2014-03-14, 23:30
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmaxzz
Tjena !
Jag hyser stork respekt mot er som eventuellt går på juristprogrammet, eller är klara med det. Att komma in på det programmet är en dröm för mig, lika så att få jobba inom området juridik i framtiden.

Nu läser jag juridik på gymnasienivå och siktar på juristprogrammet. Jag är väldigt målmedveten, och har redan offrat många saker i livet för att få så höga betyg som möjligt för att mina chanser till att komma in på programmet ska vara så stora som möjliga.
Har ni några tips, råd eller motivationsord ni vill dela med er till mig som jag ska tänka på, så skulle det uppskattas.
Samt skulle ni kunna beskriva era största svårigheter ni stöt på under programmets gång eller ute i arbetslivet, och hur ni bemötte/tog itu med problemen.

Tack så mycket!

Om första meningen i din signatur motsvarar dina åsikter så kommer du ha svårt att hitta vänner på utbildningen. Allt är oerhört PK och du ska vara väldigt försiktig med allt som är ett litet steg därutöver.
Citera
2014-03-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro
Om första meningen i din signatur motsvarar dina åsikter så kommer du ha svårt att hitta vänner på utbildningen. Allt är oerhört PK och du ska vara väldigt försiktig med allt som är ett litet steg därutöver.

Tänkte de facto nämna det men lät bli, delar emellertid helt din uppfattning. Extrem försiktighet för åsikter utöver de gängse är att rekommendera.
Senast redigerad av launa1 2014-03-14 kl. 23:43.
Citera
2014-03-15, 00:08
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Med tanke på att drygt 60% inte får AB första terminen, som sägs vara den lättaste måste väl majoriteten som kommer ut från juristprogrammet i dina ögon ha dåliga betyg? Med tanke på att Ba tillsammans med AB på fördjupningskurserna anses vara dåligt.

Nu var det inte riktigt det jag skrev (den relevanta frågan är väl dessutom snarare hur många som inte erhåller något AB under grundkurserna). Och de personerna jag avser har nödvändigtvis inte AB på alla fördjupningskurser inklusive examensarbete och raka Ba i resterande del. Jag moraliserar inte när jag säger att de har halvkassa betyg, utan konstaterar bara att de inte har kunnat få de arbeten som de själva vill ha.
Citera
2014-03-15, 00:37
Medlem
madmaxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av launa1
Tänkte de facto nämna det men lät bli, delar emellertid helt din uppfattning. Extrem försiktighet för åsikter utöver de gängse är att rekommendera.
De förstod jag med. Om det nu är mina personliga åsikter så är jag väl medveten om att dem ska vara personliga. Speciellt sånna åsikter och i det sammanhanget.
Som ni skrev, är man öppen med sånt lär man inte komma så långt
Edit: launa kolla pm
Senast redigerad av madmaxzz 2014-03-15 kl. 00:43.
Citera
2014-03-15, 18:52
Medlem
Zhuguliangs avatar
Jag har läst ett par veckor på juristprogrammet på UU. Jag hoppade av eftersom jag inte tyckte att ämnet var intressant nog. Jag blev dock paff över en annan sak som jag stötte på under mina veckor, nämligen att lärare aktivt bidrog till att trissa upp betygshets och konkurrens i samband med seminarier? Lärare borde agera för studenthälsa, inte placera ännu mer press på t.ex. de grupper som ska hålla i seminariet.
Citera
2014-03-16, 10:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhuguliang
Jag har läst ett par veckor på juristprogrammet på UU. Jag hoppade av eftersom jag inte tyckte att ämnet var intressant nog. Jag blev dock paff över en annan sak som jag stötte på under mina veckor, nämligen att lärare aktivt bidrog till att trissa upp betygshets och konkurrens i samband med seminarier? Lärare borde agera för studenthälsa, inte placera ännu mer press på t.ex. de grupper som ska hålla i seminariet.
Jag håller med att T1 i Uppsala inte är den sexigaste terminen, men jag anser också att du inte kan bedöma huruvida juridik är intressant eller inte, förrän du kommer in på mer "äkta" juridik, d.v.s. under T2.

På vilket sätt trissar lärare upp betygshetsen? Har aldrig upplevt det.
Citera
2014-03-16, 14:15
Medlem
simmarn_2004s avatar
Intressant att se hur antalet anställda stadigt minskat sedan 2011...

http://www.allabolag.se/5566144456/Linklaters_Advokatbyra_AB

Notera även hur omsättningen stadigt minskat sedan året 2008:

http://www.allabolag.se/5566144456/bokslut

Är Linklaters en byrå på nedgång eller ljuger siffrorna på något sätt? Inte kan man väl se liknande sjunkande siffror på andra byråer i jämförbar storlek även om vi varit inne i en lågkonjunktur?
Citera
2014-03-16, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MegaPro

Citat:
Ursprungligen postat av launa1

Studenter och studentlivet överlag är extremt pk. Skulle inte förvåna mig om 50-60% av tjejerna på programmet röstar på miljöpartiet.

De flesta är även söndercurlade individer från överklassen och övre medelklassen, vilket förmodligen bidrar till deras skeva och naiva världsbild. Detta gäller dock främst juristprogrammet.
Citera
2014-03-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
...grundläggande allmänbildning, men det har ju alla.

Nej. Åhnej. Absolut inte. Det är helt otroligt att det finns stenar nog för alla att gömma sig under hela studietiden fram till universitetet och även under tiden. "Tidning? Du menar typ Kalle Anka & Co? DN? Din vadå?"

Jag har för övrigt kikat lite på avancerade minnestekniker typ "Memory Palace" på sistone och tänker att det är något som man skulle ha stor nytta av i ett ämne där det i stor mån handlar om att memorera mycket information. Är det någon här som använder sig av någon speciell teknik förutom att läsa, läsa och läsa igen?
Citera
2014-03-16, 14:52
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Studenter och studentlivet överlag är extremt pk. Skulle inte förvåna mig om 50-60% av tjejerna på programmet röstar på miljöpartiet.

De flesta är även söndercurlade individer från överklassen och övre medelklassen, vilket förmodligen bidrar till deras skeva och naiva världsbild. Detta gäller dock främst juristprogrammet.

Detta. Min erfarenhet av juriststudenter är att de är otroligt naiva och PK. Vi kan börja med att majoriteten är tjejer. Svenska kvinnor är inte direkt kända för att vara högerfilosofer. Fler invandrarkvinnor röstar SD än svenska kvinnor, fakta. Det är, mig veterligen, något enastående i hela Europa.

Sen det där sociala trycket (juridiken är något oerhört socialt, vilket gör att många tjejer pluggar det) att lita på lagarna och makthavarna som finns hos juridikstudenter gör dem till ännu mer PK.

Jag har faktiskt sett studenter som gratulerar varandra för att de pluggar juristprogrammet (LOL!). Aldrig sett detta på någon annan utbildning. Jag har alltid tyckt att det var oerhört naivt och verklighetsfrämmande.

Många lever tyvärr i en bubbla där de tycker att de går en superutbildning i en superrättsstat som kommer leda till jobb för att de är så speciella.

Sanningen är att svenskar blir snart en minoritet, arbetslösheten bland jurister stiger i takt med fler nyutexaminerade och de flesta studenter kommer inte ens att jobba som jurister.
Senast redigerad av checkthisout. 2014-03-16 kl. 15:03.
Citera
2014-03-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Inte helt Ontopic kanske, men min känsla är att det är mycket blåa åsikter på programmet.

Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Jag har för övrigt kikat lite på avancerade minnestekniker typ "Memory Palace" på sistone och tänker att det är något som man skulle ha stor nytta av i ett ämne där det i stor mån handlar om att memorera mycket information. Är det någon här som använder sig av någon speciell teknik förutom att läsa, läsa och läsa igen?
Jag är tveksam, om du tror att juridik går ut på att memorera lagrum och principer för att veta när de ska kunna tillämpas kommer du inte komma långt. Ett bra minne är självklart alltid en fördel men att studera juridik är mycket mer så.

Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Sanningen är att svenskar blir snart en minoritet
Tillbaka till I&I med dig.
Citera
2014-03-16, 19:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Nej. Åhnej. Absolut inte. Det är helt otroligt att det finns stenar nog för alla att gömma sig under hela studietiden fram till universitetet och även under tiden. "Tidning? Du menar typ Kalle Anka & Co? DN? Din vadå?"

Det var dock menat som en liten pik till den användare jag citerade.

Gällande minnestekniker vet jag inte riktigt om det skulle vara till så mycket hjälp. Visst, det underlättar om du kommer ihåg olika tekniker och metoder om du inte får ha med dig anteckningarna på tentan, men det är nog inte en deal breaker. Jag arbetar själv mer med förståelse och metod än att memorera all kurslitteratur. Personligen tycker jag att det andra kommer av sig själv när den juridiska metoden sitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in