Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-02, 17:24
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mod32
Räkna om mitt förråd med konserver idag, 445st hade jag i förrådet. Har räknat med att man ska klara säg på 1 konserv om dagen, funkar utmärkt att käka två omgångar på en konserv vitbönor.

Rekommenderar att du bara köper sådant du äter ofta så att konserverna inte bara blir stående till ingen nytta ifall inget händer.
Citera
2014-03-05, 00:23
  #254
Medlem
Helkonserver håller längre än oss, käkade såna i militära som var äldre än mig själv. Ett tips om man har dem i ett förråd där det kan bli fuktigt är att skriva med permanent penna vad dom innehåller på locket då etiketter kan bli mögliga eller falla bort (inte så gott att käka morötter och ärtor i 4 dagar).
Sen ska man inte köpa skitkonserverna med ögla (snabblock) dom håller dåligt tätt och blir förstörda i många fall (rent livsfarligt) utan riktiga man måste öppna med öppnare. Bäst före datum på konserver är nonsens och kan ignoreras som sagt var, har själv omsättningskäkat konserver som har flera år efter bäst före. Häll upp hela konserven innan förtäring så det inte varit mindre läcka någonstans. Använd luktsinne och smaksinne.

Vad det gäller basic grejer så har jag bl.a bunkrat 75kg salt som är alla konserveringsmetoders moder, vakuumsalt på odal 99,9% rent och en hundring per 25 kilos säck. Köp inte salt med jod (Jod-Basedows sjukdom eller Wolff-Chaikoffs sjukdom). Recept på saltlag finns på nätet. Ta lärdom av grabben i filmen "into the wild" som slösa bort en älg. Salta och röka is the shit när det gäller att hushålla protein (10 dagar utan sen så), kolhydrater finns överallt.

Skulle aldrig lägga energi på att preppa med elprylar förutom en dynamoradio för att lyssna på samhällsinformationen om sådan finns.

Vad det gäller vapen så är valet min 22:a, med den kan allt vilt nedläggas, ammunitionen är dirt cheap och väger inte så mycket (enligt lag får man ha 5kg och det är mycket 22:r om man nu bryr sig om den), en båge eller armborst kanske är bra men är nog ganska svårt utan övning. Har en recurvebåge men skulle nog inte träffa mycket över 10m och skulle nog få spåra viltet länge. Ni som aldrig tillvaratagit vilt eller djur skaffa er den kunskapen, det kräver viss vana och är nog svårare än man tror.

Sjukvårdsartiklar, bandage,skalpeller, syutrustning, jodopax (späds med vatten tokdrygt). Smärtstillande/febernedsättande (acetylsalicylsyra) hittar man i älgört och barken hos salix växter (pilar).

Skulle aldrig skryta över mitt mobförråd, för om det händer något så kommer nog folk ihåg vart det finns överlevnadsmöjligheter.

Många tycker nog att man är toknojig men det gäller att vara mentalt förberedd, bara att man tänkt på det och vet att man lagt några tusingar på att klara sig och familj i något år drar ner på stressen över löpsedlarnas superlativ (dödsviruset, 3:e världskriget, finanskollaps osv).

MVH
Doktorn
Citera
2014-03-05, 03:31
  #255
Medlem
Ceilingcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrStrontium
Skulle aldrig lägga energi på att preppa med elprylar förutom en dynamoradio för att lyssna på samhällsinformationen om sådan finns.

Jag håller inte alls med dig där! Sannolikheten att internet kommer att finnas kvar via satellit är överhängande, i alla fall ett år eller två om inte något riktigt sketet händer, och information som går att få tag i över webben kan vara ovärderlig i en överlevnadssituation. Dels PGA information om sjukvård och småskaligt jordbruk för överlevnad, men även för människor som kartlägger hotbilder över forum, håller koll på globalt väder, spårar organiserad kriminell aktivitet i ditt område osv. Kommunikation är en extremt bra idé så länge det är tillgängligt. Så länge det finns en chans att internet (eller liknande funktioner) kommer att fungera efter 'katastrofen' är det en extremt god idé att planera för det.
Citera
2014-03-05, 04:04
  #256
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Jag håller inte alls med dig där! Sannolikheten att internet kommer att finnas kvar via satellit är överhängande, i alla fall ett år eller två om inte något riktigt sketet händer, och information som går att få tag i över webben kan vara ovärderlig i en överlevnadssituation. Dels PGA information om sjukvård och småskaligt jordbruk för överlevnad, men även för människor som kartlägger hotbilder över forum, håller koll på globalt väder, spårar organiserad kriminell aktivitet i ditt område osv. Kommunikation är en extremt bra idé så länge det är tillgängligt. Så länge det finns en chans att internet (eller liknande funktioner) kommer att fungera efter 'katastrofen' är det en extremt god idé att planera för det.

