2014-03-09, 22:04
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Ditt ursprungliga inlägg som startade diskussionen:
Ska jag ta något out of context skrivet av dig och göra samma sak kan vi nog sitta här hela kvällen.

Mitt första inlägg var mina tankar om vad jag tror har hänt.
När vi började diskutera det hela - notera att jag använt mig av ordet sannolikt varje gång.

Men språkpolis som du är förstår jag att du hakar upp dig på ett enda ord och ska skapa en diskussion kring det hela i 8 inlägg - timewaste.

Men som den större i denna diskussion ger jag dig nu sista ordet. Skriv vad du vill efter det här. Du har både kallat mig inkompetent, icke läskunnig och att jag har fel. Så jag förstår om ytterligare påhopp kommer här nu.
Citera
2014-03-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Det skall väl ha varit fint väder.
Ännu en av anledningarna till varför hela grejen är så konstig.

Jasså? jag har fått uppgifter om att det var åskväder.
Citera
2014-03-09, 22:06
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hur ser det ut med havsdjupet runt det påstådda krasch-området? I relation till exempelvis flygolyckan utanför Brasilien 2009?

Om det nu gått ner där så måste man beräkna oljefynden och kombinera deras position med sista radarkontakt och sedan mäta ut havsströmmarna och försöka finan ut var på botten flygplanet ligger, och sedan ta dit dykare eller ubåt?
Har jag fel?
Djupet i atlanten där AF447 störtade varierade mellan cirka 900 meter till 4000 meter.

The Gulf of Thailand där det nuvarande sökningsarbetet är centrerat har ett medeldjup på cirka 45 meter och ett maximalt djup på 80 meter.
Citera
2014-03-09, 22:06
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Djupet i atlanten där AF447 störtade varierade mellan cirka 900 meter till 4000 meter.

The Gulf of Thailand där det nuvarande sökningsarbetet är centrerat har ett medeldjup på cirka 45 meter och ett maximalt djup på 80 meter.

Tack, jättebra info, det är ju mycket grundare. 80 meter är ju gränsen för vad en tung dykare kan ta sig ned till.

..I ärlighetens namn oroas jag över att ett toppstyrt, kommunistiskt, genomkorrupt land som Vietnam har huvudansvaret över denna search & rescue-operation.

Det känns lite som att de vietnamesiska myndigheterna i det här läget hellre är rädda för att se dåliga ut i media istället för att faktiskt göra allt för att finna flygplanet och i möjliga fall rädda överlevande, varför mycket som annars kunde gjorts och i framtiden kan göras, kanske nu blir stoppat eller hindras på grund av kommunistisk byråkrati eller rädsla.
Senast redigerad av kato85 2014-03-09 kl. 22:08.
Citera
2014-03-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elegantlywasted
Här ser man det tydligare: http://postimg.org/image/7d2uij3wr/

Det skumma är ju att planet svänger åt andra hållet på den här bilden.
Tror bara det e flightradar som får problem när kontakten bryts. Dom beräknar att planet ska vara på ett ställe och visualiserar det. När planet sedan inte svarar försöker mjukvaran rätta till det och så blir det såhär. Går att se även när plan landar ibland att dom ska ha åkt rakt in i samhällen enligt flightradar vilket ju naturligtvis inte stämmer.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Nej, radiobaserad teknologi blir ganska snabbt värdelös under vatten.

Däremot så är jag under uppfattningen att moderna flygplan ska ha manicker som dessa ombord

http://en.wikipedia.org/wiki/Underwater_locator_beacon

Jag förmodar att samtliga Boeing Plan lär vara utrustade med detta.

Absolut men detta har inget med GPS att göra, mer med hur u-båtar hittar sina mål i öppen sjö

Det är alltså helt beroende av att man lyckas fånga upp signalerna från planets ELB om jag fattar det rätt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Hur var förresten väderförhållandena i flygområdet?
Tänkte på eventuella liknelser med Flight 447 och den mänskliga faktorn.

Inte enligt de uppgifter som framkommit hittills. Det som möjligtvis kan vara inblandat är onormalt starka jetströmmar och en tidigare lagad yttre del av ena vingen.
Citera
2014-03-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN

Nä alla stora nyhetskanaler rapporterade att det var klart väder och lite vind.
Citera
2014-03-09, 22:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Att det exploderade eller splittrades på hög höjd.

Det innebär inte att det försvinner från primär radar, förutsatt att denna har täckning för området. Ett stort mål övergår till många små, har hänt förr
Citera
2014-03-09, 22:10
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Dom har väl sagt att planet har försvunnit från radarn. Men störtat? Har de sagt det?

Tycker för övrigt att det är aningen märkligt att de inte gått ut med någon sista position (för det har de väl inte?).

Detta, vad fan är det här?

Varför skulle man inte göra det?

Jag tyckte det här var konstigt enda från första början då man gick ut med uppgifterna att planet "försvunnit" från radar

Vad kan ens vara en tänkbar anledning till att man sitter och håller på sån här information?
Senast redigerad av SkogsEinar 2014-03-09 kl. 22:31.
Citera
2014-03-09, 22:10
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN

Enligt aftonbladet:

Citat:
Under Malaysian Airlines-flygningen tyder alla indikationer på att det rådde klart väder.
Citera
2014-03-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elegantlywasted
Enl flightradars info befann sig planet (eller delar av det) på en nivå under hundra meter ett tag innan det försvann (vit linje indikerar det). http://postimg.org/image/3yygcgeah/

Intressant om detta stämmer. Som det ser ut på den här bilden har ju planet i så fall färdats en ganska lång sträcka på under 100 meters höjd. Dessutom har det skett innan "kursändringen". Alltså har planet först gått ned strax över vattenytan och sedan gjort en kraftig gir och försökt vända planet i nästan 180 grader. Är det någon som vet om det ens går att göra en så kraftig kursändring som bilden antyder?

Det första jag tänker när jag ser den här bilden är att kabinen tappat trycket och man har gått ned och sen försökt vända tillbaka mot land. Men då infinner sig direkt frågan varför inga nödsignaler skickades. Blir bara mer och mer mystiskt det här!
Senast redigerad av ManTheStan 2014-03-09 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in