2014-03-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det tycks inte spela nån roll hur mycket en del användare här inne försöker förklara skillnaden mellan primär och sekundär radar så jag ser ingen mening med att upprepa det som sagts. Dock är secondary radar (som hörs av namnet) radar (Radio Detection and Ranging)

Och jag ser faktiskt inget annat sätt än att Malaysias flygvapen på sin militära och synnerligen primära radar faktiskt sett flygplanet gira runt snudd på 180 grader; sen kan vi spekulera ihjäl oss över varför det tog så lång tid för dom att kläcka ur sig det. Secondary radar slutade leverera information i samma sekund som transpondern (av okänd anledning) upphörde att fungera

Ja det kan ju va antingen eller, det enda som är värt att understryka i den här situationen är att vi inte kan lita på officiela uttalanden skulle jag vilja påstå.

Jadu jag har inte fått mitt huvud kringsvept runt hela det här 'sekundärradar' konceptet än, en radar fungerar väll genom att sända ut elektromagnetiska vågor som sedan studsar tillbaks till antennen och skapar en kartbild av himmlen, för att uttrycka det rätt simpelt?

Men det här med 'sekundärradar' ska väll vara baserat på kommunikation med en transponder, och borde således inte ha nånting med radar-funktionalitet att göra som sådant, eller? Det är ju mer som en radiolänk där flygplanet förser sina positionsuppgifter och annat tillbaks till flygtornet via signaler, istället för att flygtornet faktiskt detekterar det fysiska flygplanet med föregående teknik.

Det här är skillnaden, korrekt?

Om det är så så tycker jag att det är VÄLDIGT viktigt att man gör skillnad för begreppen, med tanke på att de båda benämns 'radar' så kan det ju bli jävligt snurrigt för nån som inte är aktiv inom branschen eller aktuell inom ämnet
Citera
2014-03-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hariiss
Har precis kollat upp detta med AF447 och de står ingenstans något om att det har tappat vingarna... fattar ingenting va e de för jävla tomte

Om jag minns rätt så kraschade AF447 med buken först. Alltså ej i spiral utan flygplanet "stall'ade" ner till marken. För mig att någon länkade en bild på hur det såg ut.
Citera
2014-03-11, 21:30
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flen2
något man ska ta beaktande kan va ett mystiskt virus som kan brutit ut ombord och planet plockats ner av underätelsetjänster och nu håls i karrantän och man inte går ut med det hära till andra och media de kan vara som ebolas eller sars som komit in av personer i planet

Eller så var det juderymdödlorna som kapade planet
Citera
2014-03-11, 21:31
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag börjar nu svänga lite och tror inte det är helt omöjligt att någon av piloterna fått en rejäl knäpp och vill ta självmord och ta planet med sig ner i djupet. Han börjar med att strypa sin kollega och stänga av transpondern. Sedan går han ner för att unvika spårning. Då Gulf of Thailand är typ 40 meter djupt vänder han om och styr istället kosan mot Andaman Sea som på sina ställen är 4 km djupt.

Där vill han begrava planet och sig själv nere i djupet.

Men varför skulle han vara så mån om att undvika spårning eller få "planet begravt på 4k djup"? Och gör man ett sådant spektakulärt självmord när man ska ta andra människor med sig i graven så sker ju detta oftast i hämnd syfte. Varför finns inget självmordsbrev där han skyller alla handlingar på en otrogen flickvän eller liknande?
Citera
2014-03-11, 21:33
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Tror jag med, har trott hela tiden, på ett eller annat sätt, bara att det tog dom 3 dar innan dom öppnade käften och sa att dom haft en oidentifierad "blipp" på radarn är skandal.

Jag har kollat upp länken i din signatur och har nu lärt mig följande:

Kapten Rolla var Sveriges första dödsfall inom luftfarten, han försvann i en luftballong kl 20 den 29 maj 1890 från Mosebacke terrass, han sågs ca 21:30 över Waxholm mellan och man hittade honom död kl 10 dagen efter i vassen på en ö i skärgården.

Det är 124 år sedan och han hade faan ingen ELT!

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2014-03-11 kl. 21:36.
Citera
2014-03-11, 21:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Haha, kan inte mer än att hålla med dig. Sen att AF447 skulle kommit in i en störspiral och tappat vingarna? Och när ett flygplan tappar vingarna så syns det ej på radarn? Bättre att intervjua en potatis, potatisen har ju i alla fall inte fel.

