2014-03-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Vårt ärende har hamnat i Örebro.
Bra eller dåligt, någon som kan yttra sig om det?

Vårt ärende hamnade i Örebro och när vi väl fick en handläggare gick det snabbt.
Citera
2014-03-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Grattis, själv har jag inga nyheter än. Min fru ansökte i slutet på September förra året, i slutet på Mars i år blir det ett halvt år och ingen handläggare än. Ringer varje vecka och kontrollerar om vi fått handläggare eller ej, hittills inga nyheter.

Vilken enhet är ärendet placerat?
Citera
2014-03-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frijol
Tack så mycket.

Men vad säger dom när du ringer? Och vart ligger ert ärende?

Dom säger att det är 11 månaders väntetid, inget mer säger dom. Ärendet är placerat i Norrköping..
Citera
2014-03-07, 16:29
Medlem
Hej!

Jag och min man gjorde en ansökan som gifta den 26 januari. Den 20 februari fick han en tid för intervju. Och idag den 7 mars har dem tagit ett beslut. Problemet nu är att jag tror inte det är beviljat för att jag hade problem med min registrering utav äktenskap hos skatteverket, för at tjag ej hade visat upp orginalet för dem. Migra bad mig att komplettera med bilder och ett bevis på att jag var registrerad som gift i sverige men eftersom skatteverket inte hade godkänt det så kunde jag inte skicka ngt bevis. Min fråga till er där ute: tror ni det är beviljat även om migra inte kan se att jag är registrerad här som gift, men vårat äktenskap är registrerat i min mans land Marocko....???

Är tacksam för svar!
Citera
2014-03-08, 14:53
Medlem
Hej,
Är i samma situation som flera andra här...Min pojkvän och jag ansökte via webben 25/7-2013, han var på intervju 23/8 på ambassaden, sedan har inget hänt.
När vi ansökte var väntetiden 7 mån, sen blev den 10 och i nuläget 11. Det har snart gått 8 hela månader.
Jag ringde efter nån månad bara för att höra om något händer, vilket det givetvis inte gjorde. I förra veckan ringde jag igen, samma sak, ingen handläggare ännu och ärendet är för tillfället i Norrköping. Som svar får man bara standardsvar som man blir galen på.
Jag förstår att de i kundtjänsten inte kan säga annat än det de får direktiv till, men att det efter dryga 7 månader fortfarande inte tillsatts någon handläggare är vansinne.
Jag mailade och begärde förklaringar i måndags (3/3) och har ännu inte fått något svar. Någon som vet om det är "normalt" att de tar 1 vecka på sig (eller mer) att besvara mail?

I april är det dags att uppdatera deras väntetider och jag är nästintill säker på att de kommer öka på väntetiden, vilket i sin tur innebär att de kommer gömma sig bakom det argumentet i all evighet. Sen ska de ju säkert ha semester i sommar med, så då lär det bli änuu mera fördröjningar.
Dessutom är det helt sinnessjukt att han inte får vara i Sverige undertiden beslutet fattas, som de hela tiden hänvisar till. jag har åkt iväg två gånger för att träffas, men jag har två jobb + heltidsboende skolbarn, så jag kan inte åka iväg hur som helst hela tiden.
både jag och han blir bara mer och mer desperata över situationen.

Allt är ju klart, bifogat och ifyllt komplett, är det så svårt att ha någon som kollar igenom ansökningar som hastigast och sorterar i två högar, en komplett och en där kompletteringar krävs? Å så bara beta av?

Som sagt, all denna ovisshet man hålls i är vedervärdig! kunde man fått ett könummer så kunde man se att det händer något iallafall, i nuläget är det som ett lotteri snarare.

Tips är välkomna, annars är det skönt att bara få prata med folk i samma situation.

Grattis till er som är klara med helsicket och håller tummarna för oss andra som fortfarande väntar!
Citera
2014-03-08, 21:42
Medlem
lisasjdins avatar
Jag sitter i samma situation som alla andra här.

