2014-03-09, 21:21
Medlem
Lar3es avatar
sven33
Det är ju en subjektiv fråga i högsta grad utan egentligt rätt/fel. Och eftersom du ifrågasatt min subjektiva fråga från första början skulle jag nog ändå påstå att det är du som inte lyssnar på vad jag säger snarare än jag som inte lyssnar på dig - då du ifrågasatt vad jag skrivit och inte tvärt om. Hursomhelst..

..går det att debattera detta fram och tillbaka och vrida och vända på det bäst man vill - som du också sa. Så jag säger agree to disagree så får tiden utvisa mer.
Citera
2014-03-09, 21:22
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nog måste det väl finnas god radartäckning i hela Gulf of Thailand? Man kan ju inte komma mer än cirka 10 mil från land som mest.

Någon insatt som vet?

Både Vietnams och Malaysias militär har ju vart ute och gaggat i media om att de har sett planet störta på olika platser på primärradarn så radartäckning måste ju rimligen finnas. Varför de trots detta inte lyckas hitta något har jag däremot svårt att förstå.
Citera
2014-03-09, 21:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Primärradar använder passiva radiosignaler som studsar mot flygplanen och ger ett eko tillbaka. Sekundärradar däremot skickar ut förfrågningar till en transponder ombord på flygplanet som svarar radarstationen med identitet, position, höjd med mera beroende på vilken sorts transponder flygplanet har.

Både primär och sekundär används av flygledare. Militären däremot kan ha sina egna primärradarstationer som används för att hitta fiendeflyg (som i vanliga fall inte brukar vara så snälla att sända ut signaler från en transponder.)

Jag är övertygad (utan några egentliga kunskaper om närområdet där i sig) att det är nästintill fläckfri radarteckning både av primär och sekundärradar i området. Även på lägre höjd, där man kan kombinera en radarstation för att både fånga upp flygplan på låg höjd som bådar på havet.

Så har vi samma uppfattning om radar, tack Nån som vet hur långt från kusten den förmodade haveriplatsen ligger?
Citera
2014-03-09, 21:24
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Malaysia har ju dock, vilket jag länkat om tidigare, ombett Thailand att genomföra flygspaning i Andamanhavet, dvs Thailands västkust. Planet skulle då behövt göra en vänstersväng på 90-180 grader och därefter fortsatt flera hundra kilometer. Tror knappast de skulle be Thailändarna om något sådant om de nu var helt bombsäkra på att primärradarn inte kan ha missat något. Man undrar då om malaysiska militären eller liknande sitter på någon information från primärradarn de inte gått ut med än?

Absolut jättekonstigt, det skulle betyda att någon stängt av ADS-B samt transponern och sen flugit västerut mot thailand. Om man tar räckvidden på en normal primärradar så kan man inte missa att detta sker. En primärradar kan inte missa ett flygplan i storleken av en B772. Tänk på att dessa radarstationer måste lägga in filter för att undvika få in fåglar som "mål" på skärmen.

Osannolikt i mina ögon.
Senast redigerad av VetMest 2014-03-09 kl. 21:27.
Citera
2014-03-09, 21:26
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
sven33
Det är ju en subjektiv fråga i högsta grad utan egentligt rätt/fel. Och eftersom du ifrågasatt min subjektiva fråga från första början skulle jag nog ändå påstå att det är du som inte lyssnar på vad jag säger snarare än jag som inte lyssnar på dig - då du ifrågasatt vad jag skrivit och inte tvärt om. Hursomhelst..

..går det att debattera detta fram och tillbaka och vrida och vända på det bäst man vill - som du också sa. Så jag säger agree to disagree så får tiden utvisa mer.

?

Eller så är man bara objektiv. Jag ser båda scenariorna som fullt möjliga i dagsläget. Jag kritiserade dig för att du uteslöt det ena på felaktiga grunder så jo, man kan nog säga att jag har har rätt om det nu ska fastslås.
Citera
2014-03-09, 21:27
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Absolut jättekonstigt, det skulle betyda att någon stängt av ADS-B samt transponera och sen flugit västerut mot thailand.
Går det att stänga av spårningssystemen på civila trafikflygplan? Jag tycker mig ha hört att det inte ska gå för att undvika terrorattentat av typ 9-11.
Citera
2014-03-09, 21:28
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Går det att stänga av spårningssystemen på civila trafikflygplan? Jag tycker mig ha hört att det inte ska gå för att undvika terrorattentat av typ 9-11.

En transponder kan du enkelt stänga av med hjälp av On/Off knappen faktiskt.
Citera
2014-03-09, 21:29
Medlem
junazs avatar
Citat:
Oavsett så skulle radarutrustning på Thailands fastland upptäcka planet för längesen om dom gjort en vändning och flugit mot Andamanhavet, känns föga troligt att det är ett möjligt scenario.

Nån skrev ju här att dom t o m måste filtrera för att inte fånga upp fåglar på radarn.
Citera
2014-03-09, 21:31
Medlem
sven33s avatar
Citat:

ADS-B är ju inte ens obligatoriskt än men ja det går att stänga av manuellt, även de svarta lådorna kan stängas av. Däremot nekas plan som inte har det inträde i vissa luftrum.
Citera
2014-03-09, 21:33
Medlem
Anon2s avatar
Svarta lådan, eller snarare lådorna, har ju alltid en GPS sändare så att man ska kunna hitta lådorna.
Funkar inte den eller varför hittar de inte lådorna? Den har en begränsad batteritid som kanske redan har dött ut.
Utan signalen så finns det en stor risk att lådorna aldrig kommer hittas. Och utan lådorna är risken stor att de aldrig kommer fram till kraschens orsak.
Citera
2014-03-09, 21:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Svarta lådan, eller snarare lådorna, har ju alltid en GPS sändare så att man ska kunna hitta lådorna.
Funkar inte den eller varför hittar de inte lådorna? Den har en begränsad batteritid som kanske redan har dött ut.
Utan signalen så finns det en stor risk att lådorna aldrig kommer hittas. Och utan lådorna är risken stor att de aldrig kommer fram till kraschens orsak.

Funkar GPS under ett par hundra meter vatten? De behöver ju "fri sikt" till ett par satelliter
Citera
2014-03-09, 21:34
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2

Problemet är att du måste hitta den ungefärliga nedslagsplatsen innan du ens kan börja söka efter lådorna, då signalen inte är så stark att den kan gå hur långt som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in