2014-03-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Varför digitaliserar de inte arkivet? Så kan de slänga allt papper?

Blaskan har väl bedömt att det är inget att spara. Gubben sitter kvar på dem till han trillar av pinn.
Citera
2014-03-09, 11:21
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Varför digitaliserar de inte arkivet? Så kan de slänga allt papper?

Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Blaskan har väl bedömt att det är inget att spara. Gubben sitter kvar på dem till han trillar av pinn.

Han beter sig antagligen oerhört aggressivt och protektionistiskt om någon råkar gå in i "hans" arkiv, eller föra ämnet på tal. Det är antagligen billigare att låta honom sitta där i tomma, ekande, dammtäckta lokaler och vakta på sin "skatt".

Så ja, när han trillat av pinn åker förmodligen allt ner i sopcontainern.

Undrar hur många fler sk journalister som kommer att sitta som gubb-jan under de närmaste åren?
Citera
2014-03-09, 11:32
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
En talande illustration till att tidningen är definitivt död som förmedlare av nyheter. Flashback publicerar domen i ett vapenmål i Göteborg 28 minuter efter att den meddelats, kl.14.28 den 25 februari. Gamla trötta Göteborgs-Pesten vaknar till liv tio ( ) dagar senare den 7 mars (på webben) och den 8:e i papperstidningen och publicerar detta som en "nyhet"!
Fast de flesta nyhetstrådar på Flashback tycks ta avstamp från en artikel i något etablerat media eller från någon högerblogg så det skulle antagligen bli rätt tunt med trådar om de etablerade medierna försvann.

Dessutom verkar nyhetsflödet på flashback framförallt vara begränsat till nyheter där skribenter kan klaga på "pk" samt en del smaskigare brott. Låt vara att jag inte dagligen går igenom alla forum men där finns ett problem till med flashback som arbetsförmedlare. Tidningar och de större högerbloggarna har en struktur som gör det mycket lättare att få en överblick av deras nyheter. För många av Flashbacktrådarna gäller även att man får vada genom mycket skit och irrelevanta inlägg, vilket är som det ska i ett forum, innan man hittar något guldkorn.
Citera
2014-03-09, 11:34
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Fast de flesta nyhetstrådar på Flashback tycks ta avstamp från en artikel i något etablerat media eller från någon högerblogg så det skulle antagligen bli rätt tunt med trådar om de etablerade medierna försvann.

Dessutom verkar nyhetsflödet på flashback framförallt vara begränsat till nyheter där skribenter kan klaga på "pk" samt en del smaskigare brott. Låt vara att jag inte dagligen går igenom alla forum men där finns ett problem till med flashback som arbetsförmedlare. Tidningar och de större högerbloggarna har en struktur som gör det mycket lättare att få en överblick av deras nyheter. För många av Flashbacktrådarna gäller även att man får vada genom mycket skit och irrelevanta inlägg, vilket är som det ska i ett forum, innan man hittar något guldkorn.
Det är sant. Trots det hittar man snabbt betydligt fler guldkorn på Flashback än i svensk MSM.
Citera
2014-03-09, 11:42
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattlandet
Han beter sig antagligen oerhört aggressivt och protektionistiskt om någon råkar gå in i "hans" arkiv, eller föra ämnet på tal. Det är antagligen billigare att låta honom sitta där i tomma, ekande, dammtäckta lokaler och vakta på sin "skatt".

Så ja, när han trillat av pinn åker förmodligen allt ner i sopcontainern.

Undrar hur många fler sk journalister som kommer att sitta som gubb-jan under de närmaste åren?

Ja, det får man faktiskt intrycket av i artikeln när man läser mellan raderna:

Citat:
Längst bort i korridoren ljusnar det och värmen stiger. Det är här Gubb Jan Stigson har sitt tjänsterum, belamrat med det egna arkivet.
– Där är nazister, säger han och pekar på en skåphylla proppfull av DDs vita kuvert med domar och tidningsklipp. Där är ouppklarade mord, där är ouppklarade rån, där är maffiabankiren och där är det ex-gängmedlemmar.

Arkivet får inte plats i ett rum så han har annekterat rummet tvärs över. Några kartonger finns hemma också. Fast frugan blir vansinnig, så de ska ut.
– Du kanske kommer ihåg att det var en gubbe i Kristinehamn som mördade sin hustru för ett år sedan? Jag hittade honom i mitt arkiv. Han hade begått ett trippelmord 1975, så det var vi först med att berätta, säger Gubb Jan Stigson.
Polisen brukar hänvisa journalister som har faktafrågor om ouppklarade brott till honom, de vet att han har allting i arkivet.

