2014-03-11, 13:54
Medlem
lisasjdins avatar
hur funkar de egentilgen med att partner kommer och hälsar på under väntetiden?

Har själv fått tre olika svar från kundtjänst:
1. Nej han får inte komma alls.
2. Han får komma om han inte behöver ansöka om visum.
3. Han får komma om han inte behöver ansöka om visum, MEN får inte vara här då beslutet tas.

Vad är de som gäller och hur vet dom isf om han nu skulle vara här om han inte ansöker om visum?

Glömde fråga kundtjänst, men någon kanske vet så slipper man ringa igen....

Och måste han vara i sitt hemland eller bara utanför Sverige (inom EU) då beslut tas?
Citera
2014-03-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisasjdin

3. Han får komma om han inte behöver ansöka om visum, MEN får inte vara här då beslutet tas.

Vad är de som gäller och hur vet dom isf om han nu skulle vara här om han inte ansöker om visum?

Och måste han vara i sitt hemland eller bara utanför Sverige (inom EU) då beslut tas?

Min sambo är från Mexico och han kom hit under handläggningstiden. Han behöver inge visum till Sverige. Men vi flög till Oslo och tog bil över till Sverige och han fick beviljat när han var i Sverige så nu väntar vi på UT kortet som hade skickats till Ambassaden i Mexico.
Citera
2014-03-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijol
Min sambo är från Mexico och han kom hit under handläggningstiden. Han behöver inge visum till Sverige. Men vi flög till Oslo och tog bil över till Sverige och han fick beviljat när han var i Sverige så nu väntar vi på UT kortet som hade skickats till Ambassaden i Mexico.

Och min är från Albanien, och dom har sagt alla gånger vi frågat, att han inte ska komma hit under handläggningstiden! Han var ju här men åkte hem, för det är så dom sa att han måste göra. Hmm.. blir inte klok på detta!
Citera
2014-03-11, 18:40
Medlem
Citat:

Blir inte heller klok på den biten!
De har svarat :att han givetvis inte har något förbud mot att vistas i Sverige, men att han inte får vara här när beslutet tas/att det kan påverka beslutet negativt/de rekommenderar det inte/får inte vara här undertiden utredningen pågår. Alltså olika varianter varje gång man frågat.
Han kommer från Serbien och behöver inget visum, dessutom har han permanent uppehållstillstånd i Slovenien som ju är EU-land och EU-medborgare får ju resa/arbeta i vilket annat EU-land de vill. Så jag fattar ingenting...
Citera
2014-03-11, 19:52
Medlem
vic2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen
Blir inte heller klok på den biten!
De har svarat :att han givetvis inte har något förbud mot att vistas i Sverige, men att han inte får vara här när beslutet tas/att det kan påverka beslutet negativt/de rekommenderar det inte/får inte vara här undertiden utredningen pågår. Alltså olika varianter varje gång man frågat.
Han kommer från Serbien och behöver inget visum, dessutom har han permanent uppehållstillstånd i Slovenien som ju är EU-land och EU-medborgare får ju resa/arbeta i vilket annat EU-land de vill. Så jag fattar ingenting...

eu medborgare kan resa till sverige utan visum. migrationsverket kommer att inte fatta beslut till den ansökan som befinner sig i sverige. om migrationsverket kommer på, ert ärende kommer att frysa tills ni reser tillbaka samt stort risk för avslag däremot måste ni har bra anledning och förklaring. Men om migrationsverket inte vet om denna person vissta i sverige då är det ok.

Det är snabbast för eu medborgare med uppehållsrätt. än söka uppehållstillstånd
det är bara komma och skaffa jobb, så får man bor i sverige.
Senast redigerad av vic2013 2014-03-11 kl. 19:55.
Citera
2014-03-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Och min är från Albanien, och dom har sagt alla gånger vi frågat, att han inte ska komma hit under handläggningstiden! Han var ju här men åkte hem, för det är så dom sa att han måste göra. Hmm.. blir inte klok på detta!

Menar att han kom hit ändå även om dom sa att han inte fick vara här under handläggningstiden, 1-2 veckor gick bra sa dom men inte vänta tills beslutet har kommit men vi gjorde en chansning.
Citera
2014-03-11, 22:35
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frijol

Okay. så måste han åka hem och hämta kortet eller får ni de på posten till Sverige?
Citera
2014-03-11, 23:42
Medlem
Citat:
Okay. så måste han åka hem och hämta kortet eller får ni de på posten till Sverige?

Migrationsverket var snabba med att skicka det till ambassaden i hans hemland men jag ringde dit och frågade om det gick bra om dom kunde skicka tillbaka det till min hemadress, och det gick bra.
Citera
2014-03-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Det är väldigt jobbigt just nu för alla oss, otroligt tungt och att dom har moralen att göra så här mot oss som en myndighet, det är som att bli huggen i ryggen av sitt egna land. Att ingen reagerar? bara vi som drabbats som reagerat och som du skriver vi kan inte göra något för vi får alltid samma svar och de utgår alltid från samma argument, väntetiden är XX månader. Inga rubriker, inget på nyheterna, absolut ingenting och de bryter dessutom mot lagen när de överskrider 9 månader.

Vart har du läst att det är emot lagen att låta folk vänta mer än 9 månader?
Är du säker på att det gäller alla och inte bara asylärenden?
Skulle du kunna länka eller något?

Jag hittar bara att det står i förvaltningslagen att ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Men det står ju ingen maxtid det får ta.

7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att göra.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM
Citera
2014-03-12, 17:48
Medlem
Handläggningstid

21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningsforordning-200697_sfs-2006-97/?bet=2006%3A97#K4
Citera
2014-03-12, 20:12
Medlem
Citat:

Ställde frågan till teamledaren jag har kontakt med och fick först svaret "Det är ambassaden som har hand om viseringar för besök i Sverige", när jag sedan förtydligade frågan och svarade åt henne så svarade denna person "Ja det stämmer, hon får inte vistas i Sverige när vi tar beslut"

Tycker den där regeln är sinnessjuk när de har så extremt höga väntetider
Citera
2014-03-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Handläggningstid

21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningsforordning-200697_sfs-2006-97/?bet=2006%3A97#K4

Tack
Antar att dom kan ange hög arbetsbelastning som "särskilda skäl" eller nåt.
Jag har frågat vad som görs åt de långa väntetiderna och har bara fått svar att många handläggare jobbar övertid och att rekrytering av nya medarbetare sker löpande, dock tar det tid att utbilda dessa och innan de kan fatta självständiga beslut.
Sen är jag ganska säker på att dom prioriterar asylärenden (från Syrien t.ex) och att vi kommer i sista hand.

Jag hade kunnat acceptera att det är lång väntetid om det ändå var en bestämd tid på x antal månader. Som det är nu kan den ju höjas hur mycket som helst.
Man väntar och väntar och när det känns som att man börjar närma sig slutet så vips höjer dom igen.
Väntetiden har mer än fördubblats sen vi ansökte, det känns så himla hopplöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in