2014-03-09, 21:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ursäkta men med med facit i handen vet vi varför 447 störtade, vi har däremot inget facit för denna incident men däremot ett antal liknande omständigheter så hur vet du redan nu att det inte går att dra paralleller till 447?
Jag har inte sagt att det inte går att dra paralleller.

Vad jag sagt är att inlägg som enbart, eller nästan uteslutande, handlar om AF447 utan att dra några paralleller till denna olycka, är off topic och kommer att raderas.

/Moderator

(Däremot tror jag personligen inte att det är samma orsak. Hade detta plan fallit rakt ned i flera minuter - i ett stycke - borde det ha synts på radar. Vi får väl se om det släpps kompletterande information om radarobservationerna som ev skulle kunna tyda på fritt fall.)
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2014-03-09 kl. 21:13.
Citera
2014-03-09, 21:05
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Ur not hearing me.

Jag säger inte emot att en dörr kan lämnas intakt av en dekompression enligt ditt scenario.
Jag säger att det är orimligt att flygplanskroppen splittras (= går sönder, delar sig i flera delar) till följd av explosion/tekniskt fel på hög höjd och flygplanet endast lämnar en dörr kvar på vattenytan och inget mer.

Hade flygplanet gått sönder och delat sig på 10.000 meters höjd hade man förmodligen hittat stora mängder plast, flytande föremål som vattenflaskor, dynor, flytvästar osv. Något som hittills inte siktats.

Ur not hearing me skulle jag vilja säga.

Slår planet i vattnet intakt sprids "stora mängder plast, flytande föremål som vattenflaskor, dynor, flytvästar osv" med skillnaden att detta vore lättare att hitta eftersom det skulle ligga tillsammans (nåja).

Iof går det att debattera vad som skulle vara lättast att hitta eftersom planet i ditt scenario under vissa omständigheter skulle kunna sprida betydligt mindre skräp (samtidigt har ju planet knappast sjunkit utan att ha delats upp ordentligt vid impact och därmed spridit en del skit). Oavsett tror jag de flesta skulle hålla med om att vad vi sett hittills inte på något sätt tyder på att planet inte fallit sönder i luften (om något tvärt om).
Senast redigerad av sven33 2014-03-09 kl. 21:07.
Citera
2014-03-09, 21:08
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Intressant. Det vi försöker reda ut ju om det är möjligt för planet att krascha i havet och samtidigt innan dess försvinna helt från radar och kommunikationsutrustning (vilket gör att det ser ut som att det disintegrerat i luften). Om så är fallet är det antagligen någonting liknande Flight 447 som inträffat.

Möjlighet finns att helt försvinna från sekundärradarn, däremot så kommer primärradarn alltid fånga upp dig om du är ett tillräckligt stort föremål som radiovågorna kan studsa mot och beroende på vilket filter radarsystemet använder.

Vi har inte hört någon mer position än den som Flightradar24 givit ut, således är det väl troligt att det är den sista positionen även för primärradarn. Annars borde det, som jag skrev i ett tidigare inlägg, vara en mer koncentrerad räddningsinsats i ett specifikt område.
Citera
2014-03-09, 21:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest
Möjlighet finns att helt försvinna från sekundärradarn, däremot så kommer primärradarn alltid fånga upp dig om du är ett tillräckligt stort föremål som radiovågorna kan studsa mot och beroende på vilket filter radarsystemet använder.

Vi har inte hört någon mer position än den som Flightradar24 givit ut, således är det väl troligt att det är den sista positionen även för primärradarn. Annars borde det, som jag skrev i ett tidigare inlägg, vara en mer koncentrerad räddningsinsats i ett specifikt område.

Ok, du verkar insatt i hur detta fungerar och jag förmodar att det du avser med primärradar här är den som ATC har? Eller känner du till hur det ser ut med militär radar i området?

Om det fanns radartäckning i området så borde det definitivt vara en mer fokuserad sökinsats kan man tycka
Citera
2014-03-09, 21:15
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ok, du verkar insatt i hur detta fungerar och jag förmodar att det du avser med primärradar här är den som ATC har? Eller känner du till hur det ser ut med militär radar i området?

Om det fanns radartäckning i området så borde det definitivt vara en mer fokuserad sökinsats kan man tycka
Jo precis, har det funnits klar radartäckning i området så borde man i princip veta vad som har hänt med planet vid det här laget... Men nedslagsplatsen för allt bråte (det som återstår) kan ju vara milsvid, så det blir nog väldigt svårt att bärga massa vrakdelar om man inte finkammar större delen av Thailändska bukten närmsta veckorna.
Senast redigerad av junaz 2014-03-09 kl. 21:22.
Citera
2014-03-09, 21:15
Medlem
Nemiuss avatar
Om en dörr öppnas, med avsikt eller oavsiktligt, vid +800 km/h och +10000 m höjd, vad händer då? Tänker på om det är en enstaka del, en dörr, som hittats och att detta var den första delen som lämnade planet.
Citera
2014-03-09, 21:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nog måste det väl finnas god radartäckning i hela Gulf of Thailand? Man kan ju inte komma mer än cirka 10 mil från land som mest.

