2014-03-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ad2
Med den logiken börja kunna skapa min personliga utopi på ett ögonblick. Så varför sitter jag fast i denna risiga verklighet?

Riddle me that

Frågan är ju varför verkligheten är risig för dig
Är det du eller din omgivning som skapar denna risighet?

Den enda som har kontroll över hur risigt din verklighet är, är du.
Du har kontroll varje dag att kunna vara positiv, fast att omgivningen eller något fysiskt/psykiskt händer dig eller tynger dig.

Människor glömmer bort mer och mer att bara vara positiv för
det lilla i verkligheten, lär dig att bli positiv av allt.

Livet handlar absolut ingenting av pengar eller omgivningen, detta är ditt liv - börja leva nu.

Jag har träffat människor som bara ler och är glada oavsett vad som händer och det är inte för att dom är psykopater eller inte har några känslor, utan tvärtom - för att dom har lärt sig att leva.
Citera
2014-03-12, 20:34
Medlem
Om de nu skulle vara på de viset, så e de ju bara o leva på:-)
Frid
Citera
2014-03-12, 20:37
Medlem
whosyourdaddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headstep
Det är lite roligt att du sitter ensam här och diskuterar just detta med dina alteregon. Eller vänta nu.......

Jag tänker ofta att alla levande ting på jorden bara är komponenter i en gigantisk kropp, som bakterier. Men det hör väl till en annan tråd det
Exakt så har jag ock gått och filosoferat, att vårt solsystem egentligen är en atom i en större värld.
Men egentligen är det nog så att de minsta byggbitarna är byggda efter sama princip som de största.
Citera
2014-03-12, 21:35
Bannlyst
Schopenhauers verklighetsuppfattning är ju inte strikt solipsistisk men går ut på att det är medvetandena som skapar fenomenvärlden och inte tvärtom. Den här videon förklarar det väldigt enkelt: The World as Will and Representation
Citera
2014-03-12, 22:30
Avslutad
Ok. sträcker de individuella spekulationerna kring existens utanför ens egens sfär eller kan någon annans logiska ramverk kanske t.o.m ha en "större" inverkan på verkligheten?
Citera
2014-03-12, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Ok. sträcker de individuella spekulationerna kring existens utanför ens egens sfär eller kan någon annans logiska ramverk kanske t.o.m ha en "större" inverkan på verkligheten?

"Verkligheten" är ju ett roligt begrepp i sammanhanget, eftersom det enda egentligt verkliga i Schopenhauers system är Livsviljan som ting i sig. Enligt Schopenhauer är det så att fenomenvärlden (det som vi kallar "verkligheten") är "verkligare" för en intelligentare person. Den är mindre "verklig" för en dum person, ännu mindre "verklig" för ett djur o.s.v. neråt genom växtriket till det oorganiska.
Citera
2014-03-12, 22:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Verkligheten" är ju ett roligt begrepp i sammanhanget, eftersom det enda egentligt verkliga i Schopenhauers system är Livsviljan som ting i sig. Enligt Schopenhauer är det så att fenomenvärlden (det som vi kallar "verkligheten") är "verkligare" för en intelligentare person. Den är mindre "verklig" för en dum person, ännu mindre "verklig" för ett djur o.s.v. neråt genom växtriket till det oorganiska.

Ännu roligare att du citerar *andra* personers filosofi, var tror du dig hamna då?
Citera
2014-03-12, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Ännu roligare att du citerar *andra* personers filosofi, var tror du dig hamna då?

Hur menar du då?
Citera
2014-03-12, 22:56
Medlem
Raw.Meats avatar
Sorry för OT.

Men jag finner detta sjukt intressant. Kan man läsa mer om detta?

Skicka gärna länkarna på pm eller här.
--

Om jag har fattat det rätt... Så är vi universums centrum. Allt som vi vill ska hända, skapas framför våra ögon. Inte *poff' "du är rik". Utan jag kan tänka mig att det kommer stegvis, och vill man nå det så jagar man och drömmer om det?

Eller är jag helt fel...
Citera
2014-03-12, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hur menar du då?

Hahahahah nänä jag ifrågasatte just din filosofiska grundsyn, man kan inte citera ett hierarkiskt system på det sätt du just gjorde.

håller dock med om vad du skriver i din signatur.
Citera
2014-03-12, 23:00
Bannlyst
Nä jag kan försäkra dig om att jag finns på riktigt

Men visst har man tänkt så själv också...speciellt i samband med derealisationskänslor. Men det är inget jag tror på.
Citera
2014-03-12, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raw.Meat
Sorry för OT.

Men jag finner detta sjukt intressant. Kan man läsa mer om detta?

Skicka gärna länkarna på pm eller här.
--

Om jag har fattat det rätt... Så är vi universums centrum. Allt som vi vill ska hända, skapas framför våra ögon. Inte *poff' "du är rik". Utan jag kan tänka mig att det kommer stegvis, och vill man nå det så jagar man och drömmer om det?

Eller är jag helt fel...

Vill du bli rik så ska du prata med Redoxreaktion och skapa en uppfattning om stegvis vinst

bah jag ska upp o jobba om 5 timmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in