• 1
  • 2
2014-03-06, 09:25
Medlem
who-knowss avatar
http://www.nwt.se/varmland/article1502199.ece

Citat:
Fem dieselstölder på två veckor. Nu publicerar företagaren övervakningsbilder på misstänkta tjuvar på Facebook – trots att han själv kan polisanmälas.
– Jag tycker att jag har rätt att göra det, eftersom det inte finns någon annan hjälp att få.

http://www.nwt.se/varmland/article1502201.ece

Citat:
Företagaren kan ha gjort sig skyldig till ett lagbrott. Men trots det har polisen förståelse för hans agerande:
– Jag kan förstå den frustration många känner, säger pressinformatör Tommy Lindh.
Citera
2014-03-06, 09:35
Citat:
Ursprungligen postat av who-knows
http://www.nwt.se/varmland/article1502199.ece

http://www.nwt.se/varmland/article1502201.ece

Tja tidningen var inte till någon hjälp direkt, av naturliga skäl har jag inte köpt någon inloggning till den landsortsblaskan.
Citera
2014-03-06, 09:55
Medlem
JumpingJacks avatar
Har någon sett bilderna på FB, opixlade?
Citera
2014-03-06, 10:28
Medlem
Flufffens avatar
Förstår inte logiken i att själv bli misstänkt för ett brott när man publicerar bilder på någon som begår ett brott mot en själv. Någon som vill vara vänlig att förklara?

Som han själv säger, polisen hjälper inte mycket. Dem har ju annat för sig.
http://www.dn.se/sthlm/tidstjuvarna-...-polisarbetet/
Citera
2014-03-06, 10:51
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffår[LEFT
det[/left]en|47807262]Förstår inte logiken i att själv bli misstänkt för ett brott när man publicerar bilder på någon som begår ett brott mot en själv. Någon som vill vara vänlig att förklara?
av
nte jag heller...

Som flitid läsare av Ab o K står det dock klart för mig att det är GM som rättväsendet skyddar inte BO

Varför agerar inte POLITIET när man nu känner GM.
Citera
2014-03-06, 10:54
Medlem
who-knowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Har någon sett bilderna på FB, opixlade?

Det framgår inte vilken företagare det är, men eftersom han nämner om ett jobb i närheten av Arvika, kan det vara en bra gissning att detta företag finns i denna närhet. Vi för söka på företagssidor och se om det finns koppling till FB. Kanske det finns någon som vet
Citera
2014-03-06, 10:54
Medlem
Vart i FB finns bilderna?
Citera
2014-03-06, 11:19
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Förstår inte logiken i att själv bli misstänkt för ett brott när man publicerar bilder på någon som begår ett brott mot en själv. Någon som vill vara vänlig att förklara?

Logiken är (vad man än tycker) att det är polisen som ska ta hand om det. Folk får inte hängas ut publikt som brottslingar, av någon enskild person. Det finns liknande fall, t.ex. där butiksägare har printat ut bilder (från övervakningskameror) på snattare och tejpat upp dem (bilderna ) på butikens skyltfönster. Det får man inte.

Tro inte att jag sympatiserar med diesel-tjuvarna! Jag bara förklarar "logiken".. Och på sätt och vis känns det rätt. Anta att det förekommer stölder ur bilar nattetid på en boendeparkering. Och att någon drabbad känner att "nu jävlar.." och sitter vaken med kameran/mobilen i högsta hugg. Och så kommer du släntrande över parkeringen och "tittar misstänkt" på några bilar (du kanske har ett bilintresse?). Och den drabbade tar ett foto. Den rätta vägen är då att lämna fotot till polisen, och inte lägga upp det på fejsboken så att kreti & pleti kan se det. Det skulle vara förödande för dig.

Att sedan polisen kan vara ineffektiv rättfärdigar inte att ett brottsoffer tar lagen i egna händer. Rent mänskligt förstår jag att det händer, men det gör det inte lagligt.
Citera
2014-03-06, 11:31
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Logiken är (vad man än tycker) att det är polisen som ska ta hand om det. Folk får inte hängas ut publikt som brottslingar, av någon enskild person. Det finns liknande fall, t.ex. där butiksägare har printat ut bilder (från övervakningskameror) på snattare och tejpat upp dem (bilderna ) på butikens skyltfönster. Det får man inte.

Tro inte att jag sympatiserar med diesel-tjuvarna! Jag bara förklarar "logiken".. Och på sätt och vis känns det rätt. Anta att det förekommer stölder ur bilar nattetid på en boendeparkering. Och att någon drabbad känner att "nu jävlar.." och sitter vaken med kameran/mobilen i högsta hugg. Och så kommer du släntrande över parkeringen och "tittar misstänkt" på några bilar (du kanske har ett bilintresse?). Och den drabbade tar ett foto. Den rätta vägen är då att lämna fotot till polisen, och inte lägga upp det på fejsboken så att kreti & pleti kan se det. Det skulle vara förödande för dig.

Att sedan polisen kan vara ineffektiv rättfärdigar inte att ett brottsoffer tar lagen i egna händer. Rent mänskligt förstår jag att det händer, men det gör det inte lagligt.

Vän av ordning måste ju fråga
VILKEN LOGIK förklarar du?

Rättsväsende är ju absurt
Citera
2014-03-06, 11:52
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Det är alltså olagligt att hänga ut brottslingar, men inte att hänga ut oliktänkande i kvällspressen? Sverige är verkligen ett upp-och-ner-vänt land.
Citera
2014-03-06, 11:55
Medlem
990099s avatar
Bara en tidfråga innan någon hårig feministfitta får spel och börjar skrika hets mot folkgrupp.

Luktar Ziggis
Citera
2014-03-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse

Logiken i ditt argument haltar betänkligt. Nu förstår jag det som att bilderna är tagna under tiden som dom slangar bränslet från tanken, inga namn publiceras heller vad jag kunnat läsa mig till. I ditt exempel som gällde att någon kommer promenerande på en parkering är helt enkelt inte jämförbart med detta eftersom här fotas det under tiden brottet fullbordas, det gäller inte i situationen att man går på en parkering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in