2014-03-12, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag tror verkligen att både du och jag kan skapa oss verkligheter bortom allt förstånd.
Fantastiska verkligheter.

DIN verklighet sitter trots allt i ditt eget huvud.

Det kanske är så att "verkligheten" finns redan utan DU, men när du blev en människa och fick en hjärna så blev du en del av denna "verklighet" som redan fanns. Så kan det också vara.
Citera
2014-03-12, 01:50
Medlem
Så som jag ser det så skulle detta innebära att du föddes in i din egna fantasi, och isåfall är ens jag en del av fantasin och därmed lika lite existerande som resten av ens omvärld.

Antingen är vi alla på riktigt, eller så är ingenting på riktigt. Enligt min åsikt så är livet alldeles för roligt, sorgligt, intressant och mångsidigt för att kunna vara min egna fantasi. Man kanske kan kalla det guds fantasi, där gud är en benämning på det obeskrivliga.

Det viktiga är dock vår inställning till att bemöta livet, väljer man att se på sig själv och sina medmänniskor som icke-existerande så kommer man antagligen hamna på dårhuset och bli bemött på liknande sätt.

Men som sagt, själva frågan förblir obesvarad - 'to be or not to be'.
Citera
2014-03-12, 01:52
Medlem
John.Falcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Troligare i så fall är att vi alla skapar universum tillsammans med våra medvetanden. Vi är helt enkelt sammankopplade. Teorin att du skulle vara den enda människan som existerar är inte särskilt trolig och kvantfysiken m.m. stärker den inte alls.

Tänk om din/min skapare har placerat ut hinder som tex, kvantfysiken för att få oss att tvivla.
Citera
2014-03-12, 01:53
Medlem
John.Falcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Hur länge har du tänkt tankar som "tänk om det ordnar sig i Afghan"?

Aldrig faktiskt, "I never gave a shit". Och jag har aldrig riktigt intresserat mig så nog därför det aldrig blivit bättre, för jag aldrig byggt någon uppfattning. Men när jag går och köper Nesquikflingor kommer dom omedelbart på reklamen på TV:n. Visserligen finns det ett fenomen även för detta bara glömt bort vad det kallas.
Citera
2014-03-12, 02:16
Medlem
jamesdeanforadays avatar
Har tänkt på detta och läst lite om det på internet. Men anser de vara totalt meningslöst. Även om detta stämmer, vad förändras med vetenskapen av detta? Ingenting. Ju mer man läser om detta ju mer går man på det tills en breaking point där man inser att tanken om det inte har någon betydelse.
Citera
2014-03-12, 02:20
Medlem
trillians avatar
Jag har tänkt i liknande banor men aldrig riktigt köpt den idén. För mig så är det så självklart att den mänskliga hjärnan har begränsningar men tillsammans så har mänskligheten kunnat skapa allt detta tillsammans. Exempelvis så är det, enligt mig, orimligt att din hjärna kunnat skapa Sixtinska kapellet, all världens litteratur och alla miljoner arter av djur och växter som finns. Samtidigt då så kan en hjärna vara så usel att du inte minns vad du åt till lunch igår eller att du kan ha svårt att placera en person som du inte träffat på några år.

Dessutom så händer det emellanåt att jag kan få gåshud när jag ser en film eller hör en väldigt bra låt. Jag har försökt fundera på varför det uppstår och kommit fram till, i alla fall i filmens fall, att det ofta är när jag blir på riktigt överraskad och där jag inte ens tänkt i liknande banor när jag försökt gissa om hur filmen skall fortsätta.

Förstår att den typen av tankar kan vara förvirrande och skrämmande men personligen tycker jag du kan släppa det där och inte gräva ner dig. Kan bli en enkelbiljett till psyket annars om du går och grubblar på sånt där.

Vill du hellre leva olyckligt vetandes sanningen eller glad och lycklig i din påhittade värld om det nu skulle vara så?
Citera
2014-03-12, 02:22
Medlem
MKultra72s avatar
Har också tänkt en del på detta senaste åren (ja, trots att jag varit avhållsam från alla former av psykedelia senaste 6-7 åren). Tankarna har varit att man funnits i en evighet = en helt gränslös utveckling av "det enda medvetandet" därav har man kunnat skapa allt. Man ställer sig frågan varför man då hamnat "här", varför livet är så begränsat. Men man kommer snabbt fram till att begränsningarna måste finnas för att det även ska finnas saker som kan anses uppfylla önskningar och mål. Hittils tycker jag att sex är min allra bästa uppfinning i just denna "världsform" (ja ni ser, det är ju ganska fint att kunna ha denna vanföreställning ).

