2014-03-08, 22:29
Medlem
Vad kan piloten göra för att bli osynlig? kan någon av piloterna bestämt sig för självmord och ta med sig resten? Hade dessa piloter tillgång till vapen? Jag gissar att kapten inte var en terrorist, men kan andrepiloten varit det?

Att smuggla en bomb in på ett flygplan idag är fan svårt. Speciellt svårt att smuggla en bomb så stor att den klyver planet i delar så all kommunikationsutrustning slås ut. Väskorna i bagageutrymmet placeras även i bombsäkra containrar.

Min gissning

Terroristattack från passagerare, alt någon eller båda piloterna.
Bomb.
Kollision med ett stort objekt, asteroid? (helt jävla osannolikt, men varför inte?)
Senast redigerad av PG-k 2014-03-08 kl. 22:31.
Citera
Medlem
Vilket är mest troligt? Att den muslimske andrepiloten sövde ner/dödade piloten, stängde av transpondern och sedan kraschade planet i en bergvägg eller att två konvertiter med stulna pass klev på planet med gömda bomber på sig och sprängde planet under flygningen?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Så är det säkert, men det lär väl finnas radaranläggningar på marken som följer planens radareko? Har planet även försvunnit på dessa borde det mer eller mindre pulvriserats på hög höjd, eller?

Bara för att förtydliga skillnaden, civila radaranläggningar ala ATC följer egentligen inte nåt radareko. Radarns signal besvaras artigt av transpondern som talar om var den befinner sig och vart den är på väg (förhoppningsvis i flygplanets riktning). För att direkt följa planet krävs primär radar som vanligen är förknippad med militära installationer men ibland även kan nyttjas av civila atc
Citera
2014-03-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
En fundering jag har här är om denne ryss hämtat ut sin väska igen. Hans väska har alltså varit ombord på flygplanet. Är det möjligt att han medvetet kan ha lämnat något kvar från väskan? En bomb kanske. Går något av det här att genomföra:

1) Skulle man kunna checka in 2 väskor men bara hämta tillbaks den ena?
2) Skulle man kunna få något att ramla ut ur väskan (en bomb) så att man hämtar tillbaka den men bomben är kvar ombord?
3) man checkar in 2 väskor men en av dem är delbar i 2 delar. När man hämtar tillbaka den ser det ut som man hämtat tillbaks 2 väskor men i verkligheten bara hämtat den ena (den som var delbar)

En väska man checkar in kan man inte göra så mycket med efter att man lämnat den. Tänker du på handbagage? Det kan ju vara ett alternativ, att han kom ombord med en väska som han sedan lämnade när han upptäckt att han "tappat" passet.
Citera
2014-03-08, 22:30
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Vilket är mest troligt? Att den muslimske andrepiloten sövde ner/dödade piloten, stängde av transpondern och sedan kraschade planet i en bergvägg eller att två konvertiter med stulna pass klev på planet med gömda bomber på sig och sprängde planet under flygningen?
Jag visste inte att det fanns berg på öppet hav.
Kan du nämna en enda bra anledning till varför en terrorist skulle vilja stänga av transpondern?
Citera
2014-03-08, 22:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
En fundering jag har här är om denne ryss hämtat ut sin väska igen. Hans väska har alltså varit ombord på flygplanet. Är det möjligt att han medvetet kan ha lämnat något kvar från väskan? En bomb kanske. Går något av det här att genomföra:

1) Skulle man kunna checka in 2 väskor men bara hämta tillbaks den ena?
2) Skulle man kunna få något att ramla ut ur väskan (en bomb) så att man hämtar tillbaka den men bomben är kvar ombord?
3) man checkar in 2 väskor men en av dem är delbar i 2 delar. När man hämtar tillbaka den ser det ut som man hämtat tillbaks 2 väskor men i verkligheten bara hämtat den ena (den som var delbar)

Inte under något sånär normala säkerhetsåtgärder. Skulle som tidigare sagts förmodligen kräva hjälp från markpersonalen
Citera
2014-03-08, 22:34
Medlem
Vad är det för ryss ni pratar om? Det var väl en österrikare och en italienare som blivit bestulna på sina pass?
Citera
Medlem
Flor-Idas avatar
En tanke som slagit mig är att det skulle kunna vara den unge andrepiloten som ligger bakom det hela, eventuellt tillsammans med kumpaner med falska pass.

Om andrepiloten oskadliggör förstepiloten och sedan släpper in sina kumpaner i cockpit. Planen kan ha varit att kapa planet och flyga det till någon plats, men att man schabblade till det så att det kraschade.
Citera
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Bara för att förtydliga skillnaden, civila radaranläggningar ala ATC följer egentligen inte nåt radareko. Radarns signal besvaras artigt av transpondern som talar om var den befinner sig och vart den är på väg (förhoppningsvis i flygplanets riktning). För att direkt följa planet krävs primär radar som vanligen är förknippad med militära installationer men ibland även kan nyttjas av civila atc

Vid flygolyckor i Sverige vet jag att man använt försvarets radar i haveriutredningen. Förhoppningsvis finns det militära radaranläggningar som kan tankas på önskad info.
Citera
2014-03-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Jag visste inte att det fanns berg på öppet hav.
Kan du nämna en enda bra anledning till varför en terrorist skulle vilja stänga av transpondern?
Ja jag vet inte hur det fungerar men om man stänger av transpondern först och sedan ändrar riktning på planet och hittar ett lämpligt berg att krascha in i tänkte jag.
Citera
2014-03-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Movitzz
En väska man checkar in kan man inte göra så mycket med efter att man lämnat den. Tänker du på handbagage? Det kan ju vara ett alternativ, att han kom ombord med en väska som han sedan lämnade när han upptäckt att han "tappat" passet.

Ett par andra funderingar:
1) Hur svårt är det för en slipad och tränad ficktjuv att lämna något i någons handbagage när de sitter i loungen innan de skall gå ombord?
2) En dubblett väska kanske? Någons handbagage blir helt utbytt mot en väska med bomb i. Mördaren byter ut din handväska mot en likadan och passageraren går om bord med bomben själv. Tänk er en äldre pensionär

Jag tror tyvärr på att det är en bomb denna gång. Frågan är hur den kom ombord och om mördaren/terroristen också dog eller ej?
Citera
2014-03-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
En tanke som slagit mig är att det skulle kunna vara den unge andrepiloten som ligger bakom det hela, eventuellt tillsammans med kumpaner med falska pass.

Om andrepiloten oskadliggör förstepiloten och sedan släpper in sina kumpaner i cockpit. Planen kan ha varit att kapa planet och flyga det till någon plats, men att man schabblade till det så att det kraschade.
Varför skulle andrepiloten isåfall schabbla till det? Han hade ändå en hel del flygtimmar och ska kunna flyga planet själv utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in