2014-03-07, 21:46
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
Har hittat en helt fantastisk artikel som beskriver tidningsdöden.. jag kopierar in vissa.. stycken.. men ni måste gå in på länken.. läsa hela.. och kika på bilden.. nästan episkt..

http://www.journalisten.se/nyheter/gubb-jan-fast-i-dds-rivningshus

Gubb Jan fast i DDs rivningshus

För ett år sedan flyttade Dala-Demokratens redaktion in i Dalarnas Tidningars hus. Men kriminalreportern Gubb Jan Stigson blev kvar med sitt kriminalarkiv. Han kan inte flytta på grund av ljudmiljön i DT-huset, men han kan inte heller stanna i DD-huset som ska rivas inom kort. Vart han ska ta vägen kan ingen ge svar på.

Dala-Demokratens ekonomiska kris 2012 ledde till massuppsägningar, tio nedlagda lokalredaktioner och ett samarbete med tidigare värsta konkurrenten Dalarnas Tidningar. Tidningens överlevnad stod på spel. DDs vita plåtlada vid rondellen på E16 övergavs i mars och hela redaktionen flyttade in i DT-huset. Hela redaktionen? Nej, en ensam journalist är kvar i DD-huset.

Orsaken till att Gubb Jan Stigson blivit kvar i det övergivna huset är arbetsmiljön på den nya arbetsplatsen. DDs redaktionsrum i DT-huset ligger direkt ovanför tryckpressen.
– Jag har en skada på balansnerven. När tryckpressen kör vibrerar rummet och jag blir sjösjuk, säger han.

Han började på DD som sommarvikarie på lokalredaktionen i Malung 1974 och blev fast anställd i juni 1975. Han fyller 64 i sommar men har slagit bort tankarna på att gå i pension i förtid.
– Det slår för hårt ekonomiskt, så jag överväger i stället att jobba kvar till 66 eller 67.

– Jag sitter som på Titanic och väntar på undergången.

-----

Som sagt.. bara några utvalda delar.. gå in och läs hela..

Ja, det är en fin liten historia om tidningsdöden. Värsta konkurrenter som samarbetar, flytt till andra lokaler, uppsägningar - och en äldre man som sitter ensam och väntar på pensionen, och helst vill att allt ska vara som förut.
Citera
2014-03-07, 22:28
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Är de flesta människor verkligen mer insatta i något ämne alls? Jag kan inte påstå att människor är mer insatta i ekonomi idag. Folk låter ganska korkade när den bild de ger är den bild de hämtat från gammel-media. De återger denna bild okritiskt. Det avser tex finanskrisens bakgrund. Hur finanskrisen borde lösas en gång för alla vet de ingenting om. Detta i en tid när mängder av unga på högskolenivå utbildas till ekonomer.

Har journalister någonsin varit kunniga och objektiva, var de det på tex 1960-talet? Man är lätt skeptisk.

Vissa journalister har inte gjort sig överflödiga. Dessa är de orädda, de objektiva men de dåligt avlönade för detta är inte precis de gamla journalisternas guldålder. Journalister kan börja arbeta för Avpixlat, tex. Men då accepteras inte vilken smörja som helst längre från dem.

Ja, folk är i allmänhet är mer insatta än journalister. Vilket var min poäng. Journalisters kompetens har gradvis sänkts sedan 80-talet.

Låt mig ta ett exempel. En sjuksköterska som är avdelningsföreståndare ska idag inte bara ha hand om sina patienter och leda avdelningen, utan även rapportera om sjuklöner, ha kontakt med försäkringskassan angående sina anställda, vara insatt i socialstyrelsens föreskrifter, ta del av kommunernas policydokument och direktiv, sitta med i ledningsgrupper om kvalitetssäkring med politiska företrädare med mera. Detta kombinerat med att utbildningen i sig är mycket mer avancerad idag. Det finns inte en chans i helvete att en journalist kan sätta sig in i vårdproblematiken.

I och med att sjuksköterskan numer har den typen av omfattande uppdrag blir självklart erfarenheterna annorlunda. Man lär sig att inte köpa argument hur som helst. Något som sköterskan tar med sig när han eller hon lyssnar om hur det ligger till i andra samhällsområden. Detsamma gäller allt fler yrkesgrupper.

Du säger att folk idag inte är mer insatt i ekonomi idag. Det är bevisligen fel. Företeelser som finns idag fanns inte för 20 år sedan och trenden är oundvikligen så att det krävs mer och mer av varje enskild individ. Enorma nedskärningar i statliga och kommunala myndigheter har gjort att medborgarna får fixa saker och ting själva. Det leder givetvis till att medborgarna blir mer insatta. Som ovan nämnt ser vi samma sak i yrkeslivet.

