2014-03-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Igen varför bli rädd för en värdelös arme?

Ja men om SAA är så värdelös som ni påstår så bör YPG kunna krossa SAA på noll tid utan förluster ,
ni fattar fortfarande inte poängen om YPG är rädd för något som är värdelös så vad säger detta om YPG ?
YPG har inte kontroll över luftrummet, så det är anledningen till man inte skickar ut SAA. SAA kan utnyttja luftrummet, det kan inte YPG. SAA kan göra stor skada, dock kommer de ändå bli utkastade från Qamishlo eller Hasakah, om det nu blir konflikt mellan SAA och YPG.

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vem bryr sig om ISIS? Du tror verkligen det är ISIS som YPG ska oroa sig för?
90 % av rebellerna är upptagna med andra delar än de delar YPG kontrollerar, nordöstra Syrien. Du hade inte varit lika kaxig om FSA/IF och ISIS krossat SAA och började mobilisera norrut, det kan jag lova dig. Jag uppmanar därför dig och alla andra att vara ödmjuka och inte underskatta fienden.

"Den som skrattar bäst skrattar sist." Det är inget du vill höra efter kriget. Allt kan hända.
Vad är det du försöker komma fram till? Alla grupper i konflikten styr olika delar av Syrien.
Citera
2014-03-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Är YPG terrorister är frågan? Varför annars skulle de vilja kriga mot SAA. Om kurderna tror de kan sno åt sig land och städer utan att landets armé försöker sätta P för det så tror kurderna fel.
Är man terrorist om man krigar mot SAA? Syrien är terrorstat, staten stödjer terrorister, staten terroriserar sin egen befolkning, innan och under inbördeskriget. Du snackar i nattmössan, vakna ist och se sanning, Assad är inte så snäll som du tror. Assad skiter fullständigt i befolkningen, han skiter i om hela Syrien brinner, så länge han sitter kvar som "president", eller rättare sagt diktator.
Hade han varit en bra ledare och brytt sig om Syrien och dess befolkning, så skulle det aldrig bli revolution, som senare kom att leda till inbördeskrig.

"När det gäller mänskliga rättigheter var läget i Syrien bland de värsta i världen under 2010, enligt människorättsorganisationen Human Rights Watch. Freedom House rankade Syrien som "Not Free", och "Worst of the Worst" i sin granskning av läget i världen 2011. Enligt Freedom House var Syrien då en diktatur som utsatte medborgarna för ett våldsamt och blodigt förtryck."

http://www.reuters.com/article/2011/01/24/us-syria-rights-idUSTRE70N5S620110124
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/FIW%202012%20Booklet_0.pdf
Citera
2014-03-12, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Nej, gruppen som tagit iranier som gisslan till Pakistan, är en baluchisk islamistisk grupp. Balucher är en folkgrupp i Iran som vill separeras från Iran.

äckliga hittebarn och al qaida-anhängare, det är en grupp stödd av väst precis som kurdiska grupper i KRG som får vapen och träning av väst och israel för att attackera iran.

terrorister alltså, såna som du gillar

http://www.youtube.com/watch?v=H22REmgysDA

sen är du ett jävla sär som klagar på att soria kallar dig för idiot när du hejar på terrorister som dödar hans folk och förstör hans land. Som om du vore i en position att predika om moral och beteende, du är fan sjuk i huvudet. En terroristälskare som tycker ordet idiot är hemskt.

---

läste i en artikel att väst och gänget vill intensifiera stödet till terroristerna, hoppas det inte stämmer.

sen undrar jag om nån vet varför qatar betalade lösensumman för att få ut nunnorna? är det den interna konflikten det handlar om? eller var det nån terrorist som körde sitt eget race?
Senast redigerad av joghd 2014-03-12 kl. 17:48.
Citera
2014-03-12, 17:47
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Vad är det du försöker komma fram till? Alla grupper i konflikten styr olika delar av Syrien.

Min poäng är att man inte ska ha hybris, underskatta sin fiende, dess kapacitet och förmåga.
Det är enkelt att skratta åt ISIS försök att erövra Ras al-Ayn eller Tell Hamis. Det är däremot en an annan femma och FSA och IF mobiliserar norrut.