När man använde psykedelia (LSD, 2CB, psilocybin, DMT någon gång) så blev ibland denna "uppenbarelse" ganska stark, fast ändå är den starkare nu än då (har nog tagit några år att smälta vissa upplevelser och kunna sätta dom i någon form av sammanhang).

En gång överdoserade jag 2CB och när jag blundade såg jag ett otroligt avancerat (grov understatement) urverk. Jag började analysera det och komma djupare och djupare in i det. Det är den mest detaljerade "sak" jag någonsin sett, detaljer i detaljer in i det absolut oändliga. Svårt att beskriva i ord då man inte direkt kan sätta det i något verkligt sammanhang, det närmaste är som sagt ett urverk. Som jag ser det, en slags beskrivning av oändlighet och gränslöshet. Var förbannat otäckt då det kändes som förbjudet territorium, att det inte var menat att ses. Men det var nog en rätt naturlig reaktion.

På Psilocybin fanns det ofta moment av att känna sig alldeles uråldrig och tanken att man varit med sedan föralltid kändes rent naturligt.

Vet inte riktigt varför detta kommit på senare år. Är iofs en ganska asocial person, spenderar i runda slängar 80% av tiden för mig själv. Tror det är hela psykologin bakom det, att man känner sig ensam kanske, samt diverse upplevelser på psykedelia, sen hjälper känslan mot dödsångest. Verkar som att nästan alla människor har någon form av inbyggd försvarsmekanism mot dödsångest - vissa blir religiösa, andra väljer denna tro! Har faktiskt inget emot känslan, tyckte bara den var jobbig inledningsvis + jag tar den inte 100% på allvar eftersom det trots allt ej går att bevisa på något sätt.
Senast redigerad av MKultra72 2014-03-12 kl. 02:31.
Citera
2014-03-12, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ven0m
Det är som när du drömmer. Du hittar ju på dom du träffar i drömmen och deras rörelser och saker dom säger. Det är DU,din hjärna som skapar drömmen. Detta liv skulle kunna vara exakt som i en dröm. Har också tänk så här, det känns sjukt.

Och hur kom du själv till? Vem skapade dig och varför, och vem skapade dom som skapade dig, och vem skapade platsen där du är, och vem är skaparen, och vem skapade honom? Går ju i all oändlighet.

Om så vore fallet så hade man ju kunnat göra vad man vill, inga fysiska lagar eller något iofs
Citera
2014-03-12, 02:31
Medlem
Weilyns avatar
Även om solipsismen skulle vara sann, vad skulle den spela för roll?
Hela universum existerar bara i mitt huvud? Okej, so what?
Citera
2014-03-12, 02:34
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilyn

Som jag sa i mitt inlägg; väljer du att tro på det så kan du ju räkna bort döden.. Dvs detta kan anses vara en försvarsmekanism mot dödsångest, liksom religion.
Citera
2014-03-12, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Vill du hellre leva olyckligt vetandes sanningen eller glad och lycklig i din påhittade värld om det nu skulle vara så?

This is your last chance. After this, there is no turning back. You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Remember, all I'm offering is the truth – nothing more. -Matrix

Antar att man skulle vilja leva i "verkligheten" oavsett hur "overklig" den än är.
Tänk att få svar på hur,när och varför, dvs att jag är gud
Citera
2014-03-12, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilyn

Om det skulle vara sant, solipsismen
Så skulle du kunna leva som skådespelaren Neo i filmen matrix
Att du skulle kunna hitta kryphål i din verklighet och förändra den till det bättre eller sämre

Skulle nu din fantasi inte ha kryphål, då du fortfarande jobbar och lever som dom andra människorna i din värld (dvs du flyger inte runt som superman eller botar cancern), så är det bara ett annat sätt at slippa konsekvenserna med döden.
För du dör inte, du slutar bara drömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in