2014-03-11, 18:25
Medlem
Belfours avatar
Någon som vet ifall jobb som kriminalvårdare/plit ger några + i kanten (kanske sidomeritering) vid ev notarietjänst?
Citera
2014-03-12, 22:59
Medlem
Sett utifrån era egna erfarenheter och åsikter, hur mycket bör man kunna om juridik i och med att man börjar studera på universitet? Blir det exempelvis problematiskt att hänga med om man inte har kännedom om "grunderna" inom juridiken?
Citera
2014-03-12, 23:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gadai
Sett utifrån era egna erfarenheter och åsikter, hur mycket bör man kunna om juridik i och med att man börjar studera på universitet? Blir det exempelvis problematiskt att hänga med om man inte har kännedom om "grunderna" inom juridiken?
Du bör helst ha en juristexamen från ett annat universitet innan du börjar "på riktigt".

Hur mycket ekonomi måste du kunna innan du börjar studera ekonomiprogramet?

Hur många måste du ha opererat innan du studerar till läkare?

Hur många män måste du ha dödat innan du söker till genusvetenskap?

Givetvis är programmet uppbyggt som vilken utbildning som helst. Sedan underlättar det ju alltid om du har grundläggande allmänbildning, men det har ju alla.
Senast redigerad av eXtremo 2014-03-12 kl. 23:07.
Citera
2014-03-13, 05:30
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Någon som vet ifall jobb som kriminalvårdare/plit ger några + i kanten (kanske sidomeritering) vid ev notarietjänst?

Varför skulle det göra det? Är väl som vilket skötarjobb som helst.
Citera
2014-03-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
De jag känner utan jobb, förutom något enstaka stolpskott som är bortom all räddning, har dels halvkassa betyg (och inte i den mening som den här tråden brukar använda det uttrycket, utan snarare så att de har fått något eller några AB under fördjupningskurserna och resten Ba, kanske även något b), och är dels kräsna såtillvida att de begränsar sig geografiskt eller bara vill jobba med att rädda världen, ibland både och.

Med tanke på att drygt 60% inte får AB första terminen, som sägs vara den lättaste måste väl majoriteten som kommer ut från juristprogrammet i dina ögon ha dåliga betyg? Med tanke på att Ba tillsammans med AB på fördjupningskurserna anses vara dåligt.
Citera
2014-03-14, 13:21
Medlem
SunWukongs avatar
Det här kan nog tänkas falla utanför tråden men har hittat en sak jag vill undersöka mer och vi kommer inte ha mer undervisning om det.

Vad jag undrar är ifall någon kan rekommendera bra rättshistorisk/rättsfilosofisk om uppsalaskolan. Det stod pyttelite om det i min kurslitteratur på allmän rättslära men det känns mkt viktigare nu i efterhand än vad någon enstaka torftig referens i en generell introduktionsbok antyder.

Vad jag mer specifikt försöker förstå är banden mellan uppsalaskolan och socialdemokratin. Både Lundstedt och Hägerström verkar ju ha varit tämligen aktiva inom socialdemokratin (och till viss mån till och med dess vänsterfalang). Tänker mig att värdenihilism tordes ge implikationer för äganderättsbegreppet ex.

Någon som har tips?
Senast redigerad av SunWukong 2014-03-14 kl. 13:34.
Citera
2014-03-14, 13:25
Medlem
madmaxzzs avatar
Tjena !
Jag hyser stork respekt mot er som eventuellt går på juristprogrammet, eller är klara med det. Att komma in på det programmet är en dröm för mig, lika så att få jobba inom området juridik i framtiden.

Nu läser jag juridik på gymnasienivå och siktar på juristprogrammet. Jag är väldigt målmedveten, och har redan offrat många saker i livet för att få så höga betyg som möjligt för att mina chanser till att komma in på programmet ska vara så stora som möjliga.
Har ni några tips, råd eller motivationsord ni vill dela med er till mig som jag ska tänka på, så skulle det uppskattas.
Samt skulle ni kunna beskriva era största svårigheter ni stöt på under programmets gång eller ute i arbetslivet, och hur ni bemötte/tog itu med problemen.

Tack så mycket!
Citera
2014-03-14, 17:47
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Det här kan nog tänkas falla utanför tråden men har hittat en sak jag vill undersöka mer och vi kommer inte ha mer undervisning om det.

Vad jag undrar är ifall någon kan rekommendera bra rättshistorisk/rättsfilosofisk om uppsalaskolan. Det stod pyttelite om det i min kurslitteratur på allmän rättslära men det känns mkt viktigare nu i efterhand än vad någon enstaka torftig referens i en generell introduktionsbok antyder.

Vad jag mer specifikt försöker förstå är banden mellan uppsalaskolan och socialdemokratin. Både Lundstedt och Hägerström verkar ju ha varit tämligen aktiva inom socialdemokratin (och till viss mån till och med dess vänsterfalang). Tänker mig att värdenihilism tordes ge implikationer för äganderättsbegreppet ex.

