2014-03-08, 19:09
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
CIA? Verkligen? Varför skulle de vara inblandade?

Tja, det hände utanför USAs gränser...och amerikaner var med på flyget.

Terrordåd...skulle jag nog sätta en del pengar på just nu.
Citera
2014-03-08, 19:10
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det faktum att transpondern gick från att skicka ut information om normal cruise till ingenting på mindre än 1 minut är dock väldigt relevant för att spekulera om orsaken till kraschen.

Antingen har den alltså stängts av/slutat fungera i samband med det som orsakade haveriet. Eftersom transpondern ska fungera även om planet blir utan ström krävs det någon form av sabotage för att det skulle ha inträffat (bomb eller att piloten är inblandad).

Det andra alternativet är att planet gått från en fridfull flygning på marshöjd 10300 meter till att ligga i havet på mindre än 1 minut. Även här har jag väldigt svårt att hitta någon annan förklaring än antingen bomb eller att piloten lagt sig på styrspakarna och dragit ner gasreglaget i mattan. Jag menar, även om vingarna ramlar av ska det inte så fort. Kan inte ens tänka mig ett teoretiskt mekaniskt haveri eller pilotmisstag där det kan ha gått så fort. Det skulle vara att planet exploderade av sig självt, inte helt omöjligt kanske men det får nog ses som mindre sannolikt än de andra två orsakerna.

Alternativ tre är att transpondrar/flightradar24 inte är så pålitligt som folk och källor i den här tråden hävdar.

Kanske en meteor som träffade flygplanet extremt olyckligt.
Citera
2014-03-08, 19:11
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Är det terrorism är det väl inte så svårt att förstå?
Ett malaysiskt plan på väg till Kina försvinner spårlöst. Vad har CIA med det att göra? Jag förstår faktiskt inte det, men upplys mig gärna.
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
De har väl ändrat det nu så att båda kan känna av vad den andre gör? Sen var det inte bara det som ledde till olycksfallet utan flera andra faktorer som bidrog också.

Kärnan i det hela är att inte samma sak skulle kunna hända på en Boeing, om nu inte båda piloterna samtidigt beter sig som spånhattar.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Så är det. Sannolikheten för att det är ett terrordåd är mycket liten. Troligast är det vanliga: pilotmisstag eller något fel på planet.

Misslyckat kapningsförsök på sin höjd. Men nu vet vi ju inte om planet ens verkligen exploderat.
Citera
2014-03-08, 19:12
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ett malaysiskt plan på väg till Kina försvinner spårlöst. Vad har CIA med det att göra? Jag förstår faktiskt inte det, men upplys mig gärna.

Vad har CIA inte med att göra?

CIA kan sitta på upplysningar om möjlig terrorplanering vilket kan ge ledtråd till utredarna om vad som hänt.
Senast redigerad av LeonVance 2014-03-08 kl. 19:15.
Citera
2014-03-08, 19:13
Medlem
Anon2s avatar
Hur som helst kommer det vara intressant att se dokumentären om några år.
Det är nu som man har chansen att försöka klura ut orsaken till kraschen själv :P
Och sen får man se hur rätt eller fel man hade.
Jag håller mig alla fall till en sak: att det inte var ett terrordåd.
Kommer säkert sitta och se dokumentären om några år och tänka "och alla foliehattar på Flashback trodde att det var ett terrordåd, ha ha".

Fast det finns en annan risk: att utredningen aldrig kommer fram till en slutsats och därför görs det heller inte någon dokumentär där kraschens orsak framkommer.
Senast redigerad av Anon2 2014-03-08 kl. 19:16.
Citera
2014-03-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
[...]
Antingen har den alltså stängts av/slutat fungera i samband med det som orsakade haveriet. Eftersom transpondern ska fungera även om planet blir utan ström krävs det någon form av sabotage för att det skulle ha inträffat (bomb eller att piloten är inblandad).
[...]

Kan du utveckla den fetstilta biten? Eller ännu bättre, länka en källa.
Citera
2014-03-08, 19:14
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Hur som helst kommer det vara intressant att se dokumentären om några år.
Det är nu som man har chansen att försöka klura ut orsaken till kraschen själv :P
Och sen får man se hur rätt eller fel man hade.
Jag håller mig alla fall till en sak: att det inte var ett terrordåd.
Kommer säkert sitta och se dokumentären om några år och tänka "och alla foliehattar på Flashback trodde att det var ett terrordåd, ha ha".

Varför tror du inte på terrordåd?
Citera
2014-03-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Kärnan i det hela är att inte samma sak skulle kunna hända på en Boeing, om nu inte båda piloterna samtidigt beter sig som spånhattar.

Skärp dig nu, du antyder alltså att 1 designfel kan stå som grund för en flygolycka? Varje flygolycka förorsakas av en rad tragiska händelser. Dessutom finns det något som heter kommunikation, om båda piloterna försöker spaka samtidigt kanske de bör upprätthålla någon typ av konversation?
Citera
2014-03-08, 19:18
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
Skärp dig nu, du antyder alltså att 1 designfel kan stå som grund för en flygolycka? Varje flygolycka förorsakas av en rad tragiska händelser. Dessutom finns det något som heter kommunikation, om båda piloterna försöker spaka samtidigt kanske de bör upprätthålla någon typ av konversation?

Ja, men nu hade de inte den kommunikationen på AF447, först när det var för sent berättade "pilot flying" att han hela tiden dragit stickan mot sig.

Hade inte Airbusen haft detta dåliga system hade kraschen inte skett. Det är fakta. Och det bryter den berömda felkedjan, du vet. Det ursprungliga felet som uppstod var ju ett icke-allvarligt egentligen.

Om du inte fattar varför den typen av olycka inte kan ske på en Boeing så får du ta och läsa på lite, för detta är fel tråd att diskutera detta mer.

Så det enda som är lika mellan AF447 och dagens krasch är att de kraschade i vatten.
Citera
2014-03-08, 19:19
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Kan du utveckla den fetstilta biten? Eller ännu bättre, länka en källa.

Det har jag inte, såg minst 4 personen skriva om det på airliners utan att bli motsagda så jag tog det kanske lite förhastat för sanning. Menar du att det inte stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in