Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Min poäng är att man inte ska ha hybris, underskatta sin fiende, dess kapacitet och förmåga.
Det är enkelt att skratta åt ISIS försök att erövra Ras al-Ayn eller Tell Hamis. Det är däremot en an annan femma och FSA och IF mobiliserar norrut.
Lyckas FSA/IF och ISIS få SAA att kapitulera kommer dessa mobilisera norrut, mot YPG. Då kan kommer det inte vara skratt länge. Krig är allvar och inget man ska skratta bort, oavsett hur inkompetent ens fiende är denna fortfarande dödlig.
Scenariot är kanske inte realistiskt idag, men allt kan hända.
Men ta och tänk efter en sekund på det som du skriver här. Hur lång tid tar det för rebellerna att erövra hela Syrien samt få regimen att kapitulera? Och hur jävla realistiskt är det? Till och med dom mest moderataste FSA siktar inte på att radera ut regimen. Så ska vi va ödmjuka på grund av din långsökta scenario?
Det finns två huvudsakliga parter strider mot varandra och ja ifall ena parten vinner över den andra så kommer dom befästa sin nyvunna makt. Det är enkel matematik och alla känner till detta. Men det har redan från början varit väldigt jämt mellan dom två parterna och det har aldrig skett större förändringar territoriellt sett på dom här tre åren. Jag förväntar mig därför att det inte gör det i den närmaste tiden.
Med detta i åtanke så är inte dina synpunkter större problem för YPG ifall dom beslutar sig för att köra ut regimen från Hasaka. Rebellerna eller regimen kommer ändå inte bli segrare på många år. Jag tror YPG är jävligt sugna på att göra det för att dom dels hatar regimen och dels för att det inte går att ha så olika system parallellt med varandra. Tro mig dom är sugna, men dom gör det bara ifall vinsten är större än förlusten. Det är främst regimens föråldrade flygvapen som är den avgörande faktorn och det är en del som har påpekat det vid det här laget.
Personligen hade jag fått världen mest råaste lyckorus ifall YPG kör SAA i röven så hårt att dom inte fattar vad som har hänt dom. Men det är dock bäst att vara återhållsam och inte göra något vid det här tillfället. YPG tjänar absolut inte på att välja sida eller att förklara krig mot dom två stora aktörerna. Det är ett smart drag från YPG att dom strider mot och vinner mark från ISIS som är en grupp som är hatad av alla. Då expanderar dom utan att FSA eller SAA blir sura. I slutändan så är det schackspelarna som vinner, ifall du vet vad jag menar. Dom som inte är eftertänksamma går under.