Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Du har ingen förståelse över att syrierna ser al-Hassake, al-Qamishli och Golanhöjderna som syriskt territorium?
Nej. Vad gäller dom två första.
Citat:
Det är bra att du kommer med dessa inlägg lite då och då. Det gör det enklare för läsarna att inse vem du är.
Du är en riktig tönt.
Citat:
Ja, det är väl självklart att separatismen du stödjer sker på det syriska folkets bekostnad?
Nej. Syrierna bor utanför dom kurdiska områdena och därför sker inte något på deras bekostnad. Så försök inte med något plast argument.
Citat:
Om kriget inte hade brutit ut, om inte varenda storstad var i ruiner eller varenda skola stängd hade dina drömmar varit just drömmar. Det är inga "piss argument", utan ett känsloargument, sådana som du ständigt använder. Ingen syrier vill efter all detta elände få sitt land uppstyckat av interna parter som väntat på bästa möjliga tillfälle att bryta sig loss. Det är även tragiskt att du skriver att "det syriska folket kan dra åt helvete". Du har ingen skam. Hur kan du säga något sådant? Syrierna under dessa tre år av krig och elände fått utstå mer än det kurderna någonsin fått utstå under de 40 åren Baathpartiet varit i makten. Deras lidande förtjänar inte dessa smutsiga ord.
Oavsett hur mycket dom har lidit så har dom inget att säga om när det gäller statusen för kurdiska områden. Du kommer jämt med sådana här invändningar som tex att en sunni arab i Daraa vill inte att kurderna ska få ökad frihet samt autonomi eller att dom ska separera sig från tyranni. Ja och då är mitt svar: Dom kan dra åt helvete, eftersom dom inte har ett skit med saken att göra. Dom har inget att göra med områden som är vid andra kanten av landet och väldigt långt bort. Dom berörs inte av vad kurder har för sig. Det enda som sammankopplar en arab i Daraa med en kurd från Qamishlo är dom tillhör samma stat där den ena är gynnad och den andra kraftigt missgynnad.
Citat:
Nej, kriget är inte "lite sorgligt". Det är jävligt sorgligt och sanningen är den att du är glad över situationen, t.o.m. "älskar den", som du så pinsamt uttrycker det. Hur kan man älska att ett land är i krig, att barn inte längre får gå i skolan, att hus jämnas med marken. Förklara för oss här inne varför du "älskar" situationen.
Ja, du kan forsätta försöka få snyftsympatier.
Nej. Det är inte särskilt trevligt att landet är i ruiner och det är främst regimens fel att det är så. Men jag är logisk och det fattar du med trots att du nu försöker göra ett snyftnummer. Den arabiska staten Syrien har ingen plats för kurder och när den här vidriga staten blir försvagad så får kurderna utrymme till att tillgodo sig själv med dom rättigheter som alla människor på den här planeten egentligen borde ha rätt till! Är det kurdernas fel att en försvagad Syrisk stat innebär en bättre situation för dom? Givetvis inte. Det är regimens fel som inskränkt dom och skapat ett system där dom är totala förlorare med alla andra är vinnare.
Citat:
Jag identifierade problem med tankeexperimentet. Ingen har "snott" eller "ockuperat" mark. Det kanske har skett i dina moraliska fantasier. Historiskt har Syrien tillhört perserna, romarna och assyrierna. Dagens territorium innebär således inte att Italienarna har rätt till den syriska marken. Alla syriska medborgare har det, även kurderna.
Du behöver inte nästla dig fast vid mitt exempel med samer, grubbla över Republika Srpska och Krim istället. Inte enkelt? Jag vet.
Historia har vis betydelse, men inte alls någon avgörande. Kurderna baserar inte sina anspråk på historia. Jag har inte hört eller sett ett enda kurdisk parti som använder historia för att hävda sig. Det är inte särskilt smart att göra något sådant, kanske du känner till.
Du snackade om samer och jag tillrättavisade dig. Jag känner inte till dom andra fallen som du tar upp. Vad gäller kurderna så är det ganska enkelt. Dom är koncentrerade till sammanhängande områden och där är väldigt enkelt att göra en separation.
Citat:
Vem ska du pissa i ansiktet? Vilka är vi och vilka är er? Varför generaliserar du folkgrupper? Vi behöver inte diskutera Israel, de har inget med saken att göra, men det är du som tar upp ämnet. De annekterar syriskt territorium, precis som du vill att kurderna ska göra. De har rekord i suveränitetskränkningar och brott mot FN-resolutioner, det du förespråkar - "återerövring" (separatism/annektering) är även detta just suveränitetskränkningar. De har i varje fall varit förutsebara och gjort det till följd av försvarskrig. Du däremot, du förespråkar en förrådande stil. Vi gör det när syrierna ligger ned, när deras barn är traumatiserade och när de dödar varandra. Vidare kommer jag inte sticka "här i från". Varför skulle jag? Vilka kopplingar har du till Syrien? På vilket sätt lider du av konflikten i Syrien? Du har inte satt din fot där. Om det är någon som kan "sticka här i från", är det den som stödjer ett fortsatt lidande för den syriska befolkningen - ett fortsatt krig för egenintresse.
Det är klart vi behöver diskutera Israel eftersom en del av er är lite stolta att Syriska regimen anspelat på det populistiska att motverka Israel på ett lätt sätt. Och jag säger att ni inte ska tro att ni är något, eftersom ni gör exakt samma sak som Israel gör mot palestinierna. Ni har gjort det i 100 år mot kurderna. Ni är exakt samma skit som Israel.
Jag ser det som en ockupation om en ickekurdisk stat tar över kontrollen över kurdiska områden och tvingar på dom regler där dom inte får tala eller skriva sitt eget språk, utöva sin kultur och att dom inte får någon som helst synpunkt på sin egen jävla existens. Dessutom så gör ni samma bosättningar i Kurdistan.
Sedan ska du givetvis kör en till snyft där barn och grejer ska tas upp. Kolla dock inte på oss för det är enbart araber och alaviter som dödat och våldtagit barnen i Syrien, vi har ju redan diskuterat FN-rapporten där typ 95 av 100 punkter handlade om rebeller och regimens överträdelser. Det är inte mitt fel att regimen och rebellerna gör som dom gör, men jag vet att när dessa två beväpnade grupper är försvagade så gynnar det dom kurdiska aktörerna.
Jag stöder inte fortsatt lidande men däremot stödjer jag en fortsatt försvagning av dom arabiska beväpnade grupperna.
Citat:
För övrigt är jag inte assimilerad, jag är integrerad.
Nej. En assyrier kan prata assyriska och är ofta för assyrisk nationalism. Du är en kristen arab och detta är precis vad baathpartiet vill med sin assimileringspolitik där alla ska tvingas till att vara araber men att dom får ha vilken religion som helst.
Integration innebär att man har kvar sin ursprungliga identitet men att man också anpassar sig till majoritetsbefolknings kultur. Vem försöker du lura? Det finns inte såna här saker i MÖ. Hänger du med? Du är assimilerad.