2014-03-09, 16:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Det jag menar är att det finns en möjlighet att KJ inte är inblandad i mordet på VB.

Det finns för många oklarheter i fallet för att med säkerhet kunna säga att han är den som dödat VB.
Ett sätt att komma närmare sanningen är att utesluta andra potentiella GM, något åklagarna inte lyckats med.

Brottet KJ (eller MB) kan ha gjort sig skyldig till kan väl omfatta mera eller annat än bara "dödandet" - dvs hållit i knivskaftet vid mördandet ? Hur tänker du ?
Citera
2014-03-09, 16:26
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Många tycker det ja, men tyckande håller inte rent juridiskt det gör däremot bevis.
I det här fallet är det ganska solklart vad det rört sig om oavsett vad många tycker.
Domstolens uppgift är att värdera bevisen, och i detta fallet anser man det vara övertygande. Och då gäller det rent juridiskt för vem som anses vara skyldig, och vem som döms för mordet.

Det är väldigt stora skillnader på vem som döms som skyldig och vad människor anser sig tycka då det gäller ett styckmord. Men för att konstatera i rent tyckande så är det inte alls så svårt att värdera bevisen i fallet och faktiskt hålla med om vem som är jävligt skyldig till det här styckmordet.

Ska andra ha mördat VB krävs det någon form av uppsåt att sätta dit någon annan för mord, och det kommer in ett mycket krångligt scenario om plantering. Den sk planteringen håller inte rent tekniskt eller förnuftigt. Det är för mycket planteringar och ska då ha utförts med tillgång till bil och lägenhet. Så det här är inte direkt oklart på något sätt. Det är mycket uppenbart och graverande för den skyldige. En vacker dag kanske han kommer erkänna det vet man inte.

Nej klart att tyckande inte håller juridiskt det förstår jag också men nu är det ju så att det finns för många luckor i fallet.
Om fallet varit så solklart så hade vi som granskar bevisen inte varit så många som vi är.

Du gillar bara att kritisera. Kan du inte vara gullig och bidra med något istället?
Senast redigerad av Namibia1 2014-03-09 kl. 17:23.
Citera
2014-03-09, 16:26
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Berätta vem det handlar om och vad ryktet säger om du nu har hört något, varför säga A men inte B?

Jag har inte fått bekräftat uppgifterna än.
Citera
2014-03-09, 16:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oraklet.i.skogen
Jag har inte fått bekräftat uppgifterna än.

Spelar ingen roll, skriv tydligt att det är ett löst rykte, kom igen nu, ut med språket.
Citera
2014-03-09, 16:29
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Brottet KJ (eller MB) kan ha gjort sig skyldig till kan väl omfatta mera eller annat än bara "dödandet" - dvs hållit i knivskaftet vid mördandet ? Hur tänker du ?

Jag menar allt som har med VBs död att göra.
Citera
2014-03-09, 16:44
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Spelar ingen roll, skriv tydligt att det är ett löst rykte, kom igen nu, ut med språket.

Ok. Löst rykte:

Karatetränaren köpte nya kängor och började om att samla på knivar någon gång under Juli/Augusti 2013.
Citera
2014-03-09, 16:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok. Löst rykte:

Karatetränaren köpte nya kängor och började om att samla på knivar någon gång under Juli/Augusti 2013.

Tack, ja det ryktet ger säkerligen någon vatten på sin kvarn. Nya kängor köper folk då och då, säger ryktet något om detaljer kring inköpet, när t ex.

Det där med knivarna, vad kan det tyda på?
Citera
2014-03-09, 16:54
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Du har fel!
Många tycker att det finns en möjlihget att KJ är oskyldig och tycker att man skulle ha följt upp alternativa GM om inte annat för att utesluta dessa.
Det är möjligt att KJ är GM men det är för många luckor i utredningen.

Anledningen till att jag tror på alt GM är att någon gjort slagningar på KJs och JJ bil i nära anslutning till mordet.
Sen att AN skulle ha hotat att döda VB via SMS en månad innan hon dör, vad handlar det om?
Varför är VB rädd att träna 30/4 och 2/5?
Det finns en oro hos VB redan innan hon blir dödad, är det bara jag som tycker att det är konstigt?

Ja, jag tycker att vittnesmålet av Conny Lönnberg säger en del om situationen:
FUP s1049
Citat:
Hon ville gå till träningslokalen Dojon men hade sagt att hon gjort något "dumt " alternativt " dumhet " och var rädd för att gå dit. Conny tillfrågas vad detta betyder eller om han vet mer om detta.

FUP s1050
Citat:
Conny berättar att Ploj även sagt att Mikael Berg hade haft " trubbel " med någon eller några förra sommaren. Conny vet inte vad detta handlade om eller vilka som var inblandade förutom att Ploj sagt att hon valt att ljuga med anledning av detta trubbel.
Citera
2014-03-09, 17:10
Medlem
oraklet.i.skogens avatar
Citat:
Tack, ja det ryktet ger säkerligen någon vatten på sin kvarn. Nya kängor köper folk då och då, säger ryktet något om detaljer kring inköpet, när t ex.

Det där med knivarna, vad kan det tyda på?

Sa ju ungefär när det skett.

Ska kolla om jag kan få det bekräftat till veckan. Har ev mer info på gång.
Citera
2014-03-09, 17:10
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ok. Löst rykte:

Intressant.

Vet du vad det var för knivar och skor? Hur många? Var är dem köpta?
Citera
2014-03-09, 17:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sa ju ungefär när det skett.

Ska kolla om jag kan få det bekräftat till veckan. Har ev mer info på gång.

Ja det sa du ju faktiskt. Köpet har gjorts lång tid efter mordet, ser inte direkt vad uppgiften kan innebära om den är sann. Det samma vad gäller knivsamlandet?
Citera
2014-03-09, 17:39
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ja det sa du ju faktiskt. Köpet har gjorts lång tid efter mordet, ser inte direkt vad uppgiften kan innebära om den är sann. Det samma vad gäller knivsamlandet?

Berg hade väl slutat "knivsamla" eller?

EDIT:
FUP s995
Citat:
Micke delgs att det har framkommit att han är knivintresserad. Han uppger att detta stämmer men han har sålt av de flesta knivarna. Han har knivar kvar och även svärd som man använder inom karaten. Knivarna är handgjorda och ses mest som samlingsknivar.
Senast redigerad av zero73 2014-03-09 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in