Det är bland annat det här som samhällsvetarna kallar för kunskapssamhället. Vad en vanlig kassör vet idag krävdes högskolepoäng för 20 år sedan. I det scenariot kommer journalister spela allt mindre roll.
Citera
2014-03-07, 22:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

För ett år sedan flyttade Dala-Demokratens redaktion in i Dalarnas Tidningars hus. Men kriminalreportern Gubb Jan Stigson blev kvar med sitt kriminalarkiv. Han kan inte flytta på grund av ljudmiljön i DT-huset, men han kan inte heller stanna i DD-huset som ska rivas inom kort. Vart han ska ta vägen kan ingen ge svar på.
Jag gissar att det är det arkiv med alla bevis för att Thomas Quick är skyldig till 150 mord.
Citera
2014-03-08, 11:05
Medlem
Nattlandets avatar

Riktigt kul läsning faktiskt. Känns både lite post-apokalyptiskt och humoristiskt samtidigt. Får lite Roy Andersson-vibbar när jag försöker visualisera det som skrivs. Bör läsas av de som arbetar som sk journalister, ty detta är framtiden.
Citera
2014-03-08, 11:59
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag gissar att det är det arkiv med alla bevis för att Thomas Quick är skyldig till 150 mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Nattlandet

Riktigt kul läsning faktiskt. Känns både lite post-apokalyptiskt och humoristiskt samtidigt. Får lite Roy Andersson-vibbar när jag försöker visualisera det som skrivs. Bör läsas av de som arbetar som sk journalister, ty detta är framtiden.
En gammal stofil som typiskt nog började sin karriär på 70-talet och nu har fel
på balansnerven. Det är inte det enda felet på den träskallen kan man säga.

Gubb-Svin Stigson kan tjäna som ett gott exempel på svensk-journalist-som-inte
fattat-något-sedan-1968.

Frågan är hur många sådan vrak som sitter och dräller på redaktionerna runt om
i landet. Kan ju vara en bidragande orsak till tidningsdöden.
Citera
2014-03-08, 17:15
Medlem
En talande illustration till att tidningen är definitivt död som förmedlare av nyheter. Flashback publicerar domen i ett vapenmål i Göteborg 28 minuter efter att den meddelats, kl.14.28 den 25 februari. Gamla trötta Göteborgs-Pesten vaknar till liv tio ( ) dagar senare den 7 mars (på webben) och den 8:e i papperstidningen och publicerar detta som en "nyhet"!

Citat:
Publicerad 7 mars 2014 Uppdaterad 7 mars 2014
Det uppmärksammade vapenbeslaget i höstas på Bangårdsgatan i centrala Göteborg har lett till att fyra män dömts till fängelse i sammanlagt åtta år och två månader.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2303779-fyra-fick-fangelse-for-vapenbrott

Citat:
2014-02-25, 14:28
sanctissimus GÖTEBORGS TINGSRÄTT - 2014-02-25 - B 14408-13

(FB) Göteborg: Två Kalashnikovs, Scorpio m.m beslagtagna i lägenheter

Och det här är inte det enda exemplet. Någon som är förvånad över tidningsdöden? Vad ska gammelmedia egentligen fylla för funktion? Vilken vettig människa kan betala för... ja vad då?
Citera
2014-03-09, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
...Du säger att folk idag inte är mer insatt i ekonomi idag. Det är bevisligen fel. Företeelser som finns idag fanns inte för 20 år sedan och trenden är oundvikligen så att det krävs mer och mer av varje enskild individ. Enorma nedskärningar i statliga och kommunala myndigheter har gjort att medborgarna får fixa saker och ting själva. Det leder givetvis till att medborgarna blir mer insatta. Som ovan nämnt ser vi samma sak i yrkeslivet.

Det är bland annat det här som samhällsvetarna kallar för kunskapssamhället. Vad en vanlig kassör vet idag krävdes högskolepoäng för 20 år sedan. I det scenariot kommer journalister spela allt mindre roll.

"Inflationen är låg" och "stimulanser är nödvändiga och de fungerar" är exempel på saker som folk som tror sig kunna ekonomi vräker ut sig och är två verkliga bevis på att jag har rätt och inte fel. Folk är inte så insatta i ekonomi som de har fått för sig att de är. De kan rabbla upp teorier men de kan inte använda sig av dessa.