Min pojkvän, från Nz väntar på uppehållstillstånd.

Och som alla andra sagt, migrationsverket säger Ca 10 månader, men många har andra erfarenheter, bra som dåliga.

Kan detta bero på vilket land partnern kommer ifrån, och vad för typ av förhållande status man har (gift,förlovad,sambo,osv)?

Ni får gärna svara med tid ni väntat, förhållande status och land er partner kommer ifrån kanske vi kan se något samband eller så?
Senast redigerad av lisasjdin 2014-03-08 kl. 21:59.
Citera
2014-03-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen
Hej,
Är i samma situation som flera andra här...Min pojkvän och jag ansökte via webben 25/7-2013, han var på intervju 23/8 på ambassaden, sedan har inget hänt.
När vi ansökte var väntetiden 7 mån, sen blev den 10 och i nuläget 11. Det har snart gått 8 hela månader.
Jag ringde efter nån månad bara för att höra om något händer, vilket det givetvis inte gjorde. I förra veckan ringde jag igen, samma sak, ingen handläggare ännu och ärendet är för tillfället i Norrköping. Som svar får man bara standardsvar som man blir galen på.
Jag förstår att de i kundtjänsten inte kan säga annat än det de får direktiv till, men att det efter dryga 7 månader fortfarande inte tillsatts någon handläggare är vansinne.
Jag mailade och begärde förklaringar i måndags (3/3) och har ännu inte fått något svar. Någon som vet om det är "normalt" att de tar 1 vecka på sig (eller mer) att besvara mail?

I april är det dags att uppdatera deras väntetider och jag är nästintill säker på att de kommer öka på väntetiden, vilket i sin tur innebär att de kommer gömma sig bakom det argumentet i all evighet. Sen ska de ju säkert ha semester i sommar med, så då lär det bli änuu mera fördröjningar.
Dessutom är det helt sinnessjukt att han inte får vara i Sverige undertiden beslutet fattas, som de hela tiden hänvisar till. jag har åkt iväg två gånger för att träffas, men jag har två jobb + heltidsboende skolbarn, så jag kan inte åka iväg hur som helst hela tiden.
både jag och han blir bara mer och mer desperata över situationen.

Allt är ju klart, bifogat och ifyllt komplett, är det så svårt att ha någon som kollar igenom ansökningar som hastigast och sorterar i två högar, en komplett och en där kompletteringar krävs? Å så bara beta av?

Som sagt, all denna ovisshet man hålls i är vedervärdig! kunde man fått ett könummer så kunde man se att det händer något iallafall, i nuläget är det som ett lotteri snarare.

Tips är välkomna, annars är det skönt att bara få prata med folk i samma situation.

Grattis till er som är klara med helsicket och håller tummarna för oss andra som fortfarande väntar!

Det är väldigt jobbigt just nu för alla oss, otroligt tungt och att dom har moralen att göra så här mot oss som en myndighet, det är som att bli huggen i ryggen av sitt egna land. Att ingen reagerar? bara vi som drabbats som reagerat och som du skriver vi kan inte göra något för vi får alltid samma svar och de utgår alltid från samma argument, väntetiden är XX månader. Inga rubriker, inget på nyheterna, absolut ingenting och de bryter dessutom mot lagen när de överskrider 9 månader.
Citera
2014-03-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisasjdin
Jag sitter i samma situation som alla andra här.

Min pojkvän, från Nz väntar på uppehållstillstånd.

Och som alla andra sagt, migrationsverket säger Ca 10 månader, men många har andra erfarenheter, bra som dåliga.

Kan detta bero på vilket land partnern kommer ifrån, och vad för typ av förhållande status man har (gift,förlovad,sambo,osv)?

Ni får gärna svara med tid ni väntat, förhållande status och land er partner kommer ifrån kanske vi kan se något samband eller så?

