2014-03-09, 21:36
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
?

Eller så är man bara objektiv. Jag ser båda scenariorna som fullt möjliga i dagsläget. Jag kritiserade dig för att du uteslöt det ena på felaktiga grunder så jo, man kan nog säga att jag har har rätt om det nu ska fastslås.

Och dem felaktiga grunderna var alltså att man hittat en hel dörr?
- Låter rimligt. (Säger fan ingenting - absolut ingenting om att jag har fel).

Om du tar AF447. Planet gick ned i vattnet helt. Enligt dig skulle det innebära vrakdelar nära varandra.
Faktum är att få vrakdelar hittades tillsammans under sökningsarbetet och ibland tog det dagar mellan nästa fynd. Det hade drivit långt ifrån varandra. Vilket dödar din ena teori.

För att döda din andra, antalet vrakdelar ökar väsentligt om planet delas upp på 10.000 meters höjd och fler flytande material skapas. Det skulle innebära att man hittar fler vrakdelar snabbt över större område - vilket man borde hittat vid det här laget - mer än 1 dörr (självklart min uppskattning men ändå).

Det tycker jag talar för att planet med större sannolikhet var helt och kraschade ned i havet. Än att det delades på 10.000 meters höjd.

Skriv inte mer till mig är du snäll - citera inte mina inlägg, du vet varken mer än mig gällande kraschen och behöver inte kritisera mina tankar bara för du tycker annorlunda. Tack!
Citera
2014-03-09, 21:36
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Maximal hatighet uppnås efter ett fall på ca 450 meter. Det tar ca 12 sekunder att uppnå den hastigheten. Då är accelerationen 0 efter som gravitiation och luftmotstånd balanserar varandra. Accelerationen är allra högst precis i början av fallet.
Det har ingen betydelse om man faller från 10000 m eller 450 m avseende hatigheten när man når marken. När man börjar närmar sig maximal hastighet är också accelerationen låg så man faller nästan lika snabbt om man faller 400 eller 450 meter. Däremot är man inte i närheten av maximal hastighet efter ett fall på endast 20 meter...

Om man faller från 10000 meter hinner man sannolikt få en del köldskador men man lär inte dö av dessa.
Det kan också tänkas att man blir medvetslös en stund pga syrebristen. Man kommer inte att dö av syrebrist. Det tar vid en normal sluthastighet (55-60 m/S) ca inte mer än en dryg minut att komma ner till höjden 6000 m. Där finns det garanterat tillräckligt med syre för att man inte ens skall bli medvetslös. Syrebrist under en dryg minut dör man absolut inte av.
Citera
2014-03-09, 21:40
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Och dem felaktiga grunderna var alltså att man hittat en hel dörr?
- Låter rimligt. (Säger fan ingenting - absolut ingenting om att jag har fel).

Om du tar AF447. Planet gick ned i vattnet helt. Enligt dig skulle det innebära vrakdelar nära varandra.
Faktum är att få vrakdelar hittades tillsammans under sökningsarbetet och ibland tog det dagar mellan nästa fynd. Det hade drivit långt ifrån varandra. Vilket dödar din ena teori.

För att döda din andra, antalet vrakdelar ökar väsentligt om planet delas upp på 10.000 meters höjd och fler flytande material skapas. Det skulle innebära att man hittar fler vrakdelar snabbt över större område - vilket man borde hittat vid det här laget - mer än 1 dörr (självklart min uppskattning men ändå).

Det tycker jag talar för att planet med större sannolikhet var helt och kraschade ned i havet. Än att det delades på 10.000 meters höjd.

Skriv inte mer till mig är du snäll - citera inte mina inlägg, du vet varken mer än mig gällande kraschen och behöver inte kritisera mina tankar bara för du tycker annorlunda. Tack!

Har du svårt att läsa? Jag har aldrig argumenterat för att din teori är fel, jag säger att du har fel som utesluter den andra. Vilket du har. Eftersom du inte vill diskutera mer med mig kan du ju försöka med någon av de andra 99 procenten av skribenterna som vet att du har fel.
Senast redigerad av sven33 2014-03-09 kl. 21:44.
Citera
2014-03-09, 21:42
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Svarta lådan, eller snarare lådorna, har ju alltid en GPS sändare så att man ska kunna hitta lådorna.
Funkar inte den eller varför hittar de inte lådorna? Den har en begränsad batteritid som kanske redan har dött ut.
Utan signalen så finns det en stor risk att lådorna aldrig kommer hittas. Och utan lådorna är risken stor att de aldrig kommer fram till kraschens orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Funkar GPS under ett par hundra meter vatten? De behöver ju "fri sikt" till ett par satelliter

De lyckades ju hitta AF447s svarta låda som låg på ett 4000 meters djup så de borde väl gå att hitta även detta flygplans svarta låda.

Hurvida GPS funkar så djupt under vattnet vet jag inte, men det borde det väl göra?
Citera
2014-03-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Absolut jättekonstigt, det skulle betyda att någon stängt av ADS-B samt transponern och sen flugit västerut mot thailand. Om man tar räckvidden på en normal primärradar så kan man inte missa att detta sker. En primärradar kan inte missa ett flygplan i storleken av en B772. Tänk på att dessa radarstationer måste lägga in filter för att undvika få in fåglar som "mål" på skärmen.

Osannolikt i mina ögon.

Ja, absolut. Verkligen superkonstigt. Men så här skriver faktiskt CNN:

"Meanwhile, Thailand's navy is shifting its focus in the search away from the Gulf of Thailand and the South China Sea, Thai Navy Rear Adm. Karn Dee-ubon told CNN on Sunday. The shift came at the request of the Malaysians, who are looking into possibilities the plane turned around and could have gone down in the Andaman Sea, near Thailand's border, Karn said.
The Andaman Sea lies to the west of a narrow strip of Thailand that ends in the Malaysian peninsula, while the Gulf of Thailand lies to the east of that Thai isthmus."

