2014-03-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzeria-Vetarn
Fortfarande jag säger inte det är OK att begå brott, utan man måste fortfarande följa lagar fast man blir utsatt för brott. Simpelt eller hur?

Ex. Jag blir utsatt för rån varje helg då jag är på väg med tunnelbanan hem från jobbet eller krogen. Jag ruttnar på att polisen är ineffektiv så jag skaffar mig en pistol. Nästa gång jag blir utsatt för ett rån, väljer jag avfyra pistolen mot rånarna. Båda rånarna dör, ska inte jag bli fälld i domstol för brott då? (Tog personrån då det också är ett vardagsbrott.)

Du väljer att jämför detta med att skjuta någon i huvudet? Är du sinnesjuk eller trollar du bara.

Killen sätter upp en kamera på sin egen maskin, som endast tar bilder på folk som olovligen tar sig upp på hans maskin för att stjäla hans egendom. Och för detta riskerar han att dömas för brott medans de äckliga snutarna och media istället för gripa förövarna ger sig på honom.
Citera
2014-03-08, 16:29
Medlem
fitz-humes avatar
Jag hade för några år sedan en del problem med bensintjuvar och lät tejpa fast en enkel rörelsedetektor som trillade ut när man öppnade tanklocket. Första gången hade jag inget sådant skydd, de bröt upp tanklocket och orsakade fula märken på bilen. Andra gången funkade inte rörelsedetektorn och de stal bensin igen, dock inte lika mycket, kanske de blev upptäckta av någon. Tredje gången funkade rörelsedetektorn, jag väcktes vid midnatt, öppnade fönstret, fick se dem hålla på, jag blev upptäckt direkt och snabbt som satan stack de iväg med gasen i botten, de hann inte stjäla någon bensin och jag såg aldrig till dem mer efter det. Bor ni inte så långt från parkeringsplatsen kan alltså en enkel rörelsedetektor avslöja dem, ni kan gå dit med ett järnrör i handen och klubba dem duktigt, något som jag själv dock skulle undvika då man ju inte kan göra detta anonymt.
Citera
2014-03-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Du väljer att jämför detta med att skjuta någon i huvudet? Är du sinnesjuk eller trollar du bara.

Killen sätter upp en kamera på sin egen maskin, som endast tar bilder på folk som olovligen tar sig upp på hans maskin för att stjäla hans egendom. Och för detta riskerar han att dömas för brott medans de äckliga snutarna och media istället för gripa förövarna ger sig på honom.

Misslyckas sammhället borde det vara samhällets ansvar när man själv tvingas agera.

Pappan som sköt ihjäl en av de som trakasserat och mobbat hans son gick ju i princip fri. Där hade samhället och polisen ståt med tasken i näven och gjort annat. Nu var där ju andra faktorer inblandade också men hade inte samhället varit så passiva som de varit hade utgången blivit annorlunda.
Citera
2014-03-08, 17:15
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Förstår inte logiken i att själv bli misstänkt för ett brott när man publicerar bilder på någon som begår ett brott mot en själv. Någon som vill vara vänlig att förklara?

Som han själv säger, polisen hjälper inte mycket. Dem har ju annat för sig.
http://www.dn.se/sthlm/tidstjuvarna-...-polisarbetet/

Jag skulle ju lika gärna kunna lägga ut en bild på dig och påstå att du har våldtagit min syster och slänga upp på Facebook.

Sådana här lagar finns ju faktiskt för en anledning och även om det kanske är en smutta absurt just i det här fallet ska man faktiskt låta polisen vara polisen så vi slipper alla låtsas poliser ingen har koll på.
Citera
2014-03-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzeria-Vetarn
Fortfarande rättsväsendet och demokratin sätts ur balans när folk tar lagen i egna händer. Finns inga ursäkter, men visst är det synd om människor som får bostadsinbrott det ska jag inte dölja att jag tycker. Polisen lägger ofta inte resurser på stölder beror ofta på att det är uthemska ligor som ligger bakom det, då det är svårt att fälla några som lämnat landet och kostar oss skattebetalare mer, än det smakar. Då lägger Polisen istället pengar på att spränga ex grov kriminalitet (Narkotika handel, Rån, Våldtäkter och Mord.)*

Dessutom diselstölderna och inbrott beror ju främst på EU-politiker inte tar sitt ansvar. Inte bara Sverige som har problem med dom även Norge, Finland, Danmark Osv. har problem med det.

