Citat:
Ursprungligen postat av
Flufffen
Förstår inte logiken i att själv bli misstänkt för ett brott när man publicerar bilder på någon som begår ett brott mot en själv. Någon som vill vara vänlig att förklara?
Som han själv säger, polisen hjälper inte mycket. Dem har ju annat för sig.
http://www.dn.se/sthlm/tidstjuvarna-...-polisarbetet/ 
Logiken är (vad man än tycker) att det är polisen som ska ta hand om det. Folk får inte hängas ut publikt som brottslingar, av någon enskild person. Det finns liknande fall, t.ex. där butiksägare har printat ut bilder (från övervakningskameror) på snattare och tejpat upp dem (bilderna

) på butikens skyltfönster. Det får man inte.
Tro
inte att jag sympatiserar med diesel-tjuvarna! Jag bara förklarar "logiken".. Och på sätt och vis känns det rätt. Anta att det förekommer stölder ur bilar nattetid på en boendeparkering. Och att någon drabbad känner att "nu jävlar.." och sitter vaken med kameran/mobilen i högsta hugg. Och så kommer
du släntrande över parkeringen och "tittar misstänkt" på några bilar (du kanske har ett bilintresse?). Och den drabbade tar ett foto. Den rätta vägen är då att lämna fotot till polisen, och inte lägga upp det på fejsboken så att kreti & pleti kan se det. Det skulle vara förödande för dig.
Att sedan polisen kan vara ineffektiv rättfärdigar inte att ett brottsoffer tar lagen i egna händer. Rent mänskligt förstår jag att det händer, men det gör det inte lagligt.