2014-03-08, 22:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Vid flygolyckor i Sverige vet jag att man använt försvarets radar i haveriutredningen. Förhoppningsvis finns det militära radaranläggningar som kan tankas på önskad info.

Låt oss hoppas det, då kan ju ev. vraket lokaliseras och beroende på hur djupt det ligger kan kanske svarta lådor återfinnas och bärgas
Citera
2014-03-08, 22:40
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
En tanke som slagit mig är att det skulle kunna vara den unge andrepiloten som ligger bakom det hela, eventuellt tillsammans med kumpaner med falska pass.

Om andrepiloten oskadliggör förstepiloten och sedan släpper in sina kumpaner i cockpit. Planen kan ha varit att kapa planet och flyga det till någon plats, men att man schabblade till det så att det kraschade.
Vilka västerlänningar har ett intresse i konflikten? Araber skulle väl även de med framgång kunna utge sig för att vara européer, men vilka intressen har arabiska jihadister i Kina/Malaysia?
Citera
2014-03-08, 22:41
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Ja jag vet inte hur det fungerar men om man stänger av transpondern först och sedan ändrar riktning på planet och hittar ett lämpligt berg att krascha in i tänkte jag.
Okej men du gav inte någon anledning till varför någon skulle vilja stänga av transpondern.
Och varför skulle man vilja krascha in i ett berg när man kan trycka spaken framåt litegrann så att den kraschar ner i havet?
Jag tror inte att de dör mer av att bli krossade mot ett berg jämfört med att bli pulveriserade i ett hav.
Citera
2014-03-08, 22:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Ja jag vet inte hur det fungerar men om man stänger av transpondern först och sedan ändrar riktning på planet och hittar ett lämpligt berg att krascha in i tänkte jag.

Varför leta berg om du har ett helt hav att krascha i?
Citera
2014-03-08, 22:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
En tanke som slagit mig är att det skulle kunna vara den unge andrepiloten som ligger bakom det hela, eventuellt tillsammans med kumpaner med falska pass.

Om andrepiloten oskadliggör förstepiloten och sedan släpper in sina kumpaner i cockpit. Planen kan ha varit att kapa planet och flyga det till någon plats, men att man schabblade till det så att det kraschade.

Svårt att se hur man kan schabbla till det, autopiloten flyger planet och man har eoner av tid att programmera om den till önskad färdväg
Citera
2014-03-08, 22:43
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
någon anledning till varför någon skulle vilja stänga av transpondern.

Någon som vill att det ska bli svårare att se vart flygplanet tar vägen skulle kunna vilja stänga av transpondern.
Citera
2014-03-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vilka västerlänningar har ett intresse i konflikten? Araber skulle väl även de med framgång kunna utge sig för att vara européer, men vilka intressen har arabiska jihadister i Kina/Malaysia?

Det enda jag kan tänka mig är aktie påverkan. Alla flygbolag som haft en större fatal olycka har väl råkat ut för kursras eller?
Citera
2014-03-08, 22:44
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Någon som vill att det ska bli svårare att se vart flygplanet tar vägen skulle kunna vilja stänga av transpondern.
Och varför skulle de vilja dölja att de är i färd med att göra en störtdykning ner i ett hav?
Citera
2014-03-08, 22:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender

Och hoppas på att militärt begåvade länder som Vietnam och Kina inte "ser" det?
Citera
2014-03-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Okej men du gav inte någon anledning till varför någon skulle vilja stänga av transpondern.
Och varför skulle man vilja krascha in i ett berg när man kan trycka spaken framåt litegrann så att den kraschar ner i havet?
Jag tror inte att de dör mer av att bli krossade mot ett berg jämfört med att bli pulveriserade i ett hav.
Men vad ni hänger upp er på detaljer. Det måste inte vara ett berg, terroristen/erna vill väl bara försvåra räddningsarbetet om någon passagerare skulle råka överleva. Det är möjligt att planet dök i vattnet vad vet jag.
Citera
2014-03-08, 22:50
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Såg en lite märklig sak när jag kollade andrepilotens FB. Hans senaste uppdatering är från 23 juli 2012, och visar en bild på ett märke från Malaysia Airlines. Antagligen då han blev klar som pilot. Detta har gillats av endast en person. Denna person har på sin profil bild på en moské, samt en lite märklig karta över New York (Manhattan), med platser inringade, samt ett torn som ser ut som Twin Towers mellan två minareter.

https://www.facebook.com/mojaamin?fref=pb&hc_location=profile_browser

Under dagen har han varit på ett bröllop, och inte kommenterat olyckan alls. Nu ikväll har han uppdaterat med "Allt kommer att bli bra". Lite märklig uppdatering, tycker jag. De flesta har skrivit något om böner osv.

Bara en notering. Behöver inte betyda ett jota.
Senast redigerad av Flor-Ida 2014-03-08 kl. 22:56.
Citera
2014-03-08, 22:50
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Oh ja, t. o. m. jag kan häva en stall, iaf dagtid. Men vad jag undrar är om AF redan var bortom radar/transpondertäckning, det lär nämligen inte Malaysian ha varit. Den ev. skillnaden skulle då bestå i att transpondern tvärdog i det aktuella fallet kontra att den alltid gör det över stora delar av Atlanten

35000 feet and climbing when they vanished from tracking records.
Har man sett tillräckligt många "Aircraft investigation" så har ju den största majoriteten av alla olyckor med piloternas bravader att göra, inklusive medvetet krascha planet. Inget kan väl vid nuvarande tidpunkt uteslutas, kanske de krockade med ett UFO ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in