Lyckas FSA/IF och ISIS få SAA att kapitulera kommer dessa mobilisera norrut, mot YPG. Då kan kommer det inte vara skratt länge. Krig är allvar och inget man ska skratta bort, oavsett hur inkompetent ens fiende är denna fortfarande dödlig.

Scenariot är kanske inte realistiskt idag, men allt kan hända.
Citera
2014-03-12, 17:52
Medlem
Citat:
Min poäng är att man inte ska ha hybris, underskatta sin fiende, dess kapacitet och förmåga.
Det är enkelt att skratta åt ISIS försök att erövra Ras al-Ayn eller Tell Hamis. Det är däremot en an annan femma och FSA och IF mobiliserar norrut.

Lyckas FSA/IF och ISIS få SAA att kapitulera kommer dessa mobilisera norrut, mot YPG. Då kan kommer det inte vara skratt länge. Krig är allvar och inget man ska skratta bort, oavsett hur inkompetent ens fiende är denna fortfarande dödlig.

Jag skrattar inte, men håller med dig fullständigt. Krig är något allvarligt.
Citera
2014-03-12, 18:44
Medlem
Citat:
Källa på kurdernas strategi? Du har nog inte alla hästar hemma i stallet. Reber gav dig ett mycket bra svar.

Moget att vara otrevlig på ett anonymnt internet forum.
Vad är problemet med att backa upp ditt påstående med en källa, speciellt när du nämner detta påstående i ungefär varje inlägg? Ska det ligga på mig att leta efter bevis på nätet för något du påstår?

Om vi för sakens skull låtsas att det du påstår är sant, vad är då kurdernas slutmål? Ska de ha ett autonomt område med SAA trupper för all framtid? Vad händer när kriget är slut? Om regeringen vinner så antar jag med ditt resonemang att SAA kommer att ta kontroll över alla kurdiska områden, om konflikt bryter ut, eftersom kurderna inte vågar slå tillbaka av rädsla för att städerna kommer att förstöras?
Citera
2014-03-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Moget att vara otrevlig på ett anonymnt internet forum.
Vad är problemet med att backa upp ditt påstående med en källa, speciellt när du nämner detta påstående i ungefär varje inlägg? Ska det ligga på mig att leta efter bevis på nätet för något du påstår?

Om vi för sakens skull låtsas att det du påstår är sant, vad är då kurdernas slutmål? Ska de ha ett autonomt område med SAA trupper för all framtid? Vad händer när kriget är slut? Om regeringen vinner så antar jag med ditt resonemang att SAA kommer att ta kontroll över alla kurdiska områden, om konflikt bryter ut, eftersom kurderna inte vågar slå tillbaka av rädsla för att städerna kommer att förstöras?
PYD som styr vill inte separera sig från Syrien. Man vill endast ha mänskliga rättigheter och någon form av självstyre i staten Syrien. Så vad är problemet om SAA finns i områden kurder styr, då kurderna är en del av staten Syrien?
Citera
2014-03-12, 19:05
Medlem
Citat:

Men ta och tänk efter en sekund på det som du skriver här. Hur lång tid tar det för rebellerna att erövra hela Syrien samt få regimen att kapitulera? Och hur jävla realistiskt är det? Till och med dom mest moderataste FSA siktar inte på att radera ut regimen. Så ska vi va ödmjuka på grund av din långsökta scenario?

Det finns två huvudsakliga parter strider mot varandra och ja ifall ena parten vinner över den andra så kommer dom befästa sin nyvunna makt. Det är enkel matematik och alla känner till detta. Men det har redan från början varit väldigt jämt mellan dom två parterna och det har aldrig skett större förändringar territoriellt sett på dom här tre åren. Jag förväntar mig därför att det inte gör det i den närmaste tiden.

Med detta i åtanke så är inte dina synpunkter större problem för YPG ifall dom beslutar sig för att köra ut regimen från Hasaka. Rebellerna eller regimen kommer ändå inte bli segrare på många år. Jag tror YPG är jävligt sugna på att göra det för att dom dels hatar regimen och dels för att det inte går att ha så olika system parallellt med varandra. Tro mig dom är sugna, men dom gör det bara ifall vinsten är större än förlusten. Det är främst regimens föråldrade flygvapen som är den avgörande faktorn och det är en del som har påpekat det vid det här laget.

