2014-03-08, 22:14
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Kan en flygkapten stänga av transpondern ?

Kan inte vara några problem. Du kan t.o.m. stänga av flight recordrarna. De är ju representerade i säkringspanelen.
Citera
2014-03-08, 22:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Eftersom ni alla är så besatta av att transpondern slutade sända helt plötsligt medan flygplanet var i luften (stämmer det ens eller är det bara ett rykte som går runt och runt?)..
Och av tanken att det var en bomb..

Om den ska bli pulveriserad så snabbt vid en explosion så krävs det en ofattbart stor bomb eftersom det är extremt osannolikt att bomben var inne i eller nära cockpit.
Och det är extremt osannolikt att man lyckas få in en så stor bomb i ett flygplan.

Snälla du, transpondern slutar fungera om den inte får ström. En bomb som får hela flygplanet att krascha är naturligtvis kraftig nog att bryta strömtillförsel. Och en hel del annat

Huruvida transpondern fungerade eller inte har jag ingen aning om men det verkar troligt, annars skulle det väl knappast råda tvivel om var planet försvann?
Citera
2014-03-08, 22:16
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, alla med minimala kunskaper om placering och funktion kan det om man har tillträde till cockpit

Så är det säkert, men det lär väl finnas radaranläggningar på marken som följer planens radareko? Har planet även försvunnit på dessa borde det mer eller mindre pulvriserats på hög höjd, eller?
Citera
2014-03-08, 22:16
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ja, alla med minimala kunskaper om placering och funktion kan det om man har tillträde till cockpit

Skulle det vara så att transpondern plötsligt utan förvarning slutat fungera kan man alltså tänka sig scenariot att någon i cockpit har stängt av transpondern.
Citera
2014-03-08, 22:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Kaptenen brukar ha tillträde Såvitt jag vet finns det säkringar (circuit breakers) för all elektrisk utrustning ombord så jag gissar att det gäller även transpondern
Citera
2014-03-08, 22:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Ja, det är väl främst flera flygexperter som uttalat att de inte kan se någon annan orsak till det plötsliga försvinnandet, än en explosion i luften.

Hoppas du inte syftar på mig Jag tror att explosion är en klart möjlig orsak, kanske den mest lockande för tillfället, men det lär nog krävas en hel del mer info för att fastslå något
Citera
2014-03-08, 22:22
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Hoppas du inte syftar på mig Jag tror att explosion är en klart möjlig orsak, kanske den mest lockande för tillfället, men det lär nog krävas en hel del mer info för att fastslå något

Nej, jag menade inte dig, utan de experter som uttalat sig i pressen, både svenska och utländska. Ingen har föreslagit något annat scenario vad jag sett.
Citera
2014-03-08, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Så är det säkert, men det lär väl finnas radaranläggningar på marken som följer planens radareko? Har planet även försvunnit på dessa borde det mer eller mindre pulvriserats på hög höjd, eller?
Låter inte helt otroligt, men oftast kan detta generera dubla ekon eller tom trippla pga av att det blir flera radarekon
Citat:
Skulle det vara så att transpondern plötsligt utan förvarning slutat fungera kan man alltså tänka sig scenariot att någon i cockpit har stängt av transpondern.
Visst, men i detta fall är jag mer inne på att planet nog har sprängts eller brytits upp i luften. men min gissning är väl lika god som någon. Det är ju en viss tidsperiod mellan om någon försöker ta sig in i cockpit tills de verkligen gjort det, där kan kaptenen antingen ändra sqawk eller bara rapportera problem via radion.
Citera
2014-03-08, 22:26
Medlem
RolleWests avatar
Här har vi passagerare listan ,

www.scmp.com/news/asia/article/1443730/full-malaysia-airlines-flight-mh370-passenger-list

Beklagar sorgen .
Citera
2014-03-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Movitzz
Där har vi det. Han checkade in sig själv och väskan med bomben, sedan spolade han ner passet och kontaktade personalen som spelade honom i händerna och hindrade honom att boarda.

To NTSB: Pm for payment information.

En fundering jag har här är om denne ryss hämtat ut sin väska igen. Hans väska har alltså varit ombord på flygplanet. Är det möjligt att han medvetet kan ha lämnat något kvar från väskan? En bomb kanske. Går något av det här att genomföra:

1) Skulle man kunna checka in 2 väskor men bara hämta tillbaks den ena?
2) Skulle man kunna få något att ramla ut ur väskan (en bomb) så att man hämtar tillbaka den men bomben är kvar ombord?
3) man checkar in 2 väskor men en av dem är delbar i 2 delar. När man hämtar tillbaka den ser det ut som man hämtat tillbaks 2 väskor men i verkligheten bara hämtat den ena (den som var delbar)
Citera
2014-03-08, 22:27
Medlem
Citat:
Låter inte helt otroligt, men oftast kan detta generera dubla ekon eller tom trippla pga av att det blir flera radarekon

Visst, men i detta fall är jag mer inne på att planet nog har sprängts eller brytits upp i luften. men min gissning är väl lika god som någon. Det är ju en viss tidsperiod mellan om någon försöker ta sig in i cockpit tills de verkligen gjort det, där kan kaptenen antingen ändra sqawk eller bara rapportera problem via radion.

Finns det någon info ute om primärradar i området?
Citera
2014-03-08, 22:28
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Finns ingen som helst anledning till varför någon skulle vilja stänga av transpondern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in