Såvida man inte preppar mot en teotwawki eller en totalitär takeover. I båda dessa fall är allt som kan masskommunicera antingen värdelöst eller till och med ett direkt hot som kan kompromissa ens position.
Citera
2014-03-05, 08:13
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrStrontium
Helkonserver håller längre än oss, käkade såna i militära som var äldre än mig själv. Ett tips om man har dem i ett förråd där det kan bli fuktigt är att skriva med permanent penna vad dom innehåller på locket då etiketter kan bli mögliga eller falla bort (inte så gott att käka morötter och ärtor i 4 dagar).
Sen ska man inte köpa skitkonserverna med ögla (snabblock) dom håller dåligt tätt och blir förstörda i många fall (rent livsfarligt) utan riktiga man måste öppna med öppnare. Bäst före datum på konserver är nonsens och kan ignoreras som sagt var, har själv omsättningskäkat konserver som har flera år efter bäst före. Häll upp hela konserven innan förtäring så det inte varit mindre läcka någonstans. Använd luktsinne och smaksinne.

[Äter själv gamla konserver och har käkat konserver från 1964 när jag gjorde lumpen 1991. Tänkte mest på "moderna" människor som tror att mjölken blir dödligt giftig efter att bäst-före-datum är passerat med några minuter. ]

Vad det gäller basic grejer så har jag bl.a bunkrat 75kg salt som är alla konserveringsmetoders moder, vakuumsalt på odal 99,9% rent och en hundring per 25 kilos säck. Köp inte salt med jod (Jod-Basedows sjukdom eller Wolff-Chaikoffs sjukdom). Recept på saltlag finns på nätet.

[Saltet måste jag läsa på om! Har själv bara jod salt från Ica liggandes. ]

Vad det gäller vapen så är valet min 22:a, med den kan allt vilt nedläggas, ammunitionen är dirt cheap och väger inte så mycket (enligt lag får man ha 5kg och det är mycket 22:r om man nu bryr sig om den),

[Tror inte att det blev någon reglering av mängden du får förvara, sedan kan man ju enkelt vakumpacka ammunition och gräva ner. ]

MVH
Doktorn

Skumt att göra inlägg från tel! Skrev inne i din text.
Välkommen föresten
Citera
2014-03-05, 09:33
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceilingcat
Jag håller inte alls med dig där! Sannolikheten att internet kommer att finnas kvar via satellit är överhängande, i alla fall ett år eller två om inte något riktigt sketet händer, och information som går att få tag i över webben kan vara ovärderlig i en överlevnadssituation. Dels PGA information om sjukvård och småskaligt jordbruk för överlevnad, men även för människor som kartlägger hotbilder över forum, håller koll på globalt väder, spårar organiserad kriminell aktivitet i ditt område osv. Kommunikation är en extremt bra idé så länge det är tillgängligt. Så länge det finns en chans att internet (eller liknande funktioner) kommer att fungera efter 'katastrofen' är det en extremt god idé att planera för det.

Kan hålla med dig i vissa scenarion, beror på hur omfattande katastrofen blir precis som du skriver, men det behövs inte stora störningar för att internet ska lägga av, t.ex de 7 rootservrarna för DNS (kanske är fler idag) dör dom är det bäst att man memorerar ip adressen till flashback. Det jag ponerade över är kollapsen med stort K. Men absolut, att ha tillgång till kunskapsdatabasen internet slår mycket men inte inlärd kunskap så att plugga in sig på "bra att ha" kunskap är viktigt. Ofta blir man lätt lat när man vet att information är lättillgänglig och bryr sig inte att lägga den på minne.

