2014-03-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Ja, piloterna skulle kunna landa planet med helt täckta rutor.
Säg 1 fågel som flyger på 10 000 meter
Citera
2014-03-10, 20:54
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Dumt* skulle det stå, ej dum. Ta en tablett och lugna ner dig, försöker ha en sansad diskussion om vad som hänt här. Inte min mening att du skulle uppfatta det som ett personligt påhopp..

Ska i alla fall försöka bena ut vad du skrivit. Vad som kommit fram så finns det väl i nuläget inga bevis på att planet vänt om för att försöka nå fastlandet igen? Det enda "bevis" som talar för det är flightradar24 som ofta när de tappar kontakt beter sig lite underligt.

Jag förstod att du menade att cockpit är under kontroll av någon annan än crew, men hur menar du att detta skulle gått till? 'Kaparna' skulle lugnt och sansat gått in i cockpit utan minsta motstånd av piloterna/flight crew som varken knappar in 7500 i transpondern eller blindsänder till ATC?

Slutligen kan man till 99% vara säker på att autopilot och FMS användes, då det är så flygplan idag flygs. Piloterna är mer operatörer som ska se till att datorn gör som de vill att den ska göra.

Vet du om den beryktade "vändningen" gjordes åt vänster eller höger? Jag tycker mig ha sett båda uppgifterna. Om det som avses är kursändringen från ca 25 grader till 40 tycks det vara rätt normalt om man kollar lite historiska data från FR24. Min amatörmässiga gissning är att detta hänger ihop med huruvida ATC ger klartecken för mer direkt kurs till nästa waypoint eller inte
Citera
2014-03-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
under dom sekunderna planet faller hade det skickat ut signaler. nu försvann planet från radarn på 10.000m utan nödsignal.
För att planets givare talade om att planet höll 10000m. Om det är fel på givarna så kommer både piloter och sekundärradar inte att bli klokare förrän det är adjöss i terrängen (i detta fall havet).
Sitter piloterna och såsar och autopiloten inte anar oråd så är det CFIT med given utgång.

Jag spekulerar självklart, allt är troligt i detta läge men det skulle förklara en del.
Citera
2014-03-10, 20:57
Medlem
Ok, jag har gjort en karta för att lite tydligare illustrera var planet försvann, var man hittills har letat, och radartäckning enligt vad som uppgivits enligt länk tidigare i tråden.

http://imgur.com/w1RWt1C

Enligt dessa uppgifter försvann alltså planet UTANFÖR det område som täcks av primärradar. Dock påstår ju både malaysia och vietnam att de sett planet på sin primärradar. Det bör alltså gå att se föremål på radarn även utanför detta område. Frågan är bara hur bra täckningen är? Går det kanske att undvika radarn utanför den markerade täckningen?
Citera
2014-03-10, 20:58
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Stänga av sekundärradarn kan du göra med en knapptryckning i cockpit. Och primärradarn har bara täckning på 60 NM

Vad betyder detta för oss som inte är bekanta med den här teknologin?
Citera
2014-03-10, 20:58
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay

Finns dokumenterade fall där flygplan flugit in i flygplan på 35-40 000 fots höjd, så det finns en sannolikhet
Citera
2014-03-10, 21:00
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay

Gyps rueppellii, 11300 meter.
Citera
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Men hur var det nu med Air France 447. Det var ju en Airbus och någon data länk till Airbus-fabriken hade väl det flygplanet som skickade iväg data hela vägen fram till kraschen. Hur ser denna länk ut? Hur fungerar den?

Har inte denna Boeing 777 (MH370) en sådan länk till sin "fabrik"?

det verkar lite oklart men det verkar som om den hade ett sådant system
eftersom de på presskonferensen inte ville kommentera eventuella ACARS-meddelanden
med hänvisning till den pågående utredningen.

Jag tolkar det som att ACARS finns/fanns på det aktuella planet samt att de
har mottagit meddelanden som de inte vill göra officiella i nuläget.
Citera
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Betänk ett givarfel. Datan du ser från sekundärradar är från flygplanets egna instrument. Civil primärradar är 2D radar och ger inte höjdangivelser på ekon, möjligtvis höglob eller låglob men på ett så pass stort avstånd från kusten tvivlar jag på att de faktiskt haft någon som helst primärradar-track på kärran (på civil radar då garanterat låglob på grund av radarhorisonten, möjligen att det finns militära stationer som haft det men sånt brukar ta tid att gräva fram).

Om kärran sprängts eller brutits sönder så kommer hastigheten i horisontalplanet på de individuella delarna mycket snabbt att minska under MTI filtrens trösklar och radartvärsnittet är så pass litet på individuella delar att du på en primärradar möjligen kan uppfatta att det blir ett antal mindre ekon som snabbt tappar hastighet (horisontell hastighet omvandlas till vertikal men det ser inte radarn) för att därefter försvinna.

Allright, jag trodde liksom att det var allmänt vedertaget att detta hade skett inom primär-radar täckning från första början?

Men som sagt, kanske har blivit en smärre misstolkning här då

Jobbigt om den uppgiften inte stämmer, då blir det här genast mycket mer komplicerat :/
Citera
Medlem
En annan teori jag har är att detta dåd är utfört av islamister som ville träna på att utföra en terrorattack för att sedan kunna göra samma sak mot USA, så de såg detta som någon slags övning inför det stora, riktiga dådet? Varför skulle man annars ge sig på ett vanligt malayiskt utan anledning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
De är spärrade har vi fått bekräftat av Interpol.. bra passkontroll uppenbarligen.

Enligt Interpols uttalande har Kuala Lumpur-flygplatsen inte använt deras system för att kontrollera något pass giltighet hittills under 2014.
Citera
2014-03-10, 21:02
Medlem
Är det fysiskt möjligt för ett sådant plan att klyva havsytan och sjunka utan att splittras först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in