Arkivets omfång har gjort att det är svårt att flytta över till DT.
– Det får inte plats men det är ingen som vill att det ska slängas. Tvärtom – alla vet att vi har nytta av arkivet. Jag vet inte hur de ska lösa det.

Gubb Jan sitter på sina högar av papper som han heligförklarat som tidningens guldgruva. Det är "hans" arkiv och "alla har nytta av det". Ja, till och med polisen, allmänheten, forskare osv. Men från DT är beskedet klart och tydligt, vi har inte plats för dina papper och lådor som ingen kommer kolla i. Hade man sett någon nytta av det så hade man beslutat om att digitalisera detta och slänga allt i containern. Istället väntar man ut honom sen kommer ev. någon eldsjäl kolla igenom om det finns något av värde, men troligtvis kommer allt slängas direkt.
Citera
2014-03-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Ja, det får man faktiskt intrycket av i artikeln när man läser mellan raderna:
Gubb Jan sitter på sina högar av papper som han heligförklarat som tidningens guldgruva. Det är "hans" arkiv och "alla har nytta av det". Ja, till och med polisen, allmänheten, forskare osv. Men från DT är beskedet klart och tydligt, vi har inte plats för dina papper och lådor som ingen kommer kolla i. Hade man sett någon nytta av det så hade man beslutat om att digitalisera detta och slänga allt i containern. Istället väntar man ut honom sen kommer ev. någon eldsjäl kolla igenom om det finns något av värde, men troligtvis kommer allt slängas direkt.

Det får mig osökt att tänka på denne figuren: http://www.biz.uiowa.edu/bizblog/wp-content/uploads/2011/12/milton-office-space.jpg Kan det månne vara framtiden för journalister?
Citera
2014-03-09, 16:05
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

Felet du gör är att du utgår ifrån att nyhetsförmedling försvinner med tidningarna. Det är förstås inte sant. Nyheter dyker idag upp snabbare på Twitter än i våra tidningar. Låt oss ta ett exempel: en stor jordbävning sker i stad X. Snabbt översvämmas nätet av bilder, varningar skrivs ut av berörda myndigheter, man släpper information om de första dödssiffrorna, trådar på nätet startas. Var i allt detta behöver vi tidningar? Vilket mervärde fyller Aftonbladet här med någon korkad journalist som ska spekulera i saker som man inte begriper?
Citera
2014-03-10, 09:16
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Felet du gör är att du utgår ifrån att nyhetsförmedling försvinner med tidningarna. Det är förstås inte sant. Nyheter dyker idag upp snabbare på Twitter än i våra tidningar. Låt oss ta ett exempel: en stor jordbävning sker i stad X. Snabbt översvämmas nätet av bilder, varningar skrivs ut av berörda myndigheter, man släpper information om de första dödssiffrorna, trådar på nätet startas. Var i allt detta behöver vi tidningar? Vilket mervärde fyller Aftonbladet här med någon korkad journalist som ska spekulera i saker som man inte begriper?
Hur vanligt är det att Twitter är en originalkälla för trådar på Flashback jämfört med att etablerade media är originalkällan?

Av de nyhetstrådar som jag läst på Flashback så är det bara i undantagsfall som det varit något annat än etablerade media eller någon högerblogg som varit huvudkälla för nyheten. Nu kan det naturligtvis vara så att jag missat massvis med trådar där Twitter är den huvudsakliga källan och att de trådarna är i majoritet fast jag inte har sett dem och det är därför jag ställer frågan.
Citera
2014-03-10, 10:25
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Hur vanligt är det att Twitter är en originalkälla för trådar på Flashback jämfört med att etablerade media är originalkällan?

