Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-09, 22:33
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Har alltid tyckt att detta ämne är väldigt intressant men vad finns det egentligen för katastrofer som riskerar att inträffa inom en tio års radie? Det är omöjligt att förutsäga exakt men ni preppers vad är det ni oroar (ser fram emot?) mest för?

Inget speciellt, men risken finns ju alltid för t.ex sjukdomar (se spanska sjukan efter 1:a världskriget) eller krig (se ukraina) vem var förberedd på det. Vad det gäller sjukdomar så kan det räcka med att Ebolas inkubationstid blir längre än 2-21 dygn för att det ska bli en ny världspest. En aningslös naivitet är värre i mina ögon än en mental förberedning. Och ingen prepper ser fram emot en katastrof då de flesta är föräldrar och ingen vill se sina barn lida. Eller som någon skrev, en fullständig kapitalistisk kollaps med totalt ekonomistisk kaos.

MVH
Doktorn
Citera
2014-03-09, 22:52
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det är nog inte många som på allvar kan tro att en stor katastrof är i antågande, men det är en kul lek inte utan nyttiga bieffekter.
Det visar på en vilja att vara förberedd på utmanande omständigheter snarare än att låta sig bli hjälplös av dem.
Yttrar det sig som att man kollar att man klarar av en punktering på bilen eller klarar sig utan ström några dygn är det ju bara sunt och något man har odds att dra nytta av. Att lära sig hantverksfärdigheter och vildmarkskunskap är givande i sig och skulle vara livsviktigt i vissa situationer.

Att om man bor lämpligt för det intressera sig för odling, jakt och fiske är inte bara nyttigt utan etiskt överlägset att köpa allt plastförpackat.

Om man däremot är så övertygad om civilisationens överhängande kollaps att man inte kan njuta av livet har man problem.

Då har jag ett stort problem då . Jag tycker världen står för en omöjlig uppgift. Hur ska vi försörja alla människor när våra resurser blir mindre och mindre? Problemet med människor är att de alltid har svårt för att förändra sitt beteende innan det är för sent. Vad händer om det blir ett kärnvapenkrig? Kina och Ryssland vs USA och Europa. Det kan tyckas vara otänktbart men det räcker med en idiot vid makten så är det roliga slut. Och idiotiska politiker kryllar det av. Tro inte att amerikanerna tänker sitta still i båten när Kina och Ryssland växer. Tyvärr tror ja att mänskligheten har nått toppen för denna gång, om vi inte hittar nån ny energikälla, för människor vägrar ändra beteende om de inte blir tvungen till. Civilisationens kollaps har hänt många gånger det är bara naivt att tro att det inte ska hända igen. Problemet nu är dock mycket större nu än någonsin.

http://www.youtube.com/watch?v=HP7L8bw5QF4
http://www.youtube.com/watch?v=snK_1Oba7Og
Citera
2014-03-09, 23:22
  #267
Medlem
Vart hittar man de bästa konserverna med rik kalorier, till ett lämpligt pris? Hur mycket konserver tycker ni man ska ha? Jag tror förövrigt på ekonomisk kollaps och kanske ett resurskrig. Skulle det bli ett 3-världskrig med kärnvapen så är det ju 2-5 år man måste ha mat för. Odling är då uteslutet med tanke på risk för plundring och "atomvinter".
Citera
2014-03-10, 00:23
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
Vart hittar man de bästa konserverna med rik kalorier, till ett lämpligt pris? Hur mycket konserver tycker ni man ska ha? Jag tror förövrigt på ekonomisk kollaps och kanske ett resurskrig. Skulle det bli ett 3-världskrig med kärnvapen så är det ju 2-5 år man måste ha mat för. Odling är då uteslutet med tanke på risk för plundring och "atomvinter".

Har inte testat deras käk men det verkar bar. http://www.overlevnadsbutiken.se/pro...ng-hallbarhet/
Citera
2014-03-10, 19:12
  #269
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Har inte testat deras käk men det verkar bar. http://www.overlevnadsbutiken.se/pro...ng-hallbarhet/

Du får konserver, pasta, ris och mjöl till en bråkdel av vad frystorkad kostar. Bättre att lägga pengarna på annat istället.
Citera
2014-03-10, 21:00
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Du får konserver, pasta, ris och mjöl till en bråkdel av vad frystorkad kostar. Bättre att lägga pengarna på annat istället.

