2011-08-21, 00:41
Medlem
Shalashaskas avatar
Efter ett tips på Trevor Browns blogg så köpte jag Margaux Fragosos Tiger, Tiger: A Memoir
Citera
2011-08-21, 00:44
Medlem
mumin-trollets avatar
De första 3 delarna i serien om Djingis khan skriven av conn iggulden!
Verkligen superbra böcker med så mycket action och handling!
Köp!
Citera
2011-08-24, 17:22
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Beställde miljövänlig litteratur häromdagen:

Stefan Arvidsson - Aryan Idols: Indo-European Mythology as Ideology and Science
Verkar vara en objektiv och seriös bok om indo-europeisk politik.

Köpte alla dessa böcker i fysisk format även om vissa fanns i Kindle-format. Skall nog vänta lite med att helt gå över till DRM-skräpet tills det kommer bättre alternativ som t.ex. Google eBooks eller något.

Det är den engelska versionen av hans svenska doktorsarbete "ariska idoler" (som kom först).
Arvidsson är religionshistoriker och har enligt mig en illa dold agenda, dvs politiska och akademiska ressintements gentemot den idag inte helt politiskt korrekta Uppsala-trion Höfler-de Vries-Wikander.

Han har bl.a skrivit "Den lilla marxisten. En sorts ordbok" så där vet man ju var hans politiska premisser ligger.

https://kat.bibl.liu.se/uhtbin/cgisirsi.exe/6OezxXDmyk/HB/144440032/9
Citera
2011-08-25, 00:52
Medlem
Samuel R. Delany - Dahlgren
Johanna Russ - The Female Man
Michael Swanwick - Stations of the Tide

Varför?
Jag gillar Science Fiction.
Citera
2011-08-25, 01:20
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Det är den engelska versionen av hans svenska doktorsarbete "ariska idoler" (som kom först).
Arvidsson är religionshistoriker och har enligt mig en illa dold agenda, dvs politiska och akademiska ressintements gentemot den idag inte helt politiskt korrekta Uppsala-trion Höfler-de Vries-Wikander.

Han har bl.a skrivit "Den lilla marxisten. En sorts ordbok" så där vet man ju var hans politiska premisser ligger.

https://kat.bibl.liu.se/uhtbin/cgisirsi.exe/6OezxXDmyk/HB/144440032/9
Är medveten om att den finns på svenska, men är hans svenska version att föredra? Är det en kass översättning? Jag föredrar nämligen att läsa på engelska, och den svenska versionen är svår att få tag på.

Vad är det för politisk agenda han har? Jag är inte insatt i Uppsala-trion. I vilket fall som helst kommer jag att läsa den objektivt och ha i åtanke vad det är han kritiserar, hur han kritiserar och varför.
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-08-25 kl. 01:31.
Citera
2011-08-25, 15:32
Medlem
bombaccis avatar
Beställde boken, "Ormar i terrarium" av Tobbe Helin, för 95 kr genom min lokala zoo butik ( de måste beställa den från imazo ).

http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=980.1008&node=sV8&nodelev=

http://www.serpentum.com/pages/ormar_i_terrarium.html

Verkar vara en fin och intressant bok, som är gångbar för oss nybörjare och även för de lite mer avancerade. Varför jag beställer den? För att jag är väldigt sugen på att skaffa en kungspyton och vill lära mig mer. Intresserad av skäggagamer men kungspyton ska tydligen vara en ganska bra nybörjarorm o de är rätt så fascinerade på sitt sätt. Får hem boken imorgon, blir spännande o intressant läsning.
Citera
2011-08-25, 17:09
Medlem
Rakiis avatar
Inger Frimansson - Mannen med oxhjärtat
Buthler och Öhrlund - Ares tecken

Hittade dom lite spontant på Röda Korset och hos Akademibokhandeln så slog till för att ge dom till mamma som saknade något att läsa nu. Gick på 84 kronor totalt, billigt och sedan kan även jag läsa dom efteråt.
Citera
2011-08-26, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bra köp! Läs även Ett ufo gör entré och Jenny efteråt för att knyta ihop säcken. Jag har läst boken (första som du köpte) ett antal gånger i livet nu efter högstadiet då jag läste den första gången. Boken kunde ha till stor del ha handlat om mig, som även bor i samma bostadsområde där Sävbyholm ligger i verkligheten.

OK, jag ska hålla utkik efter dessa.
Citera
2011-08-28, 11:11
Medlem
En liten runda i Europa gav:

Celan, Paul & Ingeborg Bachmann - Herzzeit, der Breifwechsel

Bachmann, Ingeborg - Kriegstagesbuch

Bernhard, Thomas - Der Kultuerer (förnämlig liten illustrerad nyutgåva=

Bernhard, Thomas & Peter Hamm - Sind Sie gern böse? (hyperintressant intervjubok)

Jelinek, Elfriede - Winterreise

Bernhard, Thomas - Gesammelte gedichte

Mayer, Verena - Elfriede Jelinek, ein Porträt

+ ett tiotal tjeckiska titlar som plockades upp i Prag. Mestadels Nezval, Hakl, Holan och Hrabal.
Citera
2011-08-28, 15:11
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Efter ett tips på Trevor Browns blogg så köpte jag Margaux Fragosos Tiger, Tiger: A Memoir

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113035908

Boken kommer tydligen att i Januari nästa år ges ut i svensk översättning.
Citera
2011-08-28, 15:14
Medlem
freakonomics, verkade intressant när jag läste baksidan.
någon som läst den?
Citera
2011-08-28, 22:26
Medlem
"1985" av György Dalos. Det är helt enkelt mycket rekommendabel. Det är fortsättningen av "1984" av George Orwell.

Jag var helt enkelt nyfiken. Och låningstiden för biblioteket hade gått ut.

En annan som jag har beställt men inte fått är "Nybyggarna" av Vilhelm Moberg. Denna beställde jag helt enkelt därför att jag älskar utvandrareposet. Den har jag dock inte fått ännu och jag misstänker att jag har blivit lurad så det kanske inte räknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in