2014-03-09, 21:49
Medlem
kato85s avatar
Hur ser det ut med havsdjupet runt det påstådda krasch-området? I relation till exempelvis flygolyckan utanför Brasilien 2009?

Om det nu gått ner där så måste man beräkna oljefynden och kombinera deras position med sista radarkontakt och sedan mäta ut havsströmmarna och försöka finan ut var på botten flygplanet ligger, och sedan ta dit dykare eller ubåt?
Har jag fel?
Citera
2014-03-09, 21:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
De lyckades ju hitta AF447s svarta låda som låg på ett 4000 meters djup så de borde väl gå att hitta även detta flygplans svarta låda.

Hurvida GPS funkar så djupt under vattnet vet jag inte, men det borde det väl göra?

Jag hoppas dom hittar CVR och FDR, tog rätt många år och mkt dyra insatser innan de fick upp lådorna från AF.

Att GPS fungerar öht under vatten tvivlar jag dock starkt på men ser gärna fram mot att bli upplyst (låter som en kontaktannons)
Citera
2014-03-09, 21:55
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Dom har väl sagt att planet har försvunnit från radarn. Men störtat? Har de sagt det?

Tycker för övrigt att det är aningen märkligt att de inte gått ut med någon sista position (för det har de väl inte?).

Vietnams militär gick ju väldigt tidigt ut och gav en position där planet enligt deras primärradar störtat, sen blev det väldigt tyst från dem. Malaysias militär har idag pratat om att de på sin radar sätt planet vända om precis innan det störtat.

Edit: Förlåt, ordet "störtat" har Maylsia inte använt, däremot användes det av Vietnam.

Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Sen när blev sannolikhetslära = uteslutning
Och du anklagar mig för att ha svårt att läsa...

Ditt ursprungliga inlägg som startade diskussionen:

Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Explosion och splittring på hög höjd kan nog uteslutas eftersom få vrakdelar hittats.
Senast redigerad av sven33 2014-03-09 kl. 22:01.
Citera
2014-03-09, 21:56
Medlem
elegantlywasteds avatar
Enl flightradars info befann sig planet (eller delar av det) på en nivå under hundra meter ett tag innan det försvann (vit linje indikerar det). http://postimg.org/image/3yygcgeah/
Citera
2014-03-09, 21:57
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men AF447 kraschade väl när man befann sig på en position där det inte gick att se flygplanet på radarn i vilket fall som helst. Jag minns att jag reagerade på det faktumet när jag såg en dokumentär om flygplanet i fråga, då jag inte visste att det fanns så att säga "blind spots" på radarn över öppet hav.

Men om jag har förstått det rätt så försvann detta flygplanet från radarn på en plats där det normalt sett inte ska ske. Vad kan detta bero på i så fall?
Citera
2014-03-09, 22:01
Medlem
elegantlywasteds avatar
Här ser man det tydligare: http://postimg.org/image/7d2uij3wr/
Citera
2014-03-09, 22:01
Medlem
-DaRude-s avatar
Hur var förresten väderförhållandena i flygområdet?
Tänkte på eventuella liknelser med Flight 447 och den mänskliga faktorn.
Citera
2014-03-09, 22:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elegantlywasted
Enl flightradars info befann sig planet (eller delar av det) på en nivå under hundra meter ett tag innan det försvann (vit linje indikerar det). http://postimg.org/image/3yygcgeah/

Jag vet inte hur mkt man vågar hänga upp sig på Flightradars info, skulle jag tro blint på den har jag sett många bekanta försvinna ner i världshaven, men det vore mycket intressant att få en initierad kommentar till ditt inlägg
Citera
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-

Det skall väl ha varit fint väder.
Ännu en av anledningarna till varför hela grejen är så konstig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Citat:
An airline pilot who flew within 100 nautical miles of the route 12 hours before the Malaysia Airline flight disappeared said there were large thunderstorms in the area, with some turbulence, but the weather did not appear to pose serious problems for commercial flights.

http://www.theguardian.com/world/2014/mar/09/missing-malaysia-airlines-flight-mh370-turned-around-search
Citera
2014-03-09, 22:04
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Funkar GPS under ett par hundra meter vatten? De behöver ju "fri sikt" till ett par satelliter

Nej, radiobaserad teknologi blir ganska snabbt värdelös under vatten.

Däremot så är jag under uppfattningen att moderna flygplan ska ha manicker som dessa ombord

http://en.wikipedia.org/wiki/Underwater_locator_beacon

Jag förmodar att samtliga Boeing Plan lär vara utrustade med detta.
Citera
2014-03-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Rätta mig om jag har fel, men AF447 kraschade väl när man befann sig på en position där det inte gick att se flygplanet på radarn i vilket fall som helst. Jag minns att jag reagerade på det faktumet när jag såg en dokumentär om flygplanet i fråga, då jag inte visste att det fanns så att säga "blind spots" på radarn över öppet hav.

Men om jag har förstått det rätt så försvann detta flygplanet från radarn på en plats där det normalt sett inte ska ske. Vad kan detta bero på i så fall?
Att det exploderade eller splittrades på hög höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in