Personligen hade jag fått världen mest råaste lyckorus ifall YPG kör SAA i röven så hårt att dom inte fattar vad som har hänt dom. Men det är dock bäst att vara återhållsam och inte göra något vid det här tillfället. YPG tjänar absolut inte på att välja sida eller att förklara krig mot dom två stora aktörerna. Det är ett smart drag från YPG att dom strider mot och vinner mark från ISIS som är en grupp som är hatad av alla. Då expanderar dom utan att FSA eller SAA blir sura. I slutändan så är det schackspelarna som vinner, ifall du vet vad jag menar. Dom som inte är eftertänksamma går under.
Citera
2014-03-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Hmmm du är riktig trög så jag ska försöka skriva sakta så du kan hänga med

Tayy är en stor stam på 10tusen tals medlemmar och är den största i nordost (osäker på det,kan vara 2a efter Shammar) och idioter som dig tror att ALLA tycker och tänker precis likadant, alla kurder tycker så och alla Tayy tycker så, bara riktiga idioter tänker på det sätet för världen är inte svart/vit, finns mycket grått också .

Precis som kurder finns det islamister i Tayystammen (nej Tayy är inte immuna mot islamismen ) som helst vill leva i en värld med sharialagar och dessa ansluter till ISIS och al-Nusra ,sen finns de som ser Assad som den enda alternativet och dessa ansluter sig till SAA eller NDF, sen finns de som är neutrala och försöker leva sitt liv i sina byar, har egen milis som försvarar byarna ....på lätt svenska Tayy består av individer.

En del trivs med bedwinlivet och lever i tält som de gjorde 1000år i öknen och har typiska bedwinkläder ,men majoriteten lever i byar/städer och dessa är moderna, utbildar sig och har vanliga jobb.

Tayy kom till området på 700talet från arabiska halvön med islamiska invasionen , deras största ledaren är pro Assad ifall du undrar
Soria din efterblivna pensionär. Det var ju du som började med ditt svartvitta tänkande då du hävdade att jag hade fel eftersom personen i videon sa att tayy stammen är med ISIS. Du menade att dom inte kan vara med regimen och ISIS på en och samma gång eftersom du såg dom som en enhet som inte kan separeras. Så kom inte här med någon hippiegrej där du ska förklara att alla människor är olika och att alla kan vara allt.

Sedan så är du den mest svart-vittaste personen i den här tråden. Dagligen så agerar du plattform för ren och sker regim propaganda och detta i en omfattning som saknar motstycke. Nu har du dock skärpt till dig lite gran men innan så hade du en vana att kalla alla oliktänkande för sionister eller terrorister. Snälla happipi, snacka inte om "svartvitt" ifall du inte tänkt vara ironisk.
Citera
2014-03-12, 19:52
Medlem
Citat:
PYD som styr vill inte separera sig från Syrien. Man vill endast ha mänskliga rättigheter och någon form av självstyre i staten Syrien. Så vad är problemet om SAA finns i områden kurder styr, då kurderna är en del av staten Syrien?

Säger inte att det är något problem. Verkar snarar vara du som har problem med det, eftersom du påstår att dem skulle kickas ut om de inte hade något flygvapen. Vart är källan?
Citera
2014-03-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Säger inte att det är något problem. Verkar snarar vara du som har problem med det, eftersom du påstår att dem skulle kickas ut om de inte hade något flygvapen. Vart är källan?
Alltså är du ett troll, eller efterbliven? Vad vill du ha källa på? SAA är omringade av YPG, så det är väl logiskt att man kan skicka ut de, tom o svälta de.
Citera
2014-03-12, 20:16
Medlem
Citat:
Alltså är du ett troll, eller efterbliven? Vad vill du ha källa på? SAA är omringade av YPG, så det är väl logiskt att man kan skicka ut de, tom o svälta de.

Mogen igen? Jag har frågat dig ett antal gånger efter någon form av källa för ditt påstående att kurderna skulle skicka ut SAA ifall de inte har möjligheten att bomba sönder städerna. Snarare du som verkar efterbliven som inte kan förstå en direkt fråga. Var är källan till ditt påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in