Kan inte heller komma ihåg att det finns något fall där vingbalken gått av, bara att se tillbaka på Quantas A380, slog igenom vingen, möjligen skadades någon "ribs" i vingen men att balken skulle gå av? wow.

On topic, så bör det vara så att om nu planet verkligen har hittats väster om Malaysia så är militären inblandad eller inkompetent..

Ett av kustbevakningens plan tappade en vinge för några år sedan. Tror en 4-6 pers dog direkt. Så visst kan det hända.
Senast redigerad av Mullret 2014-03-11 kl. 21:48.
Citera
2014-03-11, 21:38
Medlem
Från mirror.co.uk's övervakning:
Citat:
The revelations that the plane flew hundreds of miles off course would appear to rule out sudden catastrophic mechanical failure.

It would mean the plane flew around 500 km (350miles) at least after its last contact with air traffic control, although its transponder and other tracking systems were off.

A non-military source familiar with the investigations said the report was one of several theories and was being checked.

Skulle det verkligen kunna ta bort misstankar om mekaniska/elektroniska fel? Att vända om och flyga 500km till är ju visserligen en hel del och tyder ju på att det inte bara försvann ner i havet direkt. Beroende på vad som var fel så kan man ju tycka att piloterna BORDE ha haft tid att skicka ut ett eventuellt mayday meddelande - om planet inte är kapat förstås.
Citera
2014-03-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Men varför skulle han vara så mån om att undvika spårning eller få "planet begravt på 4k djup"? Och gör man ett sådant spektakulärt självmord när man ska ta andra människor med sig i graven så sker ju detta oftast i hämnd syfte. Varför finns inget självmordsbrev där han skyller alla handlingar på en otrogen flickvän eller liknande?

Han vill kanske att det aldrig ska hittas, vad vet jag.
Citera
2014-03-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ett av kustbevakningens plan tappade en vinge för några år sedan.

Stämmer, dom ligger och flyger som om det vore fighters med flygplan avsedda för civila operationer i sina kustbevakningsuppdrag, klart att det händer något till slut. Där kan man tala om materialutmattning.
Citera
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froddler
Det här är skillnaden, korrekt?

Om det är så så tycker jag att det är VÄLDIGT viktigt att man gör skillnad för begreppen, med tanke på att de båda benämns 'radar' så kan det ju bli jävligt snurrigt för nån som inte är aktiv inom branschen eller aktuell inom ämnet

Ja du har greppat det
Sekundär radar kan man ta emot med en sån här dongel för 200 spänn.
http://www.flightradar24.com/dvbt-stick
Citera
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
I ett normalt fungerande system går du spola tillbaka tiden för att kontrollera vad som hänt och undersöka trackhistoriken direkt. All data spelas in, när det rör sig om civil luftfart har ICAO regler för hur länge inspelningarna måste finnas innan de raderas.

Militär skiljer sig säkert från land till land. Men att det tog militären 3 dagar är under all kritik. Måste ligga något bakom denna försening?
En mörkning av nedslagsplatsen kommer konspirationsteoretikerna att älta om i 100 sidor, även om det faller på sin egen orimlighet.

Byråkrati, inkompetens eller revirpinkande mellan olika myndigheter låter troligare, om det nu ens stämmer.

Det märkliga är väl att det för flera dagar sedan rapporterades att militär radar upptäckt U-svängen (och att man skulle stämma av sina findings mot angränsande länders militära rader). Då borde man ju rimligtvis även ha upptäckt att planet fortsatt en bra bit efter svängen.
Citera
2014-03-11, 21:41
Medlem
gusteno8s avatar
Känns meningslöst att spekulera i saker innan man hittat planet, vilket jag tror kommer ta otroligt långt tid.

Att malaysisk militär pingade in planet vid Malaccasundet behöver inte betyda så mycket. Tänk på att precis innan transponders slutade sända data hade MA370 börjat en sväng, samt börjat sjunka från 37,000ft. När det dök upp vid Malaccasundet låg de på 35,000ft. Med andra ord har det antagligen behållt sin höjd hela tiden från att det avvek från sin rutt. Raka vägen till Peking enligt Skyvector.com är ca 2370nm, och de hade efter att ha nått M-sundet flugit ca 300, i runda slängar.
De hade soppa för ca 2000Nm + diversions, och visade antagligen inga tecken på att de höll på att sjunka från 35,000ft.

I min mening kan de befinna sig i en 2000Nm radie från Malaccasundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in