2014-03-08, 22:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Men vad ni hänger upp er på detaljer. Det måste inte vara ett berg, terroristen/erna vill väl bara försvåra räddningsarbetet om någon passagerare skulle råka överleva. Det är möjligt att planet dök i vattnet vad vet jag.

Inte för att det finns nån att rädda efter ett tvärdyk från 10.000 meter men vatten lär försvåra mer än berg
Citera
2014-03-08, 22:53
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
35000 feet and climbing when they vanished from tracking records

Bomber på flyg sprängs klassiskt av lägre lufttryck så att det händer under stigning är inte helt konstigt.

Citat:
The explosives were wired to a device that measured barometric pressure connected to a timer
http://terrorism.about.com/od/originshistory/p/PanAmBombing.htm
Citera
2014-03-08, 22:54
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Varför skulle andrepiloten isåfall schabbla till det? Han hade ändå en hel del flygtimmar och ska kunna flyga planet själv utan problem.

Ja, t.ex. att handgemäng uppstått. Att någon flygvärdinna eller passagerare sett vad som var på gång och rusat fram när han släppte in kumpanerna. Eller att förstepiloten gjorde motstånd.
Citera
2014-03-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Någon som vill att det ska bli svårare att se vart flygplanet tar vägen skulle kunna vilja stänga av transpondern.
Nu var detta så nära kuster så med mycket stor sannolikhet finns både primär- och sekundärradar inspelad på händelsen. Man sitter just nu och analyserar dessa och jämför i första hand om det finns tidsdifferenser i de olika positionerna när de upphörde. Om de vill lämna ut infon eller inte till oss som inte har med saken att göra är nog svårt att veta.
Citera
2014-03-08, 22:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Bomber på flyg sprängs klassiskt av lägre lufttryck så att det händer under stigning är inte helt konstigt.

http://terrorism.about.com/od/originshistory/p/PanAmBombing.htm

Lufttryck som trigger är en klassiker men varken Lockerbie eller detta förklaras av enbart det, båda planen var sen ett bra tag på marschhöjd medan kabintrycket planar ut på max 3.000 meter. En enkel timer fixar iofs den delen
Citera
2014-03-08, 22:57
Medlem
Jag tänker på en sån sak som syrgastankarna som finns i lastutrymmet och förser kabinen med syre vid ett tryckfall. Det skulle bli en sjujäkla smäll något i cargot började brinna och spred sig dit, även om jag vet att tankarna kanske är i ett annat lastrum.

Tveksam till det här med terrorister för de har ju tidigare visat sig snabba på att ta på sig olika brott av fatala utgångar. Men det här kanske var en misslyckad aktion..
Citera
2014-03-08, 22:58
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Men vad ni hänger upp er på detaljer. Det måste inte vara ett berg, terroristen/erna vill väl bara försvåra räddningsarbetet om någon passagerare skulle råka överleva. Det är möjligt att planet dök i vattnet vad vet jag.
Det spelar ingen roll var man kraschar, om det så är in i en vulkan eller på en madrassfabrik, eller om man stänger av transpondern innan krasch, alla är jävligt döda oavsett.
Så länge man kraschar i en tillräckligt brant vinkel dvs, och jag utgår från att det ligger i eventuella terroristers intresse att krascha flygplanet i en brant vinkel.
Citera
2014-03-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incognita85
Jag tänker på en sån sak som syrgastankarna som finns i lastutrymmet och förser kabinen med syre vid ett tryckfall. Det skulle bli en sjujäkla smäll något i cargot började brinna och spred sig dit, även om jag vet att tankarna kanske är i ett annat lastrum.

Tveksam till det här med terrorister för de har ju tidigare visat sig snabba på att ta på sig olika brott av fatala utgångar. Men det här kanske var en misslyckad aktion..
Syrgas i tankar finns ju oftast bara till piloterna.
Citera
2014-03-08, 23:01
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
En brand i lastutrymmet skulle med största sannolikhet rapporteras till flygledningen långt innan branden skulle hinna spridas till eventuella syrgastankar.
Citera
2014-03-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Syrgas i tankar finns ju oftast bara till piloterna.

Nej det finns syrgas till alla men tror de brukar sitta i kabintaket om jag inte missminner mig. Piloternas egna syrgas brukar finnas i nosen.
Citera
2014-03-08, 23:03
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Finns inga syrgastankar alls utom för piloterna. Passagerarna får hålla tillgodo med s. k. syrgasgeneratorer som är tänkta att klara den tid det tar att kontrollerat få ner planet till vettig höjd för passagerarnas överlevnad, torde vara mellan 3-4.000 meter.

Syrgasgeneratorer är iofs brandfarliga som faen men har mig veterligt bara legat bakom ett enda haveri och då rörde det sig om uttjänta som skeppades som frakt i just lastutrymmet. Så din teori är möjlig men kanske inte den mest troliga

Edit: Det mest kända fallet är kanske ValuJet Flight 592, 1996.
http://en.wikipedia.org/wiki/ValuJet_Flight_592
Senast redigerad av DreamTwister 2014-03-08 kl. 23:06.
Citera
2014-03-08, 23:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Vad kan piloten göra för att bli osynlig? kan någon av piloterna bestämt sig för självmord och ta med sig resten? Hade dessa piloter tillgång till vapen? Jag gissar att kapten inte var en terrorist, men kan andrepiloten varit det?

(Min fetning): Det finns ett känt fall av pilotsjälvmord, eller åtminstone så var den förklaringen till kraschen resultatet av NTSB:s haveriutredning. En egyptisk pilot som 1999 med stor sannolikhet sänkte sitt eget plan i Atlanten. EgyptAir Flight 990. http://en.wikipedia.org/wiki/EgyptAir_Flight_990

Själv tror jag på någon form av mechanical failure som genererade en explosion. Detta med tanke på att inget mayday skickats ut. Dock kan vi inte vara säkra på att myndigheterna talar sanning! Kan ju vara så att de sitter på info som de inte vill dela med sig av i nuläget.
Senast redigerad av allegrageller 2014-03-08 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in