2014-03-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Vad betyder detta för oss som inte är bekanta med den här teknologin?

Det här har jag bara läst mig till på andra forum men så här ska tydligen täckningen för primärradar vara på Malaysia https://imageshack.com/i/mao7vaj

täckningen är tydligen max 60 nautiska mil från land ut på havet
Citera
2014-03-10, 21:03
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vet du om den beryktade "vändningen" gjordes åt vänster eller höger? Jag tycker mig ha sett båda uppgifterna. Om det som avses är kursändringen från ca 25 grader till 40 tycks det vara rätt normalt om man kollar lite historiska data från FR24. Min amatörmässiga gissning är att detta hänger ihop med huruvida ATC ger klartecken för mer direkt kurs till nästa waypoint eller inte

Jag har sett någon form av abrupt vänstersväng, en alldeles för skarp vänstersväng för en normal 3 grader per sekund sväng (normal 2 minuters sväng). Så i mina ögon handlar det helt enkelt om ett fel i Flightradar 24 när tracken försvinner.

Hur det funkar med navigering i luften är att piloterna skickar iväg en färdplan där de beskriver sin rutt. Denna är däremot inte huggen i sten och ofta ges nya instruktioner från ATC gällande en mer direkt rutt alt. en vektorering runt ett förbjudet område eller dylikt. Så att enbart titta på ett 'ruttavvikelse' och utifrån den anta något specifikt om vad som hänt är svårt utan alla fakta runt omkring. Så din 'amatörmässiga' gissning är helt och hållet på rätt spår!
Citera
2014-03-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Ok, jag har gjort en karta för att lite tydligare illustrera var planet försvann, var man hittills har letat, och radartäckning enligt vad som uppgivits enligt länk tidigare i tråden.

http://imgur.com/w1RWt1C

Enligt dessa uppgifter försvann alltså planet UTANFÖR det område som täcks av primärradar. Dock påstår ju både malaysia och vietnam att de sett planet på sin primärradar. Det bör alltså gå att se föremål på radarn även utanför detta område. Frågan är bara hur bra täckningen är? Går det kanske att undvika radarn utanför den markerade täckningen?

Primary search area = här man har lagt mest krut. Detta område borde vara grundligt genomkammat nu, utan att man hittat minsta spår. Vilket naturligtvis talar mot disintegrations- och kraschteorierna.
Citera
2014-03-10, 21:05
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SIMN
Enligt Interpols uttalande har Kuala Lumpur-flygplatsen inte använt deras system för att kontrollera något pass giltighet hittills under 2014.
Källa? Känns som att huvuden kan komma att börja rulla snabbt både hos flygplatsens ledning och den malaysiska polismyndigheten.
Citera
2014-03-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Ok, jag har gjort en karta för att lite tydligare illustrera var planet försvann, var man hittills har letat, och radartäckning enligt vad som uppgivits enligt länk tidigare i tråden.

http://imgur.com/w1RWt1C

Enligt dessa uppgifter försvann alltså planet UTANFÖR det område som täcks av primärradar. Dock påstår ju både malaysia och vietnam att de sett planet på sin primärradar. Det bör alltså gå att se föremål på radarn även utanför detta område. Frågan är bara hur bra täckningen är? Går det kanske att undvika radarn utanför den markerade täckningen?

på 10.000m ligger radarhorisonten kring 350km (något mindre på grund av praktiska orsaker). På 150km måste du ner till sisådär en 2000m för att "flyga under radarn" men höjden som krävs blir ju självklart lägre ju närmare radarn du kommer.
Kan ju även inflika att modern luftspaningsradar för civilt bruk tenderar att klara 100km i räckvidd upp till kanske 3-400km (kvalificerade stationära militära system kan i regel klara av att mäta in flyg på upp mot 4-500km under bra förhållanden och hög höjd men jag har inte en susning om kapaciteten hos Malaysias luftförsvar).
Senast redigerad av Praetori 2014-03-10 kl. 21:19.
Citera
2014-03-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
En annan teori jag har är att detta dåd är utfört av islamister som ville träna på att utföra en terrorattack för att sedan kunna göra samma sak mot USA, så de såg detta som någon slags övning inför det stora, riktiga dådet? Varför skulle man annars ge sig på ett vanligt malayiskt utan anledning?

Jag har läst massor av dumt skit här. Men du tar nog priset. Grattis

Någon som vet om dem letar nattetid? Eller letar dem bara när det är ljust och vilar på natten?
Citera
2014-03-10, 21:08
Medlem
Hoppas 10 överlever och koloniserar en okänd mystisk ö! Lost all over again!

Jag tror knappast på en terrorattack. Finns väl ingen vits att störta ett plan i havet? (om kapningen nu inte gått helt åt skogen och det därför störtat. Men då borde det ha märkts på radion.) Och sen om någon terrorist nu skulle ha bestämt sig för att störta ett plan i havet skulle väl någon vid det här laget ha tagit på sig det.

Förmodligen ett tekniskt fel, fulla piloter eller kåta värdinnor.

Hoppas de hittar lådan så man får höra lite ljudinspelningar.
Citera
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det här har jag bara läst mig till på andra forum men så här ska tydligen täckningen för primärradar vara på Malaysia https://imageshack.com/i/mao7vaj

täckningen är tydligen max 60 nautiska mil från land ut på havet

Är det bekräftat att Malaysia enbart har PSR med 60 nm täckning? Låter fantastiskt dåligt för 2014...
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Vad är det som gör att visa av er hoppar in i tråden och lanserar en teori om att man flugit under radarn eller träffat en fågel eller att det var bergis en bomb. Tror ni inte att eran teori redan avhandlats i någon av dom snart 2000 posterna eller är ni bara dumma i huvudet?

Ett axplock från dom senaste revolutionerande teorierna:

Bomb?
Misslyckad kapning?
Planet borde hinna skicka ett meddelande eller?
Flugit under radarn?
Är det inte konstigt att dom inte hittar några spår?
Fel på höjdmätaren?
Lost? Ufo?
Inget syre?
Gas?
Som AF447?
Stängt av transponder?
Fågel?

Det måste vara dåren som lanserade teorin om att kaparna försökte flyga ut i rymden som är unik, inte ni andra.

Skärp Er och läs tråden innan ni postar nån idiotunderradarnkommentar igen!

/Provokatör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lil.a
Jag har läst massor av dumt skit här. Men du tar nog priset. Grattis

Någon som vet om dem letar nattetid? Eller letar dem bara när det är ljust och vilar på natten?

Vad är det du tycker är så himla dumt då? Tycker det låter mycket möjligt.
Citera
2014-03-10, 21:11
Medlem
Lutops avatar
Vad sägs om brand i elsystemet på planet, Fullständig blackout. Piloterna lyckas glida planet flertalet mil medans det sakta faller, Slår tillslut ner i havet.

Det som talar för:
* Piloterna har ej haft möjlighet att sända Mayday
* Planet slutar rapportera sin höjd/possition
* Inga vrakdelar har hittats. Planet kraschar flertalet mil från platsen som nu genomsöks, kanske vänder piloterna till och med om för att "landa" närmre land.
* Kanske glider planet in i ett område där primärradar ej täcker

Det som talar emot:
* Primärradar borde haft möjlighet att följa planet (Dock ej höjd då primärradar inte kan se vilken höjd ett plan är på)
* Det borde finnas en helt vanlig batteri radio ombord planet om allt annat skulle fallera
Citera
2014-03-10, 21:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Jag har sett någon form av abrupt vänstersväng, en alldeles för skarp vänstersväng för en normal 3 grader per sekund sväng (normal 2 minuters sväng). Så i mina ögon handlar det helt enkelt om ett fel i Flightradar 24 när tracken försvinner.

Hur det funkar med navigering i luften är att piloterna skickar iväg en färdplan där de beskriver sin rutt. Denna är däremot inte huggen i sten och ofta ges nya instruktioner från ATC gällande en mer direkt rutt alt. en vektorering runt ett förbjudet område eller dylikt. Så att enbart titta på ett 'ruttavvikelse' och utifrån den anta något specifikt om vad som hänt är svårt utan alla fakta runt omkring. Så din 'amatörmässiga' gissning är helt och hållet på rätt spår!

Ibland är vi amatörer inte så dumma
Vet nu inte hur den kraftiga vänstersvängen beskådats/bekräftats då en del här säger att primary inte når längre än 60 NM (undrar hur långt vår egen gamla kustradar på sina snudd på 100 meter höga torn når?) men i vilket fall kan man enkelt se på historiken i FR24 att en markerad kursändring åt styrbord är ganska normal vid IGARI. Ser alltså eg inget udda med data från FR bortsett från att transponder försvinner efter giren till ca 40 grader
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in