2014-03-12, 00:33
Medlem
ToiletRelicTrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja. Därför jag börjar undra ibland..
Fast det borde, om något, ge en motsatt reaktion.
Citera
2014-03-12, 00:33
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niceshit
Tycker detta är ganska intressant som ointressant

Jag har haft en "dröm" som har var mer verkliga än "livet" själv
dvs jag vet inte vad som är vad och det är läskigt, kan inte heller motbevisa mig själv heller

Jag var körde bil och träffade en underbar människa och spendera dagen tillsammans, somna ihop och när jag vakna var personen borta och jag vet inte namnet eller vem denna är och kan inte bevisa att dagen någonsin hände förutom i mitt egna ego att jag var "där".

Så det enda som kan bevisa detta är att jag träffar personen igen.
Såå tanken är ganska sann och endå inte
att det du ser är det som händer, för det är det enda ditt ego upplever

Alla upplevelser är "sanna". Oavsett. Tycker det lät jävligt fint!
Vi vet ingenting.
Citera
2014-03-12, 00:35
Medlem
Autobahn76s avatar
[quote=ToiletRelicTree|47893680]Fast det borde, om något, ge en motsatt reaktion.[/

Hur menar du?
Citera
2014-03-12, 00:37
Medlem
Citat:
Vi vet ingenting.
Fast vi vet ju att något existerar om vi kan konstruera en helt otrolig "verklighet". Åtminstone enligt dig borde det finnas något du kan skapa något annat med. Gå och lägg dig istället.
Citera
2014-03-12, 00:40
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Efter att ha läst lite i tråden, är din poäng att hela universum är en illusion, som du ser?

För visst är det en spännande tanke, och det är ju svårt att "motbevisa", men om du försöker se det mer objektivt är det inte större sannolikhet att universums grundlagar och allt som hör till faktiskt finns - och att du och ditt medvetande bara är en produkt utav universum?

Jag försöker och ser det så i mitt vardagliga liv. Annars skulle jag sitta på psyket.
Men jag tror inte att det är helt sant.
Citera
2014-03-12, 00:41
Medlem
fel
Citera
2014-03-12, 00:43
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMoonRising
Fast vi vet ju att något existerar om vi kan konstruera en helt otrolig "verklighet". Åtminstone enligt dig borde det finnas något du kan skapa något annat med. Gå och lägg dig istället.

Jag tror verkligen att både du och jag kan skapa oss verkligheter bortom allt förstånd.
Fantastiska verkligheter.

DIN verklighet sitter trots allt i ditt eget huvud.
Citera
2014-03-12, 00:50
Medlem
Citat:
Vi vet ingenting.

Kan berätta en skum sak till i min illusion till liv

När jag var mindre slog min pappa mig och min familj, han var en heltids alkoholist och ett riktigt svin varje dag. Sen fick jag tanken att detta svinen borde inte förstöra för "oss" mer, utan borde bara ta sitt liv och detta e det enda jag verkligen har viljat i livet , att han bara skulle försvinna. Jag sa det aldrig till han, utan var bara en stark vilja att det skulle hända.

Dagen efter tog han sitt liv och frågan är ju om jag dödade han genom att ta bort
han från min illusion eller att det var en slump.

Annars är alla en gud i sin egna illusion, som gör det ganska meningslöst att leva.
Enda anledningen ni har en egen illusion av livet är för JAG tillåter er att vara i den?
Citera
2014-03-12, 00:57
Medlem
Citat:
Jag tror verkligen att både du och jag kan skapa oss verkligheter bortom allt förstånd.
Fantastiska verkligheter.

DIN verklighet sitter trots allt i ditt eget huvud.
Döööh, näääh, Gud eeh skapar den. Han bestämmer allt. Jag kan vara en trångsynt dryg människa med som kastar ut mig irrelevanta åsikter.
Citera
2014-03-12, 00:59
Medlem
[quote=Niceshit|47893860]Kan berätta en skum sak till i min illusion till liv

När jag var mindre slog min pappa mig och min familj, han var en heltids alkoholist och ett riktigt svin varje dag. Sen fick jag tanken att detta svinen borde inte förstöra för "oss" mer, utan borde bara ta sitt liv och detta e det enda jag verkligen har viljat i livet , att han bara skulle försvinna. Jag sa det aldrig till han, utan var bara en stark vilja att det skulle hända.

Dagen efter tog han sitt liv och frågan är ju om jag dödade han genom att ta bort

Annars är alla en gud i sin egna illusion, som gör det ganska meningslöst att leva.
Enda anledningen ni har en egen illusion av livet är för JAG tillåter er att vara i den?

Eller så funderade han länge på det och en dag gjorde det. Sorligt ja. Men det var inte du.
Senast redigerad av BlueMoonRising 2014-03-12 kl. 01:06.
Citera
2014-03-12, 01:02
Medlem
Inhalators avatar
Jag menar att det finns en objektiv verklighet som vi alla är med och skapar tillsammans med vårt medvetande. Du behöver inte nojja över att du är ensam i din verklighet, men hellre vara glad att du faktiskt kan påverka vilken realitet som materialiserar sig.

Kvantfysik är ingenting jag förstår mycket av, men liknande filosofier som den du- eller den jag föreslog ovan, gör mig glad.
Citera
2014-03-12, 01:02
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niceshit
Kan berätta en skum sak till i min illusion till liv

Beklagar det. Låter jobbigt.

Vissa skulle säga att det var "lagen om attraktion". Dvs - det Du tänkte/manifesterade /vibrerarade tillräckligt hårt - Du skulle alltså svängt om verkligheten så att han fimpade sig själv? Bara den teorin understryker Solipsism (att vi drömmer själva). Annars hade din farsa ingen egen verklighet?
Ja vem vet?

Jag köper inte det, och är mer öppen för teorin om att farsan i fråga inte orkade leva på egen hand, med tanke på vad han hade gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in