Men frystorkat håller i 25 år eller mer. Men jag håller med burkmat är billigare. Men allra bäst skulle vara att odla och föda upp egen föda. Har hört att en sådana där hydroponic farm ska vara bra. Då så får man både fisk och växter. Men då så kan man inte fly huset ut i skogen med mera.
Citera
2014-03-11, 08:36
  #271
Medlem
Amen.

Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Du får konserver, pasta, ris och mjöl till en bråkdel av vad frystorkad kostar. Bättre att lägga pengarna på annat istället.
Citera
2014-03-11, 09:50
  #272
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Du får konserver, pasta, ris och mjöl till en bråkdel av vad frystorkad kostar. Bättre att lägga pengarna på annat istället.

Jag tror att man ska göra torkat själv om det ska vara nån vits jämfört med helkonserver.

Jag kör ju ett roterande system där jag fyller på det jag konsumerar från egenodlat och jakt/fiske.

Kan inte klara mig i 100år utan lite annat åxå, men med salt och ammunition så blir största problemet att jag liksom vill ha bränsle till motorsåg, båtmotor osv.

Det går nog att klara sig utan, el är tex nåt jag enkelt kan vara utan i stugan. Eld dvs ved däremot så jag kan värma stugan och köra en bastu i veckan är lite mer prioriterat.

Har egen brunn, över 400ha skog och ved för 3 år framåt som fylls på hela tiden. Kött och potatis för ca 1 år som åxå återinskaffas rullande. Sättpotatisen från året före åker i jorden och så köper jag lite gödsel från en bonde för en hundralapp. Så 1års potatis kostar 100kr. Tja, det kan bli lite elkostnad om jag måste vattna åxå. så säg 150kr.

Men torka skulle vara kul att testa på svamp, nu saftar och syltar jag bär istället.
Citera
2014-03-12, 22:02
  #273
Medlem
Ceilingcats avatar
Lite nyfiken för er som planerar inför kärnvapenkrig efter att atomvintern nämndes. Hur tänker ni lösa vattentillgången? Brunnar och annan naturlig vattentillföring kommer ju inte vara ett alternativ längre när grundvattnet blivit radioaktivt, och att avloppssystemet skulle fungera efter den sortens händelser känns osannorlikt. Jag vet att det finns filter, men frågan är hur länge dom håller.
Citera
2014-03-12, 22:04
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Lite nyfiken för er som planerar inför kärnvapenkrig efter att atomvintern nämndes. Hur tänker ni lösa vattentillgången? Brunnar och annan naturlig vattentillföring kommer ju inte vara ett alternativ längre när grundvattnet blivit radioaktivt, och att avloppssystemet skulle fungera efter den sortens händelser känns osannorlikt. Jag vet att det finns filter, men frågan är hur länge dom håller.

För 259:- så kan du rena 1000 liter vatten.
Citera
2014-03-13, 20:16
  #275
Medlem
Är en inbiten prepper. Har stora kvantiteter benzo och sömntabletter i en låda nära till hands ifall det värsta skulle hända, att min läkare blir biten under zombieattacken. Vore en mardröm att behöva bevittna invasionen utan mediciner.
Citera
2014-03-13, 21:53
  #276
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
För 259:- så kan du rena 1000 liter vatten.

1000 liter vatten är väl knappt ett badkar ens: http://www.sembcorpbw.co.uk/uploads/...re-diagram.png

Alltså, jag menar hur ska ni rena dom ENORMA MÄNGDERNA MED VATTEN som krävs för att hålla en människa vid liv x antal år? Och odling, husdjur, det kan du nog glömma helt om du förlitar dig på 1000-litersfilter... Tar filtrena slut är ni ju körda. Finns det inte något sätt att göra egna filter så kommer ju plundringen svepa genom Svea rikes alla småhålor för att hitta dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback