2014-03-06, 22:48
Medlem
Dennis Lehane - "Ingenting Är Heligt", för att jag gillade dom två tidigare böckerna om detektiverna Gennaro och Kenzie. Verkar hittills mkt lovande. Har även införskaffat Irvine Welsh - "Skagboys" en prequel till "Trainspotting", för att Irvine Welsh är min stora favorit helt enkelt....
Citera
2014-03-06, 22:49
Medlem
Köpte Aldous Hyxleys Brave new world.
Måste erkänna att jag inte läst den än vilket är pinsamt.
Varje någorlunda allmänbildad person bör ha läst den så nu tar jag tag i det.
Citera
2014-03-07, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Köpte Aldous Hyxleys Brave new world.
Måste erkänna att jag inte läst den än vilket är pinsamt.
Varje någorlunda allmänbildad person bör ha läst den så nu tar jag tag i det.

Vilken konstig och tragisk värdering.
Citera
2014-03-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vilken konstig och tragisk värdering.
Kanske du har rätt i.
Men vill man uttala sig om vissa frågor och föra resonemang kan det vara bra att åtminstone känna till några av klassikerna. Men visst lite omoget resonemang men det får jag stå för.
Citera
2014-03-07, 19:31
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Kanske du har rätt i.
Men vill man uttala sig om vissa frågor och föra resonemang kan det vara bra att åtminstone känna till några av klassikerna. Men visst lite omoget resonemang men det får jag stå för.

Det är klart att det hör till allmänbildningen att ha läst Brave New World. Den åsikten behöver du verkligen inte be om ursäkt för.
Citera
2014-03-09, 15:05
Medlem
The fault in our stars och The perks of being a wallflower, ska bli intressant att läsa
Citera
2014-03-10, 20:12
Medlem
Sarcophaguss avatar
Köpte Gustav Meyrink's The Green Face och Gaston Leroux' The Mystery of the Yellow Room häromdagen. Har under senaste året snöat in mig på europeisk skönlitteratur från 1900-talets första hälft, framförallt sådan av det lite mörkare slaget, detta efter att ha läst bl. a Meyrinks The Golem och The White Dominican, båda två fantastiska böcker av en mycket intressant författare. Vad beträffar Gaston Leroux alster så var det litet av ett impulsköp då jag inte är bekant med författaren sedan tidigare mer än att jag har hört talas om honom, men den bör nog kunna falla inom ramarna för vad jag söker.
Citera
2014-03-10, 20:21
Medlem
Jag köper sällan böcker, jag lånar på bibliotek, senaste lånet vas boken Stenhuggaren av Camilla Läckberg, ca 100 sidor kvar av 405. enligt mig kunde den vara lite, lite kortare, kanske 375 sidor eller något.
Citera
2014-03-10, 20:31
Medlem
Slivars avatar
Efter att ha stött på hans namn i andra ting jag läst, samt kollat upp lite på nät så slog jag till och köpte 2 böcker av Julius Evola : The yoga of power och Ride the tiger. Endast påbörjat den ena.
"Everybody talks about the weather...we dont" Writings of Ulrike Meinhof.
Citera
2014-03-10, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slivar
"Everybody talks about the weather...we dont" Writings of Ulrike Meinhof.

Vilken underfundig och träffande titel.
Citera
2014-03-11, 20:08
Medlem
Rebali179s avatar
Köpte 2 pocketböcker idag

Kim Novak badade aldrig i Genesarets Sjö av Håkan Nesser
Och Pickadilly Circus ligger inte i Kumla av Håkan Nesser
Citera
2014-03-19, 22:33
Medlem
Ördögs avatar
Det blev häromveckan ett par franska förvärv via Priceminister. Dels:

Georges Duby: Le moyen âge (1984)

En box med de tre volymerna Adolescence de la chrétienté occidentale 980-1140, L'Europe des cathédrales 1140-1280 samt Fondements d'un nouvel humanisme 1280-1440.

I sin essäsamling Rymdljus (1993) nämnde den alltför tidigt bortgångne Peter Nilson just Georges Dubys böcker om medeltiden som en av sina källor vad gäller epokens hungerkatastrofer och domedagsföreställningar. Klart att jag blev intresserad, och föresatte mig att skaffa buckerna endera dan.

Och dels:

Fernand Braudel: L'identité de la France I-III (1986)

En annan välkänd fransk historikers verk, också det bestående av tre volymer i en box.
Senast redigerad av Ördög 2014-03-19 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in