Av de nyhetstrådar som jag läst på Flashback så är det bara i undantagsfall som det varit något annat än etablerade media eller någon högerblogg som varit huvudkälla för nyheten. Nu kan det naturligtvis vara så att jag missat massvis med trådar där Twitter är den huvudsakliga källan och att de trådarna är i majoritet fast jag inte har sett dem och det är därför jag ställer frågan.
Men tidningsdöden är väl ändå inte liktydig med nyhetsförmedlingsdöden. Efterfrågan på nyheter av allehanda slag är mins lika stor idag som tidigare och när det finns en efterfrågan uppstår det i regel ett utbud. Det vi ser nu är en förskjutning från gammelmedia till ny media. Gammelmedia står kanske fortfarande för majoriteten av den första kontakten med en nyhetshändelse men det är länge sedan gammelmedia stod för majoriteten av substansen i nyhetsrapporteringen. Och på viss sikt kommer gammelmedia även att ha ersatts som den som förmedlar den första kontakten med en nyhet. Utbudet börjar fylla det rum efterfrågan skapar. Anledningen till att gammelmedia inte dött helt är att förändringen tar viss tid men utvecklingen är extremt tydlig.
Citera
2014-03-10, 13:42
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:

Du har rätt i sak, men det är bara semi-relevant för tidningsdöden. Det blir som att påpeka att huvuddelen av uträkningarna 1971 gjordes på räknemaskiner. Facit var likväl dödsdömt.

Samma dag som gp går i graven kommer de flashbacktrådarna som länkade till gp vara ersatta med en annan nyhetsförmedlare. Precis på samma sätt som skrivandet inte dog ut när skrivmaskinen fasades ut. Ordbehandlaren tog över...
Citera
2014-03-11, 00:27
Medlem
Det skall bli mig ett sant nöje att se sydsvenskan gå omkull, med Anja Gatu (korkad och med en gigantisk vårta mitt i ansiktet), Rakel Chukri (Kulturchef-dum i huvudet), Per T Ohlsson (var tidigare chefredaktör, han stör jag mig bara på i största allmänhet). Har för mig att de sade upp rätt mycket folk nyligen. De har också flyttat in i svindyra kontorslokaler nere vid citytunneln Triangeln här i Malmö. Kan bara hoppas att den dyra hyran kan skynda på utförsåket. Jag tror dock svenskan kommer att gå omkull först, vilket är synd, för det är en riktigt bra och välskriven tidning, som jag köper då och då även om jag inte bor i stockholm. Deras finans-del och kultur-del är av redigt bra virke.
Citera
2014-03-11, 00:42
Medlem
AgentJoyBoys avatar
http://www.journalisten.se/nyheter/gubb-jan-fast-i-dds-rivningshus

Detta är nog vad som inträffat. När DT tog över DD så var detta ärkefienden under deras fötter. De valde att sparka alla som inte kunde direkt tillföra något till DT och lade ner deras arbetsplats. En av de få som fick vara kvar var Gubb Jan Stigson. Han var ett känt brandname och DT hoppades att han skulle dra med sig läsare.

Snart skar det dock sig rejält med de nya ägarna och Gubb Jan när han fick veta att de inte ville ha hans arkiv. Hans skulle vackert skriva artiklar, men de var ointresserade av hans research. Tidsödande, onödigt, vi har inte plats för dina papper osv. Gubb Jan skulle bara stå som avsändare på allla brottsnotiser.

Gubb Jan gör sig besvärlig och sprider negativitet som kring sig (och stämningen är redan spänd). Snart springer Gubb Jan till den nya chefen och frågar när de flyttar med hans arkiv. "I sinom tid", "vi ska lösa detta" osv. Gubb Jan hävdar att han inte kan göra något utan sitt arkiv och börjar åka iväg på arbetstid och gräva i sina papper. Gubb Jan är besvärlig och börjar tillslut tjata om att han har en skada på balansnerven och att allt är skit med DT osv.

Ledningen tröttnar på honom och han får vara kvar ensam i DD-byggnaden tills den rivs.

Föreställ er nu Gubb Jans dag. Han anländer och det är mörkt på morgonen. Parkeringsplatsen är tom. Han larmar av och går in ensam i DD-byggnaden. Det är dödstyst, inte ett ljud. Han går upp till sitt kontor och allt är dammigt och skräpigt. Nu har han fått som han ville.

Gubb Jan får kanske 1-2 samtal i veckan. "Tja Gubb Jan, det är snubbe som blivit knivskuren i centrum, kan du kolla om du får fram något? Polisen säger att det är en arab iallafall." Gubb Jan letar i sitt arkiv, hittar något men ser visst att journalisten redan publicerat artikeln.

Dagarna går och nästan alla hans timmar på jobbet går åt att surfa porr och ångestrunka för 12:e gången idag. Och ibland titta på något vänsterhemsida. Men mest blir det porr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in