Citat:
Det tycks inte spela nån roll hur mycket en del användare här inne försöker förklara skillnaden mellan primär och sekundär radar så jag ser ingen mening med att upprepa det som sagts. Dock är secondary radar (som hörs av namnet) radar (Radio Detection and Ranging) 
Och jag ser faktiskt inget annat sätt än att Malaysias flygvapen på sin militära och synnerligen primära radar faktiskt sett flygplanet gira runt snudd på 180 grader; sen kan vi spekulera ihjäl oss över varför det tog så lång tid för dom att kläcka ur sig det. Secondary radar slutade leverera information i samma sekund som transpondern (av okänd anledning) upphörde att fungera

Och jag ser faktiskt inget annat sätt än att Malaysias flygvapen på sin militära och synnerligen primära radar faktiskt sett flygplanet gira runt snudd på 180 grader; sen kan vi spekulera ihjäl oss över varför det tog så lång tid för dom att kläcka ur sig det. Secondary radar slutade leverera information i samma sekund som transpondern (av okänd anledning) upphörde att fungera
Ja det kan ju va antingen eller, det enda som är värt att understryka i den här situationen är att vi inte kan lita på officiela uttalanden skulle jag vilja påstå.
Jadu jag har inte fått mitt huvud kringsvept runt hela det här 'sekundärradar' konceptet än, en radar fungerar väll genom att sända ut elektromagnetiska vågor som sedan studsar tillbaks till antennen och skapar en kartbild av himmlen, för att uttrycka det rätt simpelt?
Men det här med 'sekundärradar' ska väll vara baserat på kommunikation med en transponder, och borde således inte ha nånting med radar-funktionalitet att göra som sådant, eller? Det är ju mer som en radiolänk där flygplanet förser sina positionsuppgifter och annat tillbaks till flygtornet via signaler, istället för att flygtornet faktiskt detekterar det fysiska flygplanet med föregående teknik.
Det här är skillnaden, korrekt?
Om det är så så tycker jag att det är VÄLDIGT viktigt att man gör skillnad för begreppen, med tanke på att de båda benämns 'radar' så kan det ju bli jävligt snurrigt för nån som inte är aktiv inom branschen eller aktuell inom ämnet