2014-03-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Jag har läst i Lund. Tog examen 2011 med toppbetyg.

Det enda du lär ha läst någonsin, baserat på dina bidrag i den här tråden, är insändarsidan i Metro.
Citera
2014-03-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Jag har läst i Lund. Tog examen 2011 med toppbetyg.
Kan du inte bara lämna den här tråden? Det verkar som att trollen kommer och går i perioder, nu när den där Siktadkanon krupit sin väg kommer du tillbaka.
Citera
2014-03-10, 18:40
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Det är väl helt uppenbart för envar läskunnig att StenSaxPause såväl tagit examen som suttit ting?
Citera
2014-03-10, 18:44
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
För att svara på frågan om var någorlunda nyexade har hamnat så kan jag i stort instämma med Basiderm. Många sitter ting eller är bitrisar eller jobbar med skatt på någon av revisionsbyråerna, några är handläggare på företrädesvis SKV eller Migrationsverket, några är skadereglerare, andra (inte så många) är arbetslösa.
Citera
2014-03-10, 18:51
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basiderm
Gick ut för snart ett år sen. Dom flesta av mina gamla kursare är bitisar på byråer, några sitter ting. Sen finns det folk som fått kvalificerade tjänster på statliga och privata bolag, apoteket bl.a. Några har hamnat som jurist på myndighet heter, bl.a. PTS och kemikalieinspektionen. Föredragande på förvaltningsrätt i form av projektanställning sitter någon på. Lite olika helt enkelt. Dom allra flesta förutom någon enstaka har iaf fått kvalificerade jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
För att svara på frågan om var någorlunda nyexade har hamnat så kan jag i stort instämma med Basiderm. Många sitter ting eller är bitrisar eller jobbar med skatt på någon av revisionsbyråerna, några är handläggare på företrädesvis SKV eller Migrationsverket, några är skadereglerare, andra (inte så många) är arbetslösa.

Jag är nyfiken på dem som inte fått något arbete/kvalificerat jobb. Vad skiljer dem från resten? Dåliga betyg, osociala, bara lata?
Citera
2014-03-10, 18:57
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Jag är nyfiken på dem som inte fått något arbete/kvalificerat jobb. Vad skiljer dem från resten? Dåliga betyg, osociala, bara lata?
Att någon blir osocial, eller snarare, asocial är ett led i utbildningen. Min erfarenhet säger att ingen har lyckats traggla sig genom juristprogrammet med ens en gnutta social kompetens i behåll. Det är väl den här tråden ett levande bevis för om inte annat. Det är alltså inte där som skon klämmer. Jag skulle gissa på att FAS 3:arna (ungefär 28 % av varje årskull) är lite sämre på att slicka röv än de som lyckas landa något av de slavjobb som erbjuds efter avslutad utbildning.
Citera
2014-03-10, 18:58
Medlem
Trillskes avatar
Vad tycker ni (som är intresserad och inte bara råkade plugga juridik ändå), är längden på utbildningen rimlig? Vore det bättre att komma in i det riktiga livet snabbare?

Då menar jag inte vad ni tycker är roligast, många kan säkert tycka det är trevligt att vara student lite längre. Utan vad ni tror skulle göra sig bäst i näringslivet.
Citera
2014-03-10, 19:00
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll

De jag känner utan jobb, förutom något enstaka stolpskott som är bortom all räddning, har dels halvkassa betyg (och inte i den mening som den här tråden brukar använda det uttrycket, utan snarare så att de har fått något eller några AB under fördjupningskurserna och resten Ba, kanske även något b), och är dels kräsna såtillvida att de begränsar sig geografiskt eller bara vill jobba med att rädda världen, ibland både och.
Citera
2014-03-10, 19:04
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vad tycker ni (som är intresserad och inte bara råkade plugga juridik ändå), är längden på utbildningen rimlig? Vore det bättre att komma in i det riktiga livet snabbare?

Då menar jag inte vad ni tycker är roligast, många kan säkert tycka det är trevligt att vara student lite längre. Utan vad ni tror skulle göra sig bäst i näringslivet.

Utbildningen är lagom lång, men borde innehålla fler praktiska inslag. Inte minst för att öka studenternas kontakt med det kommande arbetslivet.

Jag gjorde praktik på en toppbyrå i New York och fick jobb direkt efter examen på samma byrå, men alla är ju inte som jag. Många går igenom utbildningen helt utan praktiska inslag.
Citera
2014-03-10, 21:24
Medlem
Hur ser möjligheterna ut för jobba utomlands via EU eller FN med en examen i juridik?
Citera
2014-03-10, 21:56
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Hur ser möjligheterna ut för jobba utomlands via EU eller FN med en examen i juridik?

De söker ju sådant folk, men jag misstänker också att det är väldigt hög konkurrens då det väl är något utav en "drömarbetsplats" för väldigt många.
Citera
2014-03-10, 22:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
De söker ju sådant folk, men jag misstänker också att det är väldigt hög konkurrens då det väl är något utav en "drömarbetsplats" för väldigt många.
Jag har samma hypotes som du har. Personligen tror jag det är svårare att få ett jobb hos EU/FN än hos en affärsjuridisk byrå/ting. Anledningen till detta är att det är fler sökande per plats.

För att ge ett tips skulle jag råda dig att kontakta personerna du känner direkt. Boka en lunch/fika/middag/studiebesök för att dels checka läget, dels visa upp dig. Arbetena jag har fått, och har, har jag fått för att jag har visat framfötterna. Var inte rädd för att ta första steget och kontakta arbetsgivarna!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in