Min pojkvän kommer från Serbien, men har även permanent uppehållstillstånd i Slovenien (som är EU-land) träffades när han var på kontraktsjobb i Sverige under ett års tid. Meningen är ju att vi ska vara sambos här och även gifta oss framöver. Vi har väntat i 7,5 månader nu.

Hur är eran "status" och hur länge sedan är det ni ansökte?
Citera
2014-03-09, 13:38
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Min pojkvän kommer från Serbien, men har även permanent uppehållstillstånd i Slovenien (som är EU-land) träffades när han var på kontraktsjobb i Sverige under ett års tid. Meningen är ju att vi ska vara sambos här och även gifta oss framöver. Vi har väntat i 7,5 månader nu.

Hur är eran "status" och hur länge sedan är det ni ansökte?

min pojkvän är som sagt från Nya Zeeland, vi har bott tillsammans där i ett år, han har sedan varit här och hälsat på och bott med mig.

Han har sedan tidigare varit i Sverige ett par gånger och också varit här på ett working holiday i ett år.

Vi har precis skickat in, men försöker få någon uppfattning om hur länge man kan behöva vänta. Verkar ju vara OERHÖRT olika.
Och nu har de även höjt väntetiden från 10- till 11 månader på migrationsverkets hemsida...
Citera
2014-03-09, 13:57
Medlem
Hej!
Här är en till i samma situation.
Vi har nyligen (februari) skickat in via webben, så nu sitter man här o väntar!
Ringde Migrationsverket i fredags, men inget hade hänt med ärendet ännu.
Man kan ju alltid hoppas.
Läst här att vissa av er skickade in bilder samtidigt med ansökan! Tror ni det hjälper? Hade inte en tanke på det då vi sökte, så dom kanske frågar efter foton o annan bevis längre fram! För nu går det väl inte lägga in det någonstans?

Ska i allafall hälsa på min kille på sommaren, men det hade ju varit skönt om något händer snart!
Finns det någon som ansökt flera ggr då dom nekat första gången?
Citera
2014-03-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxox
Hej!
Här är en till i samma situation.
Vi har nyligen (februari) skickat in via webben, så nu sitter man här o väntar!
Ringde Migrationsverket i fredags, men inget hade hänt med ärendet ännu.
Man kan ju alltid hoppas.
Läst här att vissa av er skickade in bilder samtidigt med ansökan! Tror ni det hjälper? Hade inte en tanke på det då vi sökte, så dom kanske frågar efter foton o annan bevis längre fram! För nu går det väl inte lägga in det någonstans?

Ska i allafall hälsa på min kille på sommaren, men det hade ju varit skönt om något händer snart!
Finns det någon som ansökt flera ggr då dom nekat första gången?

Tänkte inte heller på att bifoga foton som bilaga i webbansökan, men min pojkvän tog med sig till intervjun på ambassaden, det gick lika bra sa personalen där iaf. Men bara ett par tre stycken, för ingen av oss är någon linslus, plus att man inte tänkt i förväg på att "samla bevis".
Vet inte om det hjälper , men är ju beredd att göra vad som helst nästan, för att påskynda processen
Citera
2014-03-09, 14:12
Medlem
Citat:
Tänkte inte heller på att bifoga foton som bilaga i webbansökan, men min pojkvän tog med sig till intervjun på ambassaden, det gick lika bra sa personalen där iaf. Men bara ett par tre stycken, för ingen av oss är någon linslus, plus att man inte tänkt i förväg på att "samla bevis".
Vet inte om det hjälper , men är ju beredd att göra vad som helst nästan, för att påskynda processen

Okey, men då är det bara att göra det sen till intervjun då !
Tänker lite hur man kan få ut chatten på fejan, för det är där mest vi skriver o har hörts av under hela tiden som vi känner varann? Sms har vi knappt skickat eller ringt så mycket! Mestadels via FB o Skype både här i Sverige och nu när han befinner sig i sitt hemland.

Blir spännande o se hur länge man ska vänta. Känner oss lugna dock, och siktar på lång väntetid, så man inte blir besviken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in