Någon som har tips?
Usch, varför ska du fördjupa dig i dessa vedervärdiga irrläror? Naturrätten is da shit, fördjupa dig där i stället.
Citera
2014-03-14, 19:06
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong

Någon som har tips?

Intressant! Jag har inga konkreta tips förutom att du säkert kan få bra vägledning genom att ställa samma fråga till de lärare du hade i Allmän rättslära.

Om du däremot vill lära dig mer om värdenihilismen i sig finns det en uppsjö med bra litteratur och klassiska författare. Däremot vet jag inte riktigt om detta är svaret på din specifika frågeställning. Utan att veta något i detalj om L & H:s politiska motiv, är jag nämligen väldigt skeptisk till att detta skulle vara något som kunde anföras för socialdemokratin. Värdenihilism är ju just värdenihilism, oavsett vad värdet i sig går ut på. Värdet som eventuellt ligger bakom äganderätten är därmed lika betydelselöst (för att inte säga icke-existerande) som det som exv ligger bakom den socialdemokratiska folkhemstanken.
Citera
2014-03-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmaxzz
Tjena !
Jag hyser stork respekt mot er som eventuellt går på juristprogrammet, eller är klara med det. Att komma in på det programmet är en dröm för mig, lika så att få jobba inom området juridik i framtiden.

Nu läser jag juridik på gymnasienivå och siktar på juristprogrammet. Jag är väldigt målmedveten, och har redan offrat många saker i livet för att få så höga betyg som möjligt för att mina chanser till att komma in på programmet ska vara så stora som möjliga.
Har ni några tips, råd eller motivationsord ni vill dela med er till mig som jag ska tänka på, så skulle det uppskattas.
Samt skulle ni kunna beskriva era största svårigheter ni stöt på under programmets gång eller ute i arbetslivet, och hur ni bemötte/tog itu med problemen.

Tack så mycket!

Några tips, råd eller motivationsord är svåra att formulera då det ter sig att vara ytterst individuellt - om du nu åsyftar exempelvis studieteknik och inlärningsmetoder. Mitt generella tips är att lära känna så många som möjligt i början av utbildningen och se till att lösa de juridiska problem ni ställs inför tillsammans. Att få höra andras resonemang i ljuset av sin egna lösning är väldigt matnyttigt inför tentamen, åtminstone för mig.

Svårigheter under utbildningen differerar från person till person, gemene jurisstuderande skulle hävda att C2:an, numera CA(?) är den största "svårigheten" under programmets gång - därav det, enligt mig obscena smeknamnet, "väggen".
Citera
2014-03-14, 20:58
Medlem
madmaxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av launa1
Svårigheter under utbildningen differerar från person till person, gemene jurisstuderande skulle hävda att C2:an, numera CA(?) är den största "svårigheten" under programmets gång - därav det, enligt mig obscena smeknamnet, "väggen".
Tack för tipsen, något som jag självklart tar in !
All läsande om hur brutalt programmet är skrämmer mig till en viss del, men sen undrar hur pass trovärdiga dessa inlägg är.
Vad vet jag, har säkert fel men undrar om de verkligen är så brutalt. Tycket det finns skillnad på att det är så brutalt mycket att man exempelvis får sjukdomar, eller om det är brutalt mycket men ändå hanterbart.

Vad säger du, är det hanterbart men ändå jobbigt, eller är det vid vissa tillfällen så jobbigt att man vill bada men en toastmaskin?
Citera
2014-03-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmaxzz
Tack för tipsen, något som jag självklart tar in !
All läsande om hur brutalt programmet är skrämmer mig till en viss del, men sen undrar hur pass trovärdiga dessa inlägg är.
Vad vet jag, har säkert fel men undrar om de verkligen är så brutalt. Tycket det finns skillnad på att det är så brutalt mycket att man exempelvis får sjukdomar, eller om det är brutalt mycket men ändå hanterbart.

Vad säger du, är det hanterbart men ändå jobbigt, eller är det vid vissa tillfällen så jobbigt att man vill bada men en toastmaskin?

Beror helt och hållet på vad du jämför med och vilket betyg du har som mål att uppnå på kursen du läser. Det är absolut inte "så brutalt" som många vill få det att låta som, enligt min mening i varje fall. Naturligtvis är det skillnad på juristprogrammet och en gymnasial utbildning. Tycker ändock att man faller in i studietempot förhållandevis snabbt. Men för att konkretisera: för att uppnå AB på tentamen så krävs, för min räkning, 5-6 timmar per dag - 5-6 dagar i veckan. Inom den tidsfristen är seminarium inkluderade och föreläsningar exluderade. Detta är som tidigare nämnt ytterst individuellt och bör inte läggas stor tonvikt på, men fyller ändå en viss fingervisande funktion. Tycker inte du ska ta skräckexemplena, som har en tendens att genomsyra hela tråden, i beaktning överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in