Någon insatt som vet?
Citera
2014-03-09, 21:18
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysko-x
Ett elektroniskt vapen orsakade detta?

Inte bara som en EMP då kanske, som skulle slå ut alla elektriska system, samt blockera ut/in-komunikation.
Kanske snarare något mycket mer "koncentrerat", eller starkare, som kunde få hela planet att implodera? Eller helt skakas sönder till pulver?

Det var min första tanke. Kanske Kina försökte lägga sig i "ukrainakrisen"?
Några specifika personer var på det planet, som inte bara var vanliga "civila".
Inte en olycka iallafall. Även om det var olyckligt.
En undanmanöver?
En koncentrerad och stark EMP säger du..
En EMP påverkar bara elektronik, så hur skulle det kunna få planet att implodera (inte explodera?).
Hur skulle planet kunna skakas till pulver? Det är omöjligt, vilket scenario man än kan komma på.

Varför skulle Kina vara intresserad av att lägga sig i Ukrainakrisen?
Och tycker du inte att det skulle finnas ett bättre sätt att "lägga sig i Ukrainakrisen" än att döda hundratals oskyldiga människor? Speciellt när de inte ens låter någon veta att det var Kina som låg bakom dådet. På vilket sätt skulle dådet gagna Kina?
Jaså, det fanns specifika personer på planet? Vilka då?
Citera
2014-03-09, 21:18
Medlem
VetMests avatar
Citat:

Primärradar använder passiva radiosignaler som studsar mot flygplanen och ger ett eko tillbaka. Sekundärradar däremot skickar ut förfrågningar till en transponder ombord på flygplanet som svarar radarstationen med identitet, position, höjd med mera beroende på vilken sorts transponder flygplanet har.

Både primär och sekundär används av flygledare. Militären däremot kan ha sina egna primärradarstationer som används för att hitta fiendeflyg (som i vanliga fall inte brukar vara så snälla att sända ut signaler från en transponder.)

Jag är övertygad (utan några egentliga kunskaper om närområdet där i sig) att det är nästintill fläckfri radarteckning både av primär och sekundärradar i området. Även på lägre höjd, där man kan kombinera en radarstation för att både fånga upp flygplan på låg höjd som bådar på havet.
Citera
2014-03-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetMest

Malaysia har ju dock, vilket jag länkat om tidigare, ombett Thailand att genomföra flygspaning i Andamanhavet, dvs Thailands västkust. Planet skulle då behövt göra en vänstersväng på 90-180 grader och därefter fortsatt flera hundra kilometer. Tror knappast de skulle be Thailändarna om något sådant om de nu var helt bombsäkra på att primärradarn inte kan ha missat något. Man undrar då om malaysiska militären eller liknande sitter på någon information från primärradarn de inte gått ut med än?
Citera
2014-03-09, 21:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenimDude
http://deicinginnovations.com/wp-content/uploads/2012/07/Aloha.jpg

Aloha Airlines flight 243, stor bit av karossen slets loss under flygning. En flygvärdinna sögs ut och omkom, resten överlevde.

Om inte det vore spännande nog att komma in för landning så kan man ju göra det i en cab

Fast det skedde på 7000 meters höjd. Det är en rätt så stor skillnad. På den höjden finns det åtskilliga plan som klarat svåra skador och dekompression. Däremot inga jag känner till på över 10 000 meter. Effekten på den mänskliga kroppen blir också oerhört mycket våldsammare vid en dekompression på 10 000 meter.
Citera
2014-03-09, 21:20
Medlem
VetMests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemius
Om en dörr öppnas, med avsikt eller oavsiktligt, vid +800 km/h och +10000 m höjd, vad händer då? Tänker på om det är en enstaka del, en dörr, som hittats och att detta var den första delen som lämnade planet.

Det går ej, differensen mellan flygplanets kabintryck (8000 ft tryck) och lufttrycket utanför är för stort för att man ska orka öppna dörren. Dessutom är "dörren" som figurerar i media inte en B772 dörr. Det ser ut som en dörr som sitter ovanför vingen och som används som nödutgång, det enda problematiska med den teorin är dock att en B772 inte har en sån dörr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in