MVH
Doktorn
Citera
2014-03-05, 15:39
  #259
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrStrontium
<snip>
Vad det gäller vapen så är valet min 22:a, med den kan allt vilt nedläggas, ammunitionen är dirt cheap och väger inte så mycket (enligt lag får man ha 5kg och det är mycket 22:r om man nu bryr sig om den), en båge eller armborst kanske är bra men är nog ganska svårt utan övning. Har en recurvebåge men skulle nog inte träffa mycket över 10m och skulle nog få spåra viltet länge. Ni som aldrig tillvaratagit vilt eller djur skaffa er den kunskapen, det kräver viss vana och är nog svårare än man tror.
<snip>
MVH
Doktorn
Doktorn kan gott kosta på sig att bunkra lite mer ammunition. Begränsen 5kg gäller nämligen bara krutet i patronerna. Gäller det 22LR bör (om de innehåller 1gr/st, min uppskattning) man utan risk för lagliga klammerier således kunna bunkra runt 80 000 patroner.

Mvh
P04
Citera
2014-03-05, 19:49
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Doktorn kan gott kosta på sig att bunkra lite mer ammunition. Begränsen 5kg gäller nämligen bara krutet i patronerna. Gäller det 22LR bör (om de innehåller 1gr/st, min uppskattning) man utan risk för lagliga klammerier således kunna bunkra runt 80 000 patroner.

Mvh
P04

Jag hade fel, helt riktigt, i MSBFS 2010-5 kap5 §5 står det t.om att "för den som innehar tillstånd till vapen gäller inte begränsningarna" som för övrigt var 20kg (om man bara har förvaringstillstånd), utan det var krutet (i lös form) som är begränsat till 5kg.

Så det är bara att handla om man anser sig behöva en SJ pall 22:or.

MVH
Doktorn
Citera
2014-03-09, 16:56
  #261
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Har alltid tyckt att detta ämne är väldigt intressant men vad finns det egentligen för katastrofer som riskerar att inträffa inom en tio års radie? Det är omöjligt att förutsäga exakt men ni preppers vad är det ni oroar (ser fram emot?) mest för?
Citera
2014-03-09, 17:59
  #262
Medlem
Tycker tråden är stört skön Jag ser väl inget hot heller men man ska väl alltid förvänta sig det oförväntade

Sedan kanske att visst folk går till överdrift är ju än mer rogivande att se.. jag tror inte internet är något att haka upp sig på om skiten skulle braka, hur fan skulle ni få åtkomst mitt ute i skogen utan bredband etc och chansen att det inte fungerar eller skulle vara överdrivet överbelastat är ju i min mening jävligt stor .

Vi andra som har spenderat en hel del ute vet hur svårt det är och vad man verkligen behöver för att klara sig . hur skulle ni få sås till bilarna som ni ska transporter runt allt i om man nu inte ska sitta hemma? Har ni haft en ryggsäck på er som är tung vet ni också hur svårt det är att komma någonvart och hur mycket energi det slukar , framförallt i jobbig terräng.
Citera
2014-03-09, 18:32
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Har alltid tyckt att detta ämne är väldigt intressant men vad finns det egentligen för katastrofer som riskerar att inträffa inom en tio års radie? Det är omöjligt att förutsäga exakt men ni preppers vad är det ni oroar (ser fram emot?) mest för?

Jag tror att inom 20 år så tror jag att det kan bli en oljekris, krig mellan Ryssland och Sverige, världskrig, Brist på rent vatten, en pandemi,eventuellt inbördeskrig. Men jag är inte så extrem. Jag förbereder mest saker som skulle fungera i dom flesta scenariona.
Citera
2014-03-09, 18:54
  #264
Medlem
P04s avatar
Det är nog inte många som på allvar kan tro att en stor katastrof är i antågande, men det är en kul lek inte utan nyttiga bieffekter.
Det visar på en vilja att vara förberedd på utmanande omständigheter snarare än att låta sig bli hjälplös av dem.
Yttrar det sig som att man kollar att man klarar av en punktering på bilen eller klarar sig utan ström några dygn är det ju bara sunt och något man har odds att dra nytta av. Att lära sig hantverksfärdigheter och vildmarkskunskap är givande i sig och skulle vara livsviktigt i vissa situationer.

Att om man bor lämpligt för det intressera sig för odling, jakt och fiske är inte bara nyttigt utan etiskt överlägset att köpa allt plastförpackat.

Om man däremot är så övertygad om civilisationens överhängande kollaps att man inte kan njuta av livet har man problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback