2014-03-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Har påståendena om att telefonsignaler gått fram när anhöriga ringt passagerarna på flygplanet dementerats eller fått någon förklaring?

Ja och nej

En del av förklaringen är att när telefon-näten söker efter en specifik enhet så ljuder det signaler i mottagaränden, men dessa signaler bör eventuella sluta om telefonen inte kan lokaliseras

Jag har ju inte så mycket till övers för tidningarna så att det är detta som har hänt är mycket möjligt, med tanke på att malaysia lär ha en jävla massa olika nät och det kan ta en bra stund innan signalen studsat runt hela vägen så att säga

Men någon bekräftad källa på att det faktiskt går att ringa telefonerna kontinuerligt har vi ju inte fått, och då kan man ju tycka att spåra upp dom också hade varit ett het spår för den som vill ha tag i flygplanet
Citera
2014-03-11, 20:34
Medlem
Lao Tzus avatar
Jag tror det där är för mycket foliehatt.

Det troligaste är att vi har att göra med en operation Bojinka dvs att detta är det första testet för att genomföra ett större antal attentat som riskerar att slå ut hela förtroendet för flygsäkerhet. Det förklarar också varför ingen tagit på sig ansvaret.

Ansedda Daily Caller har en del att berätta om hur det gick till förra gången.
Citat:
Was the missing Malaysian airliner the victim of a terrorist test run?

Dubbed “Operation Bojinka,” it called for the simultaneous bombing of 11 airliners en route from Asia to the United States. The flight bombed by Yousef had been a test run, and the terrorists avoided taking responsibility in order to keep their broader plan a secret.

http://dailycaller.com/2014/03/10/was-the-missing-malaysian-airliner-the-victim-of-a-terrorist-test-run-video/
Citera
2014-03-11, 20:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froddler
Den där informationen får man nog ta och revidera, flygbolaget måste ju ha pratat om en s.k "sekundärradar"

Varför det nu kallas så har jag ingen aning om, det har ju inget med radar att göra utan är snarare ett positionerings-system som bolagen brukar använda för att själva hålla koll på sina flights

Som du säger själv, OM man faktiskt hade haft radartäckning vid vändpunkten så hade nog saker och ting varit bra mycket klarare vid det här laget

Så alternativen som finns är väll antingen att dom enbart hade det på 'sekundärradar' eller så undanhåller dom information från allmänheten

Det tycks inte spela nån roll hur mycket en del användare här inne försöker förklara skillnaden mellan primär och sekundär radar så jag ser ingen mening med att upprepa det som sagts. Dock är secondary radar (som hörs av namnet) radar (Radio Detection and Ranging)

Och jag ser faktiskt inget annat sätt än att Malaysias flygvapen på sin militära och synnerligen primära radar faktiskt sett flygplanet gira runt snudd på 180 grader; sen kan vi spekulera ihjäl oss över varför det tog så lång tid för dom att kläcka ur sig det. Secondary radar slutade leverera information i samma sekund som transpondern (av okänd anledning) upphörde att fungera
Citera
2014-03-11, 20:36
Medlem
något man ska ta beaktande kan va ett mystiskt virus som kan brutit ut ombord och planet plockats ner av underätelsetjänster och nu håls i karrantän och man inte går ut med det hära till andra och media de kan vara som ebolas eller sars som komit in av personer i planet
Citera
2014-03-11, 20:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om det här med att det tutar i luren om man ringer till några av passagerarnas mobiler,
om detta stämmer och om mobilerna fortfarande fungerar,
kan man då inte försöka att lokalisera apparaterna genom såkallad "triangulering",
där man har mobila sändare på eks flyg eller båtar.

Räckvidden på mobiltelefoner är skrämmande kort. Inga basstationer i öppet hav precis. :-(
Citera
2014-03-11, 20:37
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Jo, precis, det verkar ju bli mer och mer tydligt att man inte berättat allt man vet. Jag tror absolut att militären kunnat följa planet över Malaysiskt luftrum och säkerligen också ut över Andamanhavet där det förmodligen kraschat då. Antagligen vet man om det här, och det intressanta är ju då varför man hållit på den här informationen så länge.

Att planet "försvinner" helt från radar på angiven position i Thailändska bukten och sedan dyker upp igen hux flux över havet väster om Malaysia ser jag som fullständigt osannolikt. Klart militären haft koll på det här, inte ens Malaysiska flygvapnet kan väl vara så jävla inkompetenta att dom missar en 777:a helt och hållet.

Dessutom är man ju nästan framme över Indonesien som borde kunna bidra med någon gammal rostig radar vid kusten med.
Citera
2014-03-11, 20:41
Medlem
Det är solklart att militären vet mer än vad de talat om, de har vetat från början och vet fortfarande än mer, har känts helskumt från första början, plan försvinner inte, har hela tiden trott att någon stulit planet.
Verkar vara ganska högprioriterat att följa planet också med tanke på vad de lägger in för resurser, jag tror det är något riktigt lurt som hänt, och de vet om det.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/planet-kan-ha-lokaliserats/

Gillar allt snack om hur säkerheten skulle vara, har ni bott i en grotta eller? har ni ens flugit i dessa delar av världen den senaste tiden? Piloterna knallar omkring som ingenting, det brukar vara öppet in i cockpit, säkerhetskontrollerna är skrattretande, jag har själv fått med mig både det ena och det andra, nästan fulla petflaskor m.m m.m En gång i indien så pep det i larmbågen, när vakten som skulle visitera mig såg mitt buddha halsband så sa han bara, ah buddha, ok you can go. Ofta tittar de inte ens på passen, de vill bara se att man har biljett, iaf så länge man e västerländsk. De enda gångerna jag tyckt det varit bra säkerhet är några gånger ut från kastrup samt när jag skulle flyga ifrån thailand till indien, de hade en extra security check vid gaten och tömde allas handbaggage, kan ju ha varit någon slags hotbild just då.
Citera
2014-03-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ektamatta
Det är solklart att militären vet mer än vad de talat om, de har vetat från början och vet fortfarande än mer, har känts helskumt från första början, plan försvinner inte, har hela tiden trott att någon stulit planet.
Verkar vara ganska högprioriterat att följa planet också med tanke på vad de lägger in för resurser, jag tror det är något riktigt lurt som hänt, och de vet om det.

Gillar allt snack om hur säkerheten skulle vara, har ni bott i en grotta eller? har ni ens flugit i dessa delar av världen den senaste tiden? Piloterna knallar omkring som ingenting, det brukar vara öppet in i cockpit, säkerhetskontrollerna är skrattretande, jag har själv fått med mig både det ena och det andra, nästan fulla petflaskor m.m m.m En gång i indien så pep det i larmbågen, när vakten som skulle visitera mig såg mitt buddha halsband så sa han bara, ah buddha, ok you can go. Ofta tittar de inte ens på passen, de vill bara se att man har biljett, iaf så länge man e västerländsk. De enda gångerna jag tyckt det varit bra säkerhet är några gånger ut från kastrup samt när jag skulle flyga ifrån thailand till indien, de hade en extra security check vid gaten och tömde allas handbaggage, kan ju ha varit någon slags hotbild just då.

Kan inte riktigt hålla med dig i din beskrivning om undermålig säkerhet.
Har själv flugit till och från Asien men även mycket inrikes i bl a Indien.
Tycker flygsäkerheten ombord har varit detsamma varje gång, dvs högklassig. Inga öppna dörrar till cockpit, engagerad personal och trygg miljö.
Sen kan man givetvis ha synpunkter på säkerhetskontrollerna som i vissa fall kan tyckas bristfälliga.

Men det är ju din egen uppfattning och erfarenhet så det är ju inte felaktigt alls.
Citera
2014-03-11, 20:54
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Dessutom är man ju nästan framme över Indonesien som borde kunna bidra med någon gammal rostig radar vid kusten med.
Exakt. Då är ju bara frågan (om allt det här nu är sant) varför man inte har berättat något. Är det för att man själva är inblandade på något sätt (knappast troligt)? Eller är det för att man helt enkelt inte vill framstå som klantiga och inkompetenta när det kommer fram att man hela tiden sett planet men mer eller mindre skitit i att rapportera det (kanske för att man inte riktigt förstått vad som är på gång)?
Citat:
Ursprungligen postat av JonasAdo85
Kan inte riktigt hålla med dig i din beskrivning om undermålig säkerhet.
Har själv flugit till och från Asien men även mycket inrikes i bl a Indien.
Tycker flygsäkerheten ombord har varit detsamma varje gång, dvs högklassig. Inga öppna dörrar till cockpit, engagerad personal och trygg miljö.
Sen kan man givetvis ha synpunkter på säkerhetskontrollerna som i vissa fall kan tyckas bristfälliga.

Men det är ju din egen uppfattning och erfarenhet så det är ju inte felaktigt alls.
Jag håller med. Senast vid nyår flög jag till Thailand via Hong Kong, och även inrikes i Thailand. Måste säga att säkerheten kändes som på vilken annan västerländsk flygplats som helst.
Senast redigerad av junaz 2014-03-11 kl. 21:00.
Citera
2014-03-11, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
Det verkar ju vara en schysst crew, inte en chans att de skulle kapa ett jetplan

En kvarglömd fimp i gasreglaget som fattat eld och kört det rätt ner i spat känns troligast.

Säg inte det, några av dom medverkande i kapningarna mot WTC hade ju varit i Vegas några veckor innan och festat och dragit kokain.
Citera
2014-03-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ektamatta

jag tycker preccis ssom dig hära. at de kan va en militär operation som gått mycket fel och nu måste tystas ner till varje pris. de kan även vara en militär test av något preparat som sars på planet och nu måste det tystas ner. de e möjligheter at det kan va så.
Citera
2014-03-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Vem fan är tomten Hans Kjäll som just nu snackar dynga på Aftonbladet. Han har ju fel på fel, plockar dom in vem som helst?! Suck.

I alla fall, om planet nu är hittat väster om Malaysia så har militären inte berättat allt eller är helt värdelösa... usch!

Inget namn i den riktiga flygsvängen, en nörd, en i mina ögon självutnämnd "expert" kanske har han ett nick här.

Han sa:
"En som vi säger på flygspråk att motorn disentigrerar i motorrummet kan ha av vingbalken"... Jösses han syftar på "uncontained engine failure" men jag har aldrig hört talas om att vingbalken gått av. (skadad tank ja men inte att vingbalken gått av)http://3.bp.blogspot.com/_zjtdEB0M1JI/TP0_WZkkDxI/AAAAAAAADWI/ft0FHOlF2kU/s1600/Qantas32-A380engine.jpg

Lyssna inte på honom, ni som följt tråden kan snart mer än honom. En till kommentar "Under water locatorn"....och en till "störtspiral". Och en till "U-sväng".

En typisk "Armchair Expert" har jobbat på "luftis" är flygsäkerhetsanalytiker på Nordic Safety Analysis Group som inte ens har en hemsida. Bolaget är passivt och har ingen F-skatt längre, tror att han ringt upp aftonblaskan själv. Typisk Aftonhoran journalistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in