Inkompetens gäller också ekonomi-journalisterna själva även om SVDs Andreas Cervenka skiljt sig från mängden. Nu spelar det ingen roll ändå då jag lutar åt antagandet att tidningsdöden beror på teknik-utvecklingen (men jag är osäker där, jag slutade konsumera gammel-media därför att jag tyckte den var skit).

I väst borde media ha granskat den ekonomisk politiken från 1970-talet och framåt. Hade den lyckats och skapat en opinion för förändring hade räddat väst från finanskris. Tyvärr förstås, så brast istället journalistiken, en gång till, och inget hände. Vi fick irrelevant information om annat istället.

"Kunskapssamhället" sedan, är bara ett av politikerna påhittat begrepp för att lugna medborgarna över avindustrialiseringen av deras hemländer. Begreppet påvisar ett slöseri i utbildningssektorn. Det går fortfarande för sig alldeles att bli lastbils-chaufför genom att ta körkort och skaffa sig några intyg. Det behövs inga "akademiska" studier för att föra fram bilen på ett säkert och rätt sätt.
Citera
2014-03-09, 09:03
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Och det här är inte det enda exemplet. Någon som är förvånad över tidningsdöden? Vad ska gammelmedia egentligen fylla för funktion? Vilken vettig människa kan betala för... ja vad då?

Betala för vad? Det aktuella GP erbjudandet i min brevlåda lyder 1 krona för "världens bästa tidning i 3 månder". GP = Gratisposten.
Citera
2014-03-09, 09:07
Medlem
zorzes avatar
Någon skrev något bra epitet om dagens tidningar/media.Som tål att upprepas.

Få undantag finns.

Att de mer idag är en form av anslagstavla från våra styrande.

De vill forma folks åsikter i sitt agendasättanda.
Citera
2014-03-09, 09:16
Medlem
chainmails avatar
Journalistutbildningen känns helt meningslös när kunskapsluckorna är så enorma att svenska journalister inte ens på ytligaste nivå kan följa samhällsutvecklingen. Journalistprogrammet är numera plantskola för kommunister, mångkulturalister och homofiler i olika former. Jag förstår att mediahusen byter journalister mot reportrar som kopierar in färdigtuggat från TT, de är billigare men gör idag samma jobb.

Analys och kritik är som bortblåst. Nivån är på Benjamin Katzeff Silberstein- och Henrik Arnstad-nivå dvs i bästa fall gymnasienivå.
Senast redigerad av chainmail 2014-03-09 kl. 09:18.
Citera
2014-03-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Att de mer idag är en form av anslagstavla från våra styrande.

De vill forma folks åsikter i sitt agendasättanda.

Just som anslagstavla kanske de kan ha en funktion även i framtiden? Jag brukar scanna DN:s förstasida för att se vilka Flashback-forum jag ska kolla in. Att läsa själva artiklarna är meningslöst men förstasidan är en bra lista över aktuella händelser. Åtminstone i värdeneutrala frågor, urvalet är naturligtvis vinklat på sedvanligt sätt. Tidningsdrakarna kanske kan överleva som RSS-feeds?
Citera
2014-03-09, 09:51
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Har hittat en helt fantastisk artikel som beskriver tidningsdöden.. jag kopierar in vissa.. stycken.. men ni måste gå in på länken.. läsa hela.. och kika på bilden.. nästan episkt..

http://www.journalisten.se/nyheter/gubb-jan-fast-i-dds-rivningshus

Dala-Demokratens ekonomiska kris 2012 ledde till massuppsägningar, tio nedlagda lokalredaktioner och ett samarbete med tidigare värsta konkurrenten Dalarnas Tidningar. Tidningens överlevnad stod på spel. DDs vita plåtlada vid rondellen på E16 övergavs i mars och hela redaktionen flyttade in i DT-huset. Hela redaktionen? Nej, en ensam journalist är kvar i DD-huset.

Orsaken till att Gubb Jan Stigson blivit kvar i det övergivna huset är arbetsmiljön på den nya arbetsplatsen. DDs redaktionsrum i DT-huset ligger direkt ovanför tryckpressen.
– Jag har en skada på balansnerven. När tryckpressen kör vibrerar rummet och jag blir sjösjuk, säger han.

Han började på DD som sommarvikarie på lokalredaktionen i Malung 1974 och blev fast anställd i juni 1975. Han fyller 64 i sommar men har slagit bort tankarna på att gå i pension i förtid.
– Det slår för hårt ekonomiskt, så jag överväger i stället att jobba kvar till 66 eller 67.

– Jag sitter som på Titanic och väntar på undergången.

-----

Som sagt.. bara några utvalda delar.. gå in och läs hela..

Varför digitaliserar de inte arkivet? Så kan de slänga allt papper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in