Ot: till mitt scenariot!
Att man inte ska bli dömd för mordet på dom "jag" råkade i all självsvar där är bara löjligt du tycker. Klart jag ska bli dömd, jag har köpt pistolen i uppsåt att använda den för "försvar". Där är motivet för att du skulle bli dömd i både tingsrätt och hovrätt för överlagt mord!

*Folk i vårt land vill ju inte betala skatt men ändå vill att allt ska fungera, detta är vad som händer när man sänker skatten...

Ja, skatten i Sverige är sänkt från att betala mest skatt i världen till att betala näst mest skatt i världen.
Citera
2014-03-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbjorkman
Om ni inte FÖRSTÅR logiken är det något snett.

Att inte HÅLLA MED om att det är så det bör gå till och att regler bör vara utformade på ett annat sätt är något helt annat.

Håll isär att FÖRSTÅ och att HÅLLA MED så ska ni se att det bli lättare att diskutera.

Nej, jag FÖRSTÅR inte logiken att polisen INTE jagar tjuvar utan ISTÄLLET jagar brottsoffer som ringer och tipsar polisen samt även visar bilder på förövarna. Jag må vara extremt korkad men du kan väl förklara den logiken för mig.
Citera
2014-03-09, 11:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Det är alltså olagligt att hänga ut brottslingar, men inte att hänga ut oliktänkande i kvällspressen? Sverige är verkligen ett upp-och-ner-vänt land.

Det hela beror ju helt på hur saken läggs upp. Att publicera en bild på personer som slangar diesel är OK, men påstår man att de begår brott kan det snabbt bli annorlunda. Det behövs ju inte heller, bara man kan hålla sig en smula kylig.

"Jag har tyvärr blivit av med bränsle, och därför är jag och polisen intresserade av att komma i tips om personerna på dessa bilder för att utredningen skall kunna gå framåt" kanske kan godtas. Däremot är man farligt ute om man påstår att "På de här bilderna ser man bränsletjuven Muhammed/Bertil/ Istvan i full frihet, stjälande bränsle". Det senare kan vara förtal eller möjligen, men inte så troligt HMF, litet beroende på vad man skriver i ärendet.

Nu framgår det vare sig hur bilderna ser ut (är de pixlade eller av sådan kvalitet att man inte gärna kan känna igen sig eller någon annan?) och framförallt, vad påstås rent allmänt i sammanhanget?

Vet man inte det vet man inte heller publiceringen är det minsta straffbar. Att visa en bild på folk som slangar diesel bör inte vara straffbart i sig, utan det måste till rena beskyllningar mot namngivna personer eller möjligen folkgrupper.
Citera
2014-03-09, 12:21
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det hela beror ju helt på hur saken läggs upp. Att publicera en bild på personer som slangar diesel är OK, men påstår man att de begår brott kan det snabbt bli annorlunda. Det behövs ju inte heller, bara man kan hålla sig en smula kylig.

"Jag har tyvärr blivit av med bränsle, och därför är jag och polisen intresserade av att komma i tips om personerna på dessa bilder för att utredningen skall kunna gå framåt" kanske kan godtas. Däremot är man farligt ute om man påstår att "På de här bilderna ser man bränsletjuven Muhammed/Bertil/ Istvan i full frihet, stjälande bränsle". Det senare kan vara förtal eller möjligen, men inte så troligt HMF, litet beroende på vad man skriver i ärendet.

Nu framgår det vare sig hur bilderna ser ut (är de pixlade eller av sådan kvalitet att man inte gärna kan känna igen sig eller någon annan?) och framförallt, vad påstås rent allmänt i sammanhanget?

Vet man inte det vet man inte heller publiceringen är det minsta straffbar. Att visa en bild på folk som slangar diesel bör inte vara straffbart i sig, utan det måste till rena beskyllningar mot namngivna personer eller möjligen folkgrupper.
Bilderna är av måttlig kvalitet men två personer bör vara lätt identifierbara.
Texten innehåller inga anklagelser om stöld, bara informationen att bilderna togs ovan entrepenadmaskinens tanklock. Bildägaren har lag ut tre bild: två föreställande två olika personer och en bild föreställande en okänd person som hanterar slangar och dunkar.
Man kan kanske säga som polisen när det eftersöker någon: vi tror han kan ha gjort viktiga observationer: De har varit på platsen och det vore intressant om de kanske har sett några dieseltjyvar eller liknande där i närheten av tanklocket, när de ändå hade vägarna förbi.
Citera
2014-03-09, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag hade för några år sedan en del problem med bensintjuvar och lät tejpa fast en enkel rörelsedetektor som trillade ut när man öppnade tanklocket. Första gången hade jag inget sådant skydd, de bröt upp tanklocket och orsakade fula märken på bilen. Andra gången funkade inte rörelsedetektorn och de stal bensin igen, dock inte lika mycket, kanske de blev upptäckta av någon. Tredje gången funkade rörelsedetektorn, jag väcktes vid midnatt, öppnade fönstret, fick se dem hålla på, jag blev upptäckt direkt och snabbt som satan stack de iväg med gasen i botten, de hann inte stjäla någon bensin och jag såg aldrig till dem mer efter det. Bor ni inte så långt från parkeringsplatsen kan alltså en enkel rörelsedetektor avslöja dem, ni kan gå dit med ett järnrör i handen och klubba dem duktigt, något som jag själv dock skulle undvika då man ju inte kan göra detta anonymt.

Funkar på vanliga fordon, problemet är att text skogsmaskiner oftast parkeras i skogen.
Har en släkting som är lantbrukare och har blivit utsatt för stölder vid flera tillfällen. Idioterna har text borrat sönder farmartanken vilket resulterade i att några 100liter diesel rann ut i naturen när klåparna tagit det dom ville ha. Dom har även slagit sönder tanken till en av traktorerna vilket har ledde till stora förluster, dels dom materiella skadorna + att fordonet blev stillastående i flera veckor i väntan på reperation vilket ledde till att dem blev tvungna och tacka nej till flera jobb.

Dem har även rörelsedeckare i maskinförrådet till belysning och larm i sovrummet... det underlättade ett kort tag tills tjuvarna började klippa elkabeln...

Det är nog bara en tidsfråga innan en diseltjuv råkar illa ut...
Citera
2014-03-09, 17:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Bilderna är av måttlig kvalitet men två personer bör vara lätt identifierbara.
Texten innehåller inga anklagelser om stöld, bara informationen att bilderna togs ovan entrepenadmaskinens tanklock. Bildägaren har lag ut tre bild: två föreställande två olika personer och en bild föreställande en okänd person som hanterar slangar och dunkar.
Man kan kanske säga som polisen när det eftersöker någon: vi tror han kan ha gjort viktiga observationer: De har varit på platsen och det vore intressant om de kanske har sett några dieseltjyvar eller liknande där i närheten av tanklocket, när de ändå hade vägarna förbi.

Ja, ungefär så bör vara straffritt. Det viktiga är som sagt att man inte beskyller dem för något brott.
Citera
2014-03-10, 01:14
Medlem
Pizzeria-Vetarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone

Brott som brott, eftersom jag "fixade" pistolen i förebyggande syfte...

Fortfarande olagligt.. Folk gapar om intigritet och yttrandefrihet sen backar folk som begår brott som stör intigriteten..

Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Ja, skatten i Sverige är sänkt från att betala mest skatt i världen till att betala näst mest skatt i världen.

Men din patetiska lilla industri moderat, ta reda på fakta innan du vräker ur dig saker du inte har någon som helst koll på.

http://www.kpmg.com/se/sv/kunskap-ut...atteligan.aspx
Citera
2014-03-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Funkar på vanliga fordon, problemet är att text skogsmaskiner oftast parkeras i skogen.
Har en släkting som är lantbrukare och har blivit utsatt för stölder vid flera tillfällen. Idioterna har text borrat sönder farmartanken vilket resulterade i att några 100liter diesel rann ut i naturen när klåparna tagit det dom ville ha. Dom har även slagit sönder tanken till en av traktorerna vilket har ledde till stora förluster, dels dom materiella skadorna + att fordonet blev stillastående i flera veckor i väntan på reperation vilket ledde till att dem blev tvungna och tacka nej till flera jobb.

Dem har även rörelsedeckare i maskinförrådet till belysning och larm i sovrummet... det underlättade ett kort tag tills tjuvarna började klippa elkabeln...

Det är nog bara en tidsfråga innan en diseltjuv råkar illa ut...

Finns väl redan såna tjuvar som råkat illa ut, var väl en utanför uppsala som körde av vägen och brann inne bland all tjuvad bensin/diesel förra vintern??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in