Citat:
Ursprungligen postat av
Ped-Ober
Studenter och studentlivet överlag är extremt pk. Skulle inte förvåna mig om 50-60% av tjejerna på programmet röstar på miljöpartiet.
De flesta är även söndercurlade individer från överklassen och övre medelklassen, vilket förmodligen bidrar till deras skeva och naiva världsbild. Detta gäller dock främst juristprogrammet.
Detta. Min erfarenhet av juriststudenter är att de är otroligt naiva och PK. Vi kan börja med att majoriteten är tjejer. Svenska kvinnor är inte direkt kända för att vara högerfilosofer. Fler invandrarkvinnor röstar SD än svenska kvinnor, fakta. Det är, mig veterligen, något enastående i hela Europa.
Sen det där sociala trycket (juridiken är något oerhört socialt, vilket gör att många tjejer pluggar det) att lita på lagarna och makthavarna som finns hos juridikstudenter gör dem till ännu mer PK.
Jag har faktiskt sett studenter som gratulerar varandra för att de pluggar juristprogrammet (LOL!). Aldrig sett detta på någon annan utbildning. Jag har alltid tyckt att det var oerhört naivt och verklighetsfrämmande.
Många lever tyvärr i en bubbla där de tycker att de går en superutbildning i en superrättsstat som kommer leda till jobb för att de är så speciella.
Sanningen är att svenskar blir snart en minoritet, arbetslösheten bland jurister stiger i takt med fler nyutexaminerade och de flesta studenter kommer inte ens att jobba som jurister.