Något skumt måste det ju vara. Om malaysiska armén skulle ha så exakta uppgifter som man rimligtvis skulle kunna förvänta sig från primärradar så borde dom ju gå ut med det och snarare verka för att begränsa sökområdet istället för att nu utvidga det till extrema proportioner!
Citera
2014-03-09, 21:43
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Svarta lådan, eller snarare lådorna, har ju alltid en GPS sändare så att man ska kunna hitta lådorna.
Funkar inte den eller varför hittar de inte lådorna? Den har en begränsad batteritid som kanske redan har dött ut.
Utan signalen så finns det en stor risk att lådorna aldrig kommer hittas. Och utan lådorna är risken stor att de aldrig kommer fram till kraschens orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Funkar GPS under ett par hundra meter vatten? De behöver ju "fri sikt" till ett par satelliter

GPS har de väl inte? Skulle vara ett nytt påfund i sådana fall men vad de däremot har är en funktion som skickar ut signaler med ultraljud för att de ska kunna lokaliseras i vatten. Det här kräver dock att man är i området och söker med speciell utrustning.
Citera
2014-03-09, 21:44
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
De lyckades ju hitta AF447s svarta låda som låg på ett 4000 meters djup så de borde väl gå att hitta även detta flygplans svarta låda.

Hurvida GPS funkar så djupt under vattnet vet jag inte, men det borde det väl göra?

Det är större chans att hitta dessa svarta lådorna än vad det var för AF447. De lådorna som för länge sedan hade slutat sända ut signaler. Det var frukten av en oerhörd sökinsats som ledde till att man hittade svarta lådorna i de fallet.
Citera
2014-03-09, 21:44
Medlem
mysko-xs avatar
Citat:
En koncentrerad och stark EMP säger du..
En EMP påverkar bara elektronik, så hur skulle det kunna få planet att implodera (inte explodera?).
Hur skulle planet kunna skakas till pulver? Det är omöjligt, vilket scenario man än kan komma på.

Varför skulle Kina vara intresserad av att lägga sig i Ukrainakrisen?
Och tycker du inte att det skulle finnas ett bättre sätt att "lägga sig i Ukrainakrisen" än att döda hundratals oskyldiga människor? Speciellt när de inte ens låter någon veta att det var Kina som låg bakom dådet. På vilket sätt skulle dådet gagna Kina?
Jaså, det fanns specifika personer på planet? Vilka då?

Jag sa "inte som EMP", utan snarare kanske cymatics, eller vad man ska kalla det? http://youtu.be/ouAUo9jVtAU?t=4m40s

Hm, jag sa ukrainakrisen inom citationstecken. Där ingår ju även syrien, venezuela, och ja mellanöstern och nordafrika osv.. Kina är ju en av pjäserna i högsta världspolitiken, så klart att de intresserar sig om andra makter försöker "kuppa" till sig fördelar i maktbalansen.
Sen menade jag nog snarare att typ usa/nato förintade planet, för att skrämma Kina från att lägga sig i?
Senast redigerad av mysko-x 2014-03-09 kl. 22:00.
Citera
2014-03-09, 21:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Både Vietnams och Malaysias militär har ju vart ute och gaggat i media om att de har sett planet störta på olika platser på primärradarn så radartäckning måste ju rimligen finnas. Varför de trots detta inte lyckas hitta något har jag däremot svårt att förstå.
Dom har väl sagt att planet har försvunnit från radarn. Men störtat? Har de sagt det?

Tycker för övrigt att det är aningen märkligt att de inte gått ut med någon sista position (för det har de väl inte?).
Citera
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Ja, absolut. Verkligen superkonstigt. Men så här skriver faktiskt CNN:

"Meanwhile, Thailand's navy is shifting its focus in the search away from the Gulf of Thailand and the South China Sea, Thai Navy Rear Adm. Karn Dee-ubon told CNN on Sunday. The shift came at the request of the Malaysians, who are looking into possibilities the plane turned around and could have gone down in the Andaman Sea, near Thailand's border, Karn said.
The Andaman Sea lies to the west of a narrow strip of Thailand that ends in the Malaysian peninsula, while the Gulf of Thailand lies to the east of that Thai isthmus."

Något skumt måste det ju vara. Om malaysiska armén skulle ha så exakta uppgifter som man rimligtvis skulle kunna förvänta sig från primärradar så borde dom ju gå ut med det och snarare verka för att begränsa sökområdet istället för att nu utvidga det till extrema proportioner!

Min åsikt också!
Citera
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e

Citat:
Har du svårt att läsa? Jag aldrig argumenterat för din teori är fel, jag säger att du har fel som utesluter den andra

Sen när blev sannolikhetslära = uteslutning
Och du anklagar mig för att ha svårt att läsa...
Senast redigerad av Lar3e 2014-03-09 kl. 21:56.
Citera
2014-03-09, 21:48
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Det är större chans att hitta dessa svarta lådorna än vad det var för AF447. De lådorna som för länge sedan hade slutat sända ut signaler. Det var frukten av en oerhörd sökinsats som ledde till att man hittade svarta lådorna i de fallet.

Tog ju dock 2 år för de att hitta AF447s lådor.
Förhoppningsvis så går det betydligt snabbare att bärga dessa.

Lite fräckt hade det ändå varit om det hade varit Lost. På tal om Lost, skall man se om serien, men det är nog en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in