dom gör det bara ifall vinsten är större än förlusten. Det är främst regimens föråldrade flygvapen som är den avgörande faktorn och det är en del som har påpekat det vid det här laget.
Personligen hade jag fått världen mest råaste lyckorus ifall YPG kör SAA i röven så hårt att dom inte fattar vad som har hänt dom. Men det är dock bäst att vara återhållsam och inte göra något vid det här tillfället. YPG tjänar absolut inte på att välja sida eller att förklara krig mot dom två stora aktörerna. Det är ett smart drag från YPG att dom strider mot och vinner mark från ISIS som är en grupp som är hatad av alla. Då expanderar dom utan att FSA eller SAA blir sura. I slutändan så är det schackspelarna som vinner, ifall du vet vad jag menar. Dom som inte är eftertänksamma går under.
Det finns två huvudsakliga parter strider mot varandra och ja ifall ena parten vinner över den andra så kommer dom befästa sin nyvunna makt. Det är enkel matematik och alla känner till detta. Men det har redan från början varit väldigt jämt mellan dom två parterna och det har aldrig skett större förändringar territoriellt sett på dom här tre åren. Jag förväntar mig därför att det inte gör det i den närmaste tiden.
Med detta i åtanke så är inte dina synpunkter större problem för YPG ifall dom beslutar sig för att köra ut regimen från Hasaka. Rebellerna eller regimen kommer ändå inte bli segrare på många år. Jag tror YPG är jävligt sugna på att göra det för att dom dels hatar regimen och dels för att det inte går att ha så olika system parallellt med varandra. Tro mig dom är sugna, men dom gör det bara ifall vinsten är större än förlusten. Det är främst regimens föråldrade flygvapen som är den avgörande faktorn och det är en del som har påpekat det vid det här laget.
Personligen hade jag fått världen mest råaste lyckorus ifall YPG kör SAA i röven så hårt att dom inte fattar vad som har hänt dom. Men det är dock bäst att vara återhållsam och inte göra något vid det här tillfället. YPG tjänar absolut inte på att välja sida eller att förklara krig mot dom två stora aktörerna. Det är ett smart drag från YPG att dom strider mot och vinner mark från ISIS som är en grupp som är hatad av alla. Då expanderar dom utan att FSA eller SAA blir sura. I slutändan så är det schackspelarna som vinner, ifall du vet vad jag menar. Dom som inte är eftertänksamma går under.
Jag skrev "Scenariot är kanske inte realistiskt idag, men allt kan hända.". Min poäng med inlägget var att man inte ska ta ut någon seger i förtur, inte tala om hur inkompetenta fienden är. Det krävs ingen större analys för att förstå att YPG just nu har ett minimalt motstånd mot sig.
Striderna mellan ISIS och YPG i norra Syrien är bagateller i jämförelse till striderna mellan SAA/NDF mot FSA/IF och ISIS i övriga Syrien. Det är bara att ta den senaste offensiven mot Aleppos fängelse som ett exempel på hur intensiva och omfattande striderna i städer som Aleppo kan vara.
Dessutom håller jag inte med om att den vinnande parten kommer "befästa" sin egen mark vid en eventuell kapitulation på den andra sidan. Det går inte att acceptera en kurdisk militär närvaro i Masqood, Afrin, ain al-Arab, Tell Abyad, Ras al-Ain, al-Hassake, al-Qamishli o.s.v. Dessa städer kommer utan tvekan, oavsett vilken part som vinner, bli prio nummer två - "Om vi har lyckats med det omöjliga, ska vi väl kunna ta tillbaka de områden som tagits ifrån oss, i smyg, på bekostnad av våra martyrers blod?". Ungefär på det sättet hade den gemene syriska soldaten eller rebellen tänkt.
Sedan kan vi diskutera med vilken av parterna SAA/NDF respektive FSA/IF/ISIS som YPG har störst chanser att få ut något positivt av, rent politiskt.
Dessutom visar resten av ditt inlägg den arroganta attityd jag talar om. Hade YPG anfallit SAA i al-Hassake/Qamishli kan tala om för dig att ditt lyckorus hade avtagit ganska snabbt till följd av rättfärdigade repressalier från det syriska flygvapnet. Det är nog bäst att hålla tungan i munnen och låta YPG sköta diplomatin. Det är helt idiotiskt att förespråka våldet du precis gjorde. Våldet som i slutändan hade inneburit kurdisk blodspilla.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-12 kl. 21